پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بازاریابی          30 بهمن 1390 - 19 February 2012



ازدواج كنيد تا پولدار شويد!
زندگي ، تلاشي براي روياندن بذر وجود و شكوفاندن غنچه فطرت در مزرعه حيات است .
آرامش روح ، در زندگي آميخته به معنويت و خداجويي است .
زندگي هشياران ، انديشه درباره سرمايه و سود ماندگار و نتيجه اخروي است ، سرمايه شان اميد و ايمان و سودشان ، آرامش روح و روان است .
زندگي غافلان به دو بخش تقسيم مي شود: نيمه اول به اميد نيمه دوم ، نيمه دوم به حسرت نيمه اول !
آيا حيف نيست كه زندگي بگذرد ، بي آنكه به بلوغ انساني برسيم ؟
ازدواج ، سازنده و رشد دهنده است و روح تعاون و احساس مسئوليت را بر مي انگيزد وخداوند به اقدام كنندگان به ازدواج ، وعده ي توسعه رزق مي دهد . در اين مقاله قصد داريم با آوردن مقدمه اي كوتاه ، به تاثيرات مثبت ازدواج ، كه راهي جهت رسيدن به بلوغ انساني است اشاره كنيم :
۱) آرامش :
ازدواج ، مايه ي آرامش فكري و روحي جوان و احساس شخصيت و اعتماد به نفس مي شود و او را از بي عاري و بيكاري و بي برنامگي و نااميدي مي رهاند و جلوي برخي گناهان را مي گيرد و موجب صيانت روحي و اخلاقي جوان مي شود. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) نيز فرموده است :
من تزوج فقد احرز نصف دينه فليتق الله في النصف الباقي (۱) :
هر كس ازدواج كند ، نيمي از دين خود را نگه داشته است ، پس در نيمه باقي مانده ، از خداوند پروا كند و تقوا بورزد.
وقتي اصل ازدواج تا اين حد مهم ، كارساز ، گناه سوز ، مصلحت آفرين و مفسده زداست ، كمك به آن نيز اهميت مي يابد و براي پدر و مادر، تلاش در اين راه و فراهم كردن مقدمات و زمينه ي آن ، يك تكليف محسوب مي شود و زدودن موانع و برطرف كردن دشواري هاي ازدواج ، و ترويج آسان سازي ازدواج و آسان گيري در اين زمينه به عنوان يك فرهنگ عمومي ، وظيفه به شمار مي آيد.
كسي كه از بيم فقر و تنگدستي ازدواج نكند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدايي كه فرمايد: اگر فقير باشند ، خدا از فضل خويش ‍ آنان را بي نياز و غني مي سازد.
۲) تلاش معاش :
ايجاد بستر مناسب و انگيزه ي قوي تر براي تامين معاش و در آمد ، از آثار مثبت ديگر ازدواج است . گرچه نبايد بي حساب و بدون سنجش دست به ازدواج زد و لازم است كه شرايط اقتصادي و توانايي هاي مالي هم لحاظ شود ، ولي وعده ي خداوند را نيز نبايد فراموش كرد كه قول داده است تنگدستي را به غنا تبديل كند و جايي براي بيم از فقر باقي نگذارد. پس ايجاد روحيه ي توكل و اعتماد به لطف الهي ، بعد مثبت ديگري از تشكيل خانواده است .
خداوند متعال ، ضمن دستور به ازدواج با دختران و جوانان شايسته و صالح مي فرمايد:
ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم (۲):
چنانچه تنگدست و فقير باشند ، خداوند آنان را از فضل خويش بي نياز و توانگر مي سازد ، خداوند وسعت بخش و داناست .
از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله ) روايت است كه فرمود:
من ترك التزويج مخافه العيلهٔ (الفقر) فقد ساء ظنه بالله عزوجل ان الله عزوجل يقول : ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله (۳) :
كسي كه از بيم فقر و تنگدستي ازدواج نكند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدايي كه فرمايد: اگر فقير باشند ، خدا از فضل خويش ‍ آنان را بي نياز و غني مي سازد.
در حديث رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) نيز توصيه شده كه ازدواج كنيد ، زيرا كه براي شما روزي آورتر است:
اتخذوا الاهل فانه ارزق لكم .(۴)
۳) احساس مسئوليت :
كسي كه ازدواج نكرده است ، خود را آزاد حس مي كند و مسؤول نمي شناسد. در نتيجه ، استعدادها و خلاقيت هاي انساني او هم بروز نمي كند. اما با ازدواج ، بار اداره ي زندگي را بر دوش مي كشد. اين تعهد و احساس مسئوليت ، سازنده است . كلا هر نوع مسئوليت پذيري ، انسان را به تلاش و آشكار ساختن استعداد و توانايي خويش وا مي دارد.
۴) برنامه ريزي :
از سوي ديگر، حسابگري ، نظم ، برنامه ريزي و به تعبير روايات ، تقدير معيشت لازمه به دوش كشيدن تعهد اداره يك زندگي مشترك و تامين همسر و فرزندان و تربيت شايسته اولاد است .
از آنجا كه تربيت نسلي با ايمان ، مؤدب ، سالم و موفق ، براي خود انسان نيز مايه ي آبرو و حيثيت اجتماعي است ، اين رسالت سنگين نيز به نوع ديگري توانايي هاي شخص را به مرحله ي ظهور و بروز مي رساند.
۵) حق شناسي :
ازدواج ، سبب مي شود كه حقوق متقابل ميان دو انسان پديد آيد. اين سازنده است . ارتباط هاي خانوادگي و پيوندهاي فاميلي ، دامنه اين حقوق و وظايف اخلاقي و اجتماعي را گسترده تر مي سازد و سامان بخش روابط انساني مي گردد.
كمك به ازدواج جوانان و تشكيل خانواده ، كمك به ساخته شدن انسان هاي مسئوليت پذير ، مدير و صالح است و يكي از راه هاي عمده و موفق مبارزه با گناه در جامعه ، تسهيل ازدواج است .
اين، هم تكليف والدين و افراد خير و توانمند را سنگين مي سازد ، هم روشنگر راهي براي آناني است كه در انديشه صلاح و سلامت قشر جوان جامعه اند ، هم وظيفه خود جوانان را در اين زمينه روشن مي كند. با تقويت و ترويج و تسهيل اين سنت نبوي ، بهتر مي توان با منكرات مقابله كرد و سدي در برابر هجوم فساد فرهنگي بيگانه پديد آورد.
منبع: http://www.vista.ir



تگ ها ازدواج پولدار شدن پول

خبرنامه - شبکه های اجتماعی