پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          10 اسفند 1389 - 01 March 2011


در لغت، دیدگاه‌های مختلفی در مورد کلمه‌ی «توب» وجود دارد، اکثراً توبه را به معنای رجوع کردن از گناه گرفته‌اند.[1]و[2]و[3]

اما با تأمّل در کلام ابن فارس، به دست می‌آید که در اصل معنای «توب» مطلق رجوع کردن است.[4]  کلام مصطفوی نیز دلالت دارد بر اینکه معنای اولیه‌ی توبه، رجوع کردن است و این رجوع کردن، هم درباره‌ی خداست و هم درباره‌ی انسان؛[5] البته منشأ رجوع متفاوت است. منشأ رجوع خدا به بنده، رحمت و مهربانی و منشأ رجوع بنده به خدا، گناه و غفلت می‌باشد.
در اصطلاح توبه، عبارت است از پشیمانی بر معصیتی که از آدمی سرزده و عزم بر ترک آن در آینده دارد.[6]
در مورد توبه نصوح گفته شده است: "پشیمانی قلبی و عذرخواهی با زبان و تصمیم جدی و مداوم بر ترک گناه"[7]
توبه در قرآن
در قرآن کریم بیش از 80 بار سخن از توبه و بازگشت به سوی خدا و قبولی توبه به میان آمده است. توبه در قرآن هم به بنده نسبت داده شده و هم به خدا و هم به هر دو معنا بسیار آمده است. از آن جمله آیه‌ی شریفه‌ ذیل است:
«و هرگاه آنانکه به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند بگو سلام بر شما! پروردگار رحمت را بر خود قرض کرده؛ هر کس از شما کار بدی از روی نادانی کند، سپس توبه و اصلاح (و جبران) نماید، (مشمول رحمت خدا می‌شود؛ چرا که) او آمرزنده‌ی مهربان است.»[8]
«و من هرکه را توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت شود، می‌آمرزم».[9]
«آیا به سوی خدا بازنمی­گردند و از او طلب آمرزش نمی­کنند؟ (درحالی که) خداوند آمرزنده مهربان است».[10]
در این آیه با استفهام انکاری که بیانگر تاکید است، خداوند انسان‌ها را به سوی توبه و استغفار دعوت می‌نماید و با ذکر دو صفت غفور و رحیم بودنش، عواطف آن‌ها را تحریک می‌نماید، تا شاید به سوی توبه و استغفار دعوت و با آب استغفار، گناهانشان را بشویند و در پرتو توبه بر کمالات و فضائل انسانی خود بیفزاید.[11] و آیه‌ی «ای کسانیکه ایمان آورده‌اید به سوی خدا توبه کنید، تو برای خالص...»[12]
مفسران توبه‌ی نصوح را توبه‌ای که صاحبش را از برگشت به طرف گناه باز دارد و یا توبه‌ای که بنده را برای رجوع از گناه خالص سازد و در نتیجه،‌ دیگر به آن عملی که از آن توبه کرده، برنگردد، تفسیر کرده‌اند.[13]
در تمام آیات فوق، توبه (تاب) به بنده نسبت داده شده است که به معنای بازگشت بنده از گناهانش به طرف خدای متعال می‌باشد.[14]
در آیه دیگری می­فرماید:
«پذیرش توبه از سوی خدا، تنها برای کسانی است که کار بد را از روی جهالت انجام می‌دهند، سپس به زودی توبه می‌کنند و ...»[15]
و یا آیه‌ی «و گروهی دیگر به گناهان خود اعتراف کرده‌اند، و کار خوب و بد را به هم آمیخته‌اند، امید می‌رود که خداوند توبه‌ی آن‌ها را بپذیرد، به یقین، خداوند آمرزنده و مهربان است.»[16]
در آیات فوق توبه به خداوند نسبت داده شده است؛ یعنی رحمت خداوند که در اثر گناه بنده از او سلب شده بود بار دیگر شامل او خواهد شد.
توبه‌ی نصوح در روایات
با بررسی روایات معصومین(علیهم السلام) با مطالب مختلفی در مورد توبه نصوح مواجه می­شویم که در اینجا به چند نمونه اشاره می­شود:
امام صادق(ع) فرمود: زمانیکه بنده‌ای توبه‌ی نصوحانه کند، خداوند دوستش می‌دارد، سپس برایش می‌پوشاند. مردی پرسید: چگونه می‌پوشاند؟ فرمود: آن را، بر دو فرشته که می‌نویسند می­پوشاند، و به اعضایش، و زمینی که در آن گناه کرده، وحی می‌فرستد: گناهان او را بپوشانید، پس خدای -عزوجل- را در حالی ملاقات می‌کند که چیزی نیست که برایش شهادت گناه دهد.[17]
-    امام صادق(ع) در تفسیر واژه‌ی «نصوح» فرمود: آن گناهی است که هرگز به آن باز نگردد.[18]
-    امام هادی(ع) در معنی نصوح فرمود: توبه‌ی نصوح، آن است که باطن انسان مانند ظاهر، و بهتر از ظاهر باشد.[19]
-    امام علی (ع) در معنی نصوح فرمود: پشیمانی قلبی و عذرخواهی با زبان، و تصمیم جدی و مداوم بر ترک گناه.[20]
مراحل توبه
در هر توبه‌ای ابتدا لطف شامل بنده‌ی گنهکار شده و او را متنبه می‌کند و به زشتی کارهایش آگاه می‌سازد. آنگاه بنده بر اثر این تنبیه و بیداری به سوی خدای سبحان بازگشته و از تقصیر خویش توبه می‌کند. سپس دوباره خداوند سبحان عنایتش را شامل بنده‌ی تائب قرار می‌دهد و توبه‌اش را می‌پذیرد. پس هر توبه انسان همراه با دو توبه خداوند سبحان به سوی بنده‌اش می‌باشد. بر این اساس، حقیقت توبه که به معنای بازگشت در رجوع است دارای سه مرحله است:
الف) توبه‌ای از خداوند بر بنده که سبب بیداری بنده از زشتی و گناه می‌گردد.
ب) توبه‌ای از بنده به سوی خدا که در اظهار ندامت و پشیمانی او از گناه تجلی می‌یابد.
ج) توبه‌ای از خدای سبحان به سوی بنده که او را به درگاه خویش راه داده و توبه‌اش را می‌پذیرد.[21]
شرایط صحت و کمال توبه
شخصی برای خودنمایی در محضر حضرت علی(ع) گفت: استغفروالله. حضرت به او فرمود: مادرت به عزایت بنشیند. آیا می‌دانی استغفار از چه درجه­ا‌ی بالایی برخوردار است؟ سپس فرمود: استغفار و توبه دارای شش پایه است:
1-  پشیمانی از گناهان قبل.  2- تصمیم بر ترک گناه. 3- ادای حق مردم. 4- ادای حق‌الله. 5- ذوب شدن گوشت بدن که از غذای حرام روئیده شده با حزن و اندوه. 6- بدن انسان درد اطاعت خدا را بچشد همانگونه که شیرینی نگاه را می‌چشد. در این هنگام بگو: استغفروالله.[22]
آثار توبه‌ی نصوح
توبه و قبولی آن از نعمت‌ها و مواهب کم نظیر الهی است و دارای آثار نتایج درخشانی است. توبه‌ی خالص و حقیقی آنچنان انسان گنهکار را دگرگون می‌کند که گویی اصلاً گناه نکرده است. چنانکه امام باقر (ع) فرمود: «توبه کننده از گناه مانند آن است که گناهی نکرده است.»[23]
توبه‌ی حقیقی موجب پرده پوشی و نابودی آثار گناه می‌گردد، امام صادق(ع) فرمود: بطوریکه وقتی توبه کننده با خدا ملاقات کند، هیچ چیزی نیست که در پیشگاه خدا گواهی دهد که او چیزی از گناه را انجام داده است.[24]
از آیه‌ی 8 سوره تحریم که در آن امر شده توبه‌ی نصوح کنید، به پنج ثمره و نتیجه‌ی توبه‌ی حقیقی اشاره شده که عبارتند از:
1-    بخشودگی گناهان
2-    ورود در بهشت پر نعمت الهی
3-    عدم رسوائی در قیامت
4-  نور ایمان و عمل، در قیامت به سراغ توبه کنندگان آمده و پیشاپیش آن‌ها حرکت نموده و ایشان را به سوی بهشت هدایت می‌کند.
5-    توجه آن‌ها به خدا بیشتر می‌گردد و تقاضای تکمیل نور و آمرزش کامل گناه خود می‌کنند.[25]
بطور خلاصه، توبه‌ی حقیقی آنچنان انسان را محبوب خدا می‌کند که خداوند بسیار نسبت به او شادمان است و او را به عنوان دوست خود، برمی‌گزیند. چنانچه امام کاظم(ع) فرمود: «دوست‌ترین بندگان نزد خدا، آن‌هایی هستند که در فتنه (گناه) واقع شوند و بسیار توبه کنند.»[26]
در روایت دیگری از امام معصوم(ع) نقل شده که خداوند به توبه‌کنندگان، سه موهبت عطا کرده که اگر یکی از آن‌ها را به اهل آسمان‌ها و زمین می‌داد، همه‌ی آن‌ها نجات می‌یافتند:
1-     بشارت به آن‌ها که خداوند آن‌ها را دوست دارد (بقره/222) و کسی را که خدا او را دوست بدارد، او را عذاب نمی‌کند.
2-  حاملین عرش خدا و راه یافتگان در جوار عرش کبریائی، برای توبه کنندگان طلب آمرزش می‌کنند و ملاقات عالی را برای آن‌ها آرزو می‌نمایند. (مومن/7-8-9)
3-  گناهان توبه کنندگان به حسنات و پاداش‌ها، تبدیل می‌گردد و خداوند به آن‌ها نوید رحمت و امن داده است. (فرقان/68 تا 70).
علت قبول نشدن توبه
گنهکار در صورتیکه فرصت توبه داشته باشد و توبه را همراه با شرایط آن به جا آورد، بدون تردید توبه‌اش مورد پذیرش حق است، ولی اگر فرصت توبه را از دست دهد تا مرگش فرا رسد، آنگاه از گذشته توبه کند یا توبه‌ای منهای شرایط معین شده انجام دهد یا پس از ایمان کافر گردد، البته توبه‌اش مورد پذیرش نخواهد بود.[27]
خداوند در آیه‌ی 18 سوره نساء می­فرماید: «ولی توبه‌ی کسانیکه کارهای بد را انجام می‌دهند، تا هنگامیکه مرگ یکی از آن‌ها فرا می‌رسد می‌گوید: الان توبه کردم، پذیرفته نیست و نه کسانیکه در حال کفر از دنیا می‌روند؛ اینها کسانی هستند که عذاب دردناکی برایشان فراهم کرده‌ایم».
و در آیه‌ی90سوره آل‌عمران همین مطلب را بیان می‌فرماید:
«کسانیکه پس از ایمان آوردن، کافر شدند و سپس بر کفر خود» افزودند، هیچگاه توبه‌ی آنان، (که از روی ناچاری یا در آستانه‌ی مرگ صورت می‌گیرد) پذیرفته نمی‌شود و آن‌ها گمراهان (واقعی‌)اند»


[1]- الفراهیدی، لأبی عبدالرحمن الخلیل بن احمد؛ العین، قم، انتشارات مؤسسه‌ی دارالهجرة، 1405 ه.ق، الطبعة الاولی الجزء الثامن، ص 138.
[2]- اصفهانی، راغب؛ مفردات الفاظ القرآن، دمشق، انتشارات دارالقلم، 1412 ه ق،‌الطبعة الاولی، ص 72.
[3]- ابن منظور؛ لسان العرب، لبنان، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1419 ه.ق، طبعة‌الثالثه، الجزء الاول، ص 233.
[4]- ابن فارس، احمد؛معجم مقاییس اللغة، قم، دفتر تبلیغات اسلامی،1404(ه.ق) ج1، ص 357
[5]- مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، قم، الدائره العامه للمرکز و العلاقات الثقافیة، 1368ه ش، الطبعة‌الاولی، الجزء الاول، ص 399.
[6]- ملانراقی، احمد؛ معراج السعادة‌، قم، انتشارات هجرت، 1371 ه ش، چاپ اول، ص 687.
[7]- ابن شعبه، حسن بن علی؛ تحف العقول،قم، دارالحدیث، 1383 ص 149.
[8]- ترجمه‌ی مکارم شیرازی، ذیل آیه انعام،54.
[9]- همان، طه 82.
[10] - همان، مائده 74
[11]- محمدی اشتهاردی، محمد؛ گناه‌شناسی، تهران، انتشارات پیام آزادی، 1369، چاپ سوم، ص 300.
[12]- تحریم، آیه8.
[13]- علامه طباطبایی، محمدحسین؛ تفسیرالمیزان، بیروت، لبنان، منشورات: مؤسسه الأعلی للمطبوعات، 1394ه،‌ الطبعة الثانیه، المجلد التاسع عشر، ص 335.
[14]- گلوردی یزدی، حمیده؛ توبه، قم، انتشارات سیمای ولایت، 1380، چاپ اول، ص 17.
[15]- ترجمه‌ی مکارم شیرازی، نساء،17.
[16]- همان، توبه،102.
[17]- علامه نراقی، مهدی؛ جامع السعادات، ترجمه‌ی کریم فیضی، قم، انتشارات قائم، آل محمد (ص)، 1385، چاپ اول، ج دوم، ص 354.
[18]- کلینی، محمد بن یعقوب؛اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه،1363، ج 2، ص 432،
[19]- مجلسی،محمد باقر؛ بحارالانوار، بیروت، لبنان، مؤسسه الوفاء، 1403، ص 22.
[20]- تحف العقول، ص 149.
[21]- جوادی آملی، عبدالله؛ تسنیم، قم، انتشارات اسراء، 1384 ش، چاپ اول، ج7، ص 75.
[22]- امام علی(ع)؛ محمد دشتی،نهج‌البلاغه، قم، انتشارات پارسایان، 1379، حکمت 417.
[23]- اصول کافی،ج2، ص 43.
[24]- همان، ص 431.
[25]- مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیة، 1380ش، چاپ 26، ج24، ص 292.
[26]- اصول کافی، ج2، ص 432.
[27]- انصاریان، حسین؛ توبه آغوش رحمت، قم، انتشارات دارالعرفان، 1361، چاپ سوم، ص 105.




منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی