پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011


یکی از موضوع هایی که احتمال وجود هوشمندان فرازمینی را نزد عامه مردم تقویت کرده است، ظهور گاه و بیگاه پدیده ای است که کارشناسان آن را یوفو (UFO) می نامند. تاکنون افراد بسیاری مدعی شده اند چنین یوفوهایی را دیده اند و رسانه های جمعی مانند روزنامه ها و رادیو، تلویزیون نیز به آنها بسیار پرداخته اند. کلمه یوفو خلاصه عبارت «Unidentified Flying object» به معنای «آشیان ناشناخته پرنده» است که در فارسی به آن «آشناپ» نیز می گویند. به باور برخی از مردم، رویت چنین پدیده ای نشانه سفرهای همیشگی هوشمندان فرازمینی به زمین یا تلاش آنها برای برقراری ارتباط با مردم زمینی است. هرچند مشاهده این پدیده (که مردم عادی آن را با نام بشقاب پرنده می شناسند) در چند دهه اخیر و به ویژه پس از آغاز عصر پرواز و عصر فضا آغاز شده است، اما برخی اصرار دارند نشانه هایی از چنین پدیده هایی در کتاب های قدیمی یا سنگ نگاره ها و دیوارنوشته ها موجود است و همه اینها نشان می دهد هوشمندان فرازمینی از مدت ها پیش به زمین رفت و آمد داشتند.

حتی بسیاری پا را از این هم فراتر می گذارند و مدعی می شوند بشر ۴۵۷ سال پیش به آن درجه از رشد در مهندسی، علم و تکنولوژی نرسیده بود که بتواند بنایی همچون اهرام مصر را بسازد و در حقیقت این هوشمندان فرازمینی بودند که با بشقاب پرنده به زمین سفر کرده اند و شیوه ساخت اهرام را به مصریان باستان آموختند. اما از اولین مواردی که موضوع بشقاب پرنده ها را سر زبان ها انداخت باید به ۱۴ ژوئن ۱۹۴۷ اشاره کرد. در چنین روزی برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم گزارشی از مشاهده بشقاب پرنده در مطبوعات امریکا چاپ شد و از این پس افسانه بشقاب پرنده بین مردم تقویت شد. اما گفته می شود بیشترین مشاهده بشقاب پرنده در کشورهای مختلف در سال ۱۹۵۷ گزارش شد. به همین سبب برخی سال ۱۹۵۷ را سال طلایی بشقاب پرنده می شناسند.

اما در مورد ماهیت واقعی بشقاب پرنده باید تاکید کرد در بیشتر موارد آن چیزی که مردم به عنوان بشقاب پرنده می شناسند و معرفی می کنند، پدیده های معمولی و شناخته شده ای هستند. از مشهورترین این پدیده ها می توان به این موارد اشاره کرد: موشک های پرتاب شده توسط هواپیماها، ماهواره ها، شهاب ها و قطعه های شهاب سنگ ها که با انعکاس نور خورشید روشن دیده می شوند، بازتاب نور خورشید از ابرهای نزدیک سطح زمین، مراحل مختلف موشک ها که از بدنه اصلی موشک جدا می شود، نورهایی با رنگ های مختلف که از سوختن اجسام در جو زمین حاصل می شود، گلوله های جنگی منور، هواپیماهایی که نزدیک سطح زمین پرواز می کنند و چراغ های زیر بال هایشان روشن است، بالن های هواشناسی و علمی، دنباله گاز و بخار هواپیماها، هاله نورانی اطراف خطوط سیم های انتقال برق فشار قوی در زمستان، سیاره ها، ستاره های درخشان یا دنباله دارها و... از آنجا که بسیاری از مردم با ماهیت واقعی آن آشنا نیستند، آنها را بشقاب پرنده می پندارند. اما از میان اشیا و پدیده های معمول هیچ کدام را به اندازه سیاره «زهره» با بشقاب پرنده اشتباه نگرفتند.

شکل ظاهری، قطر زاویه ای، تغییر شکل ظاهری و رنگ به ویژه هنگام مشاهده با تلسکوپ، دوربین های دوچشمی یا دوربین های فیلمبرداری خانگی باعث می شود آن را به شکل پدیده ای غیرطبیعی همانند یک بشقاب پرنده مشاهده کنیم. پس می توان گفت پدیده های بسیاری توهم مشاهده بشقاب پرنده را در ما تقویت می کنند. به اینها اضافه کنید فعالیت برخی شیادان را که از فریفتن دیگران لذت می برند. از قدیم برخی با دستکاری در عکس های معمولی، لکه هایی را پدید می آوردند و مدعی می شدند از یک بشقاب پرنده واقعی عکاسی کرده اند. البته امروزه با فراوانی کامپیوترها و عرضه نرم افزارهایی مانند «فتوشاپ» یا «کورل» انجام چنین شیادی هایی به مراتب آسان تر شده است. انتشار اخبار غیرموثق اینچنین نیز در فضای مجازی (که نظارتی بر آن نیست) سهل تر از همیشه است.

افزایش فیلم های علمی تخیلی که در آنها پدیده هایی مثل سفر در زمان و ارتباط با بیگانگان مطرح می شود، پیش زمینه های ذهنی را برای پذیرش ادعاهای مربوط به بشقاب پرنده ها تقویت کرده است. علاوه بر این وقوع جنگ سرد بین دو ابرقدرت (که اسرار نظامی شان را از یکدیگر مخفی نگه می داشتند) باعث شده است مردم تکذیب مشاهده چنین پدیده هایی را جدی تلقی نکنند و این تکذیب ها را هم در راستای بازی های سیاسی و نظامی بپندارند. البته هر چند کارشناسان تاکید می کنند منشأ و ماهیت واقعی برخی از این یوفوها هنوز به درستی شناخته نشده است اما احتمال ارتباط این پدیده ها با هوشمندان فرازمینی نیز بسیار کم است.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی