پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



● ارسطو :

ارسطو نیز به مانند افلاطون تربیت را وظیفه زمامداران جامعه می داند و در کتاب ایین کشور داری به بررسی آن می پردازد.

▪ رابطه بین سازمان جامعه و افراد جامعه در چیست ؟

قانون گذار باید بیش از هر چیز به تربیت جوانان توجه کند زیرا بی اعتنایی به تربیت به زیان سازمان جامعه است هر سازمان متناب با تربیتی ویژه است زیرا هم پایداری و هم پدید امدن هر سازمان وابسته است به چگونگی حالت و طبیعت افراد ان . به هر نسبت که افراد شایسته تر باشند به همان نسبت سازمانی هم که از انان پدید امده است شایسته تر خواهد بود

▪ انسان چگونه نیک و باهنر می شود ؟

در انسان سه عامل در کار است

۱) سرشت

۲) خو (عادت )

۳) خرد

نیکبختی آدمی در هماهنگی این سه جنبه است و از انجا که میان این سه خرد برترین است و برتری انسان بر دیگر جانوران بر خرد اوست کمال انسانی در ان است که خرد رهبر خو و سرشت وی گردد .

▪ فضایل عقلانی و اخلاقی از دیدگاه ارسطو کدام است ؟

تربیت را با پدید اوردن عادتهای خوب اغز می کند و این تربیت احساسات ادمی است که اورا به سوی هنر اخلاقی می برد نه خرد .

هنر اخلاقی همان توانایی در شناختن میانگین و یا ناتوانی در پیروی از ان می باشد و پدید اوردن ان با تمرین و تکرار و بوجود اوردن عادتهای درست قبل از به کار کگیری خرد میباشد میلها کورند و خوشی ها اندازه نمی شمارند و تنها نیروی اندیشه و فهم است که به میلها سامان می دهد و خوشی و دانایی با یگدیگر همراهند و در این هم امیزی دانایی برتر است و فرمانرواست .

▪ تفاوت کار ارسطو و افلاطون ؟

کار ارسطو بیش از هر چیز در قلمرو فهم اس و کار افلاطون در سپهر خرد .

● کو منیوس :

کونوس در چک بدنیا امد و اموزش بزرگ مهمترین اثر او می باشد

▪ ارزوهای کومنیوس چه بود ؟

او که دسته بندی های گوناگن مذهبی ، سیاسی و اجتماعی را به زیان اسان و مانع تحول او می دید ب ان بود که اینها را از طریق تربیت انسان و اموزش دانشی یگانه (( دانش فرا گیر )) و اموزش ان به همگان و یگنه کردن پرتستان و و اتحاد با کاتو لیگها و دگرگون کردن اموزش و پرورش از نظر روش و کتابهای اموزشی .

▪ اهداف تربیت از دیدگاه کومنیوس کدامند ؟

هدف آن است که انسان چنان پرورش یابد که زندگانی این جهانی را به خوبی بگذراند و برای زندگانی ان جهانی نیز آماده شود و این کار انگاه ممکن است که ادمی خود و جهان را بشناسد ، فرمانروای خود گردد و به خدا رو کند بدین سان می توانیم از سه قلم رو سخن بگوییم : دانش ، اخلاق ، دین .

اصل های تربیتی کمنیوس با نگریستن به طبیعت کشف شده است .

▪ اصول تربیتی کمنیوس کدامند ؟

بهترین دوره تربیت دوره کودکی می باشد که آغاز زندگی و بهار عمر است

موضوعهای رسی را باید متناسب با سن دانش اموزان برگزید و هیچ رو نباید درسهایی را که خارج از توان انهاست و زمان ان نرسیده اموزش داد .

در آموزش ابتدا باید به خود اشیا ء پرداخت و سپس به مفهوم انها از بهم امیختن موضوعهای گوناگون که یادگیری را مشکال می سازند باید بپرهیزیم برای فهم بهتر باید نخست طرح و چهار چوب ساخته شود و تا زمانی که کار صورت نگرفته از پرداختن به جزئیات دقیق و گیج کننده خوداری نمود

▪ مراحل اموزش از دیدگاه کومنیوس کدامند ؟

برنامه اموزش از زبان مادری و حساب و هندسه اغاز می شود و سپس علوم تجربی و بعد اموزش زبان جدید را شامل می شود و از مووضوهای ساده شروع و اندک اندک به موضوعات پیچیده می رسد .

▪ مراحل رشدواموزش و پرورش از دیدگاه کمونیوس کدامند ؟

او برنامه اموزش و پرورش را به چهار دوره شش ساله تقسیم کرده است

۱) دوره تولد تا شش سالگی دوره تربیتدر خانه می باشد

۲) دوره دوم دوره مدرسه زبان مادری است که از شش تا دازده سالگی می باشد

۳) دوره مدرسه لاتین و از دوازده سالگی تا ۱۸ سالگی می باشد

۴) دوره دنشگاهی که از هجده سالگی تا بیست و چهار سالگی و اموزش تخصصی می باشد .

۵) و پایان دوره اموزش اغاز دوره پژو هش می باشد و هم اندیش بابیکن بر ان است که باید پژو هشکده هایی بر پا کرد که پژو هشگران سراسر جهان به انجا بیاییند و بر دانش انسانی بیفزایند و در تکامل ان بکوشند

● لاک :

▪ اندیشه های لاک کدامند ؟

۱) اندیشه های معرفت شناختی

۲) اندیشه های سیاسی

۳) اندیشه های تربیتی که اندیشه های تربیتی او دارای دو بهد می باشد جسمانی و معنوی و معنوی در اخلاق ،ادب ،دانایی و اموختن می باشد

▪ تفاوت اندیشه های لاک و دکارت را بنویسید ؟

اندیشه لاک هم در فلسفه سیاسی تاثیر بسیار داشت و هم در دانش شناختی . در فلسفه سیاسی او اندیشه ی مردم سالاری ( دموکراسی ) و آزادیخواهی (لیبرالیسم ) است و در دانش شناختی از پیشروان نظریه تجربه گرایی که رو یا روی نظریه خرد گرای دکارت می باشد دکارت پیشرو دانش خرد گرایی نو بود که ایده هایی مانند جوهر ،هستی ، و خدا را در زات و سرشت هستند و ادمی انها را از راه تجربه نمی اموزد .

▪ منبع شناخت از دیدگاه لاک چیست ؟

منبع شناخت از دیدگاه لاک تجربه می باشد

▪ دیدگاه لاک در مورد تجربی بودن و رد دیدگا دکارت چیست ؟

او در کتاب تحقیق در باره فهم انسان اندیشه خرد گرایی را رد می کند و می گوید کودک نوزاد همانند لوحی ننوشته اسن و هیچگونه تصور و ایده و اصلی در ان نیست با گذشت زمان و بر اثر در یافت های گوناگون حسی است که تصویر های گو ناگون در وی پدید می اید وبر خلاف با ور خرد گرایان انسان هیچ ایده یا اصلی یا اصلی را در خود کشف نمی کند بلکه هر چیز در می یابد از تجربه می باشد

لاک در بیان دقیق تر از دو سرچشمه سخن می گوید و منکر تواناییها انسان نمی شود و ان احساسو تفکر می باشد

▪ ههمیت فلسفه ی سیاسی لاک در چیست ؟

در دورساله می باشد که در یکی به رد نظریه حق الهی یعنی نظریه ای که حق زمامداری و زمامداران را از خدا می داند پرداخته و در دیگری در باره پیمان اجتماعی که مابین مدم و زمامداران بسته می شود سخن می گوید و از این دیدگاه بنیاد حق و قدرت زمامداران از مردم است و باید برای مردم و بهبود زندگانی انان به کار رود .

▪ اندیشه های سیاسی لاک کدامند ؟

ازادی تنها انگاه در جامعه پدیدد می اید که همه مطیع قانون باشند و هیچ کس حتی زمامداران و قانونگذاران برتر از قانون شمرده نشوند اطاعت از قانون شرط رهایی همه از اطاعت یک دیگر است .

لاک در کتاب بردباری می گوید حقیقت با زور و قانون میسر نمی شود و دولت نباید از یک مذهب خاص دفاع کند بلکه مذاهب باید ازاد باشد و حقیقت برنیرویی جز نیروی خود تکیه نکند .

▪ اندیشه های تربیتی لاک کدامند ؟

۱) تربیت جسمانی داشتن روانی سالم و تنی سالم کوتاهترین وصف برخورداری از یک زندگانی خوب در دنیاست .

۲) تربیت معنوی : لاک در تربیت معنوی از چهار جنبه سخن می گویئ

۱) هنر اخلاقی

۲) دانایی

۳) ادب و اداب دانی

۴) اموختن سه جنبه نخست از اهداف تربیت و جنبه اخر وسیله می باشد .

و شر ط دستیابی به ان داشتن منش استوار و داشتن ایده ای از خدا چون افریننده و سر چشمه خوبیهاست و منظور از داشتن منش استوار این است که چگونه در برابر میل ها ایستادگی کنیم و انها را به فرمان خرد در اوریم . و تشویق و تنبیه را همان ستایش و سرزنش می داند که روانی هستن نه جسمنی معنای قیقی دموراس از دیدگاه لاک کدام اسنت ؟

۱) تاکید بر قانون – وضع

۲) مطیع قانون بودن

۳) هیچکس از قانون فرار نکند

۴) هیچکدام از نیرو ها ( قضایی – اجرایی – قانون گذار )از حد خود فراتر نرود

خبرنامه - شبکه های اجتماعی