پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          16 اسفند 1392 - 07 March 2014


رهایی‌ کارمندان از‌ دردهای ‌مفصلی






در واقع، عادات نادرست حرکتی چون قوز کردن، ساعت های متمادی در یک حالت نشستن یا ایستادن، استفاده نکردن از میز و صندلی استاندارد و بی توجهی به ارگونومی یعنی قرار گرفتن در وضع صحیحی که به استخوان ها، عضلات و مفاصل فشار اضافی وارد نیاید، از دلایل اصلی کاهش سن ابتلا به دردهای آرتروزی و اسکلتی- عضلانی است؛ درد هایی در ناحیه گردن، کمر و زانو ها که نه تنها بسیار آزار دهنده است، بلکه دامنه فعالیت شخص را نیز بسیار محدود می کند.

البته دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی معتقد است که عوارض پشت میزنشینی تا سی و پنج سالگی کمتر بروز و ایجاد مشکل می کند و پس از چهل یا چهل و پنج سالگی به طور محسوسی مشکل ساز می شود. به بیان دیگر در دهه چهارم زندگی بر اثر کم تحرکی، عضلات بدن بشدت ضعیف و بی رمق می شود و نیروی عضلانی شخص بر اثر آسیب های وارده با ضریب بیشتری کاهش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در گفت وگو با جام جم بر قابل پیشگیری بودن آسیب های ناشی از پشت میز نشینی تاکید و اظهار می کند: بهترین راهکار برای پیشگیری از آسیب های مفصلی و استخوانی ناشی از پشت میزنشینی، داشتن برنامه ورزشی مرتب با هدف تقویت مفاصل است. بهترین ورزش هم برای رسیدن به این هدف، پیاده روی روزانه و شنا بویژه راه رفتن در آب، دست کم سه روز در هفته است. البته کوهنوردی نیز بویژه تا قبل از شصت سالگی در جاهایی که شیب تند ندارد در تقویت عضلات و مفاصل بسیار موثر است.

پشت میزنشین ها؛ خسته های افسرده

شغل کارمندی و پشت میزنشینی برای سلامت بدن خوب نیست. حال تصورش را بکنید با دو یا سه شیفت کار کردن چه بلایی بر سر جسم و روان تان می آید. دکتر توانا در این باره تاکید می کند: بررسی ها نشان داده است که نه تنها کار کردن در یک اتاق بسته پس از مدتی به افسردگی منجر می شود، بلکه بتدریج به واسطه قرار گرفتن بدن در وضعیت بی تحرکی و ناصحیح، عضلات و مفاصل دچار تحلیل و سایش می شود و با تضعیف عضلات و ساییده شدن مفاصل کمر، گردن و زانوها و دردهای آرتروزی سراغ شخص می آید. در چنین شرایطی محدوده فعالیت های شخص آنقدر تحت تاثیر دردهای مفصلی و استخوانی محدود می شود که با کوچک ترین فعالیتی دچار تنگی نفس، درد و ناتوانی می شود که چنین وضعی او را به سمت انزوا و افسردگی می کشاند. البته هرچه سن بالاتر برود سرعت این آسیب ها نیز شدت می گیرد.

این متخصص طب فیزیکی با تاکید بر اهمیت کار کردن در محیط روشن که از آفتاب نور بگیرد، می گوید: از یک سو ارتباط گفتاری داشتن با همکاران طی روز از عوارض روحی ناشی از پشت میزنشینی می کاهد از سوی دیگر ورزش کردن بویژه ورزش های گروهی چون راهپیمایی در محیط باز پارک ها یا ورزش صبحگاهی در پارک ها برای کسانی که امکان رفتن به باشگاه های ورزشی را ندارند، گزینه خوبی برای رسیدن به نشاط و شادابی جسمی و روحی است.

نگران پوکی استخوان نباشید

اما آیا آسیب های ناشی از پشت میزنشینی می تواند به افزایش موارد پوکی استخوان منجر شود؟

دکتر توانا با منتفی دانستن چنین احتمالی توضیح می دهد که پوکی استخوان پدیده ای است که به بیماری های خاص زمینه ای، ارث و سن افراد باز می گردد و در حالت طبیعی تا سنین قبل از پنجاه و پنج یا شصت سالگی در افراد دیده نمی شود. این بیماری بیشتر خانم ها را از سنین یائسگی به بعد تهدید می کند، اما به طور کلی با داشتن تغذیه مناسب و استفاده از لبنیات و منابع کافی ویتامین D و کلسیم، میوه و سبزی های تازه، داشتن تحرک و بهره گیری گاهی از نور آفتاب می توان از بروز این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کرد.

ورزش در محیط کار، ممکن یا غیر ممکن؟

چندی پیش رئیس انجمن جراحی زانو ایده ای را مطرح کرد مبنی بر این که ادارات به وسایل ورزشی تجهیز شوند و به کارمندان خود اجازه بدهند مقاطعی از روز را به ورزش اختصاص دهند؛ یعنی کارمندان بتوانند در مقاطعی از روز به عنوان مثال قبل از ناهار یا قبل از شروع کار از تجهیزاتی چون دوچرخه و تردمیل که در فضایی در ادارات تعبیه شده باشد، استفاده کنند.

دکتر توانا با تاکید بر این که چنین ایده ای نه تنها در کشور ما، بلکه در هیچ کشوری عملی و قابل اجرا نیست، می گوید: محیط کار و ورزش باید از هم تفکیک شود؛ چرا که فقط در یک محیط ورزشی که افراد بدون دغدغه کار، برای ورزش کردن حضور پیدا می کنند، انگیزه و روح ورزش کردن حاکم می شود، اما توصیه می شود که مدیران ادارات برای ورزش کارمندانشان با محیطی ورزشی که نزدیک به محل کار باشد قرارداد ببندند تا امکان ورزش نیروهایشان با قیمتی مناسب در ساعات غیر کاری فراهم شود. بعلاوه همراهی مدیران با کارمندان در فعالیت های ورزشی در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن بسیار موثر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که علاوه بر اختصاص دادن زمانی طی روز یا هفته برای ورزش کردن برای کاهش اثرات تخریبی ناشی از پشت میزنشینی، چند راهکار ساده وجود دارد: اول این که بیش از دو ساعت پشت میز ننشینید و هر دو ساعت یکبار به مدت پنج دقیقه راه بروید. دوم آن که هنگام کار پشت میز یا کامپیوتر، به طور یکنواخت در یک وضع قرار نگیرید و سرانجام آن که به استاندارد بودن میز و صندلی خود توجه داشته باشید./ جام جم
گردآوری: مجله اینترنتی ایران مطلب


تگ ها دردهای ‌مفصلی رهایی‌ از‌ دردهای ‌مفصلی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی