پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهارت های شغلی          22 اسفند 1390 - 12 March 2012


چگونگی نگارش رزومه های دانشجویی

سردرگمی، ناهماهنگی در اجرای برنامه‌ها، تأخیر در روند استخدام و در نهایت، بی‌اطلاعی از نحوه آمادگی در مصاحبه‌ها، جزو دغدغه‌های اصلی دانشجویان به شمار می‌رود. علیرغم تحصیل در دانشگاه و تنوع رشته‌های دانشگاهی، اغلب فارغ‌التحصیلان نمی‌دانند که برای استخدام و معرفی مهارت‌های خویش چگونه و از چه طریقی اقدام کنند.
در دوران تحصیل نیز تحت عنوان رزومه‌نویسی و پرورش استعدادها و مهارت‌ها، آموزش نمی‌بینند و هیچ‌گونه اطلاعی در این زمینه ندارند.
نخستین دغدغه دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، جستجوی شغلی مناسب با معیارها، مهارت‌ها و دانش آنان است. اما پیش از یافتن شغل ایده‌آل، باید توانمندی‌ها را شناخت، آن‌ها را به درستی پرورش داد و به دیگران معرفی کرد. رزومه، بهترین و آسان‌ترین راه برای شناساندن کارجو و متخصص به کارفرما است. اما نوع این نگارش، سبک‌ها و قواعد مختلفی دارد که بر اساس مدرک تحصیلی و شغل افراد متغیر است. بررسی نمونه‌های کاری افراد دیگر، بازخوانی آثاری در همین رابطه و یادگیری فنون مصاحبه و رزومه، می‌تواند تا حدودی کارجو را با قواعد آن آشنا کند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره نحوه نگارش رزومه‌های دانشجویی، با ما در این مقاله همراه شوید.

شناخت و انتخاب صحیح

چه تعداد از کارجویان از مسیر اصلی اشتغال و ارائه رزومه، تقاضای کارشان را اعلام می‌کنند؟ در این مرحله علاوه بر تکمیل و تنظیم رزومه و ارسال به شرکت‌های مختلف، بنگاه‌های کاریابی نیز رابطی میان کارجو و کارفرما هستند. قالب اغلب رزومه‌ها، محتوا و ساختار یکسانی دارد. حضور در جلسه‌های کارگاهی و آگاهی درباره اطلاعات نحوه نگارش، کمتر از 3 جلسه به طول می‌انجامد. اما مهم‌ترین مرحله برای دانشجویان، شناخت استعدادها و میزان علاقه‌مندی به شغل است. با اجرای این بخش، نیمی از مسیر استخدام را طی می‌کنید.

اگر انتخاب شغل آگاهانه نباشد، پس از طی مدتی احساس نارضایتی شغلی، به‌وجود می‌آید، روحیه و انرژی کارجویان متزلزل می‌شود و در نهایت ناراحتی‌ها و فشارهای عصبی، به معضلی درمان ناپذیر تبدیل خواهند شد. بر اساس آمار ارائه داده شده، 70 درصد کارمندان احساس خوشایندی درباره شغل‌شان ندارند، زیرا فقط برای کسب درآمد آن را برگزیده‌اند. دقیقاً رابطه کاملاً مکملی میان رضایت‌مندی شغلی، روحیه کاری، بهره‌وری و خلاقیت وجود دارد. هرچه میزان علاقه به کار بیشتر باشد در نتیجه نوآوری نیز بیشتر خواهد داشت و در واقع کار نوعی تفریح محسوب می‌شود. به بیان دیگر، کارجو به جایگاه نهایی و ایده‌آل‌های شغلی خویش دست‌‌ یافته است.

فقدان تجربه کافی، مهم‌ترین معضل فارغ‌التحصیلان

فارغ‌التحصیلی هیچ‌گاه به معنی پایان آموختن نیست، بلکه آغازی برای ارتقا به مراحل بالاتر است. اما اغلب فارغ‌التحصیلان پس از اتمام این مرحله، به دنبال آرمان‌های خود در بازارکار هستند. کارفرمایان نیز دقیقاً کارجویانی را می‌پذیرند که دارای سوابق کاری مرتبط باشند. فقدان تجربه و شرکت نکردن در دوره‌های کارآموزی، اساسی‌ترین دغدغه کارجویان است.

چگونه می‌توان راهکاری برای رفع این مانع اندیشید؟

به‌جزاشتغال در دوران دانشجویی و فراهم‌آوردن بستری مناسب برای ارتقای آموخته‌ها، خارج‌شدن از فضای تئوری دانشگاه و در نهایت همگام شدن با بازارهای تجاری، راهکارهای دیگری نیز برای این بحران وجود دارد، دوره کارآموزی پس از فارغ‌التحصیلی، حضور در شرکت‌های مختلف و کلاس‌های آزاد می‌تواند این معضل را حل کند. معمولاً یک دوره 6 تا 1 ساله برای مهارت‌آموزی و کسب تجربه، کافی است.

راهکار دوم

اما مشکل دیگری که کارجویان با آن مواجه می‌شوند، فقدان تضمین مهارت برای اشتغال و اثبات توانایی‌ها به وسیله یک معرف است. برای حل این مشکل می‌توانید از اساتید، مربیان و همکارانی که به استعدادها و مهارت‌های شما آگاهی کامل دارند استفاده کنید. معمولاً کارفریان خیلی دیر به کارجویان اعتماد می‌کنند و با شرط یک دوره کار آموزشی که معمولاً سه تا شش ماه به طول می‌انجامد، عملکرد کارجو را به دقت بررسی و در نهایت تایید خواهند کرد.

معرفی‌نامه‌های معتبر از مراکز و شرکت‌هایی که در دوره مهارت آموزی، کلاس‌های آزاد و مراکز فنی تخصصی کسب کرده‌اید، به‌همراه آزمون‌های شفاهی، کتبی و عملی‌ای که توسط کارفرما اجرا می‌شود، شرایط فوق‌العاده مناسبی برای اشتغال و امکان پذیرش کارجویان در شرکت‌های مختلف فراهم می‌‌کند.

مشاوره

یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه و قبل از اتخاذ تصمیم درباره سرنوشت‌سازترین مراحل زندگی خود رعایت نمی‌کنند، نظرخواهی و مشاوره با کارشناسان و افراد باتجربه است. اختصاص دادن لحظاتی بسیار کوتاه برای تبادل اطلاعات، تأثیرات شگرفی در روند آینده شغلی افراد دارد. بنابراین با حضور در نشست‌ها، جلسه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ضمن تبادل و ارتقای دانسته‌ها، شرایط کاملاً مناسبی برای تصمیم‌گیری و همگام ‌شدن با افراد موفق فراهم خواهید کرد. 

قالب‌ رزومه‌های دانشجویی

دانشجو و فارغ‌التحصیلی که به دنبال اشتغال و استخدام در شرکت‌های معتبر است، باید به نکاتی توجه کند. آگاهی از این جزئیات، تا حدود زیادی کارجو را با واقعیات بازار کار و محیط غیرقابل انعطاف و اصول‌مدار آن آشنا خواهد کرد.

اصل سوابق شغلی
اصل اول، داشتن سوابق کاری و معرفی‌نامه‌ از مراکز و شرکت‌های معتبر است. با اجرایی‌کردن این راهبرد بیش از نیمی از مراحل ارائه رزومه، مصاحبه و استخدام را پیموده‌اید. اگر به هر دلیلی این امکان هنوز برای شما فراهم نشده است، با حضور در یک دوره فشرده کلاس‌های مهارت‌آموزی عملی می‌توانید این مشکل را حل کنید. اما بهترین راهکار برای این معضل، کار در دوران دانشجویی است. سال سوم دانشگاه، بهترین زمان برای کارآموزی و کسب مهارت و سوابق شغلی محسوب می‌شود. حتی حضوری کوتاه و 6 ماهه و دریافت معرفی‌نامه، می‌تواند حسن اجرای خدمات شما را نشان دهد و کارفرما را به استخدام شما ترغیب کند.

2-تطابق ناپذیری رشته دانشگاهی با شغل:

تغییر و ناهماهنگی اشتغال و تحصیل، نه‌تنها موجب تأخیر در روند استخدام می‌شود، بلکه برنامه و اهداف بعدی هر کارجو را با مشکل مواجه می‌کند. در واقع، شرایط خاص هر کارجو و فارغ‌التحصیل در نحوه اشتغال تاثیرگذار‌ است. فقدان ظرفیت‌های موجود برای اشتغال، نارضایتی شغلی، فقدان انگیزه و علاقه کافی به رشته فارغ‌التحصیلی و در نهایت، اولویت  ارزش‌ مالی، از جمله مواردی هستند که کارجو را در میان انتخاب‌های فراوان سردرگم می‌کنند.
نحوه نگارش رزومه:

به‌ یاد داشته باشید، شما فارغ‌التحصیلی هستید که موقعیتی مشابه با رقیبان دیگر دارید. بنابراین برای متفاوت بودن باید میزان دوره‌های تخصصی، سوابق کاری، میزان تحصیلات و در نهایت مهارت‌ها و استعدادهای بیشتری داشته باشید. معمولاً اغلب کارفرمایان از رزومه‌هایی با سوابق کاری متعدد استقبال می‌کنند. طبق همین اصل، استخدام در شرکت‌های معتبر را حداقل برای مدتی، به تأخیر بیندازید، زیرا این شرکت‌ها به دنبال متخصصینی کاملاً حرفه‌ای با قابلیت‌های فراوان هستند. شرکت‌های کوچک‌تر، اگر‌چه جزو فهرست ایده‌آل‌های کاری شما نیستند، اما تجربه و سابقه مورد نیاز برای اشتغال را فراهم‌ می‌کنند. اصولاً رزومه شما فاقد سوابق شغلی کافی خواهد بود، بنابراین سعی کنید مهارت‌های دیگر خود را در رزومه به نمایش بگذارید. افتخارات دوران تحصیل، عضویت در گروه‌های تحقیقی و پژوهشی، مقام‌ها وعناوین کسب‌شده، مقاله‌ها، طرح‌ها، پروژه‌ها و تالیف‌های دانشجویی، بهترین و مؤثرترین ویژگی‌هایی هستند که از میان رزومه‌های دیگر انتخاب می‌شوند و کارفرمایان را برای استخدام افراد شایسته ترغیب می‌کنند. بنابراین اگر سابقه شغلی ندارید، با این ویژگی‌ها و ذکر آن‌ها در رزومه، خود را برتر و متفاوت‌تر از دیگران نشان دهید.

کلام آخر

آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و تغییرات شغلی، بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند، این مراحل با شیوه‌های مختلف برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما نکته قابل اهمیت، نحوه برخورد و واکنش هر شخص در مواجهه با بحران‌ها است. به یاد داشته باشید، قابلیت‌های شما عاملی متمایز‌کننده برای انتخاب شدن در برابر کارکردهای دیگران است.

Sources:.
rockportinstitute.com


تگ ها رزومه دانشجو

خبرنامه - شبکه های اجتماعی