پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 97 نتایج ارشد 97 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 97 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 97 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بازاریابی          10 اسفند 1389 - 01 March 2011


كشش ترجمه کلمه Elasticity و براي يافتن حساسیت فاکتوری بر فاکتور دیگر استفاده مي‌شود؛ این مفهوم كه با مشتق در ریاضیات مرتبط است، توسط اقتصاددان بزرگ آلغرد مارشال( 1842- 1924) وارد علم اقتصاد شده است.[1] کشش در واقع بیانگر نسبت تغییرات يك متغیر روی متغیر دیگر است؛[2] اگر اقتصاددانان تمایل داشته باشند بدانند كه با افزايش قيمت كالاي الف، مقدار فروش آن چه تغييري مي كند و يا اينكه تغييرات نهاده كار چه تاثيري بر نهاده سرمايه دارد، از اين مفهوم استفاده مي‌كنند؛ البته این مفهوم عام به صورت خاص‌تری چون کشش عرضه، تقاضا، درآمد و... نیز بیان می‌گردد که در این مبحث ما به بحث کشش درآمدی تقاضا که همان حساسیت تقاضا در برابر تغییرات درآمد متقاضی(Income Elasticity of Demand) است،[3] می‌پردایم.
با توجه به اينكه درآمد از حاصلضرب قيمت كالاي در مقدار فروخته شده آن كالا بدست مي آيد اگر قيمت كالايي افزايش يابد هميشه اينگونه نيست كه درآمد نيز افزايش يابد اين موضوع به اين بستگي دارد كه تقاضا چگونه نسبت به تغيير قيمت واكنش نشان دهد كه درپي آن درآمد نيز به آن عكس العمل نشان دهد يعني جهت تغيير درآمد به حساسيت تقاضا به قيمت بستگي دارد.[4]
تعریف
نسبت تغییرات مقدار تقاضا به تغییرات درآمد کشش درآمدی تقاضاست که با حرف ηy نشان داده می‌شود که به صورت زیر ریاضی نمایش داده می‌شود:

در فرمول بالا Q بیانگر مقدار تقاضا، I بیانگر درآمد و  ∆ علامت تغییرات است. اين فرمول رياضي در واقع به بررسي درصد تغييرات تقاضا به تغييرات درآمد مي‌پردازد و به تحليلگر نشان مي‌دهد كه اگر بطور مثال كشش درآمدي برابر 5 باشد و درآمد فرد، 1 درصد افزايش يابد، وي تقاضايش را 5 درصد نسبت به كالاي مورد نظر افزايش مي‌دهد.
کالای ضروری، لوکس و پست
کالاها بر اساس کشش درآمدی به دسته‌جات زیر تقسیم می‌شوند:
1.كالاي پست: کشش درآمدی کمتر از صفر باشد؛ کالای پست به کالایی گفته می شود که با افزایش درآمد مصرف‌کننده، تقاضایش برای آن کالا کاهش یابد و بالعکس.
2. كالاي ضروري:  کشش درآمدی بین 1 و صفر است؛ کالای ضروری به کالایی گفته می شود که درصد تغییرات تقاضا برای آن کالا کمتر از درصد تغییرات درآمد است و جهت تغییرات مثبت است( اگر درآمد افزایش یابد، تقاضا هم افزایش می‌یابد اما نه به اندازه‌ی تغییرات درآمد).
3.كالاي لوكس: کشش درآمدی بزرگتر از یک است؛ کالای لوکس کالایی است که درصد تغییرات تقاضا برای آن بیش از درصد تغییرات درآمد است . یعنی با افزایش درآمد تقاضا برای آن هم افزایش می یابد اما بیش از تغییرات درآمد.[5]
برای افرادی که کم درآمدند اکثر کالا ها لوکس‌اند اما در سطوح بالاتر درآمدی، اکثر کالا ها پست محسوب می‌شوند و کاملاً برایشان در دسترس‌اند .
کشش درآمدی مربوط به یک کالا با توجه به میزان درآمد مصرف کننده تغییر می‌کند به طوری که در سطوح درآمدی پایین، کالاها لوکس؛ در سطوح درآمدی متوسط، اکثر کالاها ضروری؛ و در سطوح درآمدی بالا اکثر کالاها پست محسوب می‌شوند.
شیب منحنی تقاضا(به شرط معمولی بودن کالا) نزولی است .
منحنی کشش درآمدی تقاضا
کشش درآمدی تقاضا و پست، نرمال یا لوکس بودن کالاها را مي‌توان با توجه به شكل نيز نشان داد؛ نموداري زیر ارتباط ميان درآمد و تقاضا را بيان كند.
در منحني‌های فوق، D داراي روند صعودي كشش درآمدي بوده و کالای فوق هم كالاي ضروري است و دو منحني ديگر تا روبروي خطوط قرمز رنگ دارای کشش درآمدی صعودی و پس از آن کشش درآمدی نزولی(و كالا پست) است.
باید به این نکته نیز اشاره کرد که هیچ کالائی را نمی‌توان در تمام سطوح درآمدی کالائی پست تلقی نمود. چون در این صورت کسی آن را نمی‌خرید هر کالائی تا سطح معینی از درآمد کالائی معمولی است و فقط وقتی که درآمد از سطحی معین فراتر رود آن کالا پست محسوب می‌گردد. تنها وقتی که درآمد از سطحی معین فراتر رود آن کالا پست محسوب می‌گردد.[6]


[1] . قره‌باغیان، مرتضی؛ فرهنگ اقتصاد و بازرگانی، ‌تهران، رسا، 13‌76، چاپ دوم، ص 234.
[2]. لیپسی، ریچاردجی و هاربری، کالین؛ اصول علم اقتصاد1،  ارشاد فکری، مشهد، نیکا، 1387، ص149.
[3]. خلعت‌بری، فیروزه؛ مجموعه مفاهیم پولی، بانکی و بین‌المللی، تهران، شباویز، 1371، ص435.
[4]. واريان،هال؛ رويكردي جديد به اقتصاد خرد ميانه، جواد پورمقيم، تهران، ني، 1380، ص283.
[5]. لیپسی، ص 145، و مریدی، سیاوش؛ نوروزی، علیرضا؛ فرهنگ اقتصادی، تهران، نگاه، 1373 ص594 و فرهنگ، منوچهر، فرهنگ علوم اقتصادی، تهران، نیکان، 1379، چاپ 8، ص 343. و قره‌باغیان، مرتضی؛ فرهنگ اقتصاد و بازرگانی، تهران، رسا، 76، چاپ 2، ص 237.
[6]. فرگوسن، به؛ نظریه اقتصاد خرد، محمود روزبهان، تهران، نشر دانشگاهی، چاپ پنجم، ص 129.



منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank