پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



سالهای زیادی از ورود موتورسیکلت به چرخه حمل و نقل جهانی می گذرد و بسیار جالب است که به طور میانگین ، ماهیانه یک موتور تولید و به بازار جهانی عرضه می شود. طراحان و سازندگان این نمونه شرکت ها نقش فراوانی در بالا بردن سرعت و تعداد این میانگین داشتند که البته همه موارد استانداردهای جهانی باید رعایت می شد تا بروی پرطرفدار شدن محصول تأثیر بگذارد.

با گذشت سال ها شرکت های مختلفی تولیدات موتورسیکلت را امتحان کردند که متأسفانه بعضی از آنها با شکست روبرو شدند و تغییر مسیر دادند . دیگر شرکت های موفق در این راستا توانستند با ارائه بهترین کیفیت ، محصولات متنوع و طراحی زیبا رقابت را بیشتر کنند که همین امر باعث پیشرفت این صنعت گردید.

به طور مثال در اینجا می توان به چند نمونه از معروفترین شرکت های سازنده اشاره کرد :

یاماها، کاوازاکی، سوزوکی، هارلی دیویدسون، دوکاتی، هوندا و ...

شرکت کاوازاکی در بین این شرکتها تقریبا" از معروفیت و تنوع بیشتری برخوردار می باشد که در این مقاله به معرفی یکی از محصولات زیبای آن پرداختیم . نام این محصول Z۱۰۰۰ بوده که در کلاسStreet قرار دارد. نمونه تست شده محصول سال ۲۰۰۹ این کمپانی و توسط نماینده ماهنامه چهار چرخ در شهر تاریخی شیراز مورد آزمایش قرار گرفته است.

این نمونه قبلا" در کشورهای آمریکایی و اروپایی شناخته شده بود و از سال ۲۰۰۸ تا به امروز در آسیا درخشید که در سالهای اخیر توانسته است محبوبیت بیشتری را بین هواداران موتور سیکلت کسب کند . این موتور در نوع خود و در کلاس Street پر طرفدارترین می باشد و در دو کلاس ۱۰۰۰ سی سی و ۷۵۰ سی سی به بازار عرضه شد .

طراحی باک و بدنه آن بسیار زیباست که اگر با دقت به همه زاویه های آن نگاه کنیم ، همخوانی را کاملا" میتوان مشاهده کرد . اگر به نمای جلوی آن دقت کنید ، چراغ جلو شباهت فراوانی به ظاهر ربات دارد که در اینجا می توان گفت طراحان جلوه ای نو و متفاوت ارائه کردند . و ضمنا" این موتورسیکلت در سال ۲۰۰۸ ساخته شده که سال ۲۰۰۹ هم به همین شکل و ظاهر بوده اما درسال ۲۰۱۰ شکل ظاهری و سیستم موتور آن مجددا" تغییر کرده است .

زمان تست فرا رسید. راننده در حالت بسیار مناسب پشت فرمان قرار گرفت زیرا زاویه فرمان و صندلی بگونه ای طراحی شده است تا راننده بتواند در بهترین حالت ممکن موتور را هدایت کند. زمانی که روی ترک عقب نشستم متوجه شدم بدلیل فاصله کم بین جا پایی های عقب بعد از گذشت مدتی پاهای ترک نشین خسته می شود که حالت نشستن بروی آن شباهت فراوانی به موتورهای اسپرت داشت و این موضوع برای یک موتور در کلاس خیابانی امتیاز منفی محسوب می شود. راننده شروع به حرکت کرد. نحوه عملکرد کلاچ و گیربکس آن بسیار عالی و سریع بود که همین امر لذت رانندگی را چندین برابر می کند . با عبوراز سرعت گیرها و آسفالت های نابه سامان، سیستم تعلیق آن بسیار خود نمایی می کرد . راننده می توانست بدلیل قدرت مانور بالا و فرمان پذیری نرم Z۱۰۰۰ مانند موتور های سبک وزن پیچ های مختلف را براحتی طی کند و در اینجا باید بگویم در مقایسه با هم رده هایش بالاترین امتیاز رانندگی در کلاس خیابانی را به خود اختصاص داده است.

راننده با چرخاندن اهرم گاز یک شتابگیری خوبی را به رخ کشید که در حد خود جای تحسین داشت . موتورسیکلت Z۱۰۰۰ قدرت بالایی دارد که با وجود دو سرنشین ، با کمی گاز دادن چرخ جلو تمایل به بلند شدن از سطح زمین دارد . در پایان تست خیابانی راننده ترمزها را با هم گرفت تا کم کم سرعت کاهش یابد. در همین حین کاملا" حس می شد که ۸ پیستون تعبیه شده بروی دو دیسک ۳۰۰ میلیمتری چرخ جلو و تک پیستون موجود بروی دیسک ۲۵۰ میلیمتری عقب از خود واکنش سریع و قوی نشان می دادند ، همین امر اطمینان راننده را برای ترمزگیری های ناگهانی بالا می برد.

پیشرانه Z۱۰۰۰ یک نمونه ۹۵۳ سی سی، ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپه می باشد که در دورموتور ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر توانی برابر با ۱۲۵ اسب بخار و در دور موتور ۸۲۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاوری برابربا ۹۸.۷ نیوتن متر از طریق زنجیر به چرخ عقب انتقال داده می شود. این موتور با چنین پیشرانه ای قادر است در مدت زمان ۳.۲ ثانیه عدد کیلومتر سنج دیجیتالی اش را از صفر به عدد ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند، که توسط یک گیربکس ۶ سرعته می تواند به ماکزیمم سرعتی در حدود ۲۷۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

رینگ های موتورسیکلت آلمینیوم آلیاژی بوده که بسیار سبک و مقاوم است و شکل ظاهری آن ترکیبی از رنگ و آلمینیوم پرداخت شده می باشد که با ۳ پره مشکی رنگش توانسته در کنار اگزوزهای قطور که با لعاب زرد رنگ پوشش داده شده است ، یک نمای زیبا و شکیل را تقدیم بیننده کند . ابعاد رینگ و لاستیک ها متفاوت می باشند به گونه ای که در جلو ۱۲۰/۷۰R۱۷ و در عقب آن هم از لاستیک ۱۹۰/۵۰R۱۷ استفاده شده است، همین اندازه ها در مانور، شتابگیری، فرمان پذیری و ترمزگیری نقش مثبت دارند.

حجم مخزن سوخت Z۱۰۰۰ برابر ۱۸.۵ لیتر، ظرفیت روغن موتور با فیلتر ۳.۸ لیتر و ظرفیت رادیاتور آن هم ۳ لیتر آب می باشد ، که در زمان بالا رفتن حرارت Engine از ۱۰۴ درجه سانتی گراد فن به صورت خودکار روشن می شود و تا دمای ۹۸ درجه سانتیگراد به کار خود ادامه می دهد.

طراحان برای هر سیلندر یک سیستم انژکتور با دهانه ۳۶ میلیمتر تعبیه کردند تا هر کدام از سیلندر ها بصورت مجزا تغذیه شوند. یک خروجی اگزوز هم برای هر سیلندر در نظر گرفتند که در نمای پشتی آن ۴ دهنه خروجی منبع اگزوز ، دو طرف لاستیک پهن عقب را احاطه کرده اند زیبایی خاصی را به نمای پشت بخشیده است که البته وجود چراغ خطر LED و فرم قرار گرفتن چراغ راهنماهای عقب ، در این زیبایی بی تأثیر نیست.

امکانات این موتور : کیلومتر سنج دیجیتالی، چراغ پاور، دور موتور سنج، نمایشگر دیجیتالی چند کاره که مخزن سوخت و دمای آب را نشان می دهد که سیستم آن به صورت متریک و سانتیگراد یا مایل و فارنهایت قابل تنظیم بوده می توان اشاره کرد . لازم به ذکر است که یکی از رقیبان این نمونه ، محصول شرکت یاماها با نام FZ۱ می باشد.

ابعاد Z۱۰۰۰ تست شده به شرح زیر می باشد:

▪ طول : ۲۰۹۰ میلیمتر

▪ عرض ( آیینه تا آیینه ) : ۷۸۰ میلیمتر

▪ ارتفاع صنلی تا زمین : ۸۲۰ میلیمتر

▪ ارتفاع بلندترین نقطه موتور تا زمین : ۱۰۵۶ میلیمتر

▪ فاصله بین مرکز دو چرخ : ۱۴۴۵ میلیمتر

وزن آن با مخزن پر سوخت و روغن برابر ۲۳۵ کیلوگرم بوده و وزن خالص آن ۲۲۸ کیلوگرم می باشد .

در پایان از جناب آقای علیرضا اصلاحی که موتور متفاوتشان را برای تست در اختیارمان قرار دادند، آقای سینا تنگستانی که زحمت هماهنگی و گرفتن عکسهای این تست را کشیدند و دوست عزیزم آقای سعید زارعی برای اطلاعات بی عیب و نقصشان که در اختیارمان قرار دادند ، تشکر و قدردانی فراوان می کنیم.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی