پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



اساساً دانشمندانی که هرساله برنده جایزه نوبل می شوند، بابت تحقیق طولانی مدت این موفقیت را به دست می آورند. در این میان اما عده ای از آنها خیلی بیشتر از بقیه زمان می گذارند تا به هدف نهایی برسند. در میان برندگان نوبل، ۱۲ نفر از آنها در سنین بسیار بالا یعنی بین ۸۵ تا ۹۰سالگی موفق به گرفتن جایزه شده اند. این می تواند به این معنا باشد که نوبلیست های سن و سال دار، تمام زندگی شان را وقف چیزی کرده اند که می خواستند به دست بیاورند.

● ۹۰ سالگی

مسن ترین برنده نوبل دنیا در سال ۲۰۰۷ و در رشته اقتصاد نوبل گرفت. او لئونید هارویتس بود که در ۲۱ آگوست ۱۹۱۷ در روسیه به دنیا آمده بود و ۹۰سالگی زمانی برای برنده شدن او بود. جایزه نوبل این دانشمند اقتصاد یک سال پیش از مرگ او به او داده شد. او یک اقتصاددان روسی الاصل امریکایی و البته یک ریاضیدان قابل بود. تا به امروز، لئونید هارویتس یکی از قدیمی ترین برندگان جایزه نوبل است که این جایزه را در سن ۹۰سالگی دریافت کرد. او استاد دانشگاه مینه سوتا بود. او در میان اقتصاددانان نخستین فردی بود که ارزش نظریه بازی را به رسمیت شناخت و پیشگام در برنامه آن بود. هارویتس در سال ۲۰۰۷ جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی را به همراه اریک ماسکین و راجر میرسون برای کار روی طراحی مکانیسم مشترک دریافت کرد.

● ۸۸سالگی

در سال ۱۹۱۴ به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۶ از دنیا رفت. او تنها چهار سال پیش از مرگ موفق به دریافت جایزه نوبل شد. دیویس در واشنگتن دی سی، جایی که پدرش یک عکاس برای اداره ملی استاندارد بود، به دنیا آمد. او به حضور در کنسرت ها علاقه مند بود. او در سال ۱۹۳۸ در رشته شیمی از دانشگاه مریلند فارغ التحصیل شد. همچنین مدرک لیسانس خود را از آن دانشگاه و دکترای خود را از دانشگاه ییل در شیمی فیزیک و در سال ۱۹۴۲ دریافت کرد. او بسیاری از سال های جنگ را در آزمایشگاه صرف تحقیقات خود کرد.

● ۸۷سالگی

یاشیرو نامبو دیگر نوبلیست مسن لیست است. او متولد ژانویه ۱۹۲۱ ژاپن بود و عمده اعتبار او به عنوان یک فیزیکدان ژاپنی است که در امریکا متولد شده است. او در سال ۲۰۰۸ برای کشف مکانیسم خود به خودی تقارن در فیزیک زیراتمی شکسته نوبل گرفت. البته کشف منشاء تقارن شکسته که پیش بینی وجود حداقل سه خانواده از کوارک ها در طبیعت است نیز به او در گرفتن نوبل کمک کرد.

● ۸۷ سالگی

ویتالی گینزبورگ در سال ۱۹۱۶ به دنیا آمد و در نوامبر ۲۰۰۹ از دنیا رفت. این فیزیکدان روس، متخصص فیزیک نجومی و برنده جایزه نوبل، عضو آکادمی علوم روسیه و یکی از پدران بمب هیدروژنی شوروی بود. او ریاست گروه علمی فیزیک و اخترفیزیک را در مسکو بر عهده داشت که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده بود.

● ۸۸ سالگی

دوریس لسینگ متولد ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ در کرمانشاه ایران است. او در سال ۲۰۰۷ و در ۸۸سالگی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. او در کرمانشاه ایران زاده شد. والدین او هر دو انگلیسی بودند. پدرش آلفرد تیلور که در جنگ جهانی اول معلول شده بود، کارمند بانک شاهنشاهی ایران و مادرش امیلی ماد تیلور پرستار بود. آنها در سال ۱۹۲۵به مستعمره بریتانیایی رودزیای جنوبی که اکنون زیمبابوه نامیده می شود، مهاجرت کردند و پدر او یک زمین بوته زار خرید و در آنجا با دشواری به کاشت ذرت پرداختند. متاسفانه این زمین برایشان ثروتی به ارمغان نیاورد و آرزوی مادرش برای زندگی به سبک ویکتوریایی در این «سرزمین کهن» ناکام ماند. اگرچه خانواده دوریس کاتولیک نبود، او به یک مدرسه دخترانه کاتولیکی رفت. او در ۱۳سالگی مدرسه را ترک کرد و از آن پس تحصیل را به صورت شخصی ادامه داد. در ۱۵سالگی لسینگ خانه را ترک کرد و به عنوان یک پرستار بچه مشغول به کار شد. در این زمان بود که به خواندن متون سیاسی و جامعه شناسی پرداخت که کارفرمایش در اختیار او می گذاشت. تقریباً در همین زمان بود که نوشتن را آغاز کرد. در سال ۱۹۳۷ لسینگ به سالزبری (شهری در جنوب انگلیس) نقل مکان کرد تا به عنوان یک اپراتور تلفن کار کند و پس از مدت کوتاهی با نخستین همسرش فرانک ویزدم ازدواج کرد. پیش از اینکه زندگی مشترک شان در سال ۱۹۴۳ پایان یابد از او صاحب دو فرزند شد. پس از طلاق لسینگ عضو باشگاه کتاب جپ، یک باشگاه کتاب سوسیالیستی شد و در اینجا بود که با همسر دومش گوتفرید لسینگ آشنا شد. آنها خیلی زود با یکدیگر ازدواج کردند و پیش از اینکه این ازدواج نیز در سال ۱۹۴۹ به طلاق منجر شود صاحب یک فرزند شدند.

گوتفرید لسینگ بعدها سفیر آلمان شرقی در اوگاندا شد و سرانجام به طور تصادفی در جریان شورش علیه عیدی امین دادا کشته شد. در سال ۱۹۴۹ لسینگ به همراه کوچک ترین پسرش به لندن رفت و در همین هنگام نخستین رمانش با عنوان علف ها آواز می خوانند منتشر شد. اثری که باعث شهرت لسینگ شد و مهم ترین اثرش است، دفترچه طلایی بود که در سال ۱۹۶۲ نوشته شد ( این کتاب تاکنون به فارسی ترجمه نشده است). در سال ۱۹۸۴ او سعی کرد دو رمان را با نام مستعار جین سامرز به چاپ برساند و به این وسیله دشواری هایی را که برای چاپ کتاب در برابر نویسندگان تازه کار قرار دارد، نشان دهد. ناشر لسینگ در بریتانیا این آثار را رد کرد ولی انتشارات ناپف در ایالات متحده آنها را پذیرفت. لسینگ اکنون در حومه لندن در هامپستد زندگی می کند.

● ۸۷ سالگی

ژیتون روس در سال ۱۸۷۹ به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۰ درگذشت. او متولد بالتیمور مریلند بود و در کشف نقش ویروس در انتقال انواع خاصی از سرطان درگیر بود. در سال ۱۹۶۶ جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی برای فعالیت در این زمینه به او اهدا شد.

● ۸۵ سالگی

ماتیاس تئودور در سال ۱۸۱۷ به دنیا آمد و در سال ۱۹۰۳ درگذشت. او هم تنها یک سال پیش از مرگش در ۸۵ سالگی موفق به دریافت جایزه نوبل شد. این دانشمند آلمانی کلاسیک، مورخ، حقوقدان، روزنامه نگار، سیاستمدار و باستان شناس بود و به طور کلی به عنوان بزرگ ترین کلاسیسیست قرن نوزدهم در نظر گرفته می شود. کار او در مورد تاریخ روم هنوز هم از اهمیت اساسی برای تحقیقات معاصر برخوردار است. او نه تنها جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۰۲ دریافت کرد، بلکه یک سیاستمدار برجسته آلمانی، به عنوان عضو پارلمان پروس و آلمان است. آثار او در قانون روم و در قانون تعهدات تاثیر قابل توجهی در آلمان داشته است.

● ۸۷ سالگی

کارل فون فریش ریتر در سال ۱۸۸۶ به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۲ درگذشت. او در سال ۱۹۷۳ و ۹ سال پیش از مرگ، نوبل را دریافت کرد. جایزه نوبل این دانشمند اتریشی در فیزیولوژی و پزشکی بود که به همراه نیکلاس تینبرگن و کنراد لورنز آن را دریافت کرد. کار او بر محور تحقیقات از ادراکات حسی از زنبور عسل بود.

او در مونیخ در ابتدا در رشته پزشکی و بعد در رشته علوم طبیعی تحصیل کرد. او دکترای خود را در سال ۱۹۱۰ دریافت کرد و در همان سال کار خود را به عنوان دستیار در بخش جانورشناسی از دانشگاه مونیخ آغاز کرد. در سال ۱۹۱۲، به عنوان مدرس به مقام استادی ارتقا یافت. او در سال ۱۹۲۱ به دانشگاه روستوک به عنوان استاد جانورشناسی و مدیر موسسه رفت.

● ۸۷ سالگی

سر جوزف روتلت در سال ۱۹۰۸ به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۵ درگذشت. او در لهستان به دنیا آمد اما تابعیت اش بریتانیایی بود. او جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۵ را برای تلاش های خود در جهت خلع سلاح هسته ای دریافت کرد.

● ۸۵ سالگی

ویلارد استرلینگ بویل متولد ۱۹۲۴، فیزیکدان کانادایی است که در سال ۲۰۰۹ سهم جایزه نوبل فیزیک برای اختراع تصویربرداری نیمه هادی مدار سنسور را برده است.

● ۸۵ سالگی

فردیناند بیسون در سال ۱۸۴۱ به دنیا آمد و در ۸۵ سالگی موفق به گرفتن جایزه نوبل شد. او فردی صلح طلب و یک سیاستمدار سوسیالیست بود. او همراه با سیاستمدار آلمانی لودویگ کیدل، جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۲۷ را دریافت کرد.

● ۸۵ سالگی

جان بنت فن در سال ۱۹۱۷ به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۰ درگذشت. او جایزه نوبل شیمی را در سال ۲۰۰۲، هشت سال پیش از مرگ دریافت کرد. او پروفسور پژوهش های امریکایی از شیمی تحلیلی بود که بابت فعالیت در این زمینه جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۰۲ به او اعطا شد.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی