پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011


طرحهای اولیه خودرو پدیده هایی فراتر از پرواز تخیلات از ذهن طراح بلندپرواز خودروهاست. این طرحها شیوه هایی مناسب برای آزمودن واکنش اجتماع نسبت به ظاهری جدید است قبل از اینکه طرح به مرحله تولید، موفقیت یا شکست برسد. طرح اولیه خودروها فرصت ریسک کردن را برای مالکان شرکتهای خودروسازی بدون تحت الشعاع قرار دادن آینده شرکتهای خود به وجود خواهد آورد. در عین حال از چنین ریسکهایی است که اکتشافات خیره کننده یا افتضاحات جبران ناپذیر در صنعت خودروسازی به وجود می آیند. در ادامه گزارشی از نشریه پاپیولار ساینس که در آن به ۱۰ نمونه این طرح ها اشاره شده است ارائه می شود.

۱) Audi Avus

رونمایی از این خودرو در سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه اتومبیل توکیو شگفتی همه را برانگیخت. با وجود موفقیت زیادی که این خودرو در دهه گذشته در مسابقات رالی به دست آورده است، آئودی خودرویی نبود که مردم آن را قادر به تبدیل شدن به یک ابرخودرو بدانند. ۱۵ سال بعد آئودی به عنوان برنده رقابت R۸ به یکی از طلایه داران تولید یکی از گرانقیمت ترین برندهای آلمان تبدیل شد و نه تنها ساختار Avus را در ساخت ابرخودروها به کار گرفت بلکه با کمک آن تعداد زیادی خودروهای خانوادگی نیز تولید کرد.

۲) Lincoln Futura

سقف دو گانه حباب مانند این خودرو شباهت زیادی به سفینه های فضایی دارد. این طرح قبل از اینکه برای اولین بار در سینما و یکی از بخشهای فیلم «بت من» مورد استفاده قرار گیرد، در دوران طراحی خودروهای فضایی در سال ۱۹۵۵ ظهور کرد. در این سال Futura به شیوه دستی و با قیمتی برابر ۲۵۰ هزار دلار در ایتالیا ساخته شد.

۳) Mazda Furai

بیشتر خودروهای مسابقه در آمریکا مزدا هستند. توضیحی قابل قبول برای طراحی چنین مدلی که علاوه بر افزودن نمونه ای جدید به میراث خودروهای مسابقه ای این شرکت به پیشبرد صنعت طراحی خودرو نیز کمک بزرگی کرده است.

۴) Saab Aero X

این خودرو با هدف شکستن رکورد سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت با کمک سوخت اتانول طراحی شده است. این طرح توجه صنعت خودرو جهان را به خود جلب کرد اما در سال ۲۰۰۶ با شکست مواجه شد.

۵) BMW Vision Efficient Dynamics

این شرکت بزرگ خودروسازی پس از سالها انتظار و اشتیاق برای دیدن اثر جدید «کریس بنگل» مدیر بخش طراحی این شرکت در نهایت طرح خودرو Efficient Dynamics را رونمایی کرد. این شرکت علاوه بر طرحهای قدیمی و نازیبا، موتورهای V۸ و V۱۲ خود را که به یکی از دلایل شهرتش تبدیل شده بود، کنار گذاشت و در طرح جدید خود از موتوری دیزلی – الکتریکی استفاده کرد تا به این شکل به اندازه ای در صرفه جویی در مصرف سوخت کمک کرده باشد.

۶) Gina BMW

در روی دیگر سکه شرکت BMW مشاهده طرحی به نام Gina که کریس بنگل خالق آن بود بیشتر به یک شوخی شباهت داشت. بر اساس این طرح خودرو Gina با لایه ای از پارچه ای فلزی پوشیده شده بود که روی اسکلت بندی از کابلها قرار گرفته است. این کابلها قابلیت حرکت کردن داشته و پوشش فلزی نیز از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار بود و از این رو می توانست به صورت مداوم ظاهر خودرو را تغییر داده و بخشهای مکانیکی آن را نمایش دهد.

۷) Aurora Safety Car

این خودرو که توسط یک کشیش طراحی شده و بودجه آن توسط اعضای کلیسای وی تامین شده است، یکی از زشت ترین خودروهایی است که تا به حال در تاریخ ساخته شده است. با این حال ظاهر نازیبای این خودرو از روی عمد به این شکل درآمده است، سپر جلوی این خودرو از ماده ای انباشته شده بود تا بتواند انرژی ناشی از برخوردها را به خوبی جذب کند. همچنین دلیل مقعر بودن بخش جلوی خودرو کمک به جلوگیری از مصدومیت افرادی بوده است که با خودرو تصادف می کنند. در عین حال شیشه های جلوی خودرو نیز به منظور جلوگیری از برخورد سر سرنشینان آن در هنگام تصادف به این شکل طراحی شده است.

۸) Ford Nucleon

در سال ۱۹۵۸ صنعت خودرو با پتانسیل قدرتمندی برای پیشرفت و شکوفایی همراه شد و توانست علاوه بر توسعه جاده ها و بزرگراه ها، فرهنگ مصرف گرایی را خلق کند. در این زمان بود که فکر تولید خودرویی که از انرژی هسته ای برای تامین سوخت خود استفاده کند، منجر به تولید خودرو Nucleon شد. سطحی بزرگ از بخش پشتی این خودرو به قرار گرفتن رآکتوری سنگین تعلق گرفت و اتاقک راننده نیز به منظور ممانعت از برخورد تشعشعات مضر، در دورترین فاصله ممکن طراحی شد. اما در نهایت دلیلی برای راندن چنین خودرو خطرسازی در میان دیگر خودروهای یک بزرگراه پیدا نشد.

۹) Lanica Stratos Zero

به دلیل طراحی غریب این خودرو، راننده باید از پنجره شیشه ای سقف وارد خودرو شده و در هنگام رانندگی برای میزان شدن زاویه دید، تقریبا بر کف خودرو دراز بکشد. این خودرو الهام بخش چندین دهه تولید خودروهای مسابقه بوده است.

۱۰) Cadillac Sixteen

قرار بود این طرح زیبا که معمولا جمله «چرا آن را نساختند» را به همراه خود دارد، بازگشت پرشکوهی برای خودرو کادیلاک به شمار رود. موتور ۱۶ سیلندری این خودرو می توانست آن را به یکی از پرسرعت ترین و گران قیمت ترین خودروهای جهان تبدیل کند. با این حال مشکلات مالی که در سال ۲۰۰۳ برای شرکت جنرال موتورز به وجود آمد، مانع از ساخته شدن این کادیلاک شد. گفته می شد موتور این خودرو توانایی تولید هزار اسب بخار را داشته و قادر بود ۱۲ سیلندر خود را در هنگام رانندگی عادی خاموش کند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی