پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011





● اطلاعاتی در زمینه استفاده از لاستیک خودرو

تولید کنندگان تایر، تمامی اطلاعات لازم برای مصرف کننده را که باید هنگام خرید به آنها توجه کند، روی تایرهای تولیدی درج می کنند. بعضی از این اطلاعات نیازی به توضیح ندارند و برخی نیز می بایستی تعریف شوند.

● شرح نشانه های مندرج بر روی لاستیک

علامت مندرج بر روی لاستیک، بیانگر مشخصات زیر است:

▪ حرف P بیانگر نوع خودرو از نظر سواری، کامیون و کامیونت بودن آن است و در اینجا به معنی سواری است.

▪ عدد ۱۸۵، نشانگر عرض لاستیک بر حسب میلی متر است.

▪ عدد ۶۵ نشان دهنده نسبت ظاهری است (روش به دست آوردن این نسبت توضیح داده خواهد شد).

▪ حرف R نشان دهنده روش ساخت لاستیک از نظر کارخانه تولید کننده آن بوده و در اینجا به معنای «رادیال» بودن لاستیک است.

▪ عدد ۱۴، اندازه قطر رینگی است که لاستیک می تواند بر روی آن مونتاژ شود.

▪ ۸۲H نشانگر اندازه سرعت و بار مجازی است که لاستیک می تواند تحمل کند.

● میزان و اندازه سرعت




جدول ۱

جدول ۱، نشان دهنده میزان و اندازه سرعت مجاز برای لاستیک مورد اشاره است. هنگام استفاده از این جدول، برای به دست آوردن میزان سرعت، باید به نکات زیر توجه شود:

▪ میزان سرعت، با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده لاستیک در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده و شرایط آن بسته به نوع و ویژگی های خودرویی که از لاستیک استفاده می کند، نیز تغییر می یابد.

▪ این میزان سرعت بر روی لاستیک های کارنکرده (نو) تست شده و در لاستیک های فرسوده و کارکرده متفاوت خواهد بود.

▪ لاستیک های خودروهای سواری، دارای علامت تعیین میزان سرعت بوده و نمی توان از این میزان سرعت برای کامیون ها استفاده کرد.

▪ شرایط جاده ای و نوع رانندگی در میزان سرعت اثر دارد و باید به آن توجه شود.

بر اساس قانون موجود در ایالت متحده آمریکا، شرکت های تولید کننده لاستیک باید محصول خود را به گونه ای طراحی کنند که موارد اشاره شده برای راننده پیش نیاید زیرا نمی توان فرض کرد که تمامی رانندگان با سرعت مجاز و به شیوه ای همسان رانندگی می کنند.

اندازه سرعت فقط بر روی تایر خودروهای سواری درج می شود و نمی توان از آن برای کامیون ها و غیره استفاده کرد. معمولاً اندازه سرعت بر روی تایر کامیون ها و کامیونت ها درج نمی شود. برای دستیابی به سرعت های بالا (خودروهای مسابقه و رالی) باید از تایرهای مخصوص استفاده نمود. (جدول اندازه سرعت)

● میزان تحمل وزن (میزان بار)

حداکثر بار یا وزنی قابل تحمل توسط تایر بر روی آن درج می شود. این میزان در جدول ۲، ارائه شده و براحتی قابل تبدیل به کیلوگرم و دیگر شاخص های اندازه گیری است. توجه داشته باشید که میزان تحمل وزن درج شده در این جدول، در حالتی به دست آمده که تایر نو و در شرایط میزان باد مناسب قرار داشته است.



جدول ۲

● درجه بندی کیفیت تایر (UTQG)

معمولا درجه بندی کیفیت لاستیک توسط شرکت خودروساز یا سفارش دهنده تایر و یا تولید کننده آن در کناره لاستیک درج می شود. سفارش داده شده به تولید کننده باید دارای سه مشخصه ویژه باشد:

۱) نوع آج تایر مشخص باشد

۲) اندازه لغزش مجاز تایر روی سطح جاده

۳) مقاومت در برابر حرارت

باید توجه داشت که تایرهای مخصوص برف در درجه بندی سیستم UTQG قرار نمی گیرند.

● ساییدگی تایر (نوع آجر تایر)

میزان ساییدگی تایرها را معمولاً با درصد اندازه گیری کرده و مرغوبیت آن را با توجه به میزان درصد سایش تایر در شرایط مختلف جاده ای، می سنجند. این میزان اگر روی تایری معادل ۲۰۰ درج شده باشد، به این معناست که تایر مورد نظر ۲ برابر یک تایر معمولی در برابر سایش مقاوم بوده و عمر آن طولانی تر است. البته باید در نظر داشت که تمامی این اعداد بر اساس شرایط آزمایشگاهی اندازه گیری می شوند و در شرایط واقعی، با توجه به نوع رانندگی و شرایط جاده ها تغییر می کند. بالانس تایر، باد تایر و شرایط آب و هوایی و ویژگی های جاده ای در زمان مصرف تایر، در میزان سایش آن تأثیر دارد. نکته دیگر اینکه سایش تایرها را باید با شرکت تولید کننده همان تایر مقایسه کرده و از مقایسه محصول دو شرکت متفاوت، باید اجتناب کرد.

● اندازه لغزش

میزان لغزش بیانگر توانایی توقف خودرو در سطوح مختلف جاده نظیر آسفالت، بتن، خاک و سطوح خیس یا خشک جاده است. میزان لغزش، با توجه به خط ترمز بجا مانده پس از ترمزگیری در این جاده ها، اندازه گیری می شود. میزان لغزش بر روی تایر به صورت حروف A, B, C درج می شود که A نشانه بهترین عملکرد و C شاخص پایین ترین عملکرد است.

● مقاومت در برابر حرارت

میزان مقاومت تایر در برابر حرارت، در شرایط آزمایشگاهی و بر اساس مواد تشکیل دهنده آن به دست می آورند. لذا در شرایط واقعی باید به مواردی دیگر از جمله نوع جاده و میزان باد تایر توجه کرد. دمای بیش از حد تایر باعث فاسد شدن مواد تشکیل دهنده شده و عمر آن را کاهش می دهد. حتی ممکن است در صورت افزایش بیش از حد دما، موجب ترکیدگی تایر شود. مقاومت در برابر حرارت را با حروف A, B, C بر روی تایر درج می کنند. بر طبق قوانین امریکا، تمامی تولید کنندگان تایر ملزم به رعایت حداقل گرید C تایر هستند.

● عرض تایر

فاصله یک طرف از جدار تایر تا طرف دیگر آن است که به میلی متر بیان می شود. مثلاً اگر روی تایری ۲۱۵ درج شده باشد، یعنی عرض تایر ۲۱۵ میلی متر است. در انتخاب تایر باید به رینگ مصرفی نیز توجه داشت زیرا تمامی رینگ ها دارای حداکثر و حداقل اندازه عرضی بوده و باید با اندازه تایر موردنظر همخوانی داشته باشند. به طور معمول، عرض رینگ حدود ۷۵ درصد از عرض تایر در نظر گرفته می شود. در هنگام مونتاژ تایر بر روی رینگ، باید به متناسب بودن این دو اندازه توجه شود.

● قطر رینگ

فاصله بین نشیمنگاه تایر بر روی رینگ از یک نقطه تا نقطه مقابل آن است. این اندازه معمولا به مقیاس اینچ داده می شود مثلاً عدد ۱۵ یعنی قطر رینگ ۱۵ اینچ است و تایر متناظر آن نیز باید ۱۵ اینچی انتخاب شود. استفاده از تایر نامناسب با قطر رینگ (تنگتر یا گشادتر) باعث ترکیدگی تایر و یا خروج آن از روی رینگ شده و خسارات زیادی را در پی دارد.

● افست رینگ

به فاصله بین رینگ مونتاژ شده با توپی اصلی، افست گرفته می شود. محور اصلی حرکت خودرو، به توپی متصل است. بر اثر چرخش این توپی، رینگ به حرکت درآمده و باعث حرکت خودرو می شود. اگر این فاصله رعایت نشود، امکان خارج شدن خودرو از جاده در پیچ ها به وجود می آید. در شیب های تند نیز باعث صدمه زدن به اجزای خودرو نظیر توپی و بلبرینگ های چرخ می شود.

● محدوده حمل بار

نشانه ای که به صورت D, C و یا غیره بر روی جداره تایر درج می شود، محدوده بار مورد تجمل تایر را نشان می دهد. در واقع این نشانه حداکثر باری را نشان می دهد که می توان با این تایر حمل کرد. برای خودروهای سواری این محدوده بستگی به باد لاستیک دارد که به صورت ظرفیت بر روی آن درج شده است.

بر روی تایرهای کامیون، عددی درج شده است که توانایی حمل بار توسط آن ها را نشان می دهد. این محدوده در جدول ۲ ارائه شده است. در هنگام بارگیری کامیون ها باید به این محدوده به آن توجه داشت زیرا در غیر این صورت امکان ترکیدگی و ایجاد خسارت به خودرو و یا سرنشینان وجود دارد.

● محاسبه نسبت اندازه تایر به رینگ

این نسبت عبارت است از ارتفاع مقطع تایر – از لبه داخلی آن تا لبه بیرونی – نسبت به عرض آن. مثلاً، اگر بر روی تایر عدد ۶۵ درج شده باشد به این معناست که ارتفاع مقطع تایر ۶۵ درصد از عرض آن است. برای محاسبه این نسبت، ابتدا باید اولین عدد را که در اینجا ۲۱۵ است، در درصد عدد دوم که در اینجا ۶۵ است، ضرب کنیم. از ضرب این اعداد، ارتفاع تایر بر حسب میلی متر به دست می آید که در اینجا ۷۵/۱۳۹=۶۵×۲۱۵ و یا به عبارتی ارتفاع تایر ۷۵/۱۳۹ میلی متر است. عدد به دست آمده اندازه لاستیک از لبه قطر داخلی تا لبه بیرونی قطر آن (بالای آج) را بیان می کند. برای تبدیل ارتفاع تایر به اینچ در مثال بالا، به این شکل عمل می شود که عدد به دست آمده از فرمول بالا را در عدد ۳۹۳۹. ضرب می کنیم (۵.۵=.۳۹۳۷×۱۳۹.۷۵) سپس عدد حاصل را در ۲ ضرب کرده و حاصل آن را به اندازه لبه تایر اضافه می کنیم. در مثال بالا، این ارتفاع برابر است با (اینچ ۲۶= (ارتفاع لبه تا لبه به اینچ+)). عدد به دست آمده ارتفاع کل تایر محسوب می شود.

● ساخت تایر

مشخصات مورد نیاز در هنگام خرید تایر مناسب و برخی نشانه های درج شده بر روی تایر عبارتند از:

▪ PSI: این نشا نه، شاخص پوند بر اینچ مربع است که برای نشان دادن باد تایر، از آن استفاده می شود. اندازه گیری باد تایر بر حسب PSI از ابتدای پیدایش تایر صورت گرفته و هنوز هم باد آنها را بر اساس این معیار اندازه گیری می کنند. باد تایرها باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد و برای انجام این کار، تایرها باید سرد باشند. به ازای هر ۱۰ درجه گرمای تایر، باد آن به مقدار یک PSI فشار را اشتباه نشان می دهد. بنابراین، لازم است هنگام تنظیم باد تایرها حتما سرد باشند با افزایش دمای تایرها، فشار باد نیز بالا می رود.

▪ DOT: مخفف کلمه Department Of Transportation و به این معناست که تایر مورد نظر، دارای تمامی استانداردهای حمل و نقل و ایمنی است. در کنار این علامت، شماره سریال تایر درج شده است که ترکیبی از عدد و حروف تا ۱۲ رقم است.

● چگونگی نامگذاری نشانه ها در جداره تایر خودرو

▪ تعیین مشخصات با استفاده از حروف و علائم درج شده بر روی تایر بر حسب میلی متر

▪ LT ۲۵۵/۸۵ B۱۶

▪ تایر کامیون سبک = LT

▪ عرض تقریبی مقطع به میلی متر = ۲۵۵

▪ نسبت ابعاد (ارتفاع مقطع تایر به عرض آن) = ۸۵

▪ وضعیت تولید (مواد مصرفی و غیره) (ساختمان شعاعی تایر) = B

▪ قطر چرخ به اینچ = ۱۶

▪ تعیین مشخصات با استفاده از علائم و حروف بر روی تایر بر حسب اینچ

▪ ۳۳*۱۲.۵۰ R ۱۵LT

▪ عرض تقریبی مقطع بر حسب اینچ =۳۳

▪ نسبت ابعاد (ارتفاع مقطع تایر به عرض آن) =۱۲.۵۰

▪ وضعیت تولید (مواد مصرفی و غیره) (ساختمان شعاعی تایر ) = B

▪ قطر چرخ به اینچ = ۱۵

▪ تایر کامیون سبک = LT



● اجزای تایر

تسمه (لایه رویی): از یک یا چند لایه لاستیکی، فولادی، پلی استر، نایلن و یا مواد دیگر تشکیل شده و قسمت بیرونی تایر را شکل می دهد که دورتادور آن کشیده شده است. این قسمت، شامل آج تایر نیز می شود و به گونه ای طراحی شده که در برابر برخورد تایر با جاده مقاومت می کند. این قسمت باید توانایی مقاومت در برابر سایش و لغزش خودرو را در پیچ و خم جاده داشته باشد و عمر آج های آن را بالا ببرد.

▪ بدنه اصلی: بدنه اصلی از دو قسمت لاستیکی و سیم فولادی تشکیل شده است. بدنه اصلی شامل آج تایر نمی شود. تایر خودروهای سواری و کامیون های سبک معمولا از مواد لاستیکی و نخ یا نایلون تشکیل شده است.

▪ لایه درونی: از لایه ای بسیار صاف و دقیق از جنس لاستیک تشکیل شده زیرا باید در تایرهای بدون تیوپ کار تیوپ را نیز انجام دهد و باد را در خود حفظ کند.

▪ اندازه گیری: درج علائم و مشخصات تایر بسیار مهم است زیرا مشتری را در کار خرید تایر راهنمایی کرده و به مشتری کمک می کند تا نسبت ارتفاع و قطر تایر را با رینگ چرخ خودروی خود تطبیق داده و همخوانی آنها را تنظیم کند. سه عامل اصلی در انتخاب رینگ و تایر وجود دارد: اندازه گذاری قانون ۱ و قانون ۲ که شامل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر ضربه می شود.

▪ روکش یا لایه میانی: عبارت است از یک یا دو لایه روکش که کل سطح تایر را دورتادور پوشانده است. این لایه باعث بالا بردن مقاومت تایر در برابر ضربه و حرارت می شود. این لایه یا روکش را معمولا در تایر کامیون های سبک و خودروهای سواری، مواد پلی استر یا نایلون و نخ تشکیل می دهد (شکل ۱).




جدول ۳

● آج تایر – عمق یا اندازه آج تایر

از قسمت برامدگی تایر (سطح اصلی بیرونی تایر) تا پایین ترین سطح فرورفتگی آن را که معمولا به اینچ نیز بیان می شود، عمق آج تایر می گویند. در واقع قسمتی از تایر که با جاده در تماس است، آج تایر به شمار می آید طراحی آج با توجه به استفاده های متفاوت تایر، انواع مختلفی دارد.

▪ شیارهای آج تایر: فضای بین دو فرورفتگی و برامدگی روی سطح تایر.

▪ طراحی آج تایر: الگوی شیارزنی برای ایجاد آج بر روی تایر.

▪ طراحی آج تایر، برامدگی ها، فرورفتگی ها: الگوی آج، شامل طراحی و ساختار کلی آن است. الگوی آج تایر را بر اساس برامدگی ها و فرورفتگی ها و با توجه به جهت چرخش تایر در خودرو، طراحی و تولید می کنند. برامدگی ها به قسمت هایی گفته می شود که در تماس با سطح جاده و یا زمین هستند و فرورفتگی ها، فضاهای موجود بین دو برامدگی هستند. گُل تایر، قسمتی از تایر است که با زمین در تماس است. تایر با برامدگی بزرگ یعنی با گل بزرگتر لغزش خودرو را تا حدی بسیار مطلوب کاهش می دهد و این در حالی است که گل تایر بزرگ تر، به دلیل دارا بودن فرورفتگی بیشتر، سریع تر نیز تمیز می شود و گل و لای را از تایر جدا می کند. به مرور زمان سطح تماس فرورفتگی ها با زمین، به دلیل کاهش برامدگی ها افزایش می یابد (اصطلاحا تایر ساییده می شود). این وضعیت را درصد ساییدگی تایر می گویند.

معمولا از طرح های متراکم تر و ریزتر گل تایر، برای سفرهای شهری و خیابان ها استفاده می شود.

گل تایر متراکم تر، سریع تر، می تواند گل و لای چسبیده را تمیز کرده و حرکت خودرو راحت تر کند. در گل تایر غیرمتراکم و درشت تر، مواد و گل و لای به آسانی به داخل شیارها چسبیده و دیرتر جدا می شوند. زمانی که گل و لای به تایر می چسبد، مقاومت آن در برابر لغزش کاهش یافته و احتمال لغزندگی خودرو افزایش می یابد. در هر حال، گل تایر (برامدگی ها و فرورفتگی های روی تایر) رانندگی خوب و ایمن، اهمیت بسیاری دارد.

● خود تمیزی تایرها

بر اثر گردشی که از حرکت خودرو در چرخ ها ایجاد می شود، گل و لای چسبیده به آنها از روی سطح تایر جدا شده و باعث تمیز شدن تایر می شود. به این وسیله، سطح تماس تایر با جاده مناسب می شود. هرچه که گل تایر (آج تایر) مناسب تر باشد، گل و لای چسبیده به آن بهتر و سریع تر از روی جدا خواهد شد.

● لغزندگی تایرها

در زمانی که سطح جاده خیس است، رانندگی با لاستیک کهنه و فرسوده، کاری دشوار و دارای خطراتی متعدد است. در این حالت، سطح تماس لاستیک با جاده کاهش یافته و احتمال لغزندگی خودرو افزایش می یابد. توصیه می شود که از رانندگی با این نوع تایرها جدا خودداری شود.

● طراحی آج تایرها به صورت متقارن و غیرمتقارن

طرح آج تایرها از چند نظر مهم است. به عنوان مثال، می توان به شکل و بهبود عملکرد تایر اشاره کرد.

● طراحی سمت و جهت آج ها

برای به دست آوردن حداکثر کارایی و عملکرد تایر، جهت و سمت آج ها باید با جهت حرکت خودرو، همسو و همراستا باشد. بویژه این همسویی در جاده های خیس و دارای گل و لای، برای تمیز کردن تایر و ایحاد سطح مناسب تماس آن با جاده بسیار مهم است.

● استحکام دیواره تایرها

استحکام جداره تایر به معنای مقاومت این قسمت در برابر ترکیدگی و از بین رفتن تایر است. استحکام جداره تایر معمولا به طراحی تایر، طراحی نوع آج و رینگ به کار رفته بستگی دارد. همچنین مواد تشکیل دهنده و نوع ساخت این قسمت نیز بسیار مهم هستند. معمولا حداکثر مقاومت جداره تایر را در زمانی که تایر کم باد بوده و تحت بار حداکثر قرار دارد، اندازه گیری می کنند. گفتنی است که در این حالت، حداکثر انعطاف پذیری تایر به دست می آید.

● طراحی آج مخصوص گل و لای و برف

طراحی آج تایر با رویه ای سخت، حداکثر استحکام را در شرایط برفی و گل و لای فراهم می کند. در جداره هر تایر، نوع آن از نظر معمولی و یا مخصوص برف، با علامت های M+S و یا MT مشخص شده است.

شکل ۱

● طراحی آج های غیرجهت دار

این آج ها به گونه ای طراحی می شوند که در هر جهت چرخش، افت عملکرد وجود نداشته باشد. معمولا در خودروهای خاص و بر طبق سفارش شرکت خودروساز، این نوع آج طراحی و تولید می شود.

● شرح برخی از نشانه های دیگر در تایرها

نشانه ... شامل شاخص بار و نماد سرعت است، مانند: ۸۷۹

● شاخص سائیدگی آج

اندازه برامدگی ها روی سطح تایر را که معمولا باید تا ۳۲/۲ ارتفاع تایر باشد و به اینچ بیان می شود، شاخص ساییدگی تایر می گویند. در مواقعی که ساییدگی تایر به سطح فرورفتگی نزدیک می شود حتماً باید آن را تعویض کرد.

● بالانس چرخ

تجزیه و تحلیل و اندازه گیری های لازم در مورد رینگ و لاستیک، با هدف بالا بردن عمر تایر و اطمینان از مقاومت آن، به بالانس صحیح چرخ بستگی دارد.

بالانس هر ۴ چرخ، بر تناسب نقطه ثقل خودرو تاثیر داشته و در کنترل خودرو به راننده کمک می کند.

معمولا بالانس ۲ چرخ عقب را با هم انجام داده و چرخ های جلو را نیز با هم بالانس می کنند. با افزودن وزنه هایی معروف به سرب رینگ بر چرخ ها را از حالت نابالایی به حالت بالانس تغییر وضعیت می دهد.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی