پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهارت های شغلی          29 امرداد 1392 - 20 August 2013


چگونه در مشاغل خاص رزومه خود را بنویسیم




نحوه ویرایش جملات و قالب هر بخش، محدودیت‌ها و سبک‌های مختلفی دارد. برخی از رزومه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند سبک نوشتاری متفاوتی را می‌طلبند. رزومه‌های بخش فنی و مهندسی به دلیل کاربردی بودن، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اولویت پذیرش چنین رزومه‌هایی مبتنی بر قابلیت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، برآوردهای مالی و تضمین موفقیت، است. برای آشنایی بیشتر با نحوه رزومه‌نویسی در مشاغل فنی، با ما دراین مقاله‌ همراه شوید.

ترفندهای پذیرش در رزومه‌های فنی و مهندسی

مهم‌ترین وجه تمایز رزومه‌های فنی و مهندسی، در میزان سوابق تحصیلی و شغلی، عضویت و حضوری فعال در پروژه‌های مختلف است. شرکت در دوره‌های آموزشی و کاربردی، همکاری با طرح‌ها و پروژه‌های زودبازده، اجرایی‌کردن طرح‌های دانشجویی، اخذ گواهی‌نامه‌های آموزشی و مهارتی مرتبط و در نهایت همکاری با چندین پروژه موفق، می‌تواند برگ برنده شما نزد کارفرما باشد. به یاد داشته باشید، آنچه که نزد کارفرما اهمیت ویژه‌ای دارد، تبدیل طرح‌ها و تئوری‌های کارشناسی شده به کالاهای تولیدی، افزایش بازدهی و در نهایت توسعه و اشتغال است.  

انتخاب شغل و حضور در بازار کار

راه‌های زیادی برای درک استعدادها و علایق وجود دارد، مشاوره‌های تحصیلی و شغلی، بازنگری مهارت‌ها و ارزیابی‌ از روند فعالیت‌‌ها، شما را در مسیر انتخاب نهایی قرار می‌دهد. هر فرد بر اساس رشته تحصیلی و مهارتی که در دوره‌های مختلف گذرانده، از مسیری مطمئن به بازار کار جذب می‌شود. اما با نگارش رزومه، قطعیت انتخاب‌ها به اثبات می‌رسند. رشته‌های فنی مهندسی، با تنوع فراوان و ویژگی‌های مختلف، بازارهای تجاری را تحت پوشش قرار داده‌اند. این مشاغل خصوصیات خاص خود را دارند، بخشی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

نظم و دقت در اجرای امور، هنر خلق طرح‌های جدید، مهارت اجرایی‌کردن پروژه‌ها، تحلیل و بازبینی مسائل و ارائه راهکارهای اصولی در مواجهه با بحران‌های مختلف و در نهایت قدرت تصمیم گیری و سرعت عمل بالا،  

رزومه

سبکی برای معرفی آموخته‌ها و مهارت‌ها با نگارشی هدفمند و قالب‌مدار، در هر بخش رزومه، یکی از ویژگی‌ها توصیف می‌شود. در رشته‌های فنی و مهندسی، بیشتر به سوابق و تجربه‌های کاری در مراکز معتبر و میزان مهارت عملی اهمیت داده می‌شود. متن باید کاملاً ساده و به دور از ابهام باشد. به‌یاد داشته باشید، هر شرکتی اصول و قواعد خاص خود را دارد، بنابراین سعی‌کنید تا محتوای رزومه‌تان را بر اساس قالب‌ها و چارچوب‌های همان شرکت تنظیم کنید.

معرفی‌نامه

یکی از تاثیرگذارترین روش‌هایی که معمولاً با استقبال کارفرمایان مواجه می‌شود، ارائه معرفی‌‌نامه‌های معتبر از شرکت‌ها و مراکزی است که در آن‌ها مشغول به کار بوده‌اید. با این کار نه‌تنها میزان اعتبار و مهارت خویش را به کارفرمای جدید نشان خواهید داد، بلکه می‌توانید سوابق و طرح‌های خود را نیز پیشنهاد دهید.

دیدگاه کارفرما درباره رزومه

شاید باورکردنی نباشد، اما کارفرما فقط 30 ثانیه وقت صرف می‌کند تا رزومه شما را مطالعه کند. ارزیابی اطلاعات اصلی رزومه، مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد و هر کارفرما بر اساس چارچوب‌های خاص خود روی آن اعمال نظر می‌کند. رزومه‌ای که برای تکمیل و تنظیم آن متحمل صرف وقت، پیروی از اصول قالب‌مدار ویرایشی و ارزیابی مدارک و گواهی‌نامه‌های مهارت‌آموزی شده‌اید، فقط طی ثانیه‌ای بر محتوا و قالب نگارشی آن ارزش‌یابی می‌شود.

قالب رزومه

اگرچه هر فردی رزومه و محتوای خاص خود را دارد ولی در نهایت باید از قالبی اصولی و متداول پیروی کند. این اصول عبارتند از: مشخصات فردی، سوابق شغل و تحصیلی، تجربه‌ها، مهارت‌ها، موفقیت‌ها، افتخارات، رتبه‌ها، آثار و مقالات چاپ شده و وضعیت استخدام .

1-      از کاغذ A4 بدون حاشیه استفاده کنید.

2-      فونت رزومه باید همانند نامه‌های اداری و با فرمت بین 10 تا 12 باشد.

3-       از برجسته‌سازی بی‌مورد خودداری کنید.

4-      سعی کنید رزومه حداکثر در یک و یا نهایتاً در سه صفحه تنظیم شود.

5-      غلط‌های املایی نهایت بی‌توجهی شما را نشان خواهد داد.

6-      از یک نوع جوهر و معمولاً مشکی برای تایپ در رزومه استفاده کنید.

7-   سعی کنید مطالب براساس عناوین اغلب رزومه‌ها تنظیم شود. ( مثلاً با مشخصات شخصی شروع و با ذکر مهارت‌ها و افتخارات کسب شده در مراکز مختلف به پایان رسد.)

8-      مهم‌ترین سوابق خود را در رزومه بنویسید، طوری که کارفرما به خواندن ادامه آن ترغیب شود.

اطلاعات بخش مشخصات فردی

این بخش جایگاهی خاص در بالای صفحه رزومه دارد و در نظر اول چشم کارفرما را به خود معطوف می‌کند. ذکر کامل نام و نام خانوادگی، وضعیت تأهل، تاریخ تولد، آدرس منزل، شماره تماس و آدرس پست الکترونیکی از موارد اصلی این قسمت است.

سوابق تحصیلی

مدارک، دوره‌های مختلف تحصیلی به همراه نام مراکز، عناوین و امتیاز‌های کسب‌ شده در این قسمت به ترتیب سال اخذ آن‌ها باید تنظیم شود. کارفرمایان هنگام انتخاب رزومه‌های رشته‌های فنی و مهندسی، معمولاً پروژه‌ها و طرح‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند. اعتبار و کیفیت طرح‌ها و میزان بودجه اجرایی‌شدن آن‌ها، از مهم‌ترین عواملی هستند که نظر کارفرما را برای دعوت به همکاری از چنین طرح‌هایی جلب می‌کند.

هرچه میزان مهارت‌ها، دوره‌های آموزشی، عضویت در کارگروه‌های تخصصی و کاربردی و در نهایت، همکاری‌های علمی و عملی شما در هنگام تحصیل در دانشگاه بیشتر باشد و سوابق متنوع‌تری داشته باشید، کارفرما به رزومه توجه بیشتری نشان خواهد داد. بنابراین نحوه فعالیت‌های خود را پررنگ‌تر و جذاب‌تر نشان دهید، این نوع رشته‌ها بر اساس خصوصیات ویژه‌ای که دارند، تنوع دوره‌های آموزشی و کاربردی در آن‌ها ملموس‌تر است. مثلاً یک مهندس کامپیوتر، جایگاه مانور بیشتری نسبت به یک مهندس معدن و یا مکانیک دارد. زیرا هم از طریق دورکاری و هم با حضوری فعال، می‌تواند ابعاد توانایی‌ها و استعدادهای خویش را به نمایش بگذارد. در همین رابطه، مهندس کامپیوتر می‌تواند در زمینه فناوری اطلاعات، بخش‌های نرم افزار و سخت افزار، برنامه‌نویسی، راه‌اندازی وب سایت‌، امنیت شبکه و در نهایت تولید قطعات فعالیت داشته باشد.  

معمولاً در رزومه‌های فنی و مهندسی، روال کار بر اساس اهمیت طرح‌ها، قابلیت اجرا، تحقق‌پذیری، سوابق کاری، عضویت در پروژه‌های تولیدی و در نهایت حضوری فعال در بخش عملی ارزیابی می‌شود. سطح علمی و آموخته‌های شما تأثیر زیادی در روند استخدام دارد. باید مقالات، پروژه‌های اجراشده و تحقیقات خود را با ذکر نمونه‌ها، طوری توصیف کنید که کارفرما را مجذوب کند.

سوابق شغلی

کلیه دوره‌هایی که به صورت کارورزی، آموزشی، مبتدی و حرفه‌ای در مراکز مختلف گذرانده‌اید، به ترتیب با نام مراکز و شرکت‌ها، باید درج شود. البته در این بخش مهم‌ترین آن‌ها را در اولویت قرار دهید به‌طوری که کارفرما به خواندن ادامه رزومه و فعالیت‌های دیگر شما ترغیب شود. برحسب علاقه می‌توانید این بخش را تغییر دهید و سوابق را از آخر به اول یا ذکر مهم‌ترین سمت‌ها، در ابتدای این بخش بنویسید. به یاد داشته باشید، از گزافه‌گویی و پرحجم کردن اطلاعات خودداری کنید. رتبه‌ها، امتیازات، افتخارات شغلی خود را دراین بخش تنظیم کنید.

مهارت‌ها

این بخش مربوط به مهارت‌های کلاس‌های آزاد، موسسه‌ها و مراکز فنی است که معمولاً با اخذ گواهی‌نامه به‌پایان می‌رسند. افتخارات و تشویق‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، عضویت در انجمن‌ها و هیئت‌های مختلف علمی و دانشگاهی و یا سازمان‌های خصوصی، حضور داوطلبانه در مراکز بین‌المللی و در نهایت فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌ها نیز از موارد این قسمت هستند.

حقوق و مزایا

معمولاً در رزومه و هنگامی ‌که کارجویان برای مشاغل مختلف معرفی می‌شوند، به ندرت درباره حقوق و مزایا بحث می‌شود، زیرا اولویت هر کارجوی متخصصی، اشتغال است و دریافت حقوق بر اساس میزان سوابق کاری، نوع مدرک تحصیلی، سمت و عناوین اخذ شده تغییر می‌کند. به یاد داشته باشید، هیچ‌گاه در رزومه درباره میزان حقوق پیشنهادی مطلبی ننویسید، کارفرما درباره میزان حقوق تصمیم می‌گیرد، هر شرکتی به جز رزومه و مصاحبه اولیه، فرم‌های قراردادی خویش را به کارجویان ارائه می‌دهد تا در آن جزئیات سوابق شغلی و تحصیلی مشخص شود، در انتهای این فرم‌ها عنوان مبلغ حقوق پیشنهادی ذکر شده است که کارجویان با توجه به شرایط و آگاهی از میزان کارکرد خود آن را تکمیل می‌کنند.

کلام آخر

هر رزومه، معرف یک متخصص و کارجوی متقاضی اشتغال است، رزومه‌ها نیز مانند افراد و شغل‌ها در طول دوره‌های مختلف تغییر می‌کنند، در ابتدای فعالیت، مهم نیست که کجا مشغول به کار می‌شوید و چقدر حقوق دریافت خواهید کرد، زیرا راه پر فراز و نشیبی را باید بپیمایید، اما نکته قابل توجه، معرفت، هویت، مهارت و تجربه‌ای است که در طول این سال‌ها به واسطه حضور در مشاغل و مکان‌های مختلف کسب می‌کنید.

Sources:

.rockportinstitute.com

تگ ها رزومه رزومه نویسی استخدام معرفی نامه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی