استغفار retraction
پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          10 اسفند 1389 - 01 March 2011


استغفار در لغت از ماده غفر[1] مصدر باب استفعال به معنى پوشانيدن و محو آثار خطاء است[2]و در اصطلاح طلب غفران نمودن با زبان و عمل[3]است و طلب مغفرت در صورتى محقّق مى‏شود كه ندامت قلبى و پشيمانى از خطايى كه واقع شده است حاصل گردد.[4]
نخستين مرتبه تقوى، بيزارى از زشتيها و انگيزه‏هاى نفساني مى‏باشد كه با خرد، منافات دارد. اين مرتبه، همان مقام استغفار است.[5]استغفار درجه بلند مرتبگان و صداي استغفار خوش­ترين صدا در نزد پروردگار است.
توبه و استغفار
استغفار طلب آمرزش است و او مقرون به توبه است.[6]  حال فرق ميان توبه و استغفار اين است كه:
1- استغفار، طلب آمرزش است بوسيله دعا، توبه يا ... ولى توبه پشيمانى از معصيت و تصميم بر عدم تكرار آن است.[7]
2- استغفار، طلب مغفرت مى‏باشد براى گناهان گذشته، نه گناهان آينده ولى توبه، طلب مغفرت از گناهان گذشته و تعهد بر ترك گناهان آينده است.[8]
3- در توبه درخواست لقاء خدا و درك وصل او است، ولى در استغفار درخواست آمرزش خود و رفع موانع و حجاب­ها است.[9]
4- توبه مختص به گنهكار است كه حقيقتاً از عمل خود پشيمان است و لكن استغفار دعاء است بمعنى طلب مغفرت.[10]
شرايط استغفار
حضرت على (ع) فرمودند: مى‏دانى معناى استغفار چيست؟ استغفار درجه والا مقامان است و داراى شش معنا است، اوّل- پشيمانى از آنچه گذشت، دوّم- تصميم به عدم بازگشت، سوم- پرداختن حقوق مردم‏  چنانكه خدا را پاك ديدار كنى كه چيزى بر عهده تو نباشد، چهارم- تمام واجب‏هاى ضايع ساخته را به جا آورى پنجم- گوشتى كه از حرام بر اندامت روييده با اندوه فراوان آب كنى چنانكه پوست به استخوان چسبيده، گوشت تازه برويد. ششم- رنج طاعت را به تن بچشانى چنانكه شيرينى گناه را به او چشانده بودى. پس آنگاه بگويى استغفر اللَّه! [11]
علامه طباطبايي(ره) استغفار را مشروط به توبه و عمل صالح دانسته است[12]و مي­فرمايند: استغفار كسى مؤثر است كه نخواهد آن عمل زشت را هم چنان مرتكب شود.[13]
پس استغفار به درگاه خداوند، زمينه نزول بركاتي را فراهم مي كند اما اين حكم شامل مشركين[14] نمي شود. استغفار كردن براي منافقان به دليل كفر و فسق آنها بي­اثر مي­باشد.
آيه اي[15]خطاب به رسول گرامى(ص) مي­فرمايد: چنانچه در باره منافقان طلب عفو و آمرزش نمائى و يا از اين درخواست صرف نظر كنى يكسان است و چنانچه هفتاد بار براى آنان طلب عفو و مغفرت نمائى پروردگار آنها را نخواهد آمرزيد؛ زيرا مغفرت و آمرزش عبارت از محو گناه است و تيره‏گى آن از صحيفه روان گناهكار زايل شود و صفاء يابد.
زمينه هاي استغفار
آنچه زمينه استغفار مي شود به قرار ذيل مي­باشد:
1-آگاهي از آمرزش پذيري خداوند[16]، مقتضي درخواست آمرزش از او[17]
2-اميد به رحمت خدا[18] ‏
3-ايمان [19]
«فرشتگانى كه حاملان عرشند... براى مؤمنان استغفار مى‏كنند...[20] »
4-توبه پذيري خدا
«پروردگارت را تسبيح و حمد كن و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه‏پذير است»[21]
5-توجه به حكمت و عزت خدا
« پروردگارا!... ما را ببخش، اى پروردگار ما كه تو عزيز و حكيمى![22]»
6-توجه به فرجام امور[23]
7-توجه به قدرت خدا[24]
8- توجه به ولايت خدا[25]
9-ذكر خدا[26]
10-مشاهده عذاب: «و چيزى مردم را بازنداشت از اينكه- وقتى هدايت به سراغشان آمد- ايمان بياورند و از پروردگارشان طلب آمرزش كنند، جز اينكه ... يا عذاب (الهى) در برابرشان قرار گيرد»[27]
موانع استغفار
1-شرك و بت پرستي[28]
«و اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد...*گفتند:... و ما خدايان خود را بخاطر حرف تو، رها نخواهيم كرد!...»[29]
2-تقليد كوركورانه[30]
3-جهل
«ازپروردگار خود، آمرزش بطلبيد...*گفتند: «اى شعيب! بسيارى از آنچه را مى‏گويى، ما نمى‏فهميم!...»[31]
4-ظلم[32]
5-فسق [33]
6-لجاجت [34]
7-عصيان و نافرماني [35]
آداب استغفار
1- استغفار در سحر:
«و در سحرگاهان، استغفار مى‏نمايند.»[36]
2-استغفار درشب جمعه:[37]
«بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى‏طلبم...»[38] علت اينكه حضرت  يعقوب در همان حال براى آنها طلب آمرزش نكرد اين بود كه مي­خواست در سحر شب جمعه براى آمرزش آنها دعا كند[39]
3- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. [40]
«پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم! و اگر ما را نبخشى و...»[41]
4- اظهارايمان[42]:
«پروردگارا! ما ايمان آورده‏ايم پس گناهان ما را بيامرز، ...[43]»
5-توجه به ربوبيت خدا:[44]
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا ... »[45]
6-توجه به ولايت خدا:[46]
« پروردگارا! ... ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مايى،...[47]»
7-توسل به انبياءبراي آمرزش خواهي: [48]
« اگر اين مخالفان ...به نزد تو مى‏آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏كردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مى‏كرد خدا را توبه پذير و مهربان مى‏يافتند» [49]
8-ذكرصفات كمال خدا در استغفار[50]:
«پروردگارا! مرا ببخش و رحمت كن و تو بهترين رحم كنندگانى! »[51]
9-ياد خدا:[52]
«و آنها كه وقتى مرتكب عمل زشتى شوند، يا به خود ستم كنند، به ياد خدا مى‏افتند و براى گناهان خود، طلب آمرزش مى‏كنند- و كيست جز خدا كه گناهان را ببخشد؟...»[53]
آثار استغفار
1- زمينه ساز آمرزش گناه:
« كسى كه كار بدى انجام دهد يا به خود ستم كند، سپس از خداوند طلب آمرزش نمايد، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت.»[54]
حضرت رضا(ع) فرمودند: «مثل استغفار (و ريختن گناهان بسبب آن) چون برگى است بر درختى كه (در فصل پائيز آن درخت) بجنبد و آن برگ بريزد...»[55]
2-بهترين عبادت:
حضرت رضا(ع):
«استغفار و كلام لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، بهترين عبادت است» [56]
3-بهترين دعا:
رسول خدا (ص) فرمود:« بهترين دعا استغفار است.»[57]
و زمينه ساز اجابت دعا:[58]
«پروردگارا! مرا ببخش و حكومتى به من عطا كن...پس ما باد را مسخّر او ساختيم...»[59]
4-نورانيت نامه اعمال:
امام صادق(ع) فرمود: «هر گاه بنده بسيار استغفار كند نامه عملش بالا رود در حالى كه مي­درخشد.»[60]
5- سبب افزايش توان: «اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد، سپس به سوى او بازگرديد تا... نيرويى بر نيرويتان بيفزايد!»[61]
6- زمينه ساز نزول باران، امداد با فرزند،مال ورونق كشاورزي:[62]«از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است * تا بارانهاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد* و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.»[63]
7- منشأ بهره مندي از امكانت خوب دنيا: «از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد سپس بسوى او بازگرديد تا شما را تا مدّت معيّنى (از مواهب زندگى اين جهان) به خوبى بهره‏مند سازد...»[64]
رسول خدا (ص) فرمودند: «هر كه استغفار كند خدا براى او از هر غمى گشايش و از هر تنگنائى مفرى پديد آرد. و او را از جايى كه انتظار ندارد روزى دهد»[65]
8- سبب جلب رحمت و محبت خدا: «از پروردگار خود آمرزش بطلبيد و به سوى او بازگرديد كه پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان توبه‏كار) است!»[66]
«...چرا از خداوند تقاضاى آمرزش نمى‏كنيد تا شايد مشمول رحمت (او) شويد؟!»[67]
9-مايه نجات از عذاب الهي: «...و (نيز) تا استغفار مى‏كنند، خدا عذابشان نمى‏كند»[68]
امير مؤمنان (ع) فرمود: «در زمين دو وسيله براى امان از عذاب الهى است، يكى از آن دو از دست رفته و اينك به دوّمى متمسّك شويد، امّا امان اوّلى رسول اكرم(ص) است ولى امان دوّم استغفار است.»[69]
10-راه نجات:
حضرت على(ع): «شگفتا از كسى كه نااميد باشد و نجات با اوست. پرسيدند نجات چيست؟ فرمود: استغفار.»[70]
11-قطع كننده ريشه شيطان:
رسول خدا(ص) فرمود: «استغفار و طلب آمرزش از خداوند، ريشه شيطان را قطع مى‏نمايد.»[71]
12-جلاء دهنده دل:
رسول خدا(ص) فرمود: «قلبها را زنگارى است چون زنگ مس كه بايد با استغفار، جلايش دهيد.»[72]
پس آنگاه كه آدمي در اثر غفلت و يا طغيان هواهاي نفساني دچار گناه شد بايد بي­درنگ خود را در معرض رحمت واسعه الهي قرار دهد و از او آمرزش طلبد و با استغفار دل و جان خويش را شست و شو دهد.


[1]- به معناي پوشاندن و مستور كردن. قرشى سيد على اكبر ؛ قاموس قرآن‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية،1371 ش‏، ششم‏،، ج‏5، ص 108
[2]- مصطفوى ،حسن‏؛تفسير روشن‏، تهران‏، مركز نشر كتاب‏،1380 ش‏، اول‏، ج‏6، ص 54
[3]- راغب اصفهاني،حسين بن محمد؛ ترجمه وتحقيق مفردات الفاظ قرآن‏، خسروى حسينى سيد غلامرضا، تهران‏، انتشارات مرتضوى‏،1375 ش‏، دوم، ج2ص703
[4] - تفسير روشن، ج‏6، ص 54
[5] - گنابادي،سلطان محمد؛ترجمه بيان السعادة فى مقامات العبادة، خانى رضا / حشمت الله رياضى، تهران‏، مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيام‏نور،1372 ش‏، اول‏ ، ج‏1، ص 424
[6]- أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏13، ص 209
[7] - طبرسي،فضل بن حسن؛ ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن‏، مترجمان‏، تهران‏، انتشارات فراهانى‏،1360 ش،‏ اول‏ ، ج‏7، ص 133
[8] - نجفى خمينى محمد جواد ؛تفسير آسان‏، تهران‏، انتشارات اسلاميه،1398 ق‏، اول‏، ج‏7، ص 220
[9]-  تفسير روشن، ج‏6، ص 185
[10] أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص 276
[11]- سيد رضي؛ نهج البلاغة، محمد دشتى‏، قم‏، مشهور،1379 ش‏، اول‏، ح417
[12]- طباطبايي،محمد حسين؛ ترجمه تفسير الميزان‏، موسوى همدانى سيد محمد باقر، قم‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏،1374 ش‏، پنجم‏،ج‏4، ص 36
[13]ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص 30
[14] -سوره توبه،آيه113«ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيمِ»
[15] -سوره توبه،آيه 80«اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ‏»
[16] - قرائتى محسن ؛ تفسير نور، تهران‏، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن‏،1383 ش‏، يازدهم‏،ج‏5 ، ص  374
[17] -سوره آل عمران،آيه135/سوره قصص،آيه16و...
[18] -سوره نمل،آيه 46 «قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»و تفسير نور  ،  ج‏2   ،ص 376
[19] - بابايي، احمد علي، برگزيده تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1382 هـ ش، سيزدهم،،ج‏4 ، ص  255
[20] -سوره غافر،آيه7 «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ ... يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا...»
[21] -سوره نصر ،آيه3« فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً»
[22] -سورهممتحنه،آيه5«... اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»
[23] -سوره بقره،آيه285 وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُو تفسير نور   ، ج‏5  ، ص 336
[24] -سوره هود،آيه 3-4«وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ... وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ »
[25] -سوره بقره،آيه286 «...اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا...»
[26] - سوره آل عمران،آيه135
[27] -سوره كهف،آيه55
[28] - أطيب البيان في تفسير القرآن   ، ج‏13  ،ص  23
[29] -سوره هود،آيه52-53« وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ...* قالُوا ... وَ ما نَحْنُ بِتارِكِي آلِهَتِنا عَنْ قَوْلِكَ ....»
[30] -سوره هود،آيه61-62«...فَاسْتَغْفِرُوهُ...* قالُوا ... أَ تَنْهانا أَنْ نَعْبُدَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا ... »
[31] - سوره هود،آيه90-91«وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ...*قالُوا يا شُعَيْبُ ما نَفْقَهُ كَثِيراً مِمَّا تَقُولُ ...»
[32] -سوره اعراف،آيه162-161« وَ إِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ وَ كُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئاتِكُمْ...* فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ ...»
[33] -همان
[34] -سوره كهف،آيه55
[35] - سوره نوح،آيه10-21«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً *... قالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَ اتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلاَّ خَساراً »
[36]- سوره آل عمران،آيه 17و سوره ذاريات ،آيه18 «وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحار»
[37] - أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص 276
[38]-سوره يوسف ،آيه98«قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ ...»
[39]- مجمع البيان، ج12 ،ص295
[40] تفسير نور، ج‏4، ص 43
[41]- سوره اعراف ،آيه23 «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا ... وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا ...‏»
[42] انوار درخشان، ج‏8، ص 76
[43]- سوره آل عمران،آيه16/193 «الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا ...»
[44] ترجمه الميزان، ج‏10، ص 560
[45]- سوره آل عمران ،آيه147/193و...
[46] - ترجمه بيان السعادة   ، ج‏3  ،  ص  480
[47] -سوره بقره ،آيه286«رَبَّنا ... وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا...»
[48] - تفسير نور  ،  ج‏7  ص 276و مكارم شيرازى، ناصر ؛تفسير نمونه، تهران‏،‏ دار الكتب الإسلامية،1374 ش، اول‏ ، ج‏10  ،ص  75
[49] -سوره نساء،آيه64«...وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً»
[50] - برگزيده تفسير نمونه  ،  ج‏2 ،ص  323و تفسير نور  ، ج‏10،  ص  108
[51]- سوره مؤمنون،آيه118« وَ قُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ»
[52] - تفسير آسان  ،  ج‏11 ،ص  282
[53] - سوره آل عمران ،آيه135« وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ....»
[54] - سوره نساء،آيه 110  «وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً»
[55]- شيخ كليني؛اصول كافى، حاج سيد جواد مصطفوى‏، تهران‏، كتاب فروشى علميه اسلاميه‏،اول،ج‏4، ص  172
[56] آيين بندگى و نيايش ،  ص  445
[57]- اصول كافى ، ج‏4، ص 266
[58] - تفسير نور  ،  ج‏10 ،ص  108
[59]سوره ص،آيه35و39« قالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ هَبْ لِي مُلْكاً ...فَسَخَّرْنا لَهُ »
[60] -اصول كافى ، ج‏4، ص: 265
[61] -سوره هود ،آيه52 «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ»
[62] - تفسير نمونه ، ج‏25 ،ص   73
[63] -:سوره نوح،آيه10-12« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً* يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً *وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارا»
[64] -سوره هود،آيه3« وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى ...»
[65]- پاينده‏، ابو القاسم ؛ نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص‏، تهران‏، دنياى دانش،1382 ش‏، چهارم‏،ص   756
[66]سوره هود ،آيه90 «وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ.»
[67] سوره نمل،آيه46«... لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏»
[68]-سوره انفال،آيه33 «..وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‏»
[69]- شيخ حسن فرزند شيخ طبرسي؛ مكارم الأخلاق، سيد ابراهيم مير باقرى‏، تهران‏، فراهانى،1365 ش‏، دوم‏
، ج‏2، ص 106
[70]-  مكارم الأخلاق ، ج‏2، ص103
[71]- راوندى‏، سيد فضل الله ؛ نوادر راوندى ‏، احمد صادقى اردستانى‏، تهران‏، بنياد كوشانپور،1376 ش‏، اول
، ص 208
[72] -آيين بندگى و نيايش  ص  445



منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank