پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          14 اسفند 1392 - 05 March 2014


گام به گام تا رسیدن به تناسب اندام





داشتن تناسب اندام، یکی از معیارهای غیرقابل انکار و موثر در زیبا به نظر رسیدن است. وقتی کسی دچار اضافه وزن باشد و دغدغه دائمی زندگی اش پنهان کردن چربی های انباشته شده در پهلو و شکم با ترفندهایی مانند پوشیدن گن های مخصوص، ۲ اتفاق برایش می افتد؛ اول، از نظر روانی به هم می ریزد و اثر این به هم ریختگی را در زندگی خود حس می کند و دوم، از آنجا که در دید دیگران و در نگاه اول نقش تناسب اندام پررنگ است، دیگر زیبایی های او کمتر جلوه می کند. شاید این خانم یا آقا پوست خوبی داشته باشد و بدون نیاز به کرم های مختلف پوشاننده، شفافی و سلامت پوستش جلوه گر باشد یا شاید موهای پرپشت و سالم او زیبا و برای خیلی ها مثال زدنی باشد اما گویا همه چیز تحت الشعاع اضافه وزن قرار می گیرد و دیگر زیبایی ها پشت چربی های اضافه بدن مخفی می ماند. ما قصد داریم در این پرونده کمکتان کنیم. با “پوست، مو و زیبایی” این هفته همراه شوید و به توصیه کارشناسان عمل کنید.

طب سوزنی لاغر می کند؟

دکتر رضا حشمت – متخصص طب سوزنی و رییس انجمن طب سوزنی ایران

افزایش وزن نشانه به هم خوردن تعادل بدن است و چاق شدن، از منظر طب سوزنی، یعنی زیاد شدن ماده و کم شدن انرژی. در واقع وقتی انرژی بدن خوب آزاد نمی شود، فرد به سمت چاقی پیش می رود بنابراین برای لاغر شدن به حرکت درونی و حرکت بیرونی نیاز داریم تا بتوانیم انرژی را آزاد کنیم. طب سوزنی کمک می کند متابولیسم بدن افزایش پیدا کند، انرژی درونی بدن حرکت کند و آزاد شود. حرکت بیرونی هم به ورزش نیاز دارد زیرا ورزش، بدن را دینامیک می کند بنابراین طب سوزنی باید در کنار ورزش و فعالیت بدنی باشد تا نتیجه بهتری داشته باشد.

جالب است بدانید یکی از فرآیندهای طب سوزنی این است که بر مرکز اشتها در مغز تاثیر می گذارد و اشتها را کاهش می دهد در نتیجه فرد دیگر علاقه ای به خوردن غذا به خصوص غذاهای شیرین نخواهد داشت. این روش درمانی برای رفع چاقی های موضعی نیز استفاده می شود؛ به این ترتیب که خونرسانی به ارگان موردنظر بیشتر و چربی های اطراف آنها به تدریج کم می شود (وقتی چربی به شکل سلولیت درمی آید، خونرسانی مختل می شود.) به همین علت، طب سوزنی می تواند راه حل خوبی برای کاهش سایز باشد. برخی افراد می گویند به علت استرس، اضطراب یا افسردگی تمایل چندانی به انجام فعالیت ندارند یا میلشان به خوردن مواد غذایی شیرین بیشتر شده است. طب سوزنی می تواند این مشکلات را نیز با تحریک ترشح سروتونین، آندورفین و تنظیم آنزیم های گوارشی کنترل کند. در طب سوزنی، معمولا رژیمی به افراد چاق داده نمی شود و فقط به آنها توصیه می شود شامشان را قبل از تاریک شدن هوا میل کنند زیرا افرادی که طب سوزنی انجام می دهند، زود سیر می شوند و اصلا نیازی ندارند وعده شام را حذف کنند.

ورزش لاغر می کند؟

دکتر مهرشاد پورسعید – متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وزن نامناسب فقط به معنی BMI یا توده بدنی بالا نیست. برای اینکه بگوییم فردی چاق است، باید حتما ترکیب بدنی اش را هم در نظر بگیریم. مثلا ممکن است فردی با ۷۰ کیلوگرم وزن، توده بدنی بالایی داشته باشد اما چون ورزشکار است، حجم عضلانی اش خوب باشد بنابراین چاق نیست. انجام ورزش و فعالیت های بدنی برای اصلاح ترکیب بدنی افرادی که توده بدنی و چربی بالایی دارند، لازم است تا میزان چربی بدنشان کاهش پیدا کند. گام اول برای کسانی که وزن بالایی دارند، مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی و سنجیدن ترکیب بدنی و سپس آموزش نوع و نحوه ورزش است. به طور کلی، ورزش ها به سه گروه هوازی، قدرتی و کششی تقسیم می شوند. ورزش های هوازی، شدت ضربان قلب فرد را به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد ضربان قلب ماکزیمم اش افزایش می دهند؛ مانند ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی ساده. توجه داشته باشید که شدت ورزش های هوازی یا پیاده روی نباید زیاد باشد و فرد باید بتواند حین ورزش به راحتی حرف بزند، جمله ها را تکرار کند و راحت نفس بکشد. افرادی که قصد دارند وزنشان را کاهش دهند یا ترکیب بدنی شان را اصلاح کنند، باید ورزش های هوازی مانند پیاده روی، استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت، دوچرخه سواری و شنا انجام دهند. ورزش قدرتی به معنی کار با وزنه یا بدون وزنه و فقط سفت کردن عضله است. افرادی که به ورزش هوازی می پردازند، بهتر است گاهی ورزش های قدرتی هم انجام دهند تا شکل و نمای بدنشان زیبا و متناسب شود.

افرادی هم که کیلوهای اضافه زیادی دارند، ممکن است بعد از انجام ورزش های هوازی و کاهش وزن، دچار مشکلاتی مثل شلی پوست شوند. این افراد می توانند با انجام ورزش های قدرتی که باعث افزایش حجم عضلات می شود، این مشکل را تا حد زیادی حل کنند. ورزش های کششی هم به عنوان ورزش کمکی محسوب می شوند. بهتر است افرادی که ورزش هوازی انجام می دهند، از ورزش های کششی غافل نشوند. البته زمان انجام این ورزش ها مهم است. ورزش های هوازی سه قسمت گرم کردن، ورزش و سرد کردن دارند. می توان در ابتدای مرحله گرم کردن که شامل یک پیاده روی سبک با ضربان قلب کمتر است، ورزش های کششی انجام داد تا بدن حالت گرم کردن به خودش بگیرد. پس از این مرحله، باید پیاده روی سبک را شروع و به تدریج به شدت آن اضافه کرد تا ضربان قلب به ۵۰ تا ۷۰ درصد ماکزیمم خود برسد و بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه وارد مرحله سردکردن شوید. این فعالیت ورزشی باید ۵ جلسه در هفته تکرار شود و حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. برای به دست آوردن میزان ماکزیمم ضربان قلب باید ۲۲۰ را منهای سن و سپس ۵۰ تا ۷۰ درصد حاصلی که به دست آمده است را محاسبه کرد. مثلا میزان ماکزیمم ضربان قلب یک فرد ۳۰ ساله ۱۹۰ است که ۷۰ ۵۰ درصد آن ۸۵ می شود. ضربان قلب این فرد باید طی انجام ورزش های هوازی به ۸۵ ضربه برسد. اگر شدت ورزش از این میزان بیشتر شود، ارزش خود را از دست خواهد داد.

حرف اول و بهترین توصیه، اصلاح سبک زندگی است

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده – متخصص پوست و رییس مرکز تحقیقات سلول بنیادی

به دلیل اهمیت بحث تناسب اندام و ارتباط تنگاتنگ آن با زیبایی، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات زیبایی در این حوزه فعال هستند و البته کم نیستند سودجویانی هم که در این زمینه فعالیت می کنند و بی آنکه سلامت مردم برایشان مهم باشد، به فروش و عرضه محصول لاغری خود می اندیشند. این شرکت ها تا به حال پول های زیادی از این راه به جیب زده اند و افراد زیادی هم از عوارض محصولات آنها آسیب دیده اند. انواع داروهای خوراکی و کرم های موضعی لاغری در شبکه های ماهواره ای داخل و خارج تبلیغ می شوند. حتی پزشکان مختلف هم بی آنکه تخصص لازم را داشته باشند، راه حل هایی را برای لاغر شدن افراد ارائه می دهند اما آیا همه افرادی که اضافه وزن دارند و کم کم طی سال ها به چاقی و بیماری های ناشی از آن مبتلا شده اند، با این روش ها خوش اندام می شوند و سلامت و زیبایی را به دست می آورند؟ البته که نه. چون کسی به آنها نمی گوید راه حل اصلی چیست و پس از مدتی دوباره همه چیز مثل روز اول می شود.

وقت آن رسیده تا با هم درباره راه حل اصلی زیبایی و تناسب اندام صحبت کنیم. حتما گمان می کنید می خواهم بگویم راه حل، فلان تکنولوژی لیزر یا دستان توانمند فلان متخصص پوست یا جراح پلاستیک است، اما نه، تنها راه چاره، ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی است. برای این تغییر نه به پول آنچنانی نیاز دارید نه به صرف وقت زیاد، فقط کافی است به صدای بدنتان گوش کنید، زنگ هشدارش را بشنوید و قدم به قدم جلو بروید. من معتقدم بهره گیری از تکنولوژی های رایج امروز، انجام لیزر لیپولیز یا رادیوفرکوئنسی یا برخی جراحی های غیرتهاجمی کوچک کردن معده با آندوسکوپ و لاپاروسکوپ بد نیست اما می خواهم تاکید کنم اینها راه حل اصلی لاغر شدن شما نیست. بالابودن شاخص توده بدنی، نشان دهنده این است که بیش از نیازتان کالری می گیرید. ممکن است بعضی از شما بگویید من در محدوده وزن طبیعی هستم و چون فقط چربی شکمی دارم، می خواهم با مراجعه به متخصص پوست یا جراح آن را بردارم اما این کار فقط پاک کردن صورت مساله است.

اول بپرسید این چاقی شکمی چرا و از کجا ایجاد شده؟ زمینه ساز چاقی شکمی در خانم ها و آقایان بی تحرکی است. بی تحرکی و غذاهای آماده و فست فود باید از زندگی تان حذف شوند. من این حرف ها را همیشه به عنوان پیش شرط به همه مراجعانی که برای رهایی از چربی های اضافه به مطب می آیند، می گویم و تاکید می کنم اگر این شیوه غلط زندگی را عوض نکنند هم چربی های اضافی برمی گردد هم به مرور سلامت شان به خطر می افتد. به دلیل این شیوه زندگی غلط و رسوب چربی در دیواره رگ ها خونرسانی و سلامت تمام بدن در معرض خطر است که سلامت پوست و شادابی پوست هم جدای از آن نیست. از بحث زیبایی مهم تر، باید هشدار دهیم خانمی که دور کمر ۸۸ به بالا دارد و آقایی که دور کمر ۱۰۲ به بالا، با خطر نزدیک به ۲ برابر در معرض خطر سکته قلبی، ابتلا به دیابت، فشارخون و چربی خون است. خطر مرگ ناگهانی در این افراد درست مانند گروه چاق ۵/۱ تا ۲ برابر است.

۳ روش تهاجمی و ۳ روش غیر تهاجمی برای کاهش تجمع چربی ها (روش های رفع سلولیت)

دکتر بهروز باریک بین – متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

سلولیت به تجمع بافت چربی در قسمت های خاصی از بدن مانند ران، شکم یا پهلوها گفته می شود. سلولیت نوعی چاقی موضعی است که معمولا تحت تاثیر رژیم غذایی یا ورزش قرار نمی گیرند و به راحتی از بین نمی روند. به همین دلیل افراد مبتلا به سلولیت، برای درمان مشکل خود به روش های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی روی می آورند. هرچند که روش های تهاجمی برای رفع سلولیت از روش های غیرتهاجمی موثرتر هستند اما در ادامه به معرفی رایج ترین روش ها یعنی ۳ روش غیرتهاجمی می پردازیم.

۱٫ شوک وِیو

برخی از روش های غیرتهاجمی مانند شوک ویو، می توانند از روی پوست بر بافت چربی تاثیر بگذارند و باعث کوچک تر شدن بافت چربی یا شکسته شدن سلول های چربی به اجزای ریزتر و قابل استفاده تر برای بدن شوند. شوک ویو با وارد کردن امواجی به سلول های چربی باعث شکسته شدن آنها می شود. این سلول های خردشده چربی به عنوان منبع انرژی به وسیله بدن استفاده می شود. ممکن است به دنبال استفاده از روش هایی مانند شوک ویو، کویتاسیون (استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی) و… سطح چربی خون بالا برود و دردسرهایی را برای افرادی که زمینه ابتلا به چربی خون بالا و عوارض ناشی از آن دارند، ایجاد کند. ناگفته نماند که استفاده از روش هایی مانند شوک ویو می تواند در مدت بسیار کوتاهی باعث کاهش سایز شود اما بعد از مدتی، دوباره حجم چربی و سایز برمی گردد. به همین دلیل به نظر می رسد کاهش سایز ناشی از شوک ویو تا حدی در اثر تبخیر آب میان بافتی باشد، بنابراین می توان گفت این روش های درمانی، بیشتر کمکی برای افرادی محسوب می شوند که تصمیم قطعی برای کاهش سایز و بافت چربی گرفته اند. به عبارت ساده تر، این افراد باید در کنار استفاده از این روش های غیرتهاجمی، رژیم غذایی مناسب و ورزش های موضعی را هم در دستور کار لاغری خود قرار بدهند.

۲٫ ماساژدرمانی و ال پی جی

اگر در پی درمان سلولیت باشید، حتما مراکزی که برای رفع سلولیت ماساژدرمانی می کنند، دیده اید. برخی مراکز هم در مورد روش غیرتهاجمی ال پی جی برای رفع سلولیت تبلیغ می کنند. بد نیست بدانید که ال پی جی هم نوعی ماساژ برای شکستن سلول چربی با وکیوم است و در سراسر دنیا بسیار شناخته شده است و کاربرد آن هم از نظر علمی به اثبات رسیده. فشار منفی ای که سر ال پی جی روی بافت سلولیت ایجاد می کند و ماساژی که به بافت سلولیت می دهند، باعث بهبود خونرسانی به ناحیه و کاهش ورم می شود. به طور کلی، ماساژدرمانی و ال پی جی هم می توانند در درمان سلولیت تا اندازه ای موثر باشند. یعنی از آنجا که میزان خونرسانی به بافت سلولیت بسیارکم است، هر روشی که بتواند خونرسانی به بافت را افزایش بدهد، می تواند به استفاده بهتر از سلول های چربی به وسیله بدن هم کمک کند. البته ماساژ دستی به اندازه ال پی جی موثر نخواهد بود.

۳٫ کرایولیپولیز

استفاده از روش غیرتهاجمی کرایولیپولیز هم می تواند تا ۲۶ درصد باعث کاهش چربی های ناحیه ای شود که از این روش برای رفع چربی و سلولیت های آن استفاده شده است. البته احتمال برگشت سایز با روش کرایولیپولیز وجود دارد و میزان کاهش چربی با این روش، به اندازه ای نیست که بتواند رضایت بیمار را جلب کند.

محاسبه شاخص توده بدنی

ابتدا باید مشخص شود چقدر اضافه وزن دارید و تجمع چربی ها کجا بیشتر است. آیا این چربی به شکل سلولیت است؟ سپس با اندازه گیری دور کمر، می توان روش مناسبی پیشنهاد داد. همه شما فرمول محاسبه شاخص توده بدنی را می دانید: وزن (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (به متر). مثلا اگر وزن شما ۷۰ کیلوگرم است و قدتان ۱۶۳، باید ۷۰ را بر ۶۵/۲ تقسیم کنید. ۲۶ شاخص توده بدنی شماست طبق جدول، کمتر از ۱۹ یعنی کمبود وزن دارید، بین ۱۹ تا ۲۵ یعنی وزن مطلوب دارید، بین ۲۵ تا ۳۰ یعنی اضافه وزن دارید و بیش از ۳۰ یعنی چاق هستید.

حرف آخر، هفت سوالی که درباره لیپولیز می پرسند

دکتر مریم یوسفی – متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

لیزر لیپولیز، یکی از روش های درمانی است که این روزها مورد استقبال بسیاری از طرفداران زیبایی قرار گرفته است. معمولا سوال های مشابه و رایجی در ذهن افرادی که می خواهند لیپولیز کنند، به وجود می آید که به آنها پاسخ داده ایم.

۱٫ لیپولیز چیست؟ با لیزر لیپولیز به کمک اشعه لیزر، چربی زیرجلدی ذوب و در مواردی این چربی ذوب شده ساکشن می شود. اشعه لیزر باعث تحریک کلاژن سازی در پوست و در نتیجه لیفتینگ آن می شود و این مزیت لیزر لیپولیز نسبت به لیپوساکشن معمولی است.

۲٫ چند جلسه لیپولیز برای از بین بردن چین وچروک لازم است؟ برای انجام لیزر لیپولیز که بیشتر برای بهبود غبغب و افتادگی های قسمت پایین صورت (که بیشتر در خانم ها بعد از یائسگی شایع است) کاربرد دارد، معمولا یک جلسه درمان کافی است.

۳٫ مراقبت بعد از لیپولیز چگونه است؟ بعد از انجام لیزر لیپولیز صورت، بهتر است بیمار هر روز تا یک هفته از گن مخصوص استفاده کند. امکان کبودی یا تورم ناحیه لیپولیز شده هم وجود دارد. بد نیست بدانید معمولا نتایج درمانی از ماه چهارم خود را نشان می دهند.

۴٫ آیا درد و سوزش ناشی از لیپولیز طبیعی است؟ بله، هرچند هم از داروهای بی حسی موضعی و هم از داروهای تزریقی قبل از لیپولیز استفاده می شود، اما تجربه کمی درد و سوزش هنگام یا بعد از عمل، طبیعی خواهد بود.

۵٫ چند روز بعد از عمل می توان حمام کرد؟ روز بعد از عمل می توان استحمام کرد.

۶٫ آیا برای عمل لیپولیز، بیهوشی کامل الزامی است؟ نه. درواقع، انجام بی حسی موضعی تزریقی در کنار یک آرامبخش ساده، مثلا میدازولام خوراکی برای بیمار کافی است.

۷٫ کاربرد لیزر لیپولیز در جوانسازی پوست چیست؟ اگر از دستگاه های لیزر با مهارت و درست استفاده شود، می توانند جایگزین خوبی برای جراحی پلاستیک باشند. به خصوص برای بیمارانی که از جراحی پلاستیک وحشت دارند یا امکان تحمل بیهوشی عمومی ندارند حتی می توان با ترکیبی از لیزر لیپولیز (که در آن فیبر لیزر وارد پوست می شود و چربی ها را ذوب می کند و باعث تحریک کلاژن سازی می شود)، لیزر فراکشنال CO۲ یا FPJ و نیز رادیوفرکوئنسی در کنار تزریق بوتاکس و پرکننده (چربی خود فرد یا ژل های استاندارد)، تحول عظیمی در چهره های چروکیده و دچار افتادگی ایجاد کرد.

منبع: روزنامه سلامت

منبع : دلگرم



خبرنامه - شبکه های اجتماعی