پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهارت های شغلی          22 اسفند 1390 - 12 March 2012




آنچه پس از رزومه باید بدانیم


تا کنون درباره نحوه پذیرش کارجویان و سؤالات کارفرما پس از ارائه رزومه اندیشیده‌اید؟ آیا از نحوه برگزاری آزمون‌ها عملی اطلاع دارید؟ افراد برگزیده شده، چه خصوصیاتی دارند؟ جستجوی کارجویان برای یافتن پرسش‌هایی با چنین محتوایی، نشان دهنده ذهن پویای آنان در یافتن الگویی مناسب است. اصولاً پس از گذراندن مرحله رزومه، مصاحبه‌ها آغاز می‌شوند. برای ارزیابی آموخته‌ها و بازبینی مهارت‌ها، در همان جلسه مصاحبه حضوری، کارفرما آزمون‌های کتبی و شفاهی را اجرا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مجموعه فعاليت‌هاي پس از رزومه و مصاحبه، با ما در این مقاله همراه شوید.

قالب نوشتاری رزومه

پیش از تکمیل و تنظیم رزومه باید مدارک مستندی مبنی بر صحت اطلاعات به همراه داشته باشید تا در مواقع مقتضی به کارفرما و مسئول ارزیابی ارجاع داده شود. مدارک و مهارت‌هایی که در دوره‌های مختلف شغلی و تحصیلی کسب کرده‌اید، به ترتیب اولویت‌ها و ارزش‌ها، برای هر شرکت مفهوم متفاوتی دارد و با توجه به ویژگی‌های فردی، ارزیابی می‌شود.

مهم‌ترین بخش رزومه از دیدگاه کارفرما، سوابق شغلی و تحصیلی کارجو است. تطابق مهارت‌ها و مسئولیت‌های قبلی و جدید، برای یک دوره کوتاه مدت، مسئولیت‌پذیری، قابلیت‌ها و استعدادهای کارجو را نشان خواهد داد.

یکی دیگر از مواردی که مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد، مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی هر کارجو در رزومه و قابلیت‌های وی در بخش عملی است. طبق بررسی‌های انجام شده، مواجهه با بحران‌های مختلف، خلاقیت‌های هر فرد را آشکار می‌کند.

دیدگاه کارفرما

کارفرمایان، مصاحبه‌ها را بر اساس سیاست‌های شرکت و سازمان خود تنظیم می‌کنند. بنابراین کارجو باید با آمادگی کامل از سطح سؤالات و افزایش مهارت‌های خود، این مانع را پشت سر بگذارد. اگرچه اغلب مصاحبه‌های کتبی یا شفاهی، با فشارهای روحی همراه هستند، اما اين سبك، معیار کاملاً مناسبی برای ارزیابی صحت اطلاعات تنظیم شده در رزومه محسوب می‌شوند.

كارفرما پس از بررسي رزومه و مصاحبه حضوري، درباره شركت، فعاليت‌ها، بخش‌هاي مختلف شركت يا سازمان، ميزان حقوق، اهداف كوتاه و بلند مدت و در نهايت، مسئوليت‌هاي هر كارجو توضيح مي‌دهد.

آنچه پيش از مصاحبه بايد بدانيد

1-      آيا درباره موقعيت و محل مصاحبه تحقيق كرده‌ايد؟

2-      آيا نام و سمت مصاحبه‌كننده را مي‌دانيد؟

3-      آيا از نحوه پرسش‌ها و پاسخ‌ به آن‌ها اطلاع داريد؟

4-      آيا درباره لباس و نوع برخورد خود انديشيده‌ايد؟

نحوه مصاحبه

مصاحبه‌های شغلی را می‌توان میدانی برای رقابت کارفرما و کارجو دانست، زیرا کارفرما از یک سو با طرح‌ پرسش‌های مختلف سعی می‌کند تا به طور شفاهی میزان تسلط و مهارت کارجو را بیازماید، کارجو نیز از سوی دیگر با حفظ آرامش و اعتمادبه‌نفس باید مرحله به مرحله، آموخته‌های خویش را به اثبات برساند. اما همیشه حفظ احترام متقابل و پایبندی به ارزش‌ها، از تنش‌ها می‌کاهد و روند مصاحبه را در مسیر درست قرار می‌دهد.

دیدگاه و عملکرد کارجو

مصاحبه‌ شفاهی، دومین مرحله رسیدن به ایده‌آل‌های شغلی و تایید اولیه رزومه شما به حساب می‌آید. بنابراین گام اول و تنظیم و تکمیل رزومه را به درستی انجام داده‌اید، اما این مرحله به دلیل حساسیت‌های کارفرما و حضور رو در روی طرفین، از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام حرکات، گفتار و حتی سبک لباس ‌‌پوشیدن شما بررسی می‌شود. در شروع این گفت‌وگو، در حالی که رزومه شما در جلوی میز کارفرما قرار دارد، وی سعی می‌کند تا تطابق نوشتار و نحوه بیان سوابق را با یکدیگر مقایسه کند، توضیح جزئیات کامل‌تر، سوابقی که در شرکت‌های دیگر کسب کرده‌اید و در نهایت پرسش‌های تخصصی، پایانی بر مهم‌ترین مرحله استخدام هر کارجو محسوب می‌شود.

يكي از زيركانه‌‌ترين سبك‌هايي كه در مصاحبه با آن مواجه مي‌شويد، روش‌هاي بازيابي اطلاعات روان‌شناختي و ارزيابي شخصيتي است. در واقع مصاحبه‌كننده با طرح اين پرسش، خواستار آگاهي از انتظارات، خصوصيات همكاري درون‌سازماني و عوامل تاثيرگذار خارجي در روند بهره‌وري و توليد شركت است. همان‌طور كه از مدير خود انتظار داريد تا متناسب با كاركردها و توانايي‌هاي شما پاداش و حقوق مناسبي بدهد، وي نيز چارچوب‌ها و خصوصيات خودش را دارد. برقراري ارتباطي کاملاً هماهنگ و همسو با معيارهاي شركت، نياز به زمان كافي و شناختي دوجانبه دارد. در همين رابطه، مي‌توانيد با فعاليت آزمايشي خود در دوره‌‌هاي سه تا شش ماهه و اجرایی کردن طرح‌ها و برنامه‌ها، ضمن برآورده کردن انتظارات مدير و جلب رضايت وي، توانايي‌هاي خود را بر همگان ثابت كنيد و بدين طريق ماهيت خود را نشان دهيد. 

در بخشي از مصاحبه، كارفرما درباره انگيزه و توانايي‌هاي مختلف شما پرسش‌هايي مي‌پرسد، شما نيز با توجه به تحقيقاتي كه از قبل انجام داده‌ايد، بايد با دقت به آن‌ها پاسخ دهيد. اين پرسش‌ها عبارتند از:

1-      مهم‌ترين انگيزه شما براي فعاليت در اين شركت چيست؟

2-      سوابق و فعاليت‌هاي خود را توضيح دهيد و براي گسترش فعاليت‌هاي اين شركت چه راهكاري داريد؟

3-      مهم‌ترين ويژگي و عامل متمايز‌كننده اين شركت با شركت‌هاي ديگر در چيست؟

عوامل تاثيرگذار در مصاحبه

طبق مراحل استخدام و پس از عبور از مرحله ارائه رزومه، مصاحبه‌ حضوری، مبحثی بسیار با اهمیت است زیرا فقط یک قدم دیگر تا رسیدن به آرمان‌های شغلی باقی‌ می‌ماند. طبق این اصل کارجو باید با مطالعه و آگاهی، مرحله پایانی را با موفقیت به پایان برساند. برای حضوری بی‌نقص در این مرحله، به موارد زیر دقت کنید.

1-   مصاحبه به هیچ‌وجه یک جلسه پرسش و پاسخ معمولی و یا بازپرسی نیست که يك طرف صرفاً پرسش كند و طرف ديگر، پاسخ‌دهنده باشد. بنابراين بدون هيچ وقفه‌اي، با حوصله به پرسش‌ها پاسخ دهيد و در مواقع لزوم جزئيات، فعاليت‌ها، خصوصيات فردي و در نهايت، سوابق خود را براي آشنايي بيشتر كارفرما عنوان كنيد.

2-   هيچ‌گاه استعدادها و توانايي‌هاي خود را كم‌اهميت جلوه ندهيد. هر فردي بر حسب تحصيلات و گذراندن دوره‌هاي آموزشي مختلف، تجربه‌هايي را كسب كرده است، كه در شرايط مقتضي استفاده مي‌شود. به ياد داشته باشيد، تمام افرادي كه مشمول احراز پست‌هاي كليدي شده‌اند، از ابتدا کاملاً حرفه‌اي و كارآزموده نبوده‌اند، بلكه با حضوري فعال در بخش‌هاي مختلف و آموختن راهكارهاي مناسب، در نهايت به كارشناسي متبحر تبديل شده‌اند.

3-   پاسخگويي به پرسش‌ها، اهميت و علاقه شما را براي حضوري فعال در رشته‌‌اي خاص نشان مي‌دهد. بنابراين سعي كنيد قبل از مصاحبه پاسخي از پيش‌ آماده و منطقي براي پرسش‌ها داشته باشيد و تحقيقي جامع درباره شركت انجام دهيد. مديران شركت‌هاي مختلف در راستاي اجرایی کردن سياست‌هاي خود، از راهكارهاي متنوعي استفاده مي‌كنند در نتيجه با اجراي تحقيقات اوليه، به خوبي مي‌توانيد شرايط آن‌ها را درك كنيد و از روند فعاليت‌ها آگاه شويد.

4-   سعي كنيد پيش از موعد مقرر در محل مصاحبه حاضر شويد، با اين ترفند نه‌تنها اعتماد به نفس و آرامش خود را حفظ خواهيد كرد، بلكه زمان بيشتري براي تمركز بر پاسخگويي پرسش‌ها به دست مي‌آوريد. برخي از مديران و كارفرمايان برگه‌هاي مخصوص مصاحبه خود را دارند كه غير از فرم اصلي رزومه ‌اي كه از قبل خودتان آن را آماده كرده بوديد، توضيحات و جزئيات بيشتري درباره فعاليت‌هاي شما مي‌خواهد، اين برگه‌ها به نوعي چارچوب‌ها و دستورالعمل‌‌هاي شركت را بيان مي‌كنند، بنابراين با اين ترفند تا حدودي با محيط كار خود آشنا خواهيد شد.

كلام آخر

مصاحبه‌هاي شغلي به منظور اطلاع از صحت فعاليت‌ها و توانايي‌هاي هر كارجو اجرا مي‌شوند، طبق اولويت‌هاي كارفرما، روند استخدام و آغاز به‌كار كارجويان، تا حد زيادي به خودشان و عملكردهاي پيشين آن‌ها وابسته است. بهترين‌ها و شايسته‌ترين افراد پست‌هاي كليدي را در دست مي‌گيرند. جلب اعتماد مديران، با توجه به مهارت و اعتمادبه‌نفس كارجويان، نحوه مديريت مسئوليت‌ها و در نهايت، شايستگي‌ها و قابليت‌هاي مختلف در عبور از حوادث غيرمترقبه ارزيابي و تعيين مي‌شود. در اين ميان طبق اصل شايستگي‌ها، بايد توانايي‌هاي خود را به اثبات برسانيد و با حفظ آرامش و اعتماد به نفس، پس از بررسي پرسش‌ها، آن‌ها را پاسخ دهيد.

Sources:

rockportinstitute.com




تگ ها رزومه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی