پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



نخستین بار در سال ۲۰۰۷ اولین نمونه از این موتورسیکلت سه چرخ رونمایی شد. تا قبل از آن بسیاری فکر می کردند با محصولی روبه رو خواهند شد که با بسیاری از موتورسیکلت های سه چرخ موجود در بازارهای جهانی تفاوت چندانی ندارد.

اما اکنون که ۴ سال از آن موقع می گذرد و بتازگی نیز نسخه به روز و فوق مدرن آن ارائه شده است همه آن افراد به این نکته اعتراف می کنند که Can Am Spyder roadster تلفیق هنرمندانه ای از جذابیت موتورسیکلت و پایداری و ایمنی خودروست. پس باید قبول کرد که با محصولی متفاوت روبه رو هستیم.

این تفاوت موجب شده تا در ۴ سال گذشته Can Am Spyder roadster سرآمد موتور سیکلت های سه چرخ در سراسر دنیا در نظر گرفته شود. ساختار Y شکل این محصول یعنی دو چرخ در جلو و یکی در عقب موجب می شود تا راکب نه تنها حس هیجان انگیز راندن یک موتورسیکلت را داشته باشد بلکه این حس را در فضای مملو از ایمنی بیشتر تجربه می کند. این فناوری نوین که از سوی گروهی از محققان کانادایی ارائه شده است در حقیقت بخشی از تلاش گسترده این کشور در زمینه توسعه برنامه های تحقیقاتی در عرصه حمل و نقل به شمار می آید. البته در کنار سه چرخ بودن این فناوری نوین باید به این نکته نیز اشاره کرد که مهم ترین امتیاز آن هیبریدی بودن آن است.

دولت کانادا در سال های اخیر و در قالب این تلاش گسترده در تلاش بوده است تا طیف متنوعی از این نوع محصولات را که هیبریدی ـ الکتریکی بودن یک پای ثابت ویژگی آنهاست ارائه کند با این حال Can Am Spyder roadster از معدود محصولاتی است که تاکنون از این جمع به مرحله تولید تجاری و انبوه رسیده است و البته تمامی مراحل طراحی و ساخت آن نیز در کانادا و توسط محققان و مهندسان این کشور صورت گرفته است. دولت کانادا از برخی دانشگاه های این کشور خواسته است تا تحقیقات وسیعی در زمینه طراحی و ساخت سیستم های حمل و نقل تفریحی و سرگرم کننده ارائه کنند و به نظر می رسد Can Am Spyder roadster یکی از موفقیت های بارز در این زمینه باشد. مجموع حمایت های مالی که از این برنامه گسترده صورت گرفته است بالغ بر ۳ / ۱۱ میلیون دلار است که این خود نشان از عزم جدی دولت کانادا برای به ثمر رسیدن چنین ایده ای است، ایده ای که براساس آن بسیاری از مردم این کشور این امکان را پیدا کنند که از سیستم های حمل و نقل تفریحی و سرگرم کننده هیبریدی استفاده کنند که البته چندان هم گران قیمت نباشد. به گفته طراحان این فناوری نوین، Can Am Spyder roadster در مقایسه با برخی نمونه های موجود در بازار از بازده مصرف انرژی بسیار خوبی برخوردار است به طوری که مشخص شده است این سیستم تا ۵۰ درصد مصرف کمتر سوخت داشته و در عین حال نیز تا همین میزان دی اکسید کربن کمتری تولید و روانه جو می کند.

اما نکته مهم این است که به رغم ابتکار عمل هایی که در ساخت این موتورسیکلت سه چرخ به کار گرفته شده است، سرعت، قدرت و عملکرد کلی آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد. این موتورسیکلت می تواند با یک بار سوخت گیری کامل و تلفیق آن با یک بار شارژ کامل باتری تا ۶۰۰ کیلومتر طی مسافت کند و در عین حال با یک بار شارژ کامل باتری و بدون اتکا بر سیستم اصلی مصرف سوخت تا ۳۰ کیلومتر حرکت کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان این آمار و ارقام موفقیت بزرگی برای محصولی محسوب می شود که حتی گفته می شود در سال های نه چندان دور باید منتظر عملکرد به مراتب بهتری از سوی آن بود.

البته ارائه این فناوری نوین با چالش خاص خود نیز همراه بوده است به مهم ترین آنها از نظیر تیم محققان پروژه تلفیق دو سیستم موتوری (سیستم هیبریدی) در یک شاسی محدود بوده است. در این میان باید به فاکتورهایی نظیر جاسازی بهینه باتری و همچنین سیستم ترمز موتورسیکلت اشاره کرد. با این حال به نظر می رسد این پروژه با موفقیت کلی همراه بوده است چون نه تنها از بعد موتوری ایراد خاصی نمی توان از آن گرفت بلکه ظاهر موتورسیکلت نیز جذابیت های خاص خود را دارد. اگر از روبه رو به آن نگاه کنیم تقریبا به نظر می رسد با خودروی درون شهری روبه رو هستیم که مجموعه ای از فناوری های نوین را در خود جای داده است.

درخصوص سیستم های کوچک حرکتی هیبریدی که یک پای کار سیستم الکتریکی است همواره یک نگرانی کلی وجود داشته است: شتاب گیری سریع. برای این که در Can Am Spyder roadster این نگرانی به حداقل برسد، محققان پروژه دست به ابتکار عمل دیگری زده اند و سیستم احتراق داخلی و سیستم الکتریکی را با یکدیگر تلفیق کرده تا قدرت موتور در زمان شتاب گیری به حداکثر خود برسد.

این تجریه موفقیت آمیزی است که محققان این پروژه پیش از این و در طراحی و ساخت محصول مشابه دیگری به نام Spyder ۹۹۰ RSroadster آن را تجربه کرده بودند. البته آنها در نظر دارند تا در آینده ای نزدیک و به جای انجام اصلاحات مختلف بر روی سیستم موتوری این موتورسیکلت، سیستم احتراق داخلی کاملا جدیدی برای آن طراحی کنند.

البته برای این منظور باید از وزن برخی قسمت های موتوری کاست چون برای بهبود عملکرد سیستم موتوری چاره ای نیست جز افزودن برخی قطعات جدید به سیستم هیبریدی آن. نکته ای که طراحان این موتورسیکلت روی آن انگشت گذاشته اند عدم افزایش وزن کلی آن است. چالش دیگری که فرا روی آنها قرار دارد (که البته مشکل چندان بزرگی نیست) ایجاد تغییراتی در بدنه موتورسیکلت است.

کاستن از مقاومت هوا در سیستم های هیبریدی برگ برنده بزرگی است که موجب می شود عملکرد کلی سیستم حرکتی ارتقا ی چشمگیری پیدا کند. در این میان طراحان موتورسیکلت این مجال را دارند تا سیستم مناسبی نیز برای خنک سازی ترمزها طراحی کنند. پروفسور آلیان دیسراچر یکی از محققان اصلی این پروژه است که می گوید: خلق یک سیستم موتوری سه چرخه که قرار باشد عملکرد بالایی همچون یک خودروی هیبریدی داشته باشد را می توان همچون یک چالش بزرگ در نظر گرفت که تحقق آن تنها در گروی به کارگیری اوج ابتکار و خلاقیت است. به عقیده این محقق نبود فضای کافی برای مواردی نظیر سیستم موتوری هیبریدی، سیستم های خنک سازی، کاستن از وزن کلی و سر و صدای موتور و همچنین غلبه بر موانع موجود در آیرودینامیک تر کردن بدنه موتورسیکلت از جمله مواردی است که استفاده از اوج خلاقیت و ابتکار تنها راه غلبه بر آنهاست. او می گوید: همه چیز ابتدا باید مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و سپس به مرحله اجرا در آید.

● Can Am Spyder roadster در یک نگاه

در کنار سه چرخ بودن مهم ترین امتیاز این موتور سیکلت هیبریدی بودن آن است. این موتور می تواند با یک بار سوختگیری و تلفیق آن با شارژ کامل باتری تا ۶۰۰ کیلومتر طی مسافت کند. ساختار Y شکل این محصول موجب می شود تا راکب حس هیجان انگیز را در فضایی ایمن تجربه کند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی