پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 97 نتایج ارشد 97 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 97 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 97 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / روانشناسی و علوم تربیتی          25 اردیبهشت 1391 - 14 May 2012



روش هایی براي كنارگذاشتن اضطراب


برخي از موارد استرس و اضطراب در زندگي روزمره طبيعي هستند. اگر امتحان داريد يا اگر به تازگي دچار يك شكست عاطفي شده‌‌ايد و مضطرب هستيد، اين اصلا غيرعادي نيست. حتي شايد نداشتن اضطراب در اين شرايط كمي عجيب باشد اما اگر هميشه نگران هستيد و دايم از وقوع يك حادثه بد مي‌ترسيد آن‌وقت بايد گفت شما هم در زمره صدها ميليون نفري هستيد كه روي كره زمين به اضطراب مزمن مبتلا شده‌اند. مشكلي كه اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند زمينه‌ساز افسردگي باشد.


داروهايي براي آرامش
براي درمان اضطراب و استرس داروهاي متعددي در دسترس هستند كه با مراجعه به پزشك عمومي يا روان‌پزشك مي‌توانيد آنها را دريافت كرده و آرامش بيشتري داشته باشيد. اين داروها اغلب سطح ماده‌اي به نام «گابا» را در مغز تغيير مي‌دهند. گابا يك ميانجي شيميايي در مغز است كه باعث بهبود حس و حال، كاهش فشار و تنش‌هاي عصبي مي‌شود. منتها اين داروها هم مثل تمام داروهاي ديگر اثرات جانبي دارند. داروهاي ضد‌اضطراب مي‌توانند باعث سرگيجه، خواب‌آلودگي، كسالت و فراموشي موقتي شوند.

از طرف ديگر، در بدن حالت تحمل ايجاد مي‌كنند، يعني بعد از مدتي بدن به مقدار خاصي از دارو عادت كرده و براي اينكه شما بتوانيد همان تاثير قبلي را از دارو دريافت كنيد بايد دوز مصرف آن را افزايش بدهيد. حالا اگر به‌طور ناگهاني دارو را قطع كنيد عوارض محروميت از دارو سراغ شما مي‌آيد كه تا مدتي شما را آزار خواهد داد. عوارضي مانند بي‌خوابي، حساسيت و اضطراب شديدي كه از اضطراب اوليه شما به‌مراتب بدتر خواهد بود. معروف‌ترين اين داروها ديازپام است و در مورد ساير داروهاي هم‌خانواده ديازپام نيز مي‌توان به اگزازپام، كلونازپام، ميدازولام، آلپرازولام و كلرديازپوكسايد اشاره كرد. اما اگر اضطراب شما شديد نيست و باعث اختلال در زندگي روزمره‌تان نشده به‌جاي استفاده از دارو از درمان‌هاي طبيعي و غيردارويي براي غلبه بر اضطراب استفاده كنيد البته مشورت با پزشك درصورت شديد بودن اضطراب بايد مدنظر قرار گيرد.


راه‌هايي براي آرامش
يكي از آنها كم كردن يا قطع مصرف كافئين است. كافئين علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشابه‌هاي انرژي‌زا و برخي نوشيدني‌هاي ديگر نيز وجود دارد. كافئين با افزايش شدت عملكرد و تعداد ضربان قلب باعث ايجاد فشار بيشتر روي سيستم عصبي شده و وضعيت شما را بدتر مي‌كند. كار ديگر گفت‌وگو با يك مشاور باتجربه است كه مي‌تواند شما را در يافتن راهي براي غلبه بر مشكلات، كاهش استرس و اضطراب راهنمايي كند. در ضمن دم و بازدم عميق به‌خصوص ابتداي صبح هم با افزايش سطح اكسيژن خون باعث كاهش اضطراب مي‌شود و همچنين ورزش منظم و مرتب هم در كاهش اضطراب و استرس نقش موثري دارد. تحقيقات متعدد نشان داده، ورزش منظم سه بار در هفته هر بار دست‌كم 30 دقيقه جدا از بحث تناسب‌اندام، با تنظيم گردش خون، ريتم و عملكرد قلبي، تنظيم قند خون و كنترل سطح هورمون‌هاي استرس به شكل قابل ملاحظه‌اي باعث كاهش اضطراب و استرس مي‌شود.


غذاهايي براي آرامش
تحقيقات نشان داده، افراد مبتلا به اضطراب مزمن دچار كمبود اسيدهاي چرب امگا3 هستند. در صورتي كه اين كمبود امگا3 در بدن افراد مضطرب جبران شود علايم اضطراب در آنها به شكل قابل توجهي كاهش مي‌يابد. بنابراين بهترين راه افزايش مقدار امگا3 دريافتي از طريق رژيم غذايي است. ماهي‌هاي چرب مثل ماهي سالمون و ساردين منابع بسيار عالي امگا3 محسوب مي‌شوند. جدا از ماهي، چربي‌هاي امگا3 در مغزها نيز يافت مي‌شوند. گردو و بادام حاوي مقادير قابل توجهي امگا3 هستند. خوردن روزانه 30گرم مغز خام و تازه را به شما توصيه مي‌كنيم. در عين حال شما مي‌توانيد مكمل‌هاي امگا3 را نيز روزي دو يا سه بار مصرف كنيد اما قبل از آن حتما با پزشك مشورت كنيد چون برخي داروهاي رقيق‌كننده خون با روغن ماهي تداخل اثر دارند. غذاي ديگري كه مي‌تواند به شما كمك كند آووكادو است. آووكادو علاوه بر رفع گرسنگي، به‌دليل محتواي بالاي چربي تك‌رشته‌اي غيراشباع و پتاسيم مي‌تواند باعث كاهش فشارخون، كاهش استرس و اضطراب شود.

منيزيم ماده‌اي است كه عصبانيت و اضطراب شديد را آرام مي‌كند. نخست اينكه اين ماده معدني مي‌تواند سطح استرس و اضطراب را كاهش داده و بدن شما را در شرايط آرامش طولاني‌مدت قرار دهد. نرسيدن مقدار كافي منيزيم به بدن مي‌تواند باعث بروز خستگي و سردردهاي ميگرني ‌شود. متاسفانه آمارهاي سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد، از هر 10 نفر، هفت نفر حركات كششي انجام مي‌دهند.


نوشيدني‌هايي براي آرامش
گرچه چاي سياه هم مي‌تواند اثرات مفيدي در سلامت ما داشته باشد اما نوع سبز رنگ آن يكي از بهترين انواع مواد غذايي براي بهبود سلامت در همه ابعاد است. اسيد آمينه «ال- تيانين» عامل اصلي طعم خاص چاي سبز است. اين ماده تاثيرات آرامش‌بخشي ثابت شده‌اي دارد. مطالعات نشان داده «ال – تيانين» امواج آلفا را در مغز افزايش مي‌دهد. امواجي كه افزايش آنها باعث افزايش آرامش مي‌شود. اگر از طعم چاي سبز خوش‌تان مي‌آيد روزانه چند فنجان از آن بخوريد. نكته بسيار جالب درباره چاي سبز اين است كه مقدار كافئين آن پايين است. كافئين يك فنجان چاي سبز تقريبا يك‌سوم كافئين همان مقدار قهوه است و اين مقدار اندك كافئين باعث فشار روي سيستم عصبي نمي‌شود مضاف بر اينكه به‌نظر مي‌رسد همان اثر هم توسط «ال – تيانين» خنثي مي‌شود. با اين حال انواع بدون كافئين چاي سبز هم در بازار موجود است.





تگ ها اضطراب کاهش اضطراب

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank