پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهارت های شغلی          20 بهمن 1390 - 09 February 2012



چگونه می توان با همکار حسود کنار آمد؟

یک پیراهن سفید اتو کشیده از داخل کمدت انتخاب می کنی، یک عطر خوب و ملایم به خودت می زنی، دستی به موهایت می کشی، یک برقی هم به کفش هایت می اندازی...عالیه! همه چیز مرتب است، به این می گویند یک کارمند خوب. حالا یک لبخند هم به این سمفونی کارمند شسته و رفته اضافه می کنی و کیفت را برمی داری. در شرکت را که باز می کنی با صدای بلند به همه سلام می کنی.چی شد؟ توی ذوقت خورد؟ کسی با روی خوش از شما استقبال نکرد؟ لبخند روی لب هایت خشک می شود. آرام پشت میزت می نشینی. با خودت غرولند می کنی: «می دانم همه شما به من حسادت می کنید.»

● حسودها همه جا هستند!

شما که همه دنیا را سفر نکرده اید و برای همین شاید فکر کنید داستان حسادت و خاله زنک بازی هایی که در بعضی شرکت ها وجود دارد و متاسفانه آقایان و خانم ها را به یک اندازه درگیر خودش کرده، فقط مخصوص فرهنگ کشوری است که در آن زندگی می کنیم اما حسادت یکی از مشکلات فراگیری است که با جرات می شود گفت در هر محیط کاری و در هر جای دنیا می شود تجربه اش کرد. در سال ۲۰۰۶ در فرانسه، تحقیقی روی ۱۰۰ شرکت انجام شد و نتیجه این بود که ۷۷ درصد کارمندان آن شرکت ها نسبت به یکدیگر حسادت را تجربه کرده اند. حالا شما از کدام دسته هستید؟ از آن دسته افرادی که به همکاران تان در محیط کار حسادت می کنید یا برعکس این شما هستید که باعث حساسیت همکاران خود در محیط کارتان شده اید؟ ما برای هر ۲ وضعیتی که ممکن است شما را درگیر خودش کرده باشد، پیشنهاداتی داریم که حتما به شما کمک می کند.

● تو هم موفق می شوی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به بیماری حسادت دچار شده اید و برچسب «همکار حسود» روی شما خورده است بهتر است هرچه زودتر خود را از این حس آزار دهنده رها کنید چون حسادت باعث تحلیل شما شده و به واسطه آن نمی توانید به خوبی از عهده وظایف خود در محیط کار بربیایید. این جمله را با خود تکرار کنید:« خدا هر آنچه به دیگران داده ۲ برابرش را به من خواهد داد.» با تکرار این جمله و ملکه شدن آن در ذهن، خود را از حس حسادت خالی خواهید کرد. موفقیت ها و شادی های دیگران را با همه وجود بخواهید تا واکنش چنین حس خوبی همه زندگی تان را غرق شادی و برکت کند.

● حسود را درک کن

حتما خیلی اوقات وقتی با خودتان خلوت می کنید و با ذره بین رفتارهای دیگران را انتقاد می کنید، با خودتان گفته اید که هرگز در شرایطی قرار نمی گیرید که کار اشتباهی را انجام دهید! اما اشتباه شما این است که تصور می کنید از دیگران جدا هستید و هرگز اشتباه نمی کنید. یادتان باشد که هیچ کس پلید یا بی اخلاق متولد نمی شود و مجموعه شرایطی سخت باعث شکل گیری رفتارهایی آزار دهنده در افراد می شود. قبل از هرچیز همکار خود را درک کنید و به دنبال علت رفتار او باشید. شاید او در محیط خانوادگی اش آنطور که باید مورد احترام قرار نگرفته یا دچار شکست های ممتدی در زندگی اش شده است. با درک این موضوع راحت تر می توانید با او کنار بیایید و رابطه ای دوستانه با او شکل دهید.

● سرچشمه را دریاب!

یک ضرب المثل قدیمی می گوید:« آب را باید از سرچشمه اش خورد!» اگر با وجود یک رابطه خوب و دوستانه با همکار حسودتان و دیگر همکاران، همچنان از آزارها و دسیسه های او در امان نیستید بهتر است به دنبال یک حامی بهتر باشید. ارتباط خود را با رئیس شرکتی که در آن کار می کنید بهتر کنید البته این به معنای چاپلوسی نیست بلکه تلاش کنید تا در کار خود بهترین باشید و مسئولیت هایی که به عهده تان محول می شود را به خوبی انجام دهید. هرگز سعی نکنید آزارهای همکاران حسودتان را برای رئیس تان شرح دهید چون ممکن است اوضاع را بدتر کند. در عوض سعی کنید مشکلات کاری تان را به تنهایی حل کنید.

● حواست را جمع کن

قبل از این که باعث به وجود آمدن حسادت بین همکاران تان شوید، رئیس رفتار خودتان باشید و حرفی نزنید که دیگران را با آن تحریک کنید. تنها درمورد موفقیت ها و استعدادهای ویژه خود صحبت نکنید بلکه توانایی های همکاران تان را هم درنظر بگیرید و با آن ها در موردش صحبت کنید تا آن ها را نسبت به خودتان علاقه مند کنید. باور کنید، تحسین دیگران همیشه معجزه می کند.

● با دسیسه چه کنیم؟

اگر حسادت همکاران فقط در حد متلک یا نگاه های سرد و بی توجه باشد، می توان راحت تر نسبت به آن بی توجه بود اما وای از آن روزی که حسادت مثل یک پیچک دست و پاگیر روی همه جزئیات کار شما تاثیر بگذارد و همکاران شما به دنبال راهی برای خالی کردن زیر پای شما باشند. برای این که یک سپر دفاعی خوب مقابل چنین همکارانی درست کنید، سعی کنید با دیگر کارمندانی که چنین مشکلی را با آن ها ندارید، رابطه ای دوستانه و قوی برقرار کنید تا در غیاب تان، آن ها از شما و موقعیت شما حفاظت کنند.

مرجع خبر: مجله تپش

تگ ها همکار

خبرنامه - شبکه های اجتماعی