اخبار دانشگاهی کشور / مديريت 22 خرداد 1393 - 12 June 2014
مديريت شوك فرهنگي در سازمان ها و موسسات بين المللي
چکيده : حفظ و افزايش مزيت مطلق و نسبي توسط شركتها از طريق توسعة بازار، دسترسي آسان به مواد اوليه، نيروي انساني ارزان قيمت و مشتري، نيازمند سرمايه گذاري در فراسوي مرزهاي يك كشور است. اما انجام اين وظيفه مستلزم اعزام نيرو از كشور مهمان به كشور ميزبان است. تحقيقات نشان ميدهد 16 تا 40 درصد افرادي كه براي انجام مأموريتي به حوزة فرهنگ جديد وارد ميشوند، به دليل عدم سازگاري با حوزة فرهنگ، به شوك فرهنگي دچار شده و براثر آن ناگزير به ترك محل مأموريت خود ميشوند؛ درصورتيكه شوك فرهنگي پديدهاي اجتناب ناپذير است و هر فردي را كه به حوزة فرهنگ جديد وارد شود مبتلا خواهد ساخت.
بنابراين، آگاهي از فرايند شوك فرهنگي و ايجاد آمادگي از طريق آموزش ميان فرهنگي قبل از اعزام، نتايج ناخواسته و نامطلوب آن را كاهش ميدهد. اين مقاله با تشريح شوك فرهنگي و عوامل و انواع آن، راهكارهايي را براي سازگاري فرهنگي و مديريت شوك فرهنگي در مؤسسات بين المللي معرفي ميكند.
محمد دوستار
فصلنامه پيک نور / سال هفتم / شماره سوم / پائيز 1388
براي دريافت متن کامل مقاله به لينک زير مراجعه نمائيد.