پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          18 اردیبهشت 1393 - 08 May 2014


عوارض بوتاکس






بوتاکس نام تجاری یک نوع سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که البته غیر از بوتاکس نام های تجاری دیگری هم دارد مثل دیسپورت.

 ورود سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم به بدن باعث ایجاد بیماری فلج کننده بسیار خطرناکی به نام بوتولیسم می شود. سه نوع عمده بوتولیسم عبارتند از:

 

1- بوتولیسم غذایی که با خوردن غذاهای حاوی این سم ایجاد می‌شود.

۲- بوتولیسم زخم که در اثر آلودگی زخم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینم ایجاد می‌شود.

۳- بوتولیسم نوزادان که با مصرف ذرات حاوی باکتری ایجاد می‌شود.

تاثیر سم این باکتری بر فلج عضلات بدن، امروزه آن را به یک داروی بسیار موثر در از بین بردن چین و چروک صورت و در دید عموم مردم، به یک اکسیر جوانی تبدیل کرده است.

 

چگونه؟

بوتاکس انتقال پیام های عصبی را از اعصاب محیطی بدن به عضلات مسدود می کند. پس عضله ای که بوتاکس به آن تزریق شده منقبض نمی شود و این باعث از بین رفتن چین و چروک و صافی عضلات صورت می شود.

پزشک متخصص پوست، ماهرترین افراد در تزریق بوتاکس است. پزشک دقیقا می داند بوتاکس را به چه مقدار و به کدام عضلات تزریق کند تا کمترین عارضه و بیشترین تاثیر را داشته باشد. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و نیازی به بی هوشی ندارد. برای رسیدن به تاثیرات واقعی بوتاکس، ۳ تا ۷ روز زمان لازم است.
تزریق بوتاکس واقعا می تواند برای مبتلایان به بیماری تنفسی خطرناک باشد

پزشکان معمولا توصیه می کنند به منظور پیشگیری و کاهش کبودی نواحی تزریق شده، بیماران دو هفته قبل از تزریق از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهاب خودداری کرده و حداقل یک هفته قبل از تزریق به هیچ وجه نوشیدنی های الکلی استفاده نکنند.


اما بوتاکس عارضه ای هم دارد؟

کبود شدن موقتی پوست شایع ترین عارضه تزریق بوتاکس است. سردرد نیز می تواند از عوارض آن باشد که معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از بین می رود. درصد کمی از بیماران افتادگی پلک ها را بعد از تزریق بوتاکس گزارش می کنند که معمولا در طول سه هفته به کلی از بین می رود.

این افتادن پلک ها علامت مهمی است و نباید نادیده گرفته شود، زیرا نشانه حرکت بوتاکس تزریق شده و پخش شدن آن به اطراف است. پس سعی کنید تا ۱۲ ساعت بعد از تزریق، به نواحی تزریق شده دست نزنید و آنها را نمالید و برای ۳ تا ۴ ساعت از خوابیدن و فشار آوردن به این نواحی خودداری کنید.

تمام این عوارض در خصوص تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص پوست بود. اما متاسفانه علاقه مردم به تزریق بوتاکس و رسیدن به تاثیرات آن در زیبایی و جوانی پوست باعث شده خیلی از افراد توصیه های ایمنی آن را نادیده بگیرند. بدون شک این تزریقات اگر توسط پزشک متخصص پوست انجام نشود، عوارض بیشتر و خطرناک تری خواهد داشت.

 
بوتاکس در آرایشگاه

تزریقات بوتاکس آرایشی، مخصوصا بوتاکس هایی که در آرایشگاه ها و مکان های غیر پزشکی انجام می شود، می تواند عوارض جدی و حتی مرگبار را به بار بیاورد.
تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک پوست

در صورتی که بعد از تزریق بوتاکس در این مکان ها و یا حتی توسط پزشک با این علائم مواجه شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:  مشکل در بلع غذا و یا صحبت کردن و یا نفس کشیدن.

این مشکلات می توانند ساعت ها و یا هفته ها بعد از تزریق ایجاد شوند. علت این است که عضلات تنفسی و دهانی و حلقی ممکن است بعد از تزریق ضعیف شوند. موارد شدید این عوارض و نادیده گرفتن آنها توسط فرد حتی می تواند باعث قطع کامل تنفس و مرگ شود.

بیماران تنفسی مثل مبتلایان به بیماری آسم، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض بوتاکس هستند.

مشکل در بلع غذا ممکن است چند ماه طول بکشد. در موارد شدید حتی ممکن است فرد نیازمند تغذیه از راه لوله باشد و یا فقط بتواند رژیم مایع را تحمل کند. گاهی وقت ها مشکل در بلع باعث ورود غذا و مایعات به نای و مجاری هوایی می شود که این خود می تواند باعث قطع تنفس و مرگ شود.

پس باز هم تاکید می کنیم که تزریق بوتاکس واقعا می تواند برای مبتلایان به بیماری تنفسی خطرناک باشد.


گسترش تاثیرات سم

در برخی موارد، سم باکتری بوتولینوم که به عنوان داروی تزریقی به کار می رود می تواند به مناطقی دور تر از مناطق تزریق هم گسترش یابد و باعث علائم بیماری بوتولیسم شود.

پس فراموش نکنید تزریق بوتاکس باید حتما تحت نظر پزشک متخصص پوست و در مکان های پزشکی انجام شود.

خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند و یا خانم هایی که قصد بچه دار شدن را دارند، فقط تحت نظر پزشک متخصص خود، مجاز به تزریق بوتاکس خواهند بود. ولی بهتر است در این دوران از خیر بوتاکس بگذرید تا پشیمانی به بار نیاورد.


تگ ها عوارض بوتاکس عوارض

خبرنامه - شبکه های اجتماعی