پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علوم نوین          05 تیر 1392 - 26 June 2013


حل مشكل ترافيك با بررسی رفتار مورچه ها
محققان دانشگاه استرالیا با همکاری دانشمند ایرانی، از طبیعت و جریان جمعیت مورچه‌ها برای ارائه مدل خروجی‌هایی که در زمان تخلیه ساختمانهای بزرگ و میادین ورزشی و به طور کلی ترافیک انسانی از عملکرد موثرتری برخوردارند، الهام گرفته‌اند.

امنیت جمعیت در پی رویدادهای زیادی که ترس جمعیت منجر به آسیب‌دیدگی یا مرگ شده، به عنوان یک مسئله مهم جهانی مطرح شده است.

در پژوهشی که در مجله Transportation Research Part C منتشر شده، محققان دانشگاه موناش استرالیا به رهبری دکتر مجید سروی از دپارتمان مهندسی عمران از یک رویکرد الهام گرفته از محیط زیست برای درک بهتر جریان ترافیک انسانی و در نهایت نجات جان انسانها در موقعیتهای اضطراری مقیاس بزرگ استفاده کرده‌اند.

سروی در بیانیه‌ای اظهار کرد: با تعداد زیادی از مردم که در مسابقات شرکت جسته، در ساختمانهای اداری بلند کار کرده و از سیستمهای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، مهم است که ساختمانهای طوری طراحی شوند که در صورت نیاز به تخلیه اضطراری، این کار سریع و موثر انجام شود.

محققان چندین گزینه خروج را در تجربیات خود آزمایش کردند: در وسط دیوار، در گوشه، در وسط دیوار با یک انسداد نسبی در نزدیک خروجی و در یک گوشه با انسداد نسبی در نزدیک خروجی.

سروی گفت: ما دریافتیم که مورچه‌ها اتاقها را هنگامی که خروجی در گوشه قرار داشته، سریعتر تخلیه می‌کنند. موقعیت خروجی در گوشه برای کاهش زمان تخلیه نسبت به موقعیت خروجی در وسط دیوار 93.5 درصد موثرتر بود.

وی افزود که افزایش تاثیر خروجی گوشه احتمالا به دلیل به حداقل رسانی نقاط تعارض در نقطه تخلیه است.

سروی در توضیح گفت: هنگامی که خروجی در وسط قرار داشته، مورچه‌هایی که از دو طرف دیوار در حال فرار هستند باید مسیر خود را برای تخلیه محل تغییر دهند. این امر منجر به ایجاد درگیری با مورچه‌هایی می‌شود که مستقیم به سمت خروج در حرکت هستند.

محققان سپس یک سناریوی تخلیه انسانی را شبیه‌سازی کرده و دریافتند که پیش‌بینی مدل مورچه‌ها دقیقا جریان ترافیک انسانی را پیش‌بینی‌ می‌کند.

سروی افزود: در آینده به آزمایشات شباهتها و تفاوتهای فیزیکی و رفتاری این موجودات زیستی متفاوت و چگونگی کمک آنها به ایجاد راه‌حلهایی برای ارتقای امنیت جمعیت نیاز خواهد بود.

تگ ها حل مشکلات ترافیک حل ترافیک از روی حرکت مورچه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی