پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علوم نوین          24 اردیبهشت 1391 - 13 May 2012




رویای ماشین پرنده به واقعیت پیوست


تقریبا همه ساکنان کلانشهرهای بزرگی همچون تهران سال هاست با معضلی به نام ترافیک دست و پنجه نرم می کنند و همچنان به محض این که پشت چراغ قرمز یا ترافیکی سنگین گیر می افتند به فکر راهی برای رهایی از آن می گردند.

در این میان رانندگانی که برای رسیدن به مقصد لحظه شماری می کنند، گهگاه به رویای ماشین پرنده و امکاناتی که با وجود آن می توانند داشته باشند نیز می اندیشند. اگرچه ماشین پرنده همانند بسیاری از فناوری های مفهومی دیگر تا به حال تنها در فیلم های علمی ـ تخیلی دیده شده اما به نظر آنقدر مهیج و کارآمد است که هرکدام از ما آرزوی داشتن آن را داریم. همان طور که با وجود پیشرفت علم، بسیاری از آنچه زمانی حتی تصور وجود آنها هم خنده دار بوده به واقعیت پیوسته، ماشین پرنده هم دیگر رویا نیست و حالا می توانید یکی از آنها را سفارش بدهید.

همین موضوع باعث شد تا اولین نمایش رسمی ماشین های پرنده طی هفته گذشته در نمایشگاه خودروی آمریکا، به سرخط اخبار علمی رسانه های جهان مبدل شود. در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک که تا یکشنبه گذشته ادامه داشت، شرکت های خودروسازی جهان آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دادند. در کنار انواع و اقسام شرکت های سرشناس خودروساز، شرکت آمریکایی ترافیوجا، اولین نمونه از ماشین پرنده تجاری جهان را در معرض دید عموم قرار داد.

به گفته سخنگوی شرکت ترافیوجا، با وجود اولین ماشین پرنده جهان که در حال حاضر قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان خواهد داشت، دیگر کسی در ترافیک سنگین شهر ها اعصابش خرد نخواهد شد. این ماشین Transition (انتقال) نام دارد و اولین ماشین پرنده جهان محسوب می شود که هم در خیابان و هم در آسمان بدون هیچ مشکل ساختاری و قانونی حرکت می کند، زیرا طراحان آن تمام مقررات سازمان ترافیک بین جاده ای و در عین حال مقررات سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا را رعایت کرده اند. این وسیله نقلیه در حال حاضر دارای مجوز آزمایشی از سازمان فدرال هوایی است به این معنا که این شرکت اجازه پرواز در منطقه هوایی آمریکا را برای اهداف آزمایشی در اختیار دارد، اما شرکت ترافیوجیا ابراز امیدواری کرده است که به مرور زمان بتواند برای این وسیله مجوز هواپیمای سبک وزن دریافت کند.

شرکت سازنده امیدوار است اولین مدل از ماشین پرنده خود را سال آینده وارد بازار کند. نکته جالب اینجاست که اگر چه به نظر خیلی ها قیمت این ماشین زیاد است، اما تاکنون ۱۰۰ نفر برای پیش خرید آن، بیعانه ۲۰ میلیون تومانی پرداخته اند.

● پرواز بر فراز شهرهای پرترافیک

در حالی ماشین پرنده به عنوان گزینه ای مناسب برای پرواز بر فراز شهرها و رهایی از ترافیک خیابان ها مطرح می شود که بر خلاف هواپیماهای دیگر، براحتی می توانید این ماشین را در پارکینگ خانه خودتان پارک کنید. البته از همان پارکینگ نمی توانید دکمه پرواز ماشین تان را بفشارید، چرا که برای بلند شدن آن از سطح زمین، حداقل به یک مسیر نیم کیلومتری احتیاج است تا پس از رسیدن به سرعت مناسب، ماشین پرنده بتواند از زمین کنده شود. البته براساس اعلام شرکت سازنده، این موضوع مشکلی برای مالکان آینده این وسیله بخصوص مالکان آمریکایی اش فراهم نمی کند، چرا که در ایالات متحده ۵ هزار فرودگاه ایالتی و ۵ هزار فرودگاه خصوصی وجود دارد. بنابراین مالکان ماشین های پرنده برای پرواز براحتی می توانند به نزدیک ترین فرودگاه مراجعه کنند. ضمن آن که نرم افزارهایی همچون Forefligh می تواند آنها را از نزدیک ترین باند برای پرواز هواپیما یا فرود مطلع کند.

نکته جالب دیگر این است که شما می توانید سوار بر ماشین پرنده به پمپ بنزین های عادی بروید و باک وسیله نقلیه خود را که ۸۷ لیتر ظرفیت بنزین دارد پر کنید. میزان مصرف سوخت ماشین پرنده هم زیاد نیست و برای راندن در جاده حدود ۷ / ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و برای پرواز حدود ۴ / ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر هوایی مصرف می کند. حداکثر سرعت این وسیله روی زمین و در آسمان ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. از آنجا که اولین ماشین پرنده جهان تاکنون از تمام آزمایش ها موفق بیرون آمده است، به نظر می رسد برای حضور در کوچه و خیابان ها راه طولانی در پیش ندارد.

Transition در آخرین تستی که ماه گذشته در فرودگاه بین المللی پلتسبرگ در نزدیکی مونترال کانادا پشت سر گذاشت، در ارتفاع ۱۴۰۰ پا (حدود ۴۲۶ متر) یعنی بسیار پایین تر از هواپیماهای تجاری (هواپیماهای تجاری در ارتفاع ۳۵ هزار پا پرواز می کنند) به مدت ۸ دقیقه پرواز کرد. البته این وسیله نقلیه چندمنظوره دارای ۴ چرخ و بال های دارای قابلیت باز و بسته شدن است. همین دوگانگی محدودیت هایی را در طراحی و ساخت این وسیله ایجاد کرده که برخی از آنها در تست های مختلف مشخص شده اند. تست نهایی Transition نیز طراحان را مطمئن کرد هنوز نقاط ضعف کوچکی همچون لزوم افزایش سرعت در لحظه بلند شدن و مشکلاتی در زمان فرود وجود دارد. هرچند آنها این دلایل کوچک را مانعی اساسی برای تاخیر در زمان تعیین شده تحویل ماشین پرنده به مشتریانشان نمی دانند.

● ترافیک در خیابان های هوایی

سال هاست ساخت ماشین پرنده از لحاظ فنی ممکن شده، اما تنها چند سال است که راه قانونی آن هموار شده است. در واقع این راه پس از تصویب دسته ای جدید از هواپیماها با نام هواپیمای ورزش های سبک توسط نیروی هوایی فدرال آمریکا هموار شده است. این هواپیماها نسبت به هواپیماهای سنتی، قوانین کمتری دارد و کاربر پس از تنها ۲۰ ساعت آموزش، یعنی نصف دوره آموزش مرسوم، می تواند با آنها پرواز کند. همزمان با تصویب این قانون، پیشرفت های صنعت هوانوردی و استفاده از سامانه های ناوبری جدید که کنترل خودکار هواپیما را ممکن می کند، پرواز بر فراز زمین را ساده و ساده تر کرد، به طوری که باید گفت دوره ای که اتاقک خلبان اتاقی پیچیده و ترس آور پر از دکمه های چشمک زن و عقربه های متعدد بود، گذشت و امروزه با فناوری جدید، اتاقک خلبان فقط کمی با یک خودروی مجلل تفاوت دارد. به همین دلیل هم با وجود آن که ابتدا مخاطبان اصلی ماشین های پرنده خلبان ها بودند، اما شرکت تولیدکننده اولین ماشین پرنده جهان تلاش می کند این وسیله را به افرادی که هیچ سابقه پروازی ندارند نیز معرفی کند.

به اعتقاد آنها این وسیله برای مسافت های کوتاه طراحی شده تا بتوان از آن به جای یک خودرو استفاده کرد. با استفاده از جی.پی.اس می توان ماشین پرنده را هدایت کرد، الگوهای هواشناسی را می توان روی یک صفحه رنگی دید و در عین حال مطمئن بود که مدام جریان سوخت به صورت اتوماتیک اندازه گیری می شود. در ضمن پرواز با این وسیله بسیار ساده است و در حقیقت پرواز به وسیله یک کامپیوتر انجام می شود و فردی که به عنوان خلبان این وسیله است، فقط نیاز دارد کنترل ها را در جهت مورد نظر حرکت دهد. به همین علت هم به مهارت کمی نیاز دارد.

درست است که حتی تا چند سال آینده امکان خرید چنین اتومبیل های پرنده ای فقط برای گروهی خاص وجود خواهد داشت، اما به نظر می رسد این فناوری ها در آینده ای نه چندان دور آنچنان عمومی شود که به جای ترافیک خیابان ها باید فکری به حال ترافیک هوایی کرد.

● اتومبیل هایی که پرواز می کنند

▪ PARAJET SKYCAR

این ماشین پرنده در واقع یک وسیله سبک ۲سرنشینه است که با استفاده از چتر نجاتی سبک و پنکه ا ی بسیار بزرگ در قسمت پشتی اش، در آسمان پرواز می کند.

حداکثر سرعت این وسیله در جاده ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت و در پرواز به ۸۰ کیلومتر در ساعت با برد متوسط ۲۸۹ کیلومتر می رسد. بال ها طی ۳ دقیقه به طور دستی باز می شود و برای بلند شدن تنها به ۱۸۲ متر مسافت نیاز دارد.

▪ ICON ۵A

تا قبل از رونمایی رسمی از اولین ماشین پرنده جهان، این وسیله اولین خودروی پرنده چندمنظوره دنیا محسوب می شد؛ چراکه تاکنون تست های پرواز زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. ۵A برای پرواز نیاز به یدک کش دارد و از آنجاکه بال هایش تاشوست، در پارکینگ های عادی هم جا می شود. از طرف دیگر این وسیله برای پرواز لزوما نیاز به زمین ندارد و از سطح آب هم می تواند به راحتی بلند شود؛ البته برای فرود نیاز به چتر نجات دارد.

▪ PAL V

این وسیله ۳ چرخ می تواند به طور عمودی فرود بیاید یا بلند شود. این خودرو در جاده مانند موتورسیکلت چابک است و ملخ هایش جمع می شود. در هوا نیز بیش از ۱۱۰۰ متر بالا می رود و به همین دلیل خلبان به نقشه پرواز نیاز ندارد. حداکثر سرعت این ماشین پرنده حدود ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت است. این ماشین پرنده برخلاف اولین ماشین پرنده جهان، پس از طی مسافت ۱۶۵ متر آماده پرواز می شود و امکان برخاستن از تمامی سطوح برایش امکان پذیر است.





تگ ها ماشین پرنده ماشین

خبرنامه - شبکه های اجتماعی