پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



زمانی که نخستین خط متروی شهری در سال ۱۸۶۳ میلادی و براساس تصمیم نهایی کمیته ویژه بررسی مشکلات رفت و آمد شهری در لندن راه اندازی شد هیچ کس تصور نمی کرد که روزی این سیستم حمل ونقل راه آهن زیرزمینی که در همان نخستین روزها کارآوری آن در حل معضلات حمل ونقل شهری به همگان اثبات شده بود، بتواند به مکانی برای ظهور فناوری های بسیار پیشرفته ای تبدیل شود که در نتیجه بیش از پیش موجب افزایش سهولت استفاده از حمل و نقل ریلی زیرزمینی برای مسافران شهرهای بزرگ و پر ازدحام باشد.

امروزه بیش از ۱۰۰ سال است که قطارهای شهری وظیفه حمل ونقل مسافران را در شهرهای بزرگ دنیا بر عهده دارند.

اگرچه راه اندازی مترو در کشور ما نیز توانسته است از پیامدهای مطلوبی در سهولت رفت و آمد مسافران برخوردار باشد، اما اگر نگاهی به خطوط حمل ونقل ریلی در شهرهای بزرگ دنیا بیندازیم متوجه خواهیم شد که ابزارهای فناوری اطلاعات که توانسته است بر جنبه های مختلف زندگی ما انسان ها تاثیر بگذارد می تواند نقش بسیار مهمی در کارکرد موثرتر خطوط حمل ونقل ریلی درون شهری داشته باشد.

فناوری های دیجیتال به عنوان بخش مهمی از فناوری های جدید و نوظهور به یکی از ویژگی های منحصر به فرد سیستم های پیشرفته مبدل شده است به گونه ای که امروزه اغلب سیستم هایی که تحت عنوان پیشرفته و مدرن یا امروزی از آنها نام برده می شود ابزارهای فناوری اطلاعات را نیز با خود به یدک می کشد و حتی در سیستم های حمل ونقل زیرزمینی نیز ردپایی از فناوری را می توان یافت که همین ویژگی وجه تمایز مترو در کشورهای پیشرفته در مقایسه با سیستم حمل ونقل راه آهن شهری در کشور ماست، به گونه ای که به موجب تاثیر فناوری در مترو، در این کشورها هیچ اثری از مشکلاتی مانند ازدحام بیش از اندازه مسافران، عدم وجود تعداد واگن کافی برای مسافران و... یافت نخواهد شد.

راه اندازی سیستم های ارائه خدمات الکترونیک در ایستگاه های مترو موجب تسهیل ارائه خدمات به مسافران خطوط حمل ونقل ریلی شده است. در این کشورها مسافرانی که بلیت خود را به شیوه الکترونیکی و از طریق اینترنت و به کمک کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود خریداری کرده اند درست در ساعت حرکت مترو یا عبور قطار از یک ایستگاه مشخص در مقابل در واگن حاضر خواهند شد و به این ترتیب از امکانات متنوعی که فناوری در اختیار آنها قرار داده است برای تجربه ای امن و مطمئن از مترو استفاده خواهند کرد.

● راهنمایی مسافران به شیوه دیجیتالی

یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل ونقل راه آهن شهری را در شهر سئول در کشور کره می توان یافت. اگر به دنبال ردپایی از فناوری در لایه های زیرین زمین در شهرهای پرجمعیت هستید بهتر است سری به مترو شهر سئول بزنید که می تواند تصویری از آینده سیستم های حمل ونقل ریلی در کشورهایی مانند کشور ما باشد.

نمایشگرهای دیجیتالی در ایستگاه های مترو شهر سئول که بیش از هر چیز شبیه به گوشی های هوشمند بسیار بزرگ هستند نمایشگرهایی کاملا لمسی هستند که می توانند بهترین راهنمای مسافران برای رسیدن به مقصد باشند و همچنین مجهز بودن کشور کره به فناوری های نوین را به تصویر کشند.

با استفاده از این سیستم شما می توانید مبدا و مقصد خود را با کلیک روی صفحه نمایشگر مشخص کرده و براساس پیشنهاد سیستم بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود را براساس نقشه مشخص شده روی نمایشگر انتخاب کنید.

نقشه های ماهواره ای در این سیستم تصاویری از سطح شهر را روی صفحه نمایشگر به تصویر می کشند و زمانی که شما به ایستگاه مقصد می رسید با استفاده از این سیستم می توانید ساختمان مورد نظر خود را که قصد رفتن به آنجا را دارید از روی نقشه پیدا کرده و حتی تصویر نمای ظاهری این ساختمان را نیز ببینید.

علاوه بر این سیستم نمایشگر دیجیتالی مجهز به گوشی های تلفنی است که می توانید با استفاده از کارت های اعتباری الکترونیکی که هزینه استفاده از مترو یا خطوط اتوبوس رانی را از طریق آن پرداخت می کنید هزینه انجام مکالمات تلفنی از طریق این نمایشگرهای دیجیتالی را نیز بپردازید. به کمک این سیستم می توانید از آخرین اخبار، اطلاعات هواشناسی و همچنین تحولات اقتصادی نیز مطلع شوید.

● حرکت قطارهای اتوماتیک در قلب زمین

متروی دبی یکی از پیشرفته ترین متروها در سطح دنیاست که شاید بتوان آن را مدرن ترین متروی دنیا نامید. این مترو بیشترین امکانات رفاهی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد و طولانی ترین مسیر زیرزمینی در دنیاست. ایستگاه ها و قطارهای خطوط حمل ونقل ریلی در دبی بسیار مجلل هستند و یکی از جاذبه های توریستی محسوب می شوند.

متروی دبی به صورت کاملا اتوماتیک و بدون حضور راننده در مسیرهای مشخص شده حرکت می کند واگن ها در ۳ گروه طلایی، نقره ای و همچنین گروه مخصوص زنان و کودکان طبقه بندی شده اند که امکانات ارائه شده در هر یک از این گروه ها متفاوت است.

نکته: اگر بخواهیم تصویری از آینده سیستم های حمل و نقل ریلی در سطح دنیا ترسیم کنیم بدون تردید باید بپذیریم که در ترسیم این دورنما، فناوری های نوین و بویژه فناوری های دیجیتالی و ارتباطی اصلی ترین نقش را برعهده خواهند داشت

در واگن های گروه طلایی که همه صندلی های آن چرمی هستند مسافران به فناوری های ارتباطی دسترسی خواهند داشت. افراد عادی می توانند بر حسب انتخاب خود واگن های گروه نقره ای را انتخاب کنند و این در حالی است که در واگن های مخصوص مادران و فرزندان امکانات مخصوصی برای کودکان در نظر گرفته شده است.

نه تنها در ساخت ایستگاه ها و مسیر حرکت قطارهای مترو بلکه در گوشه و کنار این سیستم حمل ونقل شهری ردپای فناوری به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. جالب است بدانید که اپراتور ارتباطات سیار امارات متحده عربی با همکاری موتورولا که از بزرگ ترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی است امکان استفاده از شبکه وایمکس موبایل را در متروی دبی ایجاد کرده و به این ترتیب همه مسافران علاوه بر ایستگاه های مترو در مسیر حرکت قطار نیز می توانند از امکان دسترسی به شبکه wifi برای ایجاد تماس های تلفنی استفاده کنند با راه اندازی شبکه وایمکس در متروی دبی دسترسی به اینترنت پرسرعت بیسیم نیز امکان پذیر خواهد بود.

● پر ازدحام ترین متروی دنیا

اگرچه مترو ی نیویورک حدود ۱۰۰ سال پیش راه اندازی شده و قدمت زیادی دارد، اما یکی از پیشرفته ترین و در عین حال پیچیده ترین سیستم های حمل و نقل ریلی در سطح جهان است که جابه جایی روزانه بیش از ۱ / ۳ میلیون مسافر را به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی برعهده دارد.

سیستم های کنترل متروی نیویورک یکی از پیشرفته ترین سیستم های کنترل از راه دور هستند و در پروژه بازسازی این مترو، در بسیاری از خطوط و مسیرهای مشخصی قطارهای اتوماتیک جایگزین معمولی شدند که از طریق سیستم های ارتباطی کامپیوتری تحت کنترل قرار می گیرند.

مرکز کنترل مترو شهری نیویورک که مجهز به پیشرفته ترین فناوری های ارتباطی است امکانات بسیار متنوع و قابل توجهی را از لحظه ورود مسافران به ایستگاه تا زمانی که آنها پس از رسیدن به مقصد ایستگاه را ترک می کنند در اختیار آنها قرار می دهد که پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای آنها بوده و ارائه بهترین خدمات به مسافران را امکان پذیر می سازد. براساس اخبار اعلام شده مرکز کنترل متروی نیویورک یکی از پیشرفته ترین مراکز کنترل خطوط حمل و نقلی ریلی در سطح دنیا و مجهز به آخرین فناوری های نوین ارتباطی است.

● سیستم های هوشمند بازیافت انرژی

علاوه بر نفوذ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در شبکه های ریلی درون شهری، شاهد حضور فناوری های نوین دیگری نیز هستیم که در راستای تامین انرژی مورد نیاز برای این نوع از شبکه های ارتباطی قدم به اعماق زمین گذاشته اند در مترو ایالت پنسیلوانیا فناوری هوشمندی به کار گرفته شده است که نقش بسیار مهمی در کاهش ۴۰ درصدی انرژی مصرفی در شبکه متروی این ایالت داشته است.

به این ترتیب وقتی قطار از سیستم ترمز هوشمند خود برای توقف در ایستگاهی کمک می گیرد چرخ های هریک از واگن های انرژی خود را به ژنراتورهایی منتقل می کنند که انرژی حرکتی را در هنگام توقف در شبکه تامین انرژی در آن ایستگاه منتقل خواهد کرد.

این شبکه های هوشمند مانع از هدر رفتن انرژی حرکتی قطارها در حین حرکت در مسیرهای مختلف حمل و نقل ریلی این ایالت می شوند و جالب است بدانید که حتی در اینجا هم فناوری های دیجیتالی وظیفه اصلی را بر عهده دارند به گونه ای که برای چگونگی مدیریت مصرف انرژی نرم افزار بخصوصی طراحی شده است که وظیفه مدیریت صحیح مصرف انرژی را در همه مسیر خطوط مترو در این ایالت برعهده دارد.

● آینده مترو در یک نگاه

اگر بخواهیم تصویری از آینده سیستم های حمل و نقل ریلی در سطح دنیا ترسیم کنیم بدون تردید باید بپذیریم که در ترسیم این دورنما، فناوری های نوین و بویژه فناوری های دیجیتالی و ارتباطی اصلی ترین نقش را برعهده خواهند داشت از ارائه خدمات الکترونیک به مسافران مترو تا انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد موردنظر آنها تا مدیریت صحیح مصرف انرژی در مترو و تامین امنیت مسافران و نظارت بر وضعیت حرکت قطارها در هنگام حرکت در مسیرهای مختلف همه و همه بدون حضور فناوری به سختی انجام خواهد شد و به این ترتیب می توانیم بگوییم که شاید بهتر باشد برای کاهش آلودگی های زیست محیطی در کلانشهرها و افزایش تمایل مردم به استفاده از سیستم های حمل و نقل ریلی که می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ و همچنین کاهش آلودگی هوا داشته باشیم مسیرهای ورودی نفوذ فناوری به شبکه های زیرساخت خطوط مترو را بیش از پیش هموار سازیم.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی