پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



بدون شک علم و دانش اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی به شمار می رود و در این راستا تحقیق و پژوهش اجتماعی و فرهنگی جایگاه پراعتباری را به خود اختصاص می دهد.

امروزه رشد و پیشرفت دانش و پژوهش اجتماعی با نظام اجتماعی و همچنین دانش و پژوهش فرهنگی با سیاست های فرهنگی در تعامل و ارتباط متقابل بوده و هیچ یک بدون توجه به مبانی و محتوای دیگری نمی توانند از رشد و پیشرفت کافی و لازم برخوردار باشند.

البته این تعامل به معنای پیروی یکی از دیگری نیست؛ بلکه منظور از تعامل، برقراری روابطی عالمانه، دوستانه و در عین حال منتقدانه است که همواره باید توسط پژوهشگران اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و سیاستگذاران و برنامه نویسان اجتماعی و فرهنگی از طرف دیگر کاملاً در نظر گرفته شود.

جامعه شناسی مانند گاستون بوتول در کتاب معروف «پولمولوژی یا ستیزه شناسی» خود، پیروی زشت و برده وار برخی کنشگران و پژوهشگران اجتماعی از ساختارها و مؤسسات نظامی و ستیزه جو را برملا ساخته و از راه اندازی پژوهش های اجتماعی و فرهنگی نظیر پروژه کاملوت در راستای مهندسی نظام های اجتماعی و برپایی جنگ های روانی در سازمان های بزرگ جهانی پرده برمی دارد. از نظر وی، همین سیاست های هماهنگ از سوی طرفین، یعنی ارتباط دانش اجتماعی و نظام اجتماعی، از سویی موجب رشد و توسعه سریع مؤسسات پژوهشی و از سوی دیگر موجب تقویت نظام های اجتماعی و دستیابی آنها به اهداف غیرانسانی خود شده است که در منطق هیچ پژوهشگر آزاداندیش فرهنگی و اجتماعی به ویژه در جامعه ما پذیرفته نیست.

با این حال، هرگز نمی توان کتمان کرد که اصل و قاعده هماهنگی و همکاری متقابل بین دو طرف، یعنی پژوهش های فرهنگی و اجتماعی با سیاست ها و نظام فرهنگی و اجتماعی، موجب تقویت و رشد و توسعه چشمگیر و اثرگذار آنها در مقیاس ملی و فراملی و جهانی شده است.

این رویکرد حتی موجب شکل گیری یک حوزه علمی جدید به نام «سیاست علمی» در دانش و علوم اجتماعی شده که باید از تجارب ارزشمند آن بهره برداری کرد.

در جامعه ما، تأثیرپذیری متقابل یافته های علمی و پژوهشی، به ویژه در حوزه های گسترده اجتماعی و فرهنگی از سیاست های علمی، اجتماعی و فرهنگی، موضوعی است که کمتر محل توجه دست اندرکاران پژوهشی و علمی یا مدیران و برنامه ریزان جامعه قرار گرفته است.

سیاست های علمی موضوعی مستقل از یافته های علمی بوده و علی رغم ارتباط نزدیک با آن، به عنوان یک موضوع و حوزه مستقل علمی مطرح است و اساساً امروز به عنوان یک رشته دانشگاهی و آکادمیک تحت عنوان (Science policy) در دانشگاه های معتبر دنیا پذیرفته شده و دانشجویان زیادی در برخی زمینه های علمی را شامل می شود.

در زمینه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، چنانچه به گسترش و توسعه صحیح، مقتدرانه و راهبرانه آن در جامعه علاقه مند باشیم و اذعان کنیم که این امر با توجه به تجربیات کشورهای دیگر، جز از طریق بومی سازی و به کارگیری علم و تحقیق متناسب با هنجارهای جمعی میسر نخواهد بود، لازم است در گام نخست سیاست های ما در قبال ارتباط صحیح علم و پژوهش با سیاست ها و برنامه های موجود در هر یک از سطوح و ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه معین شود و رابطه ای منطقی و عملی بین دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی با دستگاه های سیاستگذار و برنامه ریز فرهنگی و اجتماعی به وجود آید، تا گام های بعدی را با استواری و اطمینان بیشتری برداریم.

باید اعتراف کرد که بدون تعیین سیاست های علمی و پژوهشی و چگونگی ارتباط مراکز علمی با نهادها و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی هرگز پیشرفت علمی و پژوهشی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی کشور محقق نخواهد شد؛ زیرا فرآیند پژوهش نیازمند حمایت های مالی، خدماتی، آماری، اطلاعاتی، موضوعی و کاربرد نتایج از سوی این نهادها خواهد بود و متقابلاً جامعه و نظام اجتماعی و فرهنگی نیز از دستاوردهای علمی و فرهنگی پژوهشگران در این زمینه محروم شده و در نتیجه آسیب های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه باقی خواهند ماند. زیرا کاهش و رفع این آسیب ها، جز در پرتو نتایج ارزشمند دانش و پژوهش اجتماعی و فرهنگی میسر نخواهد شد.

از دهه های گذشته تاکنون، در جامعه ما معمولاً از به کارگیری دانش پیشرفته کشورهای دیگر و یافته های پژوهشی آنان در زمینه های گوناگون تجربی و انسانی و اجتماعی و فرهنگی صحبت به میان آورده می شود، اما از چگونگی و نوع سیاست های علمی و پژوهشی که موجب این رشد شگفت انگیز در حوزه علم و دانش شده است، کمتر بحثی به میان می آید. البته دیروز فاقد مبناها و پایه های لازم و اصولی بوده و با نوعی خودباختگی علمی و فرهنگی در مقابل دستاوردهای دیگران روبه رو بودیم، اما امروز سعی می کنیم اصول و مبانی زیرساخت های علم و دانش نوین را در سرزمین ذهن، تاریخ و فرهنگ اصیل خود جست وجو کنیم و بر این باوریم که بر مبنای دستاوردهای فرهنگی و تمدنی خود، با رویکرد توسعه درون زا و بومی سازی یافته های تمدنی و علمی و فناوری ملل دیگر جهان، می توانیم ضمن ایجاد روابط منطقی و تعامل سازنده و عالمانه بین دانش اجتماعی و مطالعات فرهنگی با نظام اجتماعی و سیاست های فرهنگی، گامی بلند در راستای توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور برداریم و مدلی نوین را برای این خاک کهن و تمدن دیرپا طراحی و ترسیم کنیم.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی