پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش های عمومی          22 اسفند 1389 - 13 March 2011



پژوهش حاضر بمنظور بررسی وضعیت استفاده ازشبکه اینترنت و تاثیرآن برفعالیتهای علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران انجام شده است. روش پژوهش با توجه به موضوع و اهداف پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد.ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته است .جامعه مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی (تمام وقت) دانشگاهای آزاد اسلامی استان مازندران است که تعداد آن ۱۰۰۶ نفر می باشد. که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ( تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه ) صورت گرفته است که از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای استفاده شده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادها نشان میدهد که وضعیت استفاده از شبکه اینترنت در بین اعضای هیات علمی (تمام وقت)دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران خوب است. فقط در زمینه دسترسی به اینترنت در محل کار (۷درصد) در مورد سایر متغیرها نتایج مطلوب بوده است.در زمینه مهمترین دلایل تشویق به استفاده از اینترنت انجام فعالیتهای پژوهشی در اولویت اول،در زمینه استفاده بیشتر از خدمات اینترنت پست الکترونیکی با( ۶۶درصد) در اولویت اول،در زمینه استفاده بیشتر از موتورهای کاوش گوگل با (۶۵ درصد) در اولوین اول ،ودر زمینه مهمترین دلایل عدم ترغیب به استفاده از اینترنت ، نتایج مسلط نبودن به زبان خارجی(۶۲درصد)،ودر زمینه آشنایی اساتید با اینترنت در اولویت اول تجربه شخصی بااستفاده از آزمون و خطا (۶۸ درصد) رانشان داده است، و همچنین اساتید میزان مهارت خود را در بازیابی اطلاعات در حد متوسط ذکرکردند.نتایج در زمینه وضعیت فعالیتهای علمی و پژوهشی بیانگر این است که میزان چاپ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی،ارائه و انجام طرحهای پژوهشی ، ارائه مقاله در سمینارها واستفاده از نشریات علمی و تخصصی نیز در حد متوسط می باشد ،اما انتشار کتابهای علمی و دانشگاهی ضریب پایینی را نشان داده است.و همچنین یافته ها نشان داده است که بین استفاده از شبکه اینترنت و انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی رابطه معنی داری وجود دارد.

تحولات بزرگی در هزاره سوم در دستیابی به دانش و اطلاعات فراهم آمده است ، سهولت ارتباط ،دسترسی گسترده و نسبتاٌ ارزان و همگانی شدن استفاده از اطلاعات ، منجر به تغییرات اساسی در اندیشه ها و عملکردها شده است ، این تحولات تاثیر عمیقی در آموزش عالی بر دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی وبر تمامی اجزای آن چون اعضای هیاٌت علمی ، پژوهشگران ، دانشجویان و نیز روشهای یادگیری ، آموزش ، پژوهش ، کتابخانه ها و منابع اطلاعاتی گذاشته است.(خداجوی ،۱۳۸۰،ص۶) با توجه به قابلیتهای خاص این شبکه (اینترنت )و با استفاده مناسب از آن ، می توان به برخی موانع موجود بر سر راه ارتباطات و اشاعه اطلاعات غلبه کرد و در هزینه ، وقت و نیروی انسانی صرفه جویی نمود.در سالهای اخیر با رشد تصاعدی اینتر نت، فرصتی کم نظیر برای محققان و پژوهشگران برای جمع آوری سریع و گسترده اطلاعات در زمینه های گوناگون فراهم آمده است .هم اکنون این وسیله ارتباطی ، به خاطر افزایش استفاده و دسترسی تعداد زیادی از کاربران بالقوه در امر پژوهش امکانات و تسهیلات خاصی برای محققان و پژوهشگران فراهم کرده است. بنابر این به نظر می رسد هرچه تعداد اعضای هیئت علمی و پژوهشگران به اینترنت دسترسی داشته باشند ، اهمیت آن در راستای اجرای امر تحقیق و پژوهش افزایش می یابد.

ژوزف لیکلیدر که مامور بررسی برنامه پژوهشی رایانه ای آرپا بود، می گوید: ما در عصر فناوری به سر می بریم و قادریم با دنیایی از اطلاعات موجود تعامل داشته باشیم. ما به چیزی ورای انتقال یک سویه تاکید می کنیم: اهمیت فزاینده سودمندی ارتباط با یک دیگر، تاکید بر ارتباطات متقابل، و فراتر این که “هردوی ما می توانیم به حقیقتی دست یابیم که پیش از این فقط یکی از ما نسبت به آن آگاهی داشت” . زمانی که ذهن ها باهم تعامل داشته باشند پیدایش افکار نو حتمی است .(اسلوین نقل ازگیلوری، ۱۳۸۰، ۲۹) لیلا بابارضایی کاشانی در سال ۱۳۸۰ در تحقیق خود به بررسی میزان استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی از اینترنت پرداخته است. یافته ها نشان می دهد که اکثریت (۷/۹۵ درصد) اعضای هیئت علمی مورد پژوهش از اینترنت استفاده می کنند. به طورکلی در بین استفاده کنندگان، ۵/۹۵ درصد از خدمات اینترنت راضی هستند.

به طوری که بیش از نیمی از آنان (۵/۵۵ درصد) از این خدمات در حد متوسط رضایت دارند. در حدود ۴۳ درصد از آنان میزان رضایت خود را در حد زیاد و بسیار زیاد دانسته اند. هم چنین در این پژوهش نشان می دهد که ۵/۴ درصد از افراد استفاده کننده از خدمات اینترنت رضایت ندارند. بر اساس نتایج این پژوهش علت اصلی استفاده ار اینترنت در وهله اول کسب اطلاعات روزآمد (۶/۵۵) درصد و پس از آن، انجام کارهای پژوهشی (۴۱) درصد بوده است.محمد مبارک الهایبی درسال ۲۰۰۱ در پایان نامه دکترا خود استفاده اعضای هیئت علمی از تکنولوژی اینترنت در دانشگاه های عربستان سعودی را بررسی کرده است، یافته های تحقیق نشان داد که بروز نو آوری، تغییر و پیشرفت از عوامل موثر میزان پذیرش استفاده از اینترنت در میان اعضای هیئت علمی عربستان سعودی بوده است. یافته ها به طورکلی نشان گر این نکته هستند که اشاعه ی تکنولوژی اینترنت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها عربستان سعودی در مراحل اولیه رشد است. هم چنین یافته ها نشان می دهد اکثریت پاسخ دهندگان (۶/۷۴%) از تکنولوژی اینترنت استفاده می کنند. و دیگر این که (۴/۶۸%) از کاربران از ۲ سال پیش از شبکه استفاده می کنند.(۴/۳۱%) نیز اینترنت را بیش تر از ۲ سال است که مورد استفاده قرارمی دهند. این تحقیق نشان داد که تعداد قابل ملاحظه ای از افراد مورد بررسی (۴/۲۵%) تمایل به استفاده از اینترنت ندارند.

کارول کمپبل برادشو Carol Campbell Bradshaw (۲۰۰۰) در پایان نامه دکترای خود با عنوان «پژوهش های اینترنت: چگونگی استفاده از اینترنت برای تحقیقات اصلی و فرعی» از ۳۷۷ پژوهش گر در باره ی استفاده آن ها از اینترنت نظرخواهی شده است. هم چنین از پژوهش گران در باره ی استفاده ی آنان از اینترنت برای پیشینه های تحقیقی در پروژه ها و فعالیت هایشان سوال شده است. نیمی از پژوهش گران پرسشنامه های خود را از طریق پست معمولی و نیمی دیگر، پرسشنامه های خود را با پست الکترونیکی دریافت کردند. یافته های پژوهش نشان داد که درصد کمی از پژوهش گران از اینترنت برای جمع آوری پیشینه ی اطلاعات پژوهشی شان از شبکه ی اینترنت استفاده می کنند. هرچند آن ها در نظر دارند که در سال های آتی از اینترنت برای تحقیقات اصلی خود بیش تر استفاده کنند. بررسی تعداد پرسشنامه های دریافت شده نشان داد که رغبت پاسخ به پرسشنامه های پستی نسبت به پرسشنامه های الکترونیکی بیش تر بوده است. در این تحقیق همچنین نشان داده شد که استفاده از اینترنت درمیان پژوهش گران دانشگاه در حال رشد است. استفاده کتابخانه از امکانات از وب جهانی موجب صرفه جویی در تلاش ها و زمان پژوهش گران شده است و اجرای پست الکترونیکی سریع تر و کم هزینه است.

● روش وابزار پژوهش و جامعه آماری

روش پژوهش با توجه به موضوع و اهداف پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی است ، زیرا محقق فقط به توصیف و تبیین متغیرها پرداخته است.ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته است . که نوع سئوالات بسته پاسخ براسا س مقیاس لیکرت تنظیم شده است که پیوست می باشد.جامعه مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی (تمام وقت) دانشگاهای آزاد اسلامی استان مازندران را شامل می شود که تعداد آن ۱۰۰۶ نفر می باشد.

● بحث و نتیجه گیری از سوالات

۱) سوال ویژه شماره۱ : وضعیت استفاده از شبکه اینترنت در بین اعضای هیات علمی چگونه است؟ برای پاسخگویی به سوال فوق (سوالات ۱ تا ۱۰ پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفته است)

۱ ۱) در زمینه استفاده از شبکه اینترنت نتایج نشان می دهد که ۹۶ درصد از اساتید از اینترنت استفاده می کنند و تنها ۴ درصد از اینترنت استفاده نمی کنند پس وضعیت استفاده از اینترنت از بین اعضای هیات علمی مطلوب است. تحقیق پری (۱۹۹۵) نشان داد ۹۵ درصد پاسخگویان از شبکه اینترنت استفاده می کردند و هدف آنها بدست آوردن اطلاعات روزآمد بوده است وکیلی منفرد (۱۳۷۸) در تحقیقی، نتایج بررسی وی نشان داد که ۶/۶۷ درصد افراد مورد بررسی از تکنولو ژی اطلاعات استفاده می کنند و رضایی شریف آبادی (۱۹۹۶) در یک بررسی ارتباط علمی بین روانشناسان دانشگاهی و تاثیرات اینترنت بر فعالیت آنان نتیجه گرفت که روانشناسان استرالیا از اینترنت بطور گسترده برای فعالیتهای آکادمیک خود استفاده می کنند. لازینگر و دیگران (۱۹۹۷) در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که بیشتر کاربران از شبکه اینترنت استفاده می کنند.

یعقوبی (۱۳۸۰) در تحقیقی به این نتیجه دست یافت که ۷۸ درصد از پژوهشگران ترویج و آموزش کشاورزی به اینترنت دسترسی دارند. با توجه به نتیجه تحقیق حاضر و نتایج سایر پژوهشها

می توان اذعان داشت که وضعیت استفاده از شبکه اینترنت در بین اعضای هیات علمی (تمام وقت) دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران خوب است و ضعفی دراین زمینه مشاهده نمی گردد و حتی در مقایسه با سایر استانها مازندران وضعیتی مطلوب دارد و نتیجه این تحقیق با نتایج بیشتر تحقیقات همخوانی دارد.

۲ ۱) در زمینه مدت استفاده از شبکه اینترنت نتایج نشان داده است که ۴۴ درصد ، مدت ۵ سال و بیشتر است که به اینترنت دسترسی دارند و از خدمات آن استفاده می کنند و تنها ۵/۷ از اعضای هیات علمی کمتر از ۱ سال به اینترنت دسترسی دارند. خداجوی (۱۳۸۵) در پژوهشی به این نتیجه رسید بهره گیرانی که مدت استفاده آنها از شکه اینترنت به ۵ سال و بیشتر میرسد با

کم ترین تعداد به ۴/۴ درصد می رسند و تنها ۳۰ درصد ازاعضای هیات علمی بین ۲ تا ۳ سال به شبکه اینترنت دسترسی دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در زمینه مدت زمان استفاده از شبکه اینترنت نیز وضعیت اعضای هیات علمی استان مازندران خوب است زیرا در کشور ایران شاید به دلیل اینکه تا قبل از سال ۱۳۷۵ دانشگاه های آزاد ناشناخته بود و تنها چند موسسه تحقیقاتی و بخشهایی از واحدهای برخی از مراکز دانشگاهی بطور غیرمستقیم و از طریق مرکز تحقیقات ریاضیات و فیزیک نظری با یان شبکه جهانی ارتباط داشتند.

۳ ۱) در زمینه محل دسترس به اینترنت نتیجه نشان می دهد که محل کار و منزل با ۶۰ درصد بیشترین دسترسی به شبکه اینترنت را در بین اعضای هیات علمی دارد و محل کار با ۴/۶ درصد کمترین دسترسی به شبکه اینترنت را دارد.

خداجوی (۱۳۸۵) در تحقیق در تهران درزمینه محل دسترسی به اینترنت به این نتیجه دست یافت که ۴۷ درصد از اعضای هیات علمی اظهار داشتند که امکان دسترسی به اینترنت را در محل و کار و منزل دارند و تنها ۱۳ درصد در منزل به اینترنت دسترسی دارند. صابریان، حاجی آقاجانی، قربانی، کسائی، فتاحی زاده (۱۳۸۶) به این نتیجه رسیدند که ۳/۶۸ درصد از اساتید دانشگاه علم پزشکی سمنان مکان استفاده از خدمات اینترنت را در منزل و محل کار داشته اند. بنابراین

می توان نتیجه گرفت که اساتید اظهار داشتند که در محل کار و منزل با هم بیشترین میزان فراوانی در زمینه استفاده از اینترنت را دارند ولی در محل کار تنها ۷ درصد به اینترنت دسترسی دارند که در این زمینه باید در جهت بهبود وضع موجود راهکاری اندیشیده شود.

۴ ۱) در زمینه استفاده در ماه از اینترنت نتایج نشان می دهد که ۴۵ درصد اعضای هیات علمی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت و ۳۱ درصد بین ۲۰ تا ۴۰ ساعت در ماه از اینترنت استفاده می کنند. مطالعات و بررسیها محقق زاده (عبدالهی) (۱۳۸۰) بیانگر آنست که ۲۰ درصد مدت کمتر از ۱ ساعت در روز و ۲۸ درصد نیز یک ساعت در روز ۳۷درصد بیشتر از یک ساعت در روز و ۱۰ درصد یک بار در هفته و ۲درصد نیز ماهی ۱ بار و ۳ درصد مدتهای دیگر را انتخاب کرده اند. خداجوی (۱۳۸۵) نیز در تحقیق خود نشان داده است که بالاترین میانگین زمان دسترسی اعضای هیات ملی و پژوهشگران به شبکه اینترنت بین ۵ تا ساعت در ماه ۲۸ درصد می باشد. در حالیکه کمترین زمان دسترسی به گزینه کمتر از ۱ ساعت در ماه با ۶درصد مشاهده می شود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میزان ساعت استفاده اساتید از اینترنت خوب است و در مقایسه با نتایج سایر تحقیقات در دیگر انسانها در مقام پائین تری قرار ندارد.

۵ ۱) در زمینه مهمترین دلایل تشویق به استفاده از اینترنت نتیجه تحلیل آماری نشان می دهد که در اولویت اول انجام کارهای پژوهشی با ۷۴ درصد و در اولویت دوم انجام کارهای آموزشی با ۳۰ درصد ودر اولویت سوم برقراری ارتباط با همکاران داخل کشور با ۱۹ درصد و در اولویت چهارم روزآمد بودن اطلاعات با ۱۶درصد بوده است.

تحقیق محقق زاده، عبدالهی (۱۲۸۰) نشان داده است که ۲۴درصد برای گرایش خود اغلب دسترسی به اطلاعات روزآمد را اولویت دانسته وتفنن و سرگرمی را بعنوان اولویت دوم و علاقه به بکارگیری تکنولوژی نوین را بعنوان اولویت سوم انتخاب کرده اند و حجم وسیع اطلاعات نیز انتخاب چهارم بوده است. نتایج پژوهش یعقوبی (۱۳۸۰) نیز در این نشان داده است که مهمترین هدف پژوهشگران به استفاده از اینترنت به ترتیب انجام فعالیتهای پژوهشی ، شناسایی منابع تخصصی و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی بوده است. خداجوی (۱۳۸۵) نیز در پژوهش در تهران به این نتیجه دست یافت که بیشترین درصد جامعه مورد پژوهش ۱۹درصد مهمترین عامل موثر در استفاده از خدمات اینترنت را اجرا یا انجام کارهای پژوهشی می دانند.

۶ ۱) در زمینه استفاده بیشتر از خدمات اینترنت نتایج نشان دهنده آنست که اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی استان مازندران در اولویت اول پست الکترونیکی با ۶۶ درصدد اولویت دوم گپ وپیغام بربا ۲۸ درصد و در اولویت سوم گروهای خبری با ۳۲ درصد بیشترین میزان درصد فروانی استفاده از خدمات اینترنتی را اظهار داشتند. ستوده (۱۳۷۷) در تحقیق خود به این نتیجه دست یافت که کاربران پست الکترونیکی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.

هندرس ومک اوان معتقدند که استفاده از ابزار الکترونیکی بویژه پست الکترونیکی، پیشرفتهای سریع در تحقیق و ارتباطی علمی همزمان و خلق آثار جدید رامیسر می سازد. لازینگر (۱۹۹۷) در تحقیق به این نتیجه دست یافت که بیشتر کاربران از شبکه اینترنت از پست الکترونیکی استفاده می کنند و آنرا مهمترین خدمت شبکه اینترنت می دانند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که از بین خدمات اینترنتی اساتید دانشگاهی آزاد اسلامی استان مازندران پست الکترونیکی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند. و نتیجه این تحقیق با نتایج سایر تحقیقات در دانشگاه ها و مراکز آموزشی های دیگر استانها مطابقت دارد.

۷ ۱) در زمینه استفاده بیشتر از موتورهای کاوش (جستجوگر) اینترنت یافته ها نشان می دهد که در اولویت اول گوگل با ۸۵ درصد و در اولویت دوم یا هو با ۴۴ درصد و در اولویت دوم آلتا ویستا با ۴۳ درصد بیشترین درصد فراوانی استفاده از موتورهای کاوش برای دستیابی به منابع اطلاعاتی بوده است. یعقوبی (۱۳۸۰) در تحقیق خود بر این نتیجه رسید که از میان موتورهای کاوش، موتورهای گوگل،یاهو، راهنما و نمایه بیشترین کاربرد را دارند. بخاری و میدوز (۱۹۹۲) در تحقیق خود دریافتند که استفاده از تکنولوژی نوین در دانشگاهای انگلیس خیلی زیاد بوده است و تمامی پاسخگویان برای دستیابی به اطلاعات روز آمد و ارتباط علمی و تحقیق از موتورهای یاهو و گوگل استفاده کرده اند.. لذا نتیجه گرفته می شود که اعضای هیات علمی بیشتر از موتورهای کاوش گوگل و یاهو وآلتا ویستا استفاده می کنند و نتیجه این تحقیق با یافته های سایر تحقیقات مطابقت دارد.

۸ ۱) در زمینه مهمترین دلایل عدم ترغیب به استفاده از اینترنت نتایج نشان میدهد که در اولویت اول مسلط نبودن به زبان خارجی با ۶۲ درصد و در اولویت دوم و سوم بالا بودن هزینه با ۳۰ درصد و در اولویت چهارم معتبر نبودن اطلاعات در شبکه اینترنت با ۳۸ درصد بیشترین درصد فراوانی را دارند. وزیرپور کشمیری(۱۳۷۸) در پایان نامه خود به این نتیجه دست یافت که ۴۶ درصد از کاربران هزینه استفاده از شبکه اینترنت را بسیار سنگین داشته اند.

۹ ۹) درزمینه طریقه و نحوه آشنایی با اینترنت اعضای هیات علمی در تحقیق حاضر یافته ها نشان می دهد که در اولویت اول تجربه شخصی با استفاده از آزمون و خطا با ۶۸ درصد و در اولویت دوم مطالعه کتاب با ۳۰ درصد و در اولویت سوم از طریق همکاران و دوستان با ۱۷ درصد بیشترین میزان فراوانی را داشته اند. تحقیق محقق زاده،عبدالهی(۱۳۸۰)، در این زمینه نشان داده است که ۵۳ از طریق مطالعه شخصی و ۶۰ درصد نیز از طریق تجربه شخصی و ۵۴ درصد بوسیله همکاران و دوستان و تنها ۷ درصد آموزش از طریق رسانه ها را روش نحوه آشنایی با اینترنت اعلام کرده اند.

۱۰ ۱) در زمینه میزان مهارت اعضای هیات علمی در جست و جو و بازیابی اطلاعات مورد نیاز از طریق اینترنت نتایج نشان می دهد که ۴۶ درصد میزان مهارت خود را درحد متوسط و ۳۲ درصد در حد کم و بسیار کم و ۲۰ درصد نیز درحد بسیار زیاد و زیاد داشته اند.

سلاجقه (۱۳۷۷) و ستوده(۱۳۷۷) در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که میزان مهارت پاسخ دهندگان در جست و جوی اطلاعات و کامپیوتر پائین است بصورتی که کارمندان و دانشجویان میزان آشنایی خود را خوب و متوسط ارزیابی کرده اند و اساتید خود را ضعیف ارزیابی کرده اند.

۲) سوال ویژه شماره ۲: وضعیت فعالیتهای علمی و پژوهشی اعصای هیات علمی چگونه است؟ برای پاسخگویی به سوال فوق سوالات (۱۱تا ۱۵) پرسشنامه مطرح شده است که مورد تحلیل و تغییر قرار گرفته است .

۲ ۱۱) در زمینه چاپ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی نتایج جدول و نمودار نشان می دهد که ۲۴ درصد اعضای هیات علمی هیچ مقاله ای در مجلات نداشتند و ۴۹ درصد (۱ تا ۲ مقاله) و ۱۶درصد (۳تا ۵ مقاله) و ۱۱ درصد (۵مقاله و بیشتر) در مجلات علمی وپژوهشی چاپ و ارائه کرده اند. بنابراین نتیجه گرفته می شود که میزان چاپ مقاله در محلات علمی و پژوهشی در دانشگاهای آزاد اسلامی استان مازندران حد متوسطه می باشد. زیرا بیشترین میزان فراوانی به چاپ مقاله ۴۹ درصد (۱تا مقاله) تعلق دارد.

۲ ۱۲) در زمینه انتشار کتاب در زمینه های علمی و یا کتابهای درسی دانشگاهی نتایج جدول و نمودار حاکی از اینتست که ۶۴ درصد اعضای هیات علمی هیچ کتابی نداشته و ۲۹ درصد (ا تا ۲ کتاب) و ۹ درصد (۳ تا ۵ کتاب) و ۵/۱ درصد فقط (۵ کتاب و بیشتر) داشته اند بنابراین نتیجه گرفته می شود به مبنای آمار و ارقام فوق انتشار کتاب در زمینه های علمی و درسی دانشگاه نیز در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران ضریب پائینی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. ۲ ۱۳: در زمینه ارائه و انجام طرح پژوهشی مربوط به دانشگاه و سایر سازمانها نتایج نشاندهنده آنست که ۴۳ درصد از اعضای هیات هیچ طرح پژوهشی انجام نداده اند و ۳۸ درصد در حد (۱ تا ۲ طرح) و ۱۴ درصد نیز (۳ تا ۵ طرح) و فقط ۵درصد (۵ طرح بیشتر) انجام داده اند. که براساس اطلاعات مندرج در جدول و نمودار می توان نتیجه گرفت که انجام طرح پژوهشی در بین اعضای هیات علمی تمام وقن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در حد متوسط بوده است که بایستی مورد بهبود و پیشرفت بیشتری قرار گیرد.

۲ ۱۴) در زمینه ارائه مقاله بصورت سخنرانی در همایشها و سمنیارها نتایج نشان دهنده آنست که ۳۵ درصد هیچ مقاله ای نداشتند و ۴۱ درصد نیز (۱ تا ۲ مقاله) و ۱۶ درصد (۳ تا۵ مقاله) و ۷ درصد (۵ مقاله و بیشتر) در همایشها و سمینارها ارائه کرده اند. که بیشترین میزان فراوانی ارائه مقاله ۱ تا ۲ مقاله می باشد که وضعیت ارائه مقاله نیز در حد متوسط است که بایستی مورد عنایت بیشتری قرار گیرد.

۲ ۱۵) در زمینه استفاده از نشریات علمی و تخصصی یافته ها نشان داده است که ۹ درصد از هیچ نشریه ای استفاده نمی کنند و ۴۱درصد (۱ تا ۲ نشریه) و ۲۷درصد (۳ تا ۵ نشریه) و ۲۳ درصد نیز (۵ نشریه و بیشتر) را استفاده می کنند که در این زمینه میزان نتیجه گرفت که بیشترین میزان استفاده از نشریات (۲ تا ۵ نشریه) می باشد که ۴۱ درصد افراد پاسخ داده اند که وضعیت درحد متوسط دارد.

۳) شماره ویژه شماره ۳: آیا بین استفاده از شبکه اینترنت و انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخگوی به سوال فوق سوالات (۱۶ تا ۲۰) پرسشنامه مطرح شده است که مورد بررسی قرار گرفته است .

۳ ۱۶) در زمینه میزان تاثیرات اینترنت در تولید چاپ و ارائه مقالات علمی نتایج نشان دهنده آنست که ۷۲ درصد در حد بسیار زیاد و زیاد و ۲۰ درصد در حد متوسط و فقط ۸درصد در حد کم و بسیار کم اظهار داشتند که استفاده از اینترنت در تولید چاپ و ارائه مقالات علمی تاثیر دارد. محقق زاده، عبدالهی (۱۳۸۰) در پژوهش به این نتیجه رسیدند که ۴۲ درحد خیلی زیاد معتقدند که استفاده از اینترنت در تولید و ارائه مقالات تاثیر دارد. همچنین ستوده (۱۳۷۷) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که ۶۱ از افراد و استفاده از اینترنت را برای تهیه مقالات بعنوان مهمترین عامل دانسته اند. خداجوی (۱۳۸۵) در پایان کارشناسی ارشد خود در دانشگاه علوم و تحقیقات به این نتیجه دست یافت که بیشترین بهره گیری از شبکه اینترنت در تولید آثار علمی و پژوهشی با۵۵ درصد به مقاله اختصاص دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که براساس نتایج مندرج در جدول و نمودار و پاسخ اساتید بیشترین میزان فراوانی با ۷۲ درصد به گزینه بسیار زیاد و زیاد اختصاص دارد و پی اینترنت در تولید، و ارائه مقالات علمی تاثیر بسیار زیادی دارد.

۳ ۱۷) در زمینه تاثیر اینترنت در تولید و انتشار طرح پژوهشی نتایج جدول و نمودار حاکی از اینست که ۶۳ درصد در حد بسیار زیاد و زیاد و ۲۵درصد در حد متوسط و تنها ۱۲ درصد در حد کم و بسیار کم اظهار داشتند که اینترنت در تولید و انتشار طرح پژوهش آنان تاثیر داشته است.

محقق زاده، عبدالهی (۱۳۸۰) به این نتیجه دست یافتند که ۶۷ درصد از اعضاء اظهار داشتند که از اینترنت برای افزایش کیفیت امور پژوهشی خود استفاده می کنند و از آن برای بهبود آموزش و تالیف استفاده می کنند. بابارضایی کاشانی (۱۳۸۰) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به این نتیجه دست یافت که افراد اظهار داشتند که ۴۱ درصد از اینترنت برای انجام کارهای پژوهشی خود استفاده می کنند.

صابریان؛ حاجی آقاجانی، قربانی، کسائی، فتاحی زاده (۱۳۸۶) در یک پژوهشی در سمنان به این نتیجه رسیدند که اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اینترنت بیشتر برای افزایش کیفیت امور پژوهشی (۷۴) درصد استفاده می کنند. بنابراین می توان گفت نتیجه گرفت که تاثیر اینترنت در تولید و انتشار طرحهای پژوهشی ۶۳ درصد در حد بسیار زیاد و زیاد ارزیابی شده است و نتیجه تحقیق حاضر با سایر تحقیقات مطابقت دارد.

۳ ۱۸) در زمینه تاثیر اینترنت در تولید و چاپ کتابها نیز نتایج نشان دهنده اینست که ۴۲درصد در حد بسیار زیاد و زیاد و ۳۸ درصد در حد متوسط و ۲۰ درصد نیز در حد کم و خیلی کم اظهار داشتند که تاثیر اینترنت در تولید کتابهایشان تاثیر داشته است. خداجوی (۱۳۸۵) در پژوهشی به این نتیجه دست یافت که کتاب با ۱۰درصد کمترین میزان بهره گیری از شبکه اینترنت را داراست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در تحقیق حاضر ۴۲ در حد بسیار زیاد و زیاد تاثیر اینترنت را در تولید کتاب داشته اند.

۳ ۱۹) در زمینه تاثیر اینترنت در پاسخگویی به سوالات دانشجویان یافته ها نشان دهنده اینست که ۶۲ درصد در حد بسیار زیاد و زیاد و ۴۰ درصد در حد متوسط و ۱۷ درصد در حد کم و خیلی کم اظهار داشتند که اینترنت در پاسخگویی به سوالات دانشجویان تاثیرگذار بوده است.

صابریان، حاجی آقاجانی، قربانی، کسائی، فتاحی زاده(۱۳۸۶) به این یافته شدت یافتند که ۷۳ درصد از افراد استفاده از اینترنت را برای کسب اطلاعات تخصصی برای تدریس موثر دانسته اند. بنابراین نتیجه گرفته می شود که اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران تاثیر اینترنت در تولید و چاپ کتابها را در حد گزینه بسیار زیاد و زیاد(۴۲درصد) اظهار کرده اند. که ضریب متوسط را نشان می دهد و نتیجه این تحقیق با نتایج سایر تحقیقات مطابقت دارد.

۳ ۲۰) در زمینه استفاده از اینترنت در تهیه منابع درسی و کمک درسی نتایج نشان دهنده آنست که ۴۴ درصد در حد بسیار زیاد و زیاد و ۴۰ درصد در حد متوسط و تنهخا ۱۴ درصد در حد کم و بسیار کم نظر داشته اند محقق زاده، عبدالهی(۱۳۸۰) به این نتیجه رسیدند که اعضاء تاثیر اینترنت در تهیه منابع درسی و کمک درسی تا حدودی متوسط ذکر کرده اند. خداجوی (۱۳۸۵) در پژوهشی به این نتیجه دست یافت که ۳۸درصد از اعضاء از اینترنت در تولید و ارائه کتاب از شبکه اینترنت بهره برده اند. بنابراین نتیجه می گیریم که تاثیر اینترنت در تهیه منابع درسی و کمک درسی در حد متوسط است و نتیجه این تحقیق با نتایج سایر تحقیقات مطابقت دارد.

● پیشنهادات تحقیق

۱) با توجه به نتیجه سوال سوم پرسشنامه در زمینه محل دسترسی به اینترنت که محل کار با ۴/۶ درصد و منزل ۷/۳۰ درصد را داشتند پیشنهاد می شود که در محل کار (واحد دانشگاهی) امکانات بیشتری در اختیار اساتید قرار گیرد زیرا آمار نشان دهنده در زمینه استفاده از اینترنت در محل کار اساتید، آمار خوبی نبوده است بنابراین واحدهای دانشگاهی می توانند با اختصاص دادن کامپیوترهای اختصاص در محل کار که متصل به شبکه اینترنت و دارای موتورهای جستجوگر پیشرفته و با ارائه خدمات پشتیبانی در منزل به اساتید نسبت به این امر اقدام نمایند.

۲) با توجه به یافته های تحقیق در مورد سوال هشتم پرسشنامه که اساتید در اولویت اول مسلط نبودن به زبان خارجی را یکی از مهمترین دلایل عدم ترغیب به استفاده از اینترنت اظهار کردند بنابراین پیشنهاد می شود که واحدهای دانشگاهی در سطح استان مازنداران نسبت به برگزاری دوره های متوالی و منظم آموزش زبان در هر ترم اقدام نمایند که این مساله در حال حاضر در بیشتر دانشگاه ها به چشم نمی خورد در صورتی که امروزه مسلط بودن به زبان خارجی یکی از مهمترین شاخصها به شمار می رود. بنابراین واحد پژوهش دانشگاه ها باید با توجه به نیازها را اساتید خود در سطوح مختلف به ارائه وبررسی کارگاهای مختلف اموزشی در زمینه (آشنایی با زبان خارجی انگلیسی) بپردازد.

۳) نتایج تحقیق در مورد سوال نهم پرسشنامه نشان داده است که در اولویت اول تجربه شخصی با استفاده از آزمون و خطا (۶۸ درصد) و در اولویت دوم مطالعه کتاب با ۳۰ درصد و در اولویت سوم از طریق همکاران و دوستان با ۱۷ درصد بیشترین میزان فراوانی را در آشنایی اساتید با اینترنت داشته است لذا به مبنای یافته های بدست آمده در مورد این سوال پیشنهاد می شود که واحدهای دانشگاهی باید نسبت به آموزش اساتید خود در همیت آشنایی و استفاده با اینترنت اهتمام بیشتری داشته باشند و باید نسبت به این امر اقدام جدی صورت گیرد.

چرا که ۶۸ درصد اساتید نحوه آشنایی خود را با اینترنت بوسیله تجربه شخصی عنوان کرده اند بنابراین دانشگاه ها باید درضرورت اجرای کارگاها تلاش بیشتری نمایند و بر مبنای نیاز نتیجه و نتایج تحقیقات به برگزاری دوره ها در هر منطقه اقدام شود.

۴) با توجه به یافته های بدست امده در سوال دهم پرسشنامه که اساتید میزان مهارت خود را در جستجو و بازیابی اطلاعات ۳۰ درصد در حد خیلی زیاد زیاد دانسته اند بنابراین پیشنهاد می شود که حتماً در هر ترم با توجه به هر رشته به تفکیک آموزش و آشنایی در این زمینه صورت گیرد و یعنی باید در هر واحد دانشگاهی تفکیک رشته ها و اساتید در هر ترم کارگاهی بصورت (تئوری و علمی) در زمینه جستجو بازیابی اطلاعات مورد نیاز در هر رشته صورت گیرد. زیرا نتایج این پژوهش در مورد میزان مهارت اساتید آمار بسیار ضعیف را نشان داده است که حاکی از مهارت پائین اساتید در این زمینه می باشد. در حالیکه براساس یافته های تحقیق استفاده از اینترنت احتیاج به تخصص دارد

۵) نتایج تحقیق در مورد سوال یازدهم پرسشنامه نشان داده است که ۲۴درصد اساتیدعضو هیت علمی هیچ مقاله ای در مجلات نداشتند و ۴۹ درصد (۱ تا ۲ مقاله) و ۱۶ درصد(۳ تا ۵ مقاله) و تنها۱۱ درصد(۵ مقاله و بیشتر) در جملات علمی و پژوهشی چاپ و ارائه کرده اند بنابراین پیشنهاد می گردد که از طرف واحد پژوهش دانشگاهها نسبت به برگزاری کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی تلاش جدی صورت گیرد و اساتید بصورت کاربردی با مقاله نویسی برای ارائه در مهارت علمی و پژوهشی و معیار آشنایی پیدا کنند و واحدهای دانشگاهی نیز با مجلات علمی و پژوهشی ارتباطات علمی و دانشگاهی برقرار کنند و در معرفی آثار علمی و پژوهشی اساتید بویژه ارائه مقالات آنان اهتمام بیشتری داشته باشند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی