پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          25 فروردین 1393 - 14 April 2014


بیماری قلبی در افراد لاغر و به ظاهر سالم


ما می‌توانیم بر پاسخ‌های بدن‌مان تاثیر بگذاریم

ما انسانها با هم متفاوت هستیم. ساختار ژنتیکی ما که در دوران جنینی شکل می‌گیرد، به میزان زیادی بر چگونه بودن ما اثر دارد. اما با وجود اینکه بسیاری از پاسخ‌های بدن ما بطور ژنتیکی کنترل می‌شود، ما با تغییر رفتار و سبک زندگی می‌توانیم بر این پاسخ‌ها اثر بگذاریم.

غذای ورودی همیشه بر وزن اثر نمی‌گذارد

همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که غذای زیاد می‌خورند اما چاق نمی‌شوند. بعضی هم درست برعکس هستند. به نظر می‌رسد کسانی که دچار اضافه وزن هستند:

• غذا را بهتر از دیگران جذب می‌کنند.

• کالری بیشتری را به صورت چربی ذخیره می‌کنند.

• کالری کمتری می‌سوزانند (با تحرک کمتر، بیقراری کمتر، هیجان کمتر).

شاید افرادی که اضافه وزن دارند در زمان کمبود و قحطی، بیشتر زنده بمانند! اما خوشبختانه امروزه در مکان و زمانی زندگی می‌کنیم که قحطی روی نمی‌دهد. این یکی از دلایلی است که تقریباً همه انسان‌های کنونی، چاق‌تر و بزرگتر از نیاکان خود شده‌اند.

چربی و کلسترول

بعضی افراد می‌توانند مقادیر زیادی چربی‌های اشباع بخورند و هنوز هم سطح کلسترول پایینی داشته باشند. بعضی دیگر هم حتی با خوردن مقادیر کمی چربی، کلسترول بالایی تولید می‌کنند. اما بیشتر انسان‌ها می‌توانند به اندازه‌ی متوسطی از چربی‌ها در رژیم غذایی استفاده کنند و دچار مشکل نشوند. این نوع پاسخ بدن به نوع متابولیسم بدن بستگی دارد.

میزان نمک – اثرات متفاوت

بعضی از افراد با خوردن نمک دچار فشار خون بالا می‌شوند. اما بسیاری از افراد چنین واکنشی ندارند. آنها می‌توانند مقادیر زیادی نمک بخورند، زیرا مقادیر اضافی آن را از طریق ادرار و عرق دفع می‌کنند و فشار خون‌شان بالا نمی‌رود.

سیگارکشیدن همیشه سبب بیماری قلبی نمی‌شود

بعضی از افراد در طول زندگی‌شان سیگار می‌کشند اما پیش از اینکه در اثر سرطان ریه یا آمیفزم جان خود را از دست بدهند، اثری از بیماری قلبی در آنها دیده نمی‌شود. رگ‌های آنها «حساس» نیست. اما بعضی از افراد سیگاری در اثر حمله‌ی قلبی در سنین جوانی می‌میرند بدون اینکه دچار تنگی عروق ، برونشیت ، آمفیزم یا سرطان ریه باشند. رگ‌های آنها به مواد شیمیایی سیگار و مونواکسید موجود در تنباکوی سیگار «حساس» است.

در افراد مختلف واکنش عروق به سطح کلسترول خون، متفاوت است

تقریباً در بیشتر افراد، لایه ها و ماهیچه‌های دیواره‌ی عروق در پاسخ به محرک‌ها واکنش‌های مشابهی نشان می‌دهند. اما، مانند مورد سیگاری‌ها، میزان «حساسیت» عروق متفاوت است.

سطح کلسترول «قابل قبول» از مطالعه‌ی گروه بزرگی از افراد بدست آمده است. سطح «نرمال» یا «قابل قبول» کلسترول ۵٫۵ میلی‌مول در لیتر (برای مردان حدود ۳۵ سال و برای زنان حدود ۴۵ سال) است و معمولاً اثر منفی بر عروق ندارد. اما همین سطح کلسترول برای بعضی افراد بسیار بالاست و سبب آسیب به عروق می‌شود و ممکن است سبب حمله‌ی قلبی شود. حتی سطح کلسترول ۴٫۵ برای بعضی افراد بالاست. بنابراین بهتر است سطح کلسترول خون حدود ۳٫۵ میلی‌مول بر لیتر باشد. در این حالت تقریباً خطر بیماری‌های قلبی در اثر کلسترول وجود ندارد.

فشار خون

فشار خون نیز مانند دو مورد قبلی است. امافشار خون نرمال ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر است، به این معنی که فرد نیاز به دارو و درمان ندارد. اما بهتر است که برای تنظیم فشار خون:

• بیشتر ورزش کند

• کمتر نمک بخورد

• وزن سالم را حفظ کند

• مقدار چربی غذا را کاهش دهد

به نظر می‌رسد که فشار خون پایین بهتر است.

سلامتی مطلوب برای سلامتی قلب

سلامتی مطلوب با شرایط زیر همخوان است:

• نداشتن اضافه وزن

• فشار خون پایین

• حفظ کلسترول پایین

• فعالیت بدنی مداوم

• سیگار نکشیدن

محققان در تلاش برای یافتن پاسخ هستند

پروژه‌های تحقیقی در سراسر دنیا سعی در کشف علت پاسخ‌های متفاوت بدن افراد به شرایط برابر است. محققان سعی می‌کنند دریابند که چرا:

پلاکتهای خون در بعضی از افراد بیشتر از بقیه بهم می‌چسبند.

لخته خون در بدن بعضی بیشتر تولید می‌شود.

لایه‌های عروق افراد مختلف واکنش متفاوتی در شرایط یکسان دارند.

بعضی غذاها عروق را محافظت می‌کنند

شواهد روزافزونی مبنی بر این موضوع وجود دارد که غذاهایی معینی که اغلب در رژیم غذایی سنتی یافت می‌شوند، و دارای خواص آنتی‌اکسیدان هستند، ممکن است دیواره عروق را از آسیب حفظ کنند. بعضی از غذاها از شکل‌گیری لخته خون و در نتیجه حمله‌ی قلبی جلوگیری می‌کنند.

نقش استرس در بیماری‌های قلبی

همه‌ی ما نگران این موضوع هستیم که استرس روزانه ممکن است مضر باشد. اما با وجود افزایش استرس در زندگی روزمره، امید به زندگی افزایش یافته است.

استرس ممکن است برای بعضی افراد مضر باشد. اگر استرس سبب خوردن بیشتر، نشتسن بیشتر، سیگار کشیدن، فکر کردن و افسردگی بیشتر شود ، ممکن است مضر باشد. اما اگر باعث تحرک بیشتر، قدم زدن، باغبانی، کاهش اشتها و حتی بیقراری شود ممکن است برای عروق مفید باشد، اما لزوما این اثر در همه‌ی افراد یکسان نیست!

نکات مهم

• عادات غذایی و سبک زندگی متفاوت، اثرات متفاوتی بر افراد دارد

• محققان هنوز نمی‌دانند چرا سطح کلسترول که برای عده ای سالم است برای بعضی دیگر مضر است و سبب بیماری در آنها می‌شود.

• عادات غذایی سالم و سبک زندگی سالم ، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی