پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



سه روند عمده در ساخت ماشین های چاپ افست ورقی و رول به چشم می خورد. ماشین ها باید سریع چاپ کنند و از تولید بالا برخوردار باشند، در حالی که دوستدار محیط زیست هستند مقرون به صرفه نیز باشند.

ماشین های چاپ رول، امروزه با یک رقیب سرسخت یعنی ماشین های ورقی پرسرعت و با عرض چاپ بالا افست رو به رو هستند. از سوی دیگر ماشین فرمت کوچک عرصه را تا حدی به ماشین های چاپ دیجیتال واگذار کرده است. کلیه شاخه های صنعت چاپ افست در تلاشند تا به اتوماسیون کامل برسند. ایجاد «مزیت نسبی» نیز به عنوان راهی که یک چاپکار می تواند خود را از رقبا متمایز کند، مورد توجه چاپکاران افست قرار گرفته است.

روند ادغام شرکت های چاپی و رسانه ای تحولات فراوانی را در صنعت کاغذ و مرکب و شرکت های سازنده تجهیزات چاپی رقم زده است. با وجود این که ادغام شرکت های هایدلبرگ و مان رولند در یکدیگر تحقق پیدا نکرد، شایعات در مورد دیگر ادغام های بزرگ و بی سابقه کماکان بر سر زبان ها است و به نظر می رسد پایانی نیز ندارد. خرید بیشتر سهام شرکت آمریکایی گاس توسط شرکت چینی شانگهای الکتریک نیز به این شایعات و بحث ها دامن می زند. همه این تحولات و بحث و جدل ها ریشه در این واقعیت دارد که بازار جهانی برای ماشین چاپ افست کوچک تر و محدودتر شده است و سازندگان ماشین آلات چاپ افست باید ساختار خود را با این تغییرات هماهنگ کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت ها باید دید سه سازنده بزرگ آلمانی (هایدلبرگ، مان رولند و ک.ب.آ) در آینده چه کار خواهند کرد. در عین حال معلوم نیست آیا بازار گنجایش سه رقیب بزرگ آلمانی را دارد یا نه؟ شرکت های هندی از جمله The Printers House LTd که ماشین چاپ روزنامه می سازد اهمیت بیشتری پیدا می کنند. به ویژه این که این شرکت هندی به توافقی با شرکت ک.ب.آ برای توزیع تولیداتش در سراسر جهان نیز دست یافته است. سازندگان دیگر از شرق دور نیز علاوه برای بهبود کیفیت و افزایش فروش خود، میزان نفوذشان را درکشور های غربی بیشتر کرده اند. البته نباید از نظر دور داشت که همکاری و ادغام های جدید، مسایل و مواردی را در زمینه تکنولوژی و تخصص نیز به وجود می آورد.

● بازاری کوچک تر برای ماشین های چاپ

دو پرسش عمده در زمینه آینده ماشین های چاپ افست وجود دارد. نفوذ سازندگان آسیایی ماشین چاپ در بازارهای کشورهای غربی تا چه اندازه خواهد بود و بازار ماشین آلات چاپ افست در آینده تا چه حد بزرگ است؟

دست کم یک نکته بدیهی به نظر می رسد: فرایند تغییر برگشت ناپذیر است. حتی اگر فشار در زمینه قیمت ها کاهش پیدا کرده و میزان سفارشات برای ماشین چاپ افزایش پیدا کند، باز هم سطح فروش هرگز مشابه سال های پیش از دوران رکود اقتصادی نخواهد بود.

ماشین های سریع و با تولید بالا امروزه می توانند در کمترین زمان، انبوه کارهای چاپی در تیراژهای مختلف را انجام دهند. یک ماشین چاپ مدرن امروزه توانایی انجام کارهای دو ماشین چاپ قدیمی را دارد. ظرفیت تولید ماشین های چاپی آنقدر بالا است که چاپخانه داران امروز به خاطر رقابت شدید تنها برای سر پا نگهداشتن ماشین و پرداخت قسط وام های بانکی، کارها را به قیمت تمام شده یا حتی پایین تر از آن در اختیار مشتری قرار می دهند و استفاده از حداکثر ظرفیت ماشین بلای جان چاپخانه داران شده است. زیرا ظرفیت های ماشین های مدرن بسیار بالا است، حتی بالاتر از تقاضای موجود در بازار برای کارهای چاپی افست. از سوی دیگر خریداران کارهای چاپی امروز به دنبال پایین ترین قیمت هستند. همین امر فشار زیادی برای کاهش قیمت ها به شرکت های چاپی و رسانه ای در سراسر جهان تحمیل می کند.

● چاپکاران با چالش های اقتصادی مواجه هستند

همه سازندگان ماشین آلات چاپ افست می دانند که فروش این ماشین آلات در کشورهای غربی دچار رکود شده و حتی در برخی موارد کاهش یافته است.

از ابتدای شروع بحران مالی و اعتباری، سازندگان با کاهش شدید سفارشات برای ماشین چاپ مواجه شده اند. به همین خاطر آنها نیز به سهم خود از پرسنل شرکت کاسته و میزان تولید کارخانه های خود را نیز کم کرده اند. تمام این عوامل نیاز به نوآوری و خلاقیت شگرف را در صنعت چاپ افست گوشزد می کند.

ولی چالش های آینده کدام هستند؟ چگونه یک چاپکار افست می تواند خود را از دیگران متمایز کند. در چارچوب خدمات، چه چیزی ارزش افزوده به شمار می آید؟ سازندگان ماشین های چاپ اگر می خواهند مشتریان و سهم خود را از بازار ماشین آلات چاپ حفظ کنند، باید به این پرسش ها پاسخ بدهند. آنها باید درک درستی از نیازهای مشتریان خود داشته باشند تا بتوانند تصمیم های استراتژیک مناسب اتخاذ کنند. سازندگان ماشین آلات چاپ به این موضوع واقفند و راه حل های متعددی ارایه می کنند تا مطمئن شوند ارایه دهندگان خدمات چاپی به مشتریان خود ارزش افزوده عرضه می کنند.

● ضایعات کمتر؛ محیط زیست تمیزتر و

هزینه های پایین تر

در سال های اخیر ماشین های چاپ از جهات گوناگون بهینه شده اند. به همین خاطر قادرند کیفیت بهتر، سرعت و تولید بالاتر ارایه کرده و در عین حال در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. کلیه سازندگان ماشین آلات چاپ کماکان روی این عوامل برای توسعه آینده خود تمرکز می کنند.

توماس هاوزر مدیر بازاریابی مان رولند می گوید: «ما سرمایه گذاری فراوانی در زمینه نوآوری کرده ایم تا فرایند چاپ سریع تر و مقرون به صرفه تر انجام شود و در عین حال کل فرایند نیز آسان تر شود. فرایندهای تمام اتوماتیک که بخشی جداناپذیر از کل سیستم گردش کار هستند ارزش افزوده ارایه کرده و مزایای اقتصادی و تکنولوژیک برای چاپکار به ارمغان می آورند.» شرکت ک.ب.آ نیز به سیستم های تولید مقرون به صرفه و تمام اتوماتیک به عنوان هسته اصلی نوآوری های این شرکت رو آورده است. کریستین ناپ مدیرعامل ک.ب.آ در انگلیس می گوید: «مهم ترین عامل برای یک چاپکار، داشتن یک ماشین چاپ قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.»

کوموری نیز به تولید بالاتر و اتوماسیون صددرصد فرایند چاپ می اندیشد. فیلیپ دان مدیر بازاریابی کوموری در اروپا می گوید: «چالش اصلی ما در حالی که موقعیت اقتصادی تا حدی بهبود پیدا کرده و تقاضا برای ماشین آلات چاپ تا حدی افزایش پیدا کرده، این است که تلاش کنیم ماشین را با قیمت، تجهیزات و آپشن های مناسب در اختیار مشتری قرار دهیم. یعنی ماشین آلات با تولید بالاتر و اتوماسیون بیشتر، زیرا به احتمال قوی چاپخانه ها بخشی از نیروی کار خود را مرخص کرده اند.»

تولید چاپی دوستدار محیط زیست و بهینه سازی فرایند در چاپ افست ورقی امروزه اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده اند. توماس فیکنل رییس روابط عمومی هایدلبرگ می گوید: «به عنوان مثال در مورد زمان آماده سازی ماشین چاپ باید این نکته را مورد توجه قرار داد که چه زمانی بین آخرین ورق یک سفارش چاپی و اولین ورق قابل فروش (saleable) سفارش بعدی تلف می شود. هدف ما این است که به چاپخانه دار کمک کنیم این زمان را کاهش دهد و چاپ های قابل فروش خود را افزایش دهد.» این سخن به معنای کاهش باطله و تنظیم سریع است. فیکنل در ادامه می گوید: «تولید باثبات و سرعت بی وقفه برای استفاده بهینه از کاغذ ضروری است و کاهش میزان باطله در طول عملیات آماده سازی ماشین چاپ هم بر هزینه ها و هم بر محیط زیست تأثیر می گذارد.»

● اتوماسیون یعنی یک نوآوری

پیشرفت و بهینه سازی فرایندهای چاپی، تنها روندهای اصلی در صنعت چاپ نیستند، آنچه در افزایش تولید اهمیت دارد عملیاتی است که پیش و پس از چاپ انجام می شود. سیستم های لجستیک و حمل و نقل اتوماتیک پالت که بندهای کاغذ و یا رول را تا ماشین چاپ حمل کرده و ورق های چاپ شده را به تجهیزات تکمیلی منتقل می کنند، یک نمونه بارز از راه حل هایی هستند که سازندگان تجهیزات به صورت یکپارچه همراه با ماشین چاپ ارایه می کنند. اتوماسیون به ویژه در بخش ماشین آلات رول در آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. مان رولند، ک.ب.آ و گاس راه حل های مختلفی برای اتوماسیون صد در صد تولید کار چاپی از ظهور پلیت تا انتقال آن، نصب پلیت روی سیلندر و باز کردن آن ارایه می کنند.

اریک بل مدیر بازاریابی شرکت گاس اینترنشنال معتقد است اتوماسیون سنگ بنای یک شرکت چاپی مدرن است. اتوماسیون چاپ را قادر می سازد تا با دیگر رسانه ها رقابت کند.

بل می گوید: «خلاقیت به ویژه در زمینه اتوماسیون – برای رقابتی کردن تولیدات چاپی و ایجاد موقعیت های جدید، کاربردهای جدید و مدل های تجاری نوین بسیار حیاتی است.»

در این چارچوب مان رولند ماشین های خود را با ساختار auto print ارایه می کند. این ساختار برگرفته از بینش

one touch (چاپ تنها با فشار یک تکمه) این شرکت است. بر اساس این بینش چاپخانه آینده، چیزی شبیه یک جعبه سیاه (black box) خواهد بود که در آن داده ها از یک طرف وارد شده و سپس کار چاپی نهایی از طرف دیگر خارج شده، روی پالت ها چیده شده و بار کامیون ها می شود.

راه حل مدولار مان رولند تحت نام تجاری

APL Logistics عرضه می شود. اولین چاپخانه هایی که در آلمان از این سیستم استفاده کرده اند، چاپخانه های

Neue Osnabrucher Zeitung و Freie presse در شهر کمنیتز هستند.

ک.ب.آ نیز به سهم خود راه حل No Man Power (بدون نیاز به نیروی انسانی) برای حمل و نقل اتوماتیک پلیت عرضه می کند. سیستم مدولار انتقال پلیت این شرکت KBA Plate Trans نام دارد. این سیستم با همکاری شرکت Beil که در زمینه طراحی و ساخت سیستم های پانچ و خم کردن پلیت تخصص دارد توسعه یافته است. این سیستم خلایی را که کاربران ک.ب.آ برای دستیابی به اتوماسیون کامل با آن مواجه بودند، پر می کند.

● ماشین چاپ پشت و رو زن چند رنگ

برای چاپ بدون وقفه

تنها چاپخانه های رول نیستند که در پی دستیابی به اتوماسیون صددرصد هستند، راه حل های تمام خودکار برای چاپ ورقی نیز هر چه بیشتر طرفدار پیدا می کند. کوموری برای سرعت بیشتر اتوماسیون، فرایند آماده سازی سیستم KHS AI را ارایه می کند.

فیلیپ دان ادعا می کند تنها پس از چاپ ۱۵ تا ۲۰ ورق، ماشین چاپ کوموری قادر است به رنگ مطلوب برسد.

با این کار کوموری میزان باطله را نزدیک به صفر رسانده است. ماشین های چاپ پشت و روزن با یونیت های چاپ متعدد که به آنها Long Perfectors یا ماشین های پشت و روزن با طول زیاد می گویند، قادرند عملیات چاپ در تیراژ بالا را با کیفیت و سرعت بالا انجام دهند. با استفاده از این ماشین ها، چاپ ۴ رنگ رو و ۴ رنگ پشت تنها با یک بار عبور ورق از ماشین انجام می شود. در نمایشگاه آیپکس، کوموری با استفاده از یک ماشین لیترون پشت و روزن S۸۴۰P خبرنامه روزانه نمایشگاه را که Ipex Daily نام دارد چاپ می کند. ماشین چاپ پشت و روزن طویل مورد توجه ک.ب.آ نیز قرار گرفته است. کریستین تاپ می گوید: «چاپ مجله با استفاده از فرمت B۲ اکنون توسط ماشین های پشت و روزن ۱۰ رنگ انجام می شود.

با استفاده از این ماشین ۴ رنگ رو و ۴ رنگ پشت چاپ شده و در صورت نیاز ورنی نیز روی جلد مجله تنها با یک بار عبور ورق از ماشین چاپ می شود.»

چاپ ورقی – کیفیت بالا با یووی

چاپخانه های ورقی امروزه با چالش های متعددی رو به رو هستند. آنها باید بتوانند چاپ با کیفیت در تیراژ پایین در کمترین زمان به مشتری ارایه دهند. چاپخانه های مدرن امروز دیگر نمی توانند تنها با انتقال مرکب روی کاغذ به بقای خود ادامه دهند. ارایه مزیت نسبی به مشتری، امروزه امری ضروری است.

کاربران ماشین افست معمولی به چاپ ورنی های مختلف و استفاده از رنگ های یووی عادت دارند. حالا شرکت پرس تک، از سازندگان عمده ماشین های چاپ DI، برای اولین بار یک ماشین DI یووی در آیپکس عرضه خواهد کرد.

نام این ماشین Presstek ۵۲DI UV است که به یک خشک کن یووی مجهز است و می تواند از مرکب های یووی استفاده کند. این ویژگی چاپکار را قادر می سازد تا از این ماشین برای چاپ پلاستیک و سطوح چاپ پذیر مشابه با کیفیت بالا استفاده کند. مدل دیگر ۵۲DI AC نام دارد که به یک یونیت ورنی آب پایه مجهز است. ولی برگ برنده پرس تک در آیپکس، ماشین دو ورقی ۷۵ DI خواهد بود. این ماشین می تواند به صورت ۵ یا ۶ رنگ چاپ کند. پرس تک یک سیستم پلیت حرارتی جدید به نام Aeon که تا تیراژ ۲۰۰ هزار را به خوبی جواب می دهد نیز ارایه خواهد کرد.

● رقابت نفس گیر در عرصه بسته بندی

یکی از روندهای مهم در عرصه چاپ بسته بندی، ظهور ماشین های افست فرمت بزرگ است. مان رولند با ماشین Roland ۹۰۰ و ک.ب.آ با مجموعه راپیدا ۱۴۲، ۱۶۲ و ۲۰۵ چند سالی است در این عرصه حضور قدرتمند دارند. هایدلبرگ نیز به تازگی با ارایه دو ماشین اسپیدمستر

SM XL۱۴۵ و XL۱۶۲ به یک رقیب جدی در این عرصه تبدیل شده است.

هایدلبرگ در دروپا ۲۰۰۸ برای اولین بار ماشین های افست فرمت بزرگ خود را عرضه کرد. در پایان سال ۲۰۰۹ برنارد شرایر رییس هیأت مدیره هایدلبرگ گفت: «ما موفق شدیم یک ماشین افست فرمت بزرگ قابل اعتماد با زمان آماده سازی کوتاه و کیفیت بالا به چاپخانه دارانی که به این ماشین ها نیاز دارند ارایه کنیم. از دروپا ۲۰۰۸ تاکنون بیش از ۳۰ ماشین چاپ فرمت بزرگ هایدلبرگ در سراسر جهان به فروش رسیده است.»

هایدلبرگ می گوید نیمی از این ماشین ها در صنعت بسته بندی (جعبه های تاشو و تزئینی) به کار می رود. نیمی دیگر برای کارهای تجاری و چاپ کتاب مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر این ماشین ها در آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا نصب شده اند. در چاپ فرمت بزرگ اتوماسیون، لجستیک و گردش کار در کانون توجه سازندگان قرار دارد. میزان بالای تولید این ماشین نیز برای چاپکاران فلکسو جذاب است. به عنوان مثال رولند ۹۰۰ می تواند روی مقوای معمولی و کنگره ای با ضخامت ۳۵/۰ تا ۶/۱ میلی متری (جعبه های ۲۰۰ تا ۱۳۰۰ گرمی، مقوای کنگره ای، E، F و G فلوت) با کیفیت بالا چاپ کند. در حالی که سیستم های فلکسو نمی توانند روی مقوا با چنین ابعادی چاپ کنند.

● چاپ دیجیتال رقیب قابل مهار

در بخش چاپ در فرمت A۳، سیستم های چاپ دیجیتال رفته رفته بازار را در مواردی که نسبت به چاپ افست برتری دارند (از جمله چاپ فرم های اداری و تجاری) در اختیار می گیرند.

افست برای چاپ در قطع A۳ تنها در صورتی می تواند گوی سبقت را از چاپ دیجیتال برباید که از جلوه های ویژه از جمله یووی و یا سطوح چاپی چشم نواز استفاده کند. هایدلبرگ که چند سال پیش چاپ دیجیتال را رها کرد، چندان نگران رقابت از سوی چاپ دیجیتال نیست. شرایر می گوید: «چاپ افست در آینده مقرون به صرفه تر خواهد شد، به ویژه برای چاپ در تیراژ ۲۰۰ تا ۳۰۰ نسخه.»

فیلیپ دان از کوموری نیز همین عقیده را دارد: «چاپ افست به ویژه در فرمت دو ورقی هم اکنون چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ انعطاف در قابلیت استفاده از انواع کاغذ و سطوح چاپ پذیر دیگر، نسبت به چاپ دیجیتال برتری دارد.»

● چاپ افست صنعتی می شود

با این که در این مقاله نظر کلیه سازندگان عمده ماشین آلات چاپ افست انعکاس پیدا نکرده است، ولی روندهای چاپ افست به طور کلی روشن است. مهم ترین چالش پیش روی چاپ افست، حفظ توان رقابت با دیگر رسانه ها است و در این میان، برنده شرکت هایی هستند که می توانند از کلیه امکانات و قابلیت های فنی ماشین چاپ در جدال برای دستیابی به سفارشات و قیمت های جدید استفاده کرده و تجهیزات سریع، مقرون به صرفه و کارآمد بسازند. برای این کار باید از سیستم های گردش کار و آپشن های تمام اتوماتیک استفاده کنند. سازندگان آسیایی نیز هر لحظه به استانداردهای کیفی ماشین های چاپ غربی نزدیک می شوند. این رقابت باعث شده تا سازندگان ماشین آلات چاپ به طور مستمر روش های تولید خود را مورد تجدید نظر قرار دهند تا بتوانند مشتریان جدیدی پیدا کرده و در عین حال مشتریان موجود خود را حفظ کنند. در آینده به طور قطع شرکت هایی که برای حفظ کسب و کار خود برنامه دارند، باید برای تثبیت موقعیت برتر خود سرمایه گذاری کنند. به همین خاطر نه تنها سازنده ماشین آلات چاپ، بلکه چاپکاران نیز به یک استراتژی جدید برای حفظ توسعه بازار خود نیاز دارند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی