پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



آیپکس ۲۰۱۰ جولانگاه تکنولوژی جوهرافشان بود. این نمایشگاه اکنون پایان یافته ، ولی خاطرات آن همچنان زنده است. بیش از ۳۰۰ چاپگر جوهرافشان با سیستم تغذیه رول در سراسر جهان نصب شده اند. شرکت زیراکس نیز با ارایه تکنولوژی جوهرافشان جدید در آیپکس، مهر تأییدی بر فراگیرشدن این تکنولوژی زد. با این حال فرانک رومانو استاد انستیتو تکنولوژی روچستر و از بزرگ ترین صاحب نظران دنیای چاپ و همکار مطبوعاتی نشریه ME Printer و ماهنامه صنعت چاپ معتقد است اگر سازندگان تجهیزات جوهرافشان به سرعت طرحی نو درنیاندازند، دیر یا زود با شکست روبه رو خواهند شد. در مقاله ای که می خوانید رومانو تشریح می کند که صنعت جوهرافشان در چه صورت ممکن است سقوط کند.

● قیمت کاغذ را گران تر کنید.

کاغذ ویژه چاپ جوهرافشان به طور استاندارد ۳۰ تا ۴۰ درصد از کاغذ افست گران تر است. بیشتر سازندگان کاغذ در حال ارایه تولیدات جدیدی برای چاپگرها هستند، ولی فرایند ساخت این کاغذها هزینه بر است. برخی از چاپگرهای جوهرافشان قبل از چاپ روی کاغذ را با کوتینگ ویژه می پوشانند. این عملیات هزینه مواد مصرفی چاپگر را افزایش می دهد. عملیات پیش کوتینگ (Pre Coating) باعث بهبود بازتولید رنگ روی کاغذ می شود. مهم تر از همه، انجام عملیات مرکب زدایی (De Inking) را از روی کاغذ، پس از اتمام چاپ امکان پذیر می سازد. عملیات مرکب زدایی برای بازیافت کاغذ ضرورری است. چاپگرهایی که امروزه قادرند از کاغذ افست استفاده کنند، بسیار انگشت شمارند. بر اساس نوع محاسبه، هزینه کاغذ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه چاپ را شامل می شود.

هزینه کاغذ را گران کنید و اینگونه نه تنها چاپ جوهرافشان دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود، بلکه چاپ درکل به فرایندی غیراقتصادی تبدیل می شود. چاپ جوهرافشان باید کیفیتی معادل افست با هزینه پایین تر ارایه کند؛ با کاهش هزینه چاپ می توان با رسانه های الکترونیکی از جمله اینترنت رقابت کرد. من فکر می کنم کلیه سازندگان کاغذ و شرکت هایی که دست اندرکار چاپ جوهرافشان هستند باید این واقعیت را درک کنند.

تعداد سطوح چاپ پذیر مورد استفاده را محدود کنید.

برخی از سیستم ها به خوبی می توانند روی کاغذ بدون پوشش (UnCoated) چاپ کنند، در حالی که برخی دیگر برای استفاده از کاغذ دارای پوشش (Coated) ساخته شده اند. ولی چاپگرهای جوهرافشان زیادی در بازار وجود ندارند که بتوانند روی هر دو نوع کاغذ چاپ کنند. عملیات پیش کوتینگ در برخی مواقع می تواند این مشکل را برطرف کند. برخی از چاپگرها روی کاغذهای بدون پوشش (UnCoated) بهتر چاپ می کنند و قابلیت چاپ روی ۱ یا ۲ نوع کاغذ پوشش دار (Coated) را که ویژه چاپگرهای جوهرافشان ساخته شده اند دارا هستند. هنوز تعداد کاغذهای ویژه چاپگرهای جوهرافشان محدود است. این وضعیت برای چاپ تونری نیز وجود دارد.

با فراگیر شدن چاپ الکترواستاتیک، سازندگان به فکر ارایه کاغذهای بیشتر برای این فرایند چاپی افتاده اند. امروزه کاغذهای زیادی برای چاپ تونری به بازار ارایه شده اند. با این حال هنوز تنوع و تعدد آنها با کاغذهای چاپ افست برابری نمی کند. با ارایه هر چه بیشتر کاغذهای مختلف برای چاپ تونری، این تکنولوژی چاپی نیز توسعه پیدا کرد. حالا چاپ جوهرافشان نیز تنها درصورتی که تنوع کاغذهای ویژه این چاپ افزایش پیدا کند، قادر خواهد بود توسعه یابد.

مرا مجبور به استفاده از مرکب های گران قیمت کنید.

یکی از مزایای چاپ جوهرافشان حذف پلیت و لاستیک از کل فرایند چاپ است. به همین خاطر از لحاظ تئوری چاپ جوهرافشان باید از چاپ افست ارزان تر باشد.

ولی از آنجایی که نرخ مرکب جوهرافشان مثل تونر تحت تأثیر رقابت قرار نمی گیرد، قیمت آن بسیار بالا است. مرکب های حرارتی به گونه ای ساخته می شوند که بتوانند در هدهای DOD (پرتاب قطره بر اساس نیاز) مورد استفاده قرار گیرند. در چاپگرهای جوهرافشان رومیزی از این هدها استفاده می شود و قیمت آن بسیار گران است. سازندگان این چاپگرها به طور مدام طرح کارتریج مرکب ها را تغییر می دهند تا نتوان آنها را با مرکب های غیراوریژینال پر کرد (Re fill). به همین خاطر است که من اکنون نمی توانم کارتریج برای چاپگری که چند سال پیش خریده ام پیدا کنم.

اجزای اصلی چاپ جوهرافشان هد چاپی و مرکب است. در بسیاری موارد هدها پس از مدتی باید عوض شوند. یعنی هد نیز به مواد مصرفی تبدیل شده است و دیگر یک جزء مکانیکی چاپگر به حساب نمی آید. من معتقدم استفاده از چنین مدلی در ساخت چاپگرها اشکالی ندارد. سازندگان چاپگرها باید به یک جریان مالی پیوسته دسترسی داشته باشند تا از عواید آن بتوانند برای تحقیق و توسعه (R&D) استفاده کنند. ولی قیمت گذاری روی مواد مصرفی هم باید مسوولانه و عادلانه باشد!

خیلی ساده است؛ اعداد و ارقام باید هم برای سازنده و هم برای مصرف کننده توجیه پذیر باشد. اگر چاپگرها نتوانند چاپ جوهرافشان را در چارچوب قیمت هایی که برگرفته از نیازهای واقعی بازار است به مصرف کننده عرضه کنند، سازندگان این چاپگرها شکست خواهند خورد. ما همه می توانیم این محاسبه را انجام دهیم. اعداد و ارقام (بخوانید قیمت ها) باید توجیه پذیر باشند.

● آیا مدل Click Charge باقی خواهد ماند؟

من اولین اپراتور دستگاه کپی زیراکس ۹۱۴ در بروکلین نیویورک بودم، شوکه شدید؟

این اولین دستگاه کپی بود که زیراکس به طور تجاری وارد بازار کرده بود. دستگاه ۹۱۴ در آن زمان بسیار گران قیمت بود. شرکت ما در آن زمان کپی چندانی نمی گرفت و پرداخت این هزینه گزاف برای شرکت توجیه پذیر نبود. به همین خاطر زیراکس راه حل Click Charge را ارایه کرد. بر اساس این روش هر کپی که از دستگاه خارج می شود یک هزینه معینی دارد که شامل هزینه تونر و خدمات می شود. زیراکس ماشین را در اختیار شرکت قرار می داد و براساس کپی های چاپ شده هر ماه پول دریافت می کرد. برای کپی های ناخوانا و غیر قابل قبول نیز هزینه ای پرداخت نمی کردیم.

با گذشت زمان تعداد کپی ها رشد تصاعدی پیدا کرد. به همین خاطر دیگر Click Charge بر اساس هر ورق تعیین نمی شد، بلکه بر اساس تیراژ کل کپی ها دریافت می شد. تمام سازندگان دستگاه های کپی و تجهیزات دیجیتال به این مدل رو آوردند. تعداد کمی نیز هزینه مواد مصرفی و خدمات را جداگانه حساب می کردند. این مدل در دهه ۹۰ به طور کامل با شکست مواجه شد.

برای این که هزینه Click Charge کاهش پیدا کند، شرکت ها به استفاده از ماشین های با حجم تولید بسیار بالا و Click Charge بسیار پایین رو آوردند. برای رسیدن به تولید بسیار بالا، هزینه هر کپی را برای مشتری تا آنجایی که می توانستند پایین آوردند.

کار به جایی رسید که این شرکت ها در حقیقت با چاپ هر کپی نه تنها سود نمی بردند، بلکه ضرر هم می کردند. همین امر باعث شد تا چاپ دیجیتال سیاه و سفید در کمتر از یک دهه به کالای مصرفی تبدیل شود. کالایی که سر هر کوچه و بازاری می توانستید با قیمت ارزان بخرید. این نمونه بارز یک مدل تجاری است که باعث نابودی یک تکنولوژی پیشرفته شد.

از سوی دیگر مدل تجاری چاپ افست طی چندین دهه تغییر نکرده و خود را حفظ نموده است. شرکت های سازنده مرکب و کاغذ افست برای یافتن مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت می کردند. حتی شرکت هایی بودند که برای ارایه خدمات افست با یکدیگر رقابت می کردند.

ولی از آنجایی که در چاپ جوهرافشان، مواد مصرفی (مرکب، هد و غیره) و کاغذ ارتباط درونی و گسست ناپذیر دارند، مدل های تجاری جدید بر اساس این پیوند به وجود آمده اند. بازار جوهرافشان، بازاری بسیار رقابتی است و شرکت ها وعده و وعیدهای فراوانی داده اند که امیدوارم به آنها عمل کنند.

در غیر این صورت سازندگان بزرگ تجهیزات جوهرافشان امروز، ممکن است به شرکت های سابق و ورشکسته فردا تبدیل شوند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی