پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



تلسکوپ فضاییی جیمز وب که قرار است جانشین هابل بشود، وعده گشودن پنجره جدیدی را به جهان می دهد. استقرار تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله ۱.۵میلیون کیلومتری زمین می تواند آغاز کشف اولین اجرام نورانی کیهان باشد و به پرسش های بسیاری در زمینه ظهور کهکشان ها، سیاهچاله ها و منظومه شمسی پاسخ دهد.

به فضا فرستاده شود، جایگزین تلسکوپ هابل خواهد شد و قرار است ابزاری برای یافتن کلید همه سوال های بزرگی باشد که اخترشناسان امیدوارند در دهه های پیش رو پاسخی برای آنها بیابند. توانایی وعده شده آن برای بررسی تشکیل اولین کهکشان ها، آن را در سال ۲۰۰۱ به اولویت اصلی برنامه ده ساله اخترشناسی و اخترفیزیک تبدیل کرد. بدون این تلسکوپ، اهداف علمی مشخص شده در برنامه ده ساله جدید، که در آگوست ۲۰۱۰ / مرداد ۱۳۸۹ منتشر شد، غیر قابل دسترس خواهد شد.

آینه اصلی ۶.۵ متری وب که تقریبا سه برابر قطر آینه هابل است، بزرگ ترین قطعه ای خواهد بود که تاکنون به فضا پرتاب شده است. این تلسکوپ به مجموعه ای از فناوری های جدید و ناآزموده متکی خواهد بود که از ابزارهای حساس حسگر نور تا سیستم سرمایشی که دمای این فضاپیمای بزرگ را زیر ۵۰ درجه کلوین نگاه می دارند، دربر می گیرد. این تلسکوپ باید دقیقا در اولین تلاش شروع به کار کند، جایی در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین: چهار برابر فاصله ماه از زمین و دور از دسترس تمام فضاپیماها برای تعمیر تلسکوپ. اگر جیمز وب (که به افتخار مدیر ناسا در طول برنامه ماموریت های آپولو نام گذاری شده) شکست بخورد، پیشرفت اخترشناسی تا یک نسل کامل عقب خواهد افتاد.

اولین صحبت ها در مورد جایگزینی هابل مربوط به سال ۱۹۸۹ / ۱۳۶۸ است، یعنی یک سال قبل از پرتاب آن. اخترشناسان حتی آن موقع می دانستند که میدان دید هابل نمی تواند به ۵۰۰ میلیون سال ابتدایی بعد از مهبانگ برسد، زمانی که اولین ستاره ها و کهکشان ها شکل می گرفتند.

در سال ۱۹۹۳ / ۱۳۷۲، ناسا از کمیته ای از اخترشناسان به ریاست آلن درسلر درخواست کرد تا نیازمندی های چنین تلسکوپی را تعریف کنند. آینه تلسکوپ جدید باید آن قدر بزرگ باشد که نور ضعیف این کهکشان های اولیه را گردآوری کند. در نتیجه کمیته توصیه کرد که آینه اصلی باید دست کم ۴ متر قطر داشته باشد و بسیار سرد هم باشد، چرا که در دمای بالاتر از ۵۰ درجه کلوین، تشعشعات فروسرخ مانع دیده شدن فوتون های مطلوب اخترشناسان می شود. علاوه بر آن، این تلسکوپ باید بسیار دورتر از زمین باشد. در طول موج های فروسرخ زمین مانند چراغی روشن می درخشد، در نتیجه کمیته فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین را توصیه کرد: دومین نقطه لاگرانژی زمین که کشش جاذبه ای زمین و خورشید یک ناحیه پایدار برای فضاپیماها ایجاد می کند.

در دسامبر ۱۹۹۵ / آذر ۱۳۷۴، درسلر نتیجه کار کمیته را به دانیل گلدین رئیس وقت ناسا ارائه کرد. گلدین فریفته طرح شد و به جای آینه ۴ متری، یک آینه ۶ تا ۸ متری را پیشنهاد کرد. ناسا برخی از فناوری های مورد نیاز را در اختیار داشت، مانند تلسکوپ فضایی سرد فروسرخ اسپیتزر با یک آینه ۰.۸۵ متری از جنس بریلیوم. این موضوع و نوآوری های دیگر می توانستند در عین کاهش هزینه ها، یک آینه بسیار بزرگ به جیمز وب بدهند.

در هر بازبینی، اهداف علمی جیمز وب بیشتر می شدند. بسته ابزارهای اصلی شامل یک دوربین دید گسترده نزدیک فروسرخ، یک طیف نگار چندگانه فروسرخ نزدیک برای بررسی اولین ستاره ها و کهکشان ها؛ یک دوربین و طیف نگار همه منظوره فروسرخ میانی به همراه آرایه ای از ۶۲هزار ابزار الکترومکانیکی به ضخامت چند تار موی انسان برای امکان پذیر شدن طیف نگاری هم زمان از حداکثر ۱۰۰ جسم فضایی برای مشاهده اجسام غباراندود در راه شیری؛ و یک حسگر هدایت کننده دقیق و تصویربردار با فیلتر قابل تنظیم برای پشتیبانی از سه ابزار دیگر. این ظرفیت های افزایش یافته باید با مجموعه ای از فناوری های گران قیمت و ناآزموده پشتیبانی می شدند.

علاوه بر این باید اطمینان حاصل شود که تکان های زمان پرتاب، خلا فضای بیرون جو و فرایند کند کاهش دما به هیچ یک از اجزای تلسکوپ آسیب نمی رساند. به خصوص سطوح نوری تلسکوپ باید همه این ها را تحمل کنند و تا حد نانومتر هم از جای خود تکان نخورند. طول عمر کاری این مجموعه در فضا هم باید دست کم ۵ سال باشد.

اکنون یک سال است که مدل های مهندسی اجزای متعدد جیمز وب در یک اتاق ایزوله در حال آزمایش هستند. اجزای سیستم پرواز تا سال ۲۰۱۱ / ۱۳۹۰ آماده می شوند. فناوری های پرمخاطره نیز طبق برنامه، نقاط عطف خود را پشت سر گذاشته اند و برای پرتاب در سال ۲۰۱۴ / ۱۳۹۳ آماده هستند.

پروفسور بهرام مبشر، نماینده سابق آژانس فضایی اروپا در تلسکوپ هابل درباره تلسکوپ جیمز وب می گوید:" این تلسکوپ که قطر آیینه آن ۶.۵ متر است در مدار زمین قرار خواهد گرفت و با قدرتی ۹ برابر هابل به جهان می نگرد. به وسیله این تلسکوپ که یک و نیم میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد می توان به ابتدای جهان نگاه کرد. البته ما هر روز رو به تکامل هستیم و هم اکنون در حال طراحی تلسکوپ هایی با قطر ۳۰ متر در زمین هستیم که سه برابر بزرگترین تلسکوپ موجود در جهان است و حدود سال ۲۰۱۸ در هاوایی شروع به کار می کند."

خبرنامه - شبکه های اجتماعی