پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba

بررسی های به عمل آمده توسط یک سرویس آنلاین تحلیلی در وب فارسی، نشان می دهد که از میان 500 وبسایت پربازدید، کاربران ایرانی بیشتر به وب‌سایت‌هایی که در حوزه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند علاقه نشان می دهند و رفتار کاربران ایرانی نسبت به دانلود اطلاعات بسیار متفاوت تر از کاربران سایر کشورها است.

شاید همواره در ذهن ما سوال بوده که چه استفاده‌ای از اینترنت می‌کنیم و یا اینکه استفاده از اینترنت چه امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند که باید از آن استفاده کنیم؛ جواب این سوال‌ها شاید مقداری پیچیده و وقت‌گیر باشد اما با برخی ابزارهای جستجو می‌توان دریافت که کاربران ایرانی در استفاده از این شبکه جهانی چه هدفی دارند و به کدام حوزه فعالیت در وب علاقمند هستند.

در این راستا سرویس آنلاین تحلیلگر که توسط متخصصان داخلی ایجاد شده نسبت به تجزیه و تحلیل فضای وب فارسی اقدام کرده که در این بررسی، وب‌سایت‌‎های برتر و شناخته شده وب را با یکدیگر مقایسه و مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نحوه تعامل کاربران با سایت‌ها و همچنین علاقه‌مندی‌های کاربران داخلی را شناسایی کرده است.

کاربران ایرانی از چه وب‌سایت‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند

این بررسی که از میان فعالیت پانصد وب‌سایت پربازدید توسط کاربران ایرانی نتیجه گیری شده مربوط به وب سایتهایی در حوزه های فرهنگی و مذهبی، علمی و دانشگاهی، سرگرمی، رسانه کاربر محور، خدمات اینترنتی، خبری و تجاری است که براساس آن، تحلیل صورت گرفته نشان می دهد که وب‌سایت‌هایی که در حوزه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند 35 درصداز پانصد وب‌سایت پربازدید توسط کابران ایرانی را تشکیل می‌دهند؛ این خدمات پربازدید نیز شامل موتورهای جستجو، دولت الکترونیک و فروشگاه‌ها می‌شود و تعداد زیادی از این وبسایتهای پربازدید به نوعی مرتبط با بحث دانلود هستند.

در همین حال وب‌سایت‌های خبری نیز با 18 درصد از کل آمار، دومین رتبه از نظر تعداد وبسایتهای پربازدید برای کاربران ایرانی را تشکیل می دهد که این دسته از وب‌سایت‌ها شامل خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی و غیرتخصصی است.

براساس نتایج تحلیل صورت گرفته، وبسایتهای حوزه فرهنگی و مذهبی یک درصد از کل وبسایتهای پربازدید کاربران ایرانی را تشکیل می دهد به نحوی که تعداد وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی در میان پانصد وب‌سایت پربازدید تنها 6 وب‌سایت است که نشاندهنده فعال نبودن و ضعف در این حوزه هستیم.

علاقه کاربران ایرانی به دانلود و ذخیره اطلاعات

به گزارش مهر، سینوسی بودن سرعت اینترنت در ایران همواره باعث ناراحتی کاربران این حوزه بوده است. در یک مقایسه ساده با سایر کشورها می‌توان به این نتیجه رسید که ثبات سرعت اینترنت در بسیاری از کشورها باعث آن شده که افراد، نیازی به دانلود نداشته باشند و همواره تمامی احتیاجات خود را به صورت آنلاین تامین کنند.

به طور مثال با یک سرعت مناسب و پایدار اینترنت کاربر می‌تواند بدون وقفه در یوتیوب سریال و یا فیلم مورد علاقه خود را نگاه کند و همین امر باعث می‌شود، کاربرانی که به اینترنت خوب دسترسی دارند هیچگاه به سوی آن نروند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در دسکتاپ یا حافظه‌های جانبی ذخیره کنند؛ زیرا فضای نامتناهی و عظیمی در اینترنت برای آنان با داده‌های بسیار وجود دارد.

اما در ایران اینگونه نیست و کاربران به ذخیره‌سازی اطلاعات خود در حافظه‌های جانبی علاقه دارند و در نتیجه در حوزه فعالیت خدمات اینترنتی در ایران، وب‌سایت‌های مختص به دانلود اطلاعات بازخورد بسیار بالایی دارند.

براساس نتایج این بررسی که از وب‌سایت‌های فعال در حوزه خدمات وب ارزیابی شده، این وب‌سایت‌ها بیشتر در خصوص فراهم‌سازی امکان دانلود نرم‌افزارها و اطلاعات گوناگون فعالیت دارند که کاربران به آنها نیاز روزانه دارند.

البته تنها نیاز روزانه مهم نیست، بعضی از این وب‌سایت‌ها ابزاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که کاربران برای استفاده از آنها از طرق معتبر و قانونی باید مقدار زیادی هزینه پرداخت کنند، اما بدلیل ضعف قانون حق نشر (کپی‌رایت) در کشور، این وب‌سایت‌ها ابزارهای مذکور را به راحتی و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تفاوت رفتار کاربران برای آپلود و دانلود اطلاعات

از آنجایی که کاربران شبکه جهانی اینترنت در خارج از کشور به‌دلیل نداشتن اینگونه مشکلات به ویژه پایدار نبودن اینترنت، هیچگاه به سمت دانلود و نگهداری نرم‌افزار‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود در دسکتاپ یا حافظه‌های جانبی نمی‌روند و اطلاعات مورد نیازشان را در ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی داده (file hosting service) به مانند Drop Box و یا iCloud ذخیره‌سازی می‌کنند در هر زمان و مکانی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی دارند اما در ایران به دلیل وجود این محدودیتها تفاوت تعداد کاربران وب‌سایت‌های مرتبط با امر آپلود و دانلود اطلاعات در پانصد وب‌سایت برتر در ایران کاملا مشهود است.

براساس این بررسی ها از میان 500 وبسایت برتر ایرانی 44 وبسایت در زمینه دانلود فعالیت می‌کنند که بعضی از این وب‌سایت‌ها بیشتر درآمد خود را از طریق تبلیغات یا فروش بعضی از محصولات سطح پایین به دست می‌آورند.

در نتیجه نبود قانون درست و هدفمند در رابطه با بحث حق نشر و وجود بعضی از تحریم‌ها در تهیه ابزار و نرم‌افزار‌های مورد نیاز و نیز پایدار نبودن اوضاع اینترنت کشور، کاربر به سویی سوق می‌ یابد که برای رفع نیاز و دسترسی به اطلاعات و ابزار مورد نیاز خود به ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات برروی حافظه‌های جانبی روی می آورد که در این راستا تحلیلگران معتقدند که این حوزه از وب فارسی نیازمند سیاستگذاری و مدیریت صحیح است.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی