پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          11 بهمن 1392 - 31 January 2014


مصرف الکل و عوارض آن





بیماری کبد الکلی پس از سال ها از مصرف مواد الکلی رخ می دهد. الکل می تواند باعث التهاب در کبد شود. با گذشت زمان، زخم و سیروز می تواند رخ دهد. سیروز در مراحل نهایی بیماری کبد الکلی است.این بیماری به نظر می رسد بیشتر رایج است در برخی از خانواده ها. زنان بیشتر از مرد ان به این بیماری دچار می شوند
 
متاسفانه این بیماری بسیار شایع است و مشکلات و گرفتاریهای اجتماعی و بهداشتی فراوانی ناشی ازاستفاده از الکل است . کبد در حفره شکمی جای دارد زیر دنده سمت راست و در قسمت راست شکم واقع شده است . کبد وظایف گوناگونی  را به عهده دارد  از جمله مضمحل کردن بعضی از مواد ناخواسته ای که از طریق روده جذب شده است و تولید پروتئین هایی مانند آلبومین و ویتامین k ( که از کبودی و ضرب دیدگی پوست جلوگیری می کند ) .کبد یکی از اعضای بدن است که برای دفع مواد زائد بدن ضروری است . در بیماری کبد الکلی ، ابتدا کبد متورم شده و ممکن است با درد در قسمت راست و  فوقانی شکم  نیز ، همراه باشد . خستگی بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ نیز ممکن است وجود داشته باشد .
 
از طرف دیگر این امکان هم وجود دارد که آسیب وارده به کبد ، تردیجی و بدون درد باشد بطوریکه زمانی که بیمار متوجه آن می شود که دیگر خیلی دیر شده است . هنگامیکه کبد آسیب می بیند ، فشار درون شریانهای ان افزایش می یابد و همین امر باعث متورم شدن آن می گردد. .شریانها ی موجود در دستگاه گوارش که آنهار را اوزوفاگوس می نامند متورم می شوند و  امکان که دارد که این امر باعث پارگی و خونریزی شده و سبب استفراغ های خونی ، شوک و کم خونی  گردد. یا مایع در شکم جمع شود و(ascites ) که ناشی از افزایش فشار و یا کاهش آلبومین در خون است .در اثر مسدود شدن مجرای کبد که بطور معمول به داخل صفرا ترشح می شود  امکان وقوع یرقان زرد هم وجود دارد . هنگامیکه کبد دچار مشکل می شود مواد سمی دیگر نمی توانند از بدن خارج شوند. و با گردش خون وارد مغز می شوند و باعث سرگیجه و کما (بیهوشی ) خواهد شد .
چگونه کبد دچار بیماری می شود
 
مصرف زیا د و در طی زمان طولانی باعث صدمه دیدن سلولهای کبد می شود . اولین نشانه آن باد کردن و متورم شدن کبد در اثر چربی است . هنگامیکه صدمه بیشتر باشد میزان تورم هم بیشتر است و حالتی است که به ان التهاب الکلی کبد گفته می شود . هر گاه مصرف الکل قطع گردد هر دو این علائم هم ممکن است شروع به بهبود کنند . ولی هرگاه نوشیدن زیاد الکل ادامه پیدا کند کبد دچار صدمه دائمی شده و این حالت را که با وجود لکه هایی روی کبد همراه است را سیروز (تشمع کبدی ) می نامند .
 
چرا بیماری کبد اتفاق می افتد ؟
 
افرادی که به دلایل مختلف مقدار زیادی الکل می نوشند . در بعضی از آنها ممکن است عادت نوشیدن الکل از دوستانشان کسب شده باشد که خارج از عهده آنهاست . بسیاری از افراد هم برای فرار از مشکلات زندگی و محیط نامطلوب خانه یا شرایط نامساعد کار ممکن است اقدام به این کار کنند . بهر حال اعتیاد به الکل خیلی راحت صورت می گیرد . میزان الکل مصرفی بر اساس یک وحد اندازه گیری می شود که هر واحد آن به اندازه ربع لیتر قدرتی که آبجو استاندارد دارد می باشد که … هر چند میزان صدمه دیدن کبد رابطه مستقیم با مصرف زیادتر الکل دارد ولی گاهی مصرف کم آن نیز در بعضی افراد باعث بروز مشکلاتی می شود .
 
جدای از همه این مسائل ، بنظر می رسد که کبد از بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر آسیب پذیر تر است و در اثر مصرف الکل ، زودتر صدمه می بیند . متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که توان این افراد را قبل از صدمه دین شناسایی کرد .
 
معالجه بیماریهای کبد :
 
ابتدا باید یک ارزیابی اولیه ای  از میزان صدمه  وارده به کبد  و دیگر اعضای بدن انجام گیرد این ارزیابی شامل آزمایش خون و اسکن از طریق امواج صوتی است . البته این آزمایشان خیلی معمولی هستند و گاهس لازم است آزمایشات دقیق تری مثل آندوسکوپی (فرستادن دوربین از راه دهان ) برای  دیدن وضعیت معده و مری لازم باشد . گاهی ممکن است لازم باشد نمونه ای از  کبد توسط سوزنی برداشته شود . این ازمایش را بیوپسی کبد می گویند که دقیق ترین روش برای تعیین میزان صدمه وارده به کبد است .البته گاهی بندرن ممکن است خونریزی ناشی از یان تست بوجود بیاید که چمن خطرناک است همیشه از این روش استفاده نمی شود .
 
مهم ترین بخش مداوا ، متوقف کردن مصرف الکل است . تا بدین وسیله این امکان فراهم شود که کبد بتواند خود را ترمیم کند . هر چند راههای دیگری هم وجود دارد از جمله مصرف قرص های آب ( که ادرار آور هستند ) و مصرف ویتامین ها و محدود کردن مصرف نمک . گاهی ممکن است خطر خونریزی به داخل معده صورت گیرد که می تواند مرگ آور باشد . که معمولا با آندوسکوپی قابل مداوا است .
 
عفونتهایی مثل پنومونی رایج هستند که با استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان هستند  . گاهی می توان از پیوند کبد هم استفاده کرد ولی بدلیل محدود بودن تعداد اهداء کنندگان کبد ، امکان این کار کمتر میسر است .
 
در طی درمان :
 
اگر مصرف الکل متوقف شود . وضعیت خیلی بهتری بوجود می آید . اگر صدمات وارده به کبد در مراحل اولیه باشد امکان برگشت و بهبود کامل وجود دارد . حتی در حالتی که سیروز کبدی اتفاق افتاده باشد . هر یم را اتفاقات بالا که اتفاق بیفتد می تواند نیاز به معالجه داشته باشد . در این حالت متوقف کردن مصرف الکل ضورری است مگر اینکه دکتر در این زمینه موافقت کرده باشد .
 
استفاده از داروهایی که بدون نسخه به فروش می روند نباید بدون اطلاع دکتر انجام گیرد .
 
متورم شدن ناگهانی شکم ، کبودی پوست ، یرقان استفراغ خونی ، مدفوع سیاه همه علائمی هستند که باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند .
 
اگر بیماری کبد بدون مداوا رها شود :
 
ادامه مصرف الکل می تواند سبب وارد شدن صدمات بیشتر به کبد گردد. و پیشرفت آن باعث بروز علائمی می شود که در بالا بیان شده است . پاسخ به درمان در کسانی که به نوشیدن الکل ادامه می دهند موفقتی خواهد بود . و در نهایت ع درمان ناموفق خواهد بود و شخص در اثر عوارض وارده خواهد مرد .
 
تاثیر خانواده برروی بیماری کبد :
 
مصرف بیش از اندازه الکل و بوجود آمدن بیماری کبد می تواند اثرات مخربی را روی خانواده بگذارد .  این شامل اثرات آنی می شود که مراقبت از این نوع بیمارها در خانواده دارد ولی این مشکل زمانی وخیم تر می شود که شخص ، مصرف الکل را ادمه دهد  و مشکلات اضافی دیگری را پدید خواهد آورد . از جمله رانندگی و خطرات ناشی از ان درگیری های خانوادگی و عملکرد ضعیف در هنگام انجام کار .
گردآوری: مجله اینترنتی ایران مطلب


تگ ها مصرف الکل و عوارض آن مصرف الکل عوارض مصرف الکل

خبرنامه - شبکه های اجتماعی