پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011







اگر جامعه پذیری افراد در حیطه آموزش و پرورش را یک روند فراگیردرجهت رشد و بالندگی استعدادها وسازگاری با قواعد زیست اجتماعی بدانیم، ناگزیریم که ذیل دو محور عمده تحقق معیارهای آموزش در افراد و به ویژه جوانان را بررسی کنیم. ابتدا باید مسئله را باز کنیم و بگوییم چه راه کارهایی برای هریک ازاین دو وجود دارد و این که چگونه وتحت چه شرایطی منجربه پیشرفت بیشتری برای جامعه ایران می شود. آموزش و پرورش محلی است برای آگاه کردن دانش آموزان در زمینه های گوناگون فرهنگی، هنر، اجتماعی و حتی سیاسی.

در واقع جامعه پذیر شدن و شخصیت یافتن، بزرگ ترین شاخصه آموزش و پرورش در هر اجتماع انسانی است;یک کودک وقتی درمتن زندگی خود با ورود به مدرسه ودر یک محیط آموزشی قرار می گیرد، علاوه برآگاهی درمورد مسائل علمی، وارد گروهی ازهم نوعان خود می شود که هر کدام شخصیت های گوناگون دارند.طی مدت زمان حضور کودکان و نوجوانان درمدرسه شرط اصلی تحصیل و پرورش درست آنان برخورداری مدارس از کادر آموزشی مجرب و آموزش دیده است که به بهترین نحو کودکان و نوجوانان را تربیت کند.

به اعتقاد کارشناسان آموزشی استفاده از معلمان نخبه و کارآزموده (وحتی الامکان جوان) که با روحیات کودکان سازگاری بیشتری داشته باشند، البته با یک برنامه آموزشی هدفمند، مناسب تر است، چرا که حضور معلمان در برنامه آموزشی مهم ترین عامل در انتقال دانش و بینش مورد نیاز به نوجوانان است و هر میزان روحیات معلم و دانشآموز نزدیک تر باشد امر آموزش می تواند با توجه به نیازهای روحی و روانی دانش آموزان پویاتر و منعطف تر پیگیری شود.

اهمیت انعطاف و پویایی آموزش به اعتقاد جامعه شناسان از آن روست که پرداختن به متن دروس در هرشرایط الزاما نمی تواند نتایج مطلوب و لازم را برای سیر جامعه پذیری نسل جوان به بار آورد. با لحاظ متغیرهایی نظیر سطح هوش ودریافت دانش آموزان،علایق و گرایشات فکری وفرهنگی گروه تحت آموزش و نیز میزان تاثیرپذیری آنها از محیط پیرامون می توان گفت که تاثیرگذاری آموزش و نهادینه شدن آن درزندگی جوانان می تواند افزایش یا کاهش محسوسی داشته باشد.

کاهش تاثیرگذاری آموزش بر جوانان موجب می شود که با ناکارآمدی روند آموزش و پرورش، جوامع دچار بحران ها و ناهنجاری های اجتماعی شوند. البته تشخیص ناکارآمدی نهاد آموزش عمومی مسئله ایست که طی ادوار طولانی ذهن پژوهشگران بسیاری را متوجه خود کرده است; چراکه درطول دوره آموزشی بیشتر سعی و کوشش فعالین نظام آموزشی انتقال دروس و مفاهیم کلی است که البته با دقت و ریزبینی ویژه تدوین شده اند تا به تفکرات و کنش اجتماعی نوجوانان جهت دهی کنند. انتقال این مفاهیم وتدریس علوم در مدارس طی دوره تحصیلی،فراز و فرودهای فراوانی دارد.

درآغاز دبستان، ارزیابی دقت و تلاش دانشآموزان در فراگیری دروس صرفا متکی به امتحانات کلاسی است. این امتحانات درادوار منظم، انطباق کودکان با معیارهایی را نشان می دهند که هدفشان افزایش معلومات و خلاقیت کودکان است. اما وقتی این کودکان به مقطع بالاتر می روند و به سن بلوغ نزدیک می شوند، پرسش های گوناگونی به سراغشان می آید، سوال هایی در مورد همه زمینه های سیاسی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی چراکه تکامل روحی ومعنوی و شخصیتی در همین دوران شکل می گیرد. از این روست که صاحب نظران معتقدند اگر دردوران کودکی لازمه پیشرفت آشنایی با مسائل پایه ای زندگی و آموختن الفبای علم و آگاهی بخشی اولیه است، اما دردوره بلوغ باید بایک سیستم آموزشی فوق العاده به استقبال این نوجوانان برویم. این نوجوانان درسنین بلوغ مانند گل سفالی هستند که هرطور شکلشان بدهیم، همانطور شکل گرفته و آراسته می شوند و تغییر آن پس از شکل گیری، همان شکستن سفال شخصیتی آنها است. بنابراین نظام آموزشی دیگر نباید متکی و صرفا معطوف به متن دروس باشد.

نوجوان نباید درس را به عنوان زندانی بداند که مانعی بزرگ در رسیدن به هدفهایش قرار داده شده است. به طوری که اگر مدرسه تعطیل شود دانش آموزان حس آزادی از زندان را نداشته باشند. ماحتی باید کاری کنیم که نظام آموزش و پرورش به جایی برسد که دانشآموزان حتی از تعطیلی مدارس ناراحت باشند و این،نیاز به یک سیستم متنوع ومتکثر به همراه فوق برنامه های مناسب است.

یکی از مهم ترین عوامل در جهت گیری نوجوانان زمانی است که برنامه های موجود درمتن زندگی آنها به یک عادت تبدیل شود. این نسل جوانی که دراین مقطع زمانی، پرسش های گوناگون روحی و معنوی ذهنشان را به خود مشغول کرده است،نیاز به برنامه آموزشی هدفمند ومتنوع،بامدیریتی قوی دارد، تا بتواند پاسخگوی خوبی برای رفع نیازهای این قشرجامعه بوده زمینه را برای مشارکت حداکثری آنان دررفع مشکلات مدرسه فراهم آورد و تشکل های دانشآموزی احزاب مطرح درجامعه می تواند مسیر دست یابی به این مهم را هموار سازد. اگر من از مسائل روز که شاید توده هم نسلانم از آن مطلع اند،آگاهی دارم باید درمتن همان آموزش و پرورش و مدرسه از مسائل جامعه و مشکلات و راه حل های آن نیز آگاهی داشته باشم. درواقع سیستم آموزشی باید این قشر جوان جامعه را که برای هرکشور نوعی سرمایه به حساب میآیند، از هرلحاظ آماده کند ; همچنان که دکتر شریعتی درتوضیح معنای روشنفکر می گوید:"روشنفکر کسی است که از شرایط و اختیارات انسانی و تاثیرگذار خویش در جامعه آگاه و درمورد مسائل گوناگون روز نسبت به خود مطلع باشد"، وجود مدیریت و برنامه ریزی هدفمند و دارای نظام درسیستم آموزشی کشور درجهت آگاه سازی و تربیت درست نسل جوان این مرز و بوم درهمه زمینه ها به دور از خط و مشی های سیاسی و در کنار درس و تدریس علوم گوناگون،می تواند مدرسه را از یک جایگاه محصور برای افکار جوانان و وابستگی به متن درس، به یک محیط اجتماعی و درجهت پیشبرد اهداف آنها تبدیل کند طوری که اگر ازیک نوجوان بپرسیم مدرسه چطور بود؟بگوید فوق العاده و این،انگیزه پیشرفت درسی را درنوجوانانی ایجاد می کند که به خاطر وابستگی به متن درس و روزمرگی این مسئله دچار افت تحصیلی شده اند. چراکه وجود فوق برنامه های متنوعی که پاسخگوی نیازهای آنان باشد،می تواند این خلا» بزرگ را درنظام آموزش و پرورش،تحت پوشش قرار دهد و امر آموزش را باتوجه به همان عوامل موثر دریادگیری و انتقال مفاهیم به دانش آموزان، منعطف تر و روان تر کند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی