پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علوم نوین          18 آبان 1392 - 09 November 2013

دانشمندان یک جوهر الکترونیکی برپایه گرافن تولید کرده اند که راه را برای تولید حسگرها و قطعات الکترونیکی پوشیدنی و چاپی چون دستگاه های مونیتور قلب باز می کند.

 

دانشمندان یک جوهر الکترونیکی تولید کرده اند که می تواند روی یک لیزر چاپ شود و از نظر الکتریکی نیز رسانا باشد.

 

این جوهر مبتنی بر گرافن برای ساخت یک پیانو ( صفحه کلید) پلاستیکی توسط محققان در دانشگاه کمبریج استفاده شد، این محققان دریافتند که این مواد با ضخامت یک اتم برای ساخت قطعات الکترونیکی چاپی و ارزان قیمت قابل استفاده خواهد بود.

این مواد در آینده می تواند مورد استفاده افرادی قرار بگیرند که قلب آنها نیاز به مونیتور دارد و این دستگاه را می توان روی لباسها نصب کرد و حتی می توان از این ابتکار برای دنبال کردن چمدان در فرودگاه استفاده کرد تا اطمینان حاصل کرد که این چمدان در هواپیمای درستی قرار گرفته است.

جوهر مبتنی بر گرافن دارای خواص جالبی است که در آن میان می توان به قابلیت انعطاف، شفافیت بصری و رسانایی الکتریکی اشاره کرد.

سایر جوهرهای رسانا از فلزهای ارزشمندی چون نقره ساخته می شود که موجب می شد تولید و پردازش آنها گرانقیمت باشد، این درحالی است که گرافن هم ارزان قیمت است و هم از نظر زیست محیطی پایدار محسوب می شود و از طرف دیگر  پس از چاپ نیاز به پردازش چندانی ندارد.

همچنین جوهر گرافنی از نظر قیمت، ثبات و عملکرد، برتر از پلیمرهای رسانا محسوب می شود. پیانو ( صفحه کلید) که توسط محققان بخش مهندسی الکتریکی دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت نوولیا طراحی شده نشان دهنده پتانسیل جوهر گرافنی است.

کلیدهای پیانو شفاف از جوهر مبتنی بر گرافن ساخته شده است که روی یک پوشش پلاستیکی چاپ شده اند. این کلیدها به عنوان الکترودها کار می کنند و به یک برد مداری الکترونیکی ساده ، یک باطری و یک بلندگو وصل شده اند، وقتی که فرد یک الکترود گرافنی را لمس می کند میزان بار الکتریکی که در کلیدها نگاهداری شده تغییر می کند.

سپس این تعییر شناسایی شده و توسط مدار به بلندگو ارسال شده و نت موسیقی تولید می شود.

همین گروه تحقیقاتی با همکاری شرکت قطعات الکترونیکی چاپی یک صفحه نمایش دیجیتال قابل انعطاف تولید کرده است که در آن از مواد چاپی استفاده شده است و یک لایه شفاف رسانه از جنس گرافن روی آن قرار دارد. لایه گرافنی رساناتر بوده و از پلیمرهای معمولی شفافتر است و قابلیت ارتجاع بیشتری دارد.

هر دو دستگاه نشان می دهد که گرافن را می توان روی سطوح مختلف چاپ کرد که این امر آن را برای قطعات الکترونیکی چاپی ایده آل خواهد کرد.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی