پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



● زئوس

زئوس، فرزند کرونوس، تیتان بزرگ بود. او پدرش را سرنگون کرد و بزرگ ایزدان شد. او فرمانروای آسمان و زمین و باران بود و اسلحه اش، آذرخش را به سمت کسی پرتاب می نمود که او را ناخشنود می کرد. یکی از مواردی که او را بسیار خشمگین می کرد دروغگویی و پیمان شکنی بود. با وجودی که زئوس، هرا را به همسری برگزید به داشتن ماجراهای عشقی فراوان شهرت داشت. پرنده وفادارش عقاب و درخت مورد علاقه اش بلوط بود.

● پوسایدون

برادر زئوس و فرمانروای دریاها بود. دریانوردان و ماهیگیران از پرستندگان او به شمار می آمدند و پیش از سفرهای خطیر برای جلب حمایت او به معبدش رفته پس از نیایش برای کاهنان قربانی می کردند. او قصر زیبایی در فرود آب ها داشت. پوسایدون با آمفی تریت نوه اوسیانوس، تیتان آب های به هم پیوسته جهان، ازدواج کرد. اسلحه پوسایدون نیزه ای سه سر بود که می توانست جهان را بلرزاند و هر چیزی را در هم بشکند. او پس از زئوس قدرتمندترین خدا بود و طبیعتی ستیزه جو و حریص داشت.

● هادس

برادر دیگر زئوس و فرمانروای مطلق دنیای خاموش زیرین و ارواح و مردگان بود. همچنین او به علت داشتن ذخایر و معادن غنی آهن، خدای توانگری به شمار می آمد. او کلاه سحر آمیزی داشت که هرگاه آن را بر سر می گذاشت ناپدید می گشت و قلمرو فرمانروایی اش را به ندرت ترک می کرد. او در عین بی رحمی و سنگدلی، ایزدی وفادار و عادل بود. همسر او پر سفونه خواهرزاده اش بود که هادس او را از مادرش دزدید و ملکه دنیای زیرینش نمود.

● هرا

همسر زئوس و خواهر او بود. ایزد بانویی والا و بزرگ و همچنین حامی ازدواج و پشتیبان زنان شوهردار بود. او با نارضایتی به ازدواج با زئوس تن داد و همواره با او کشمکش داشت و همیشه از غرور بالای زئوس ناراحت بود. یک بار برای تنبیه زئوس با سایر ایزدان نقشه ای کشید و او را مسموم کرد و با هزار گره به تختی بست، اما بخت با زئوس یار بود و بریاروس، غول پنجاه سرو صد دست با دستان خود گره ها را گشود و بزرگ خود را رها نمود، به این ترتیب خشم زئوس همه جا را فرا گرفت، هرا را با زنجیری طلایی از آسمان آویخت، اما هرا چون قسم خورد که دیگر علیه شویش توطئه نچیند، زئوس او را بخشید.

● هستیا

خواهر دیگر زئوس بود. هستیا برای فرار از تقاضای عاشقانه برادرش، پوسایدون، قسم خورد که همواره یک الهه باکره باقی بماند. او هیچ نقش مهمی در اسطوره ها ندارد و همچنین مشهور به داشتن هیچ قدرت خاصی هم نیست. او فقط الهه آتش و اجاق خانواده بود و در المپ، نگهداری از آتش مقدس کاخ برعهده او بود. در دوران باستان، هر شهر یک اجاق عمومی داشت که وقف او شده بود و آتش اجازه خاموش شدن نداشت. در میان ایزدان، او مهربان ترین و درستکارترین الهه محسوب می شد.

● دمیتر

آخرین خواهر زئوس بود و از دیگر ایزدان، کم اهمیت تر به حساب می آمد. او ایزد بانوی زراعت، کشاورزی نظارت داشت و پرسفونه دختر او بود که هادس عاشق وی شد و ملکه دنیای زیرینش نمود.

● آپولون

پسر زیبای زئوس و لتو، ایزد آفتاب، شعر، موسیقی و راستگویی بود. آپولون با مهارت بسیار چنگ طلایی را می نواخت و ایزدان المپ نشین را با نوای زیبای چنگ شاد می کرد. او به مردم طب آموخت و همچنین خدای راستگویی بود و کسی نمی توانست به او دروغ بگوید. وظیفه مهم او این بود که ارابه چهار اسبی اش را کنترل کند و خورشید را در طول آسمان حرکت دهد. او به علت دانش غیب گویی اش مشهور بود و در معبدش در شهر دلفی پذیرای مردمی بود که به دنبال پاسخ به آن جا مراجعه می کردند. پرنده او کلاغ سفید و زیبا و حیوانش دلفین بود.

● آرتمیس

ایزد بانوی نجابت، شکار و ماه بود. او دختر زئوس ولتو و خواهر دوقلوی آپولون بود. او عفیف و باکره باقی ماند و شکار حیوانات را به شکار مردان ترجیح داد. سرزمین آرتمیس مربوط به دختر بچه هایی بود که هنوز بالغ نشده بودند و بعدا به سوی آفرودیت می رفتند. او شکارچی برای ایزدان و محافظ جوانان بود. مانند آپولون از تیر نقره ای برای شکار استفاده می کرد و ارابه ای زیبایی برای خود داشت. درخت مورد علاقه اش سرو و حیوانش گوزن بود.

● آتنا

آتنا نیز از الهه های باکره یونان باستان و نیز ایزد بانوی هوش و هنر و ادبیات بود. آتنا به صورت زنی کامل و سراپا پوشیده از لباس رزم و اسلحه از پیشانی زئوس به طور شگفت آوری جوانه زد و به دنیا آمد.

برای همین او مادری ندارد. علی رغم این که در نبرد شجاع و جنگجو بود زنی خشن به شمار نمی آمده، زیرا فقط برای دفاع کردن از شهر و خانه خود می جنگید. آتنا برای رام نمودن اسب، دهنه را اختراع کرد و شمار دیگری از نوآوری ها منسوب به اوست؛ مانند: صنایع دستی، گاو آهن، گلدان، فلوت، ترومپت، دیگ، کشتی و ... او سمبل خرد و منطق و همچنین پاکدامنی است. او محبوب ترین فرزند زئوس و تنها کسی بود که اجازه داشت با اسلحه زئوس، یعنی آذرخش بازی کند. شهر محبوب او آتن و درخت مورد علاقه اش زیتون بود.

● هرمس

نوه اطلس از ایزدان تیتانی و پسر زئوس بود. او باهوش ترین ایزد کوه المپ و نیز سروشی برای همه ایزدان به شمار می آمد. هرمس خدای بازرگانی و ذکاوت و سخنوری بود. او یک کفش بالدار و یک عصای جادویی حمل می کرد. هرمس راهنمای مردگان به دنیای زیر زمین بود. او همچنین چنگ را اختراع کرد.

● آفرودیت

ایزد بانوی عشق زنانه و زیبایی بود. آفرودیت زندگی اش را وقف شکار مردان کرده بود. او گه هوسی شدید و مهار ناپذیر در زنان پدید می آورد. براساس داستان ها او کمربند جادویی داشت که می توانست هرکسی را وادار به پرستش خود کند. در مورد تولد او دو داستان وجود دارد، یکی می گوید او دختر زئوس و دایان بود و داستان دیگر بر می گردد به زمانی که کرونوس پدر خود اورانوس را اخته کرد و دستگان تناسلی او را به دریا انداخت و آفرودیت از خون او و کف دریا از دل صدفی خارج شد و به ساحل قبرس آمد، زئوس او را به پسر لنگ و زشت هرا، هفائستیوس داد تا فکر فریب مردان جوان را از سر بیرون کند اما آفرودیت دست از بی وفایی و دلبری بر نمی داشت در ضمن آرس فرزند مشترک زئوس و هرا عاشق وی بود. فاخته و قو گنجشک پرنده های مورد علاقه او بودند.

● دیانیسوس

ایزد باده و شراب و فرزند زئوس و بانوی میرا سمله بود که قربانی حسادت هرا شد. زئوس او را در تهیگاه خود پرورش داد تا متولد شد. دیانیسوس بعد از زندانی شدن آریادنه به دست تسیوس او را نجات داد و همچنینن مادر خود را زمانی که زئوس سرشت واقعی خود را به او نشان داد و به وسیله صاعقه ناخواسته به او آسیب رساند از دنیای زیرین رها ساخت.

● آرس

تنها پسر مشترک زئوس و هرا بود. والدینش از او بیزار بودند. او خدای جنگ، قاتل، خونریز و فردی رشید و زیبا بود با این حال بزدل، سست عنصر و هوس باز بود. وقتی هلیوس از فراز آسمان او را در حال معاشقه با آفردیت مشاهدهکرد، همه ایزدان را برای دیدن این صحنه شرمناک خبر کرد و هفائستیو، شوهر آفرودیت، توانست او را در میان سایر ایزدان مورد استهزاء قرار دهد. در اغلب تصاویر او با یک نیزه آغشته به خون به تصویر درآمده است. او را بیش تر، اهالی تراسیا که مردمی وحشی و خشن بودند می پرستیدند. لاشخور و سگ جانورانی بودند که در کنار این ایزد تصویر می شدند.

● هفائستیوس

پس از آن که از پیشانی زئوس جوانه زد و متولد شد، هرا نیز از سر حسادت به تنهایی هفائستیوس را بدون پدر به دنیا آورد. او تنها ایزدی است که ظاهری کریه و زشت دارد. در مورد زشتی و لنگ بودند او دو داستان است: یکی این که هرا وقتی دید بچه زشتی دارد او را از بالای کوه المپ به دریا افکند و به این ترتیب پای او شکست. و دیگر این که گویا روزی میان زئوس و هرا نزاعی در گرفت، هفائستیوس به دفاع از مادر برخاست که زئوس را تاب تحمل نیامد و او را از فراز المپ به پایین انداخت. از آن به بعد او همیشه با عصا حرکت می کرد. یونانیان باستان، هفائستیوس را ایزدی مهربان و حامی آهنگران و صنعتگران می دانستند. او نیز زرگر و سلاح سار ایزدان بود و از آتشفشان به جای کوره استفاده می کرد. آتنی ها معبدی بزرگ در وسط بازار آهنگران برای پرستش او بنا نهاده بودند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی