پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 98 نتایج ارشد 98 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 98 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 98 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          11 اسفند 1389 - 02 March 2011


بی غیرتی ازجمله صفات رذیله­ای است که در زمان ما نسل بشر را بیش از پیش به چالش کشیده و استعمارگران و سرمایه­دارن و قدرتهای سلطه­گر دست در دست هم در پی ترویج و اشاعه آن هستند تا ملتها را از داخل تهی کرده، روح مردانگی و آزادیخواهی را در آنها منسوخ سازند تا هر چه بیشتر و آسانتر بتوانند امیال و خواسته های پلید خود را در جهان کنونی پیاده کنند.
تعریف بی غیرتی
غیرت و حمیت در لغت، شدت حرارت و علاقه و تعصّبی است که از لطافت باطن سرچشمه گرفته و در دفاع از حریم شخصی بکار می­رود[1] و در اصطلاح علمای اخلاق عبارت است از سعى در محافظت آنچه نگاهبانى آن لازم است؛ از دین و آبرو و شرف و ناموس و اموال و اولاد که نتيجه شجاعت و بزرگى و قوّت نفس است و از ملكات شريف و نقاط قوت شخص به حساب می­آید و مردانگى به آن تحقّق یافته، فاقد و بی مایه از آن، از جرگه مردان به دور است.[2] بنابراین غیرت و حمیت را از آن رو به این نام نهاده­اند که به هنگام دفاع از حریم خصوصی خود در مقابل مهاجم و تعرض کننده، فشار خون و حرارت بدنی شخص بالا رفته در مقام دفاع برمی­آید.
با توجه به مطالبی که دربارۀ غیرت گفته شد معنا و مفهوم بی­غیرتی آشکار می­شود که عبارت است از كوتاهى و اهمال در محافظت از آنچه نگاهبانى آن لازم است، از دين و عرض (ناموس و آبرو) و اولاد و اموال، که آن هم از نتايج كوچكى و ضعف نفس است که از مهلكات بزرگ به شمار مى‏رود و گاه به ديّوثى و قيادت منجر مى‏شود.[3]
بی غیرتی از منظر سنت
انبیاء و اولیاء که پرچمداران راهنمایی انسان هستند از این مسأله مهم که مفاسد و تبعات ویرانگری هم برای نظام خانواده و هم برای اجتماع در پی دارد غافل نبوده، به مقابله با آن پرداخته­اند. در ذیل به نمونه­هایی از آن اشاره می­کنیم:
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرموده است:
«دل مرد بى‏غيرت، وارونه و سر به­زیر است»[4] (به این معنا که برخلاف خوى انسانى است).
امير المؤمنين عليه السّلام هم (هنگامى­كه در عراق بودند) فرمودند:
«اى اهل عراق شنيده‏ام كه زنان شما در راهها با مردان برخورد مى‏كنند (و در جاى شلوغ به يكديگر شانه مى‏زنند كه راه بدهند) آيا شرم نمى‏كنيد؟»[5]
حال چه باید گفت در مورد اتفاقاتی که در جامعه بشری به وقوع پیوسته است و گروههایی با نامها و عناوین فریبنده همچون فمنیسم و دفاع از حقوق زنان، خانمها  و نوامیس مردم را به انواع حیله­ها و ترفندها به انظار عمومی فراخوانده آنها را در میان مردان و جامعه­ای مسموم رها می­کنند تا دستان پلید عده­ای سودجو یا هوسران یا افرادی جاهل و غافل به بهره کشی از این مخلوقات لطیف و وزنه­های مؤثر اجتماع پرداخته، کیان خانواده را سست کنند و با شعارهای پوچ و دهان پُرکن، آبرو و حیثیت و قداست آنها را به باد اشتباهات خود دهند و گاهی با دادن اعلامیه­ها و بیانیه­هایی سعی در موجه جلوه دادن چهرۀ زشت و سودجوی خود برآیند؛ از وجدانهای بیدار که به غبار ندانم کاریها آلوده نشده­اند می­پرسیم آیا این امور با تعالیم اسلامی که زن را ریحانه حساب می­کند نه پهلوان[6]، سازگار است؟
عوامل بی غیرتی
از جمله علل اصلی این صفت خبیثه، خود کم­بینی و ضعف نفس است که نفس را یارای دفاع و حمایت از آنچه که  شرع و عرف پشتیبانی و نگهبانی از آن را بر وی واجب و ضروری شمرده است ندارد و در این حالت است که قوه غضبیه که به عنوان پاسبان انسان به او ارزانی شده است از حالت عادی خود خارج شده، راه تفریط را می­پیماید.[7]
علت دیگر، مشغول شدن به ترانه­ها و موسیقی­های حرام و مبتذل می­باشد که مرد را بی­غیرت و زن را بی­حیا می کند،[8]این مطلب با اندک توجه به چنین افرادی کاملاً مشهود و ملموس است که پیش چشمان اینان با نوامیسشان شوخی و احیاناً بی­عفتی می­کنند، اما دریغ از رگ غیرتی که در این افراد به حرکت درآید. ایشان بی غیرتی را به جایی می­رسانند که به جای ناراحتی ابراز خوشنودی کرده و به آن تشویق می­کنند و فریاد تمدن  و فرهنگ مأبی سر می­دهند و متأسفانه گاهی دیده می­شود که زنان و دختران پاک مسلمان در اثر خود کم­بینی و احساس حقارت پوشالی که در برابر غربیها و خارجیها در خود احساس می­کنند بدون فکر و اندیشه و به صرف تقلید کورکورانه، طوق نحس پیروی از آنها را بر گردن آویخته، عنان اختیار خویش را به دستان نالایق آن بی­خبران می­دهند.
انواع غیرت
غیرت بر دو گونه است: غیرت پسندیده که تعریفش گذشت، اما غیرت ناپسند جایی است که به حدّ افراط برسد و مرد را نسبت به اهل خود بدگمان سازد به طورى كه بر او سخت و تنگ بگيرد و درصدد تجسّس در مسائل نهانى و درونى وی برآيد. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم «از پى­گيرى مسائل پنهانى زنان و سختگيرى و اذيّت رسانيدن به آنان» نهى فرموده است، آنجا که می­فرماید:
«زن مانند استخوان كج دنده است، اگر بخواهى راستش بكنى مى‏شكند».[9]
و نيز فرمود:
«بعضى از انواع غيرت است كه خدا و رسولش آن را دشمن دارند و آن اين است كه مرد بى‏جهت و نابجا بر اهل خود غيرت نمايد».[10]
و امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
«غيرت زياد بر زن منما كه هدف بدگمانى تو قرار گيرد».
و نيز در نامه خود به حضرت امام حسن عليه السّلام فرمود:
«اگر از همسران خود ناروا دیدی پس بر بزرگ و کوچک آنها نگهبان قرار ده و بپرهیز از آن که پی در پی آنها را سرزنش کنی که بر گناه حریص و نکوهش را خوار سازد»[11]
مبالغه در تفحّص و تفتيش سزاوار نيست، زيرا اين كار از بدگمانى كه از آن نهى شده‏ايم خالى نخواهد بود و بعضى از گمانها گناه است.[12]
انسانها در برابر نعمتهایی که به آنها داده شده است تکالیفی دارند که وظیفه انسان در برابر دین و آبرو و اهل و عیال و اموال خود پشتیبانی از آنهاست و کوتاهی واهمال در قبالشان (بی غیرتی) نتایج وخیمی برای خود و خانواده و هم برای اجتماع در پی دارد.


[1] ـ مصطفوی،شیخ حسن،التحقیق فی کلمات القرآن الکریم،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،چاپ اول، 1416ق،لغت «حمی»
[2] ـ نراقی،ملااحمد،معراج السعاده،انتشارات هجرت،چاپ پنجم،1377ش،ص221
[3] ـ نراقی،ملامهدی،جامع السعادات،تعلیق و تصحیح سید محمد کلانتر،مؤسسه الأعلمی للمطبوعات بیروت،چاپ چهارم،ج1،ص301
[4] ـ شیخ حر عاملی؛وسایل الشیعه،نشر مؤسسه آل البیت قم،1409ق،ج20،ص153،ح25284
[5] ـ علامه مجلسی،محمد باقر،بحارالأنوار،مؤسسه الوفاء،1403ق،ج79،ص115،ح7
[6] ـ سید رضی،نهج البلاغه،تصحيح صبحي صالح،نشر دار الأسوه للطباعه و النشر،چاپ اول،1415ق،نامه 31،ص555
[7] ـ نراقى‏، ملا مهدى؛ جامع السعادات‏، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت‏، چاپ : چهارم‏،: تصحيح و تعليق، سيد محمد كلانتر،ج1،ص301
[8] ـ کلینی،یعقوب؛ کافی،تحقیق علی اکبر غفاری،نشر دارالکتب الإسلامیة،چاپ ششم،1375ش،،ج5،ص536
[9] ـ علامه مجلسی،محمد باقر؛بحارالأنوار،المکتبة الإسلامیة،چاپ دوم،1405ق، ،ج22،ص452،باب12
[10] ـ نراقى‏، ملا احمد؛معراج السعادة، انتشارات هجرت ،چاپ : پنجم‏‏،1377 ش،ص224به نقل از سنن دارمی ج2،ص149
[11] ـ عبد الواحد آمدي؛غررالحكم و دررالكلم،ترجمه محمد علي انصاري،تصحيح مهدي انصاري قمي،نشر مؤسسه انتشاراتي امام عصر(ع)،چاپ دوم،1384ش،ص302،ح3743
[12] ـ حجرات آیۀ12:«إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»


منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank