پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          09 اسفند 1392 - 28 February 2014


روشهای جلوگیری از آروغ زدن






ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بین غذا نخواسته باشید آروغ بزنید که هم خودتان ناراحت شوید هم دیگران .در این بخش چند شیوه کار برای جلوگیری از آروغ زدن را بیان می کنیم .اگر همواره دچار آروغ زدن می شوید در طی روز شاید دچار مشکل ریفلاکس یا خدای نکرده زخم معده شده باشید در این صورت احتیاج به معالجه دارید حتما به پزشک مراجعه کنید .
از خوردن این مواد غذایی بپرهیزید

می‌دانیم که دست خودتان نیست و این صاعقه‌ها یک مرتبه فرود می‌آیند اما باید بدانید که بعضی از خوردنی‌ها به سختی هضم می‌شوند و باعث آروغ می‌شوند. به عنوان مثال غذاهایی که حالت اسیدیته‌ی معده وریفلاکسرا بالا می‌برند مانند گوجه‌فرنگی و مرباها باعث آروغ بیشتر می‌شوند. از این گذشته خوردن میوه بعد از غذا و همچنین نان زیاد و محصولات لبنی نیز می‌توانند باعث آروغ زدن شوند.

بهتر است حواستان باشد کدام ماده‌ی غذایی یا نوشیدنی باعث آروغتان می‌شود و تا جایی که می‌شود از مصرف آن‌ها به مدت حداقل یک ماه خودداری کنید. در این صورت اگر مشکلتان کمتر شد دستتان می‌آید که باید از مصرف چه خوردنی‌هایی بپرهیزید. کافی است که مصرف مواد غذایی آروغ‌آور را کاهش دهید و یا زمان مصرف آن‌ها را عوض کنید. مثلاً اینکه میوه را یک تا دو ساعت بعد از غذا میل کنید نه بلافاصله بعد از آن.
آرام غذا بخورید

قانون شماره‌ی یک برای پیشگیری از آروغ این است کهغذا را به آرامی و با دقت بجوییدو بعد قورت دهید. برای اینکه بتوانید غذا را به خوبی هضم کنید لازم است که مواد غذایی را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم و هر لقمه را به خوبی با بزاق آغشته کنید.

به عقیده‌ی برخی از متخصصان طب سنتی استفاده از عصاره‌های گیاهی که ضداسپاسم هستند باعث شل شدن روده‌ها شده و به این ترتیب امکان بالا آمدن

هوا و آروغ را هم کاهش می‌دهند. می‌توانید به عصاره‌ی گیاهی رزماری اعتماد کنید

اگر غذا را به خوبی نجویید معده به زحمت می‌افتد و بیشتر از خود، کار می‌کشد. یعنی اینکه مجبور است جنب و جوش بیشتری داشته باشد تا وظیفه‌ی خود را انجام دهد این مسئله هم باعث افزایش ریفلاکس معده و آروغ بیشتر می‌شود. علاوه بر این زمانی که تند غذا می‌خورید هوای بیشتری می‌بلعید و همین مسئله هم مشکل را تشدید می‌کند.

در نهایت اینکه اگر سرپا یا در حال کارهای دیگری مانندتماشای تلویزیونغذا بخورید، مغز درگیر می‌شود و نمی‌تواند به موقع دستورات لازم برای گوارش و هضم بهتر غذا را صادر کند. توصیه می‌کنیم در آرامش و با تمرکز غذا بخورید و لقمه‌هایتان را به خوبی بجویید.
گیاهان را دریابید

در گیاه‌درمانی، مصرف بادرنجبویه معمولاً یکی از روش‌های اصلی برای مقابله با آروغ و کاهش مشکلات گوارشی است. این گیاه ضد اسپاسم است و انقباض عضلات و گاز معده را کاهش می‌دهد. از این گذشته این گیاه می‌تواند برای مقابله با استرس نیز موثر عمل کند. توجه داشته باشید که گیاه بادرنجبویه به صورت کپسول یا عصاره‌ی مایع در داروخانه‌ها و عطاری‌ها هم به فروش می‌رسند.

توصیه می‌کنیم که به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز، ده دقیقه قبل از غذا یک عدد کپسول یا یک قاشق چای‌خوری عصاره را با یک لیوان آب میل کنید. می‌توانید این دوره را یک ماه هم ادامه دهید.
آدامس بی آدامس

زمانی که آدامس می‌جوید به ویژه به خاطر اینکه دهان باز می‌ماند هوای زیادی می‌بلعید. این هوای زیاد هم به طور طبیعی در لوله‌ی گوارش بالا می‌آید و از راه دهان تخلیه می‌شود. یعنی همان آروغ مزاحم. علاوه بر اینشیرین‌کننده‌های مصنوعیموجود درآدامس‌های بدون قندنیز باعث تخمیر و تولید گاز زیاد در معده می‌شوند که تخلیه‌ی آن صدای ناهنجار آروغ را تولید خواهد کرد.
عصاره‌های گیاهی را دریابید

به عقیده‌ی برخی از متخصصان طب سنتی استفاده از عصاره‌های گیاهی که ضداسپاسم هستند باعث شل شدن روده‌ها شده و به این ترتیب امکان بالا آمدن هوا و آروغ را هم کاهش می‌دهند. می‌توانید به عصاره‌ی گیاهیرزماریاعتماد کنید. بعد از غذا یک قطره از این عصاره‌ی گیاهی را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و میل کنید.
مصرف نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید

نوشیدنی‌های گازدار دی اکسید کربن را وارد معده می‌کنند که از قبل حاوی هوا و گاز است. توصیه می‌کنیم مصرفنوشابه‌هاو آب‌های گازدار را محدود یا کلاً قطع کنید.

اگر غذا را به خوبی نجویید معده به زحمت می‌افتد و بیشتر از خود، کار می‌کشد.

یعنی اینکه مجبور است جنب و جوش بیشتری داشته باشد تا وظیفه‌ی خود را انجام دهد این مسئله هم باعث افزایش ریفلاکس معده و آروغ بیشتر می‌شود
استرس‌هایتان را کنترل کنید

برای خیلی از ما استرس و فشارهای روحی باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، آروغ و غیره می‌شود. البته این مسئله چندان عجیب هم نیست به خاطر اینکه ترشحات و عضلات معده از طریق مغز کنترل می‌شوند.استرسو فشارهای روحی روانی نیز در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کنند. این می‌شود که نه تنها معده‌تان بلکه همه‌ی ارگان‌های بدنتان ساز مخالف می‌زنند. برای همین لازم است استرس‌هایتان را کاهش دهید. از یوگا، مدیتیشن، ورزش و به ویژه دعا غافل نشوید. توجه داشته باشید که مصرف مکملمنیزیمهم می‌تواند اثرات منفی استرستان را کاهش دهد و هم اینکه به تسکین بلع هوا کمک کند. / مجله پزشکی دکتر سلام
گردآوری: مجله اینترنتی ایران مطلب



تگ ها روشهای جلوگیری از آروغ زدن آروغ زدن
موسسه پژوهش MBA
ترجمه تخصصی دانشگاهی
مقاله نویسی ISI

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت