پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          20 اسفند 1392 - 11 March 2014





بسیاری از زنان خانه دار در آستانه فرارسیدن نوروز به دلیل انجام نظافت شست و شو دچار درد دست می شوند.
«نشانگان مچ دست» یا همان درد مچ دست، شایع ترین بیماری زنان خانه دار است که مهم ترین علت آن استفاده زیاد از دست ها برای شستشو در طول شبانه روز است.

این علائم معمولا در زمان پیش از عید که زنان خانه دار می خواهند تمام کارهای منزل را برای انجام خانه تکانی عید در کم ترین زمان به پایان برسانند، شایع تر می شود.

این بیماری با علائم «گزگز» کردن در نیمه های شب آغاز شده و با بی حس شدن انگشتان دست، موجب بی خوابی افراد مبتلا به این بیماری می شود.

افرادی که دچار نشانگان مچ دست می شوند، باید به پزشک مراجعه کرده و با تجویز پزشک از درمان های دارویی یا فیزیوتراپی استفاده کنند.

برای پیشگیری از بروز این نشانگان باید تلاش کرد ضمن کاهش فعالیت هایی که از طریق دست صورت می گیرد، کارهای روزانه بگونه ای برنامه ریزی شود که زمانی را هم به استراحت و نرمش دادن دست ها اختصاص داد.

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کاهش درد مچ دست به افراد توصیه می کند که از خم کردن، پیچاندن، چلاندن یا حرکت های غیرعادی مچ دست پرهیز کنند.

استراحت، بستن مچ بند، تغییر در حالت انجام دادن کار و پرهیز از حرکت های تکراری طولانی مدت مانند خرد کردن سبزی یا گوشت از دیگر توصیه های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است.

 عوارض پوستی دست در آستانه نوروز و ناجی افسانه ای

دستکش بویژه در ایام فرارسیدن نوروز، نقش ناجی افسانه ای برای پیشگیری از عوارض پوستی دست را دارد.

هیچ زنی دوست ندارد در ایام عید، پوستی ترک خورده داشته یا از حساسیت پوستی در رنج باشد.

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از عوارض پوستی به افراد توصیه می کند تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم دست ها با خاک و انواع مواد شوینده و پاک کننده خودداری کنند.

بنا بر اعلام این مرکز، اکثر مواد شوینده از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و می توانند چربی پوست را از بین برده، سبب تحریک پوست دست شوند.

به گزارش این مرکز، پس از هر تماس پوست دست با شوینده ها حداقل سه ساعت زمان لازم است تا پوست به حالت طبیعی اسیدی خود بازگردد.

بنابراین افرادی که به دلیل شغلشان یا وسواس در شستن دست ها با شوینده ها در فواصل کمتر از سه ساعت عادت دارند، این تماس مداوم موجب خشکی، قرمزی و ترک خورده شدن پوست دست و در نهایت خارش و بروز اگزما یا درماتیت تماسی (نوعی بیماری پوستی) در فرد می شود.

همچنین هنگام خانه تکانی، نگهداشتن دست ها در آب و رطوبت می تواند شرایط رشد قارچ ها را فراهم کند، بنابر این مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه می کند تا پس از هر بار شست وشوی دست ها و آبکشی کردن، دست ها را با دقت و کامل خشک کنند.

استفاده از دستکش سوراخ و تجمع مواد پاک کننده در دستکش و تماس طولانی مدت پاک کننده ها با پوست نیز منجر به عوارض پوستی می شود.

 

 چند توصیه جهت کاهش مشکلات پوستی

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کاهش مشکلات پوستی در این ایام توصیه هایی را ارائه کرده است.

این مرکز به مردم توصیه کرده تا تلاش کنند تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم دست ها با انواع شوینده ها و پاک کننده ها خودداری کرده و از دستکش استفاده کنند.

همچنین توصیه می شود برای گرد گیری و تماس با گرد و خاک از دستکش نخی و هنگام کار با مواد شوینده و آب از دستکش نخی در زیر و دستکش پلاستیکی به عنوان پوشش دهنده استفاده شود.

رعایت نکردن این نکات می تواند موجب بروز حساسیت پوستی و ایجاد پوست خشک و زبر شود.

برای جلوگیری از خشکی پوست و بازگشت ضایعات، استفاده از کرم های مرطوب کننده یا گلیسیرین، وازلین، روغن بادام و روغن زیتون مفید است.



خبرنامه - شبکه های اجتماعی