پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / تحقیق و پژوهش          05 دی 1391 - 25 December 2012




مهارت های نگارش آشنایی با اصول و مهارت های نگارش



مهارت های نگارش تطبیق این مهارت ها به منظور یادگیری هرچه بیشتر



همه ی ما می دانیم وقتی بخواهیم مطلبی را بنویسیم باید از یک سری اصول و قواعد پیروی کنیم و اینک در این طرح در صددیم این مهارت ها و اصول را بازگو کنیم:
1)  یکی از مهارت های مناسب نگارشی تبدیل گفتار به نوشتار است. یعنی ما به هنگام صحبت کردن کلمات شکسته به کار می بریم اما به هنگام نگارش باید:
مهارت های نگارشکلمات را شکسته به کار نبریم. 

مهارت های نگارشمطالب زاید را حذف کنیم.

مهارت های نگارشاز تکرار پرهیز کنیم.                        

مهارت های نگارشنوشته رسا و قابل فهم باشد.
2)  در نوشتن باید اصل ساده نویسی و کوتاهی جملات را رعایت کنیم.
3) نوشته باید چنان باشد که گویی خواننده آن را در برابر خود می بیند و لازمه ی این امر این است که نوشته ی ما اجزای اصلی موضوع را در بر داشته باشد.
4) هرگاه بخواهیم چیزی را توصیف کنیم باید به اندازه، رنگ، بو، لطافت و زبری، دوری و نزدیکی آن توجه کنیم.
5) هرگاه بخواهیم صحنه یا منظره ای را توصیف کنیم علاوه بر وصف کلی اشیا باید به نحوه ی قرار گرفتن آن ها، دوری و نزدیکی و رابطه ی آن ها با یکدیگر توجه کنیم.
6) برای نشان دادن ظاهر یک فرد به ویژگی های ظاهری همچون اعضای چهره، قد، رنگ چشم، چاقی و لاغری، مشکی و بور بودن توجه می کنیم اما برای توصیف حالات روحی و عاطفی فرد باید به رفتار او با دیگران دقت کرد.
7) یکی از راه های موثر برای تقویت مهارت نگارش یادداشت کردن خاطرات روزانه است.
8) هر کس برای نوشتن شیوه ی مخصوص به خود را دارد.
9) یکی دیگر از راه های تمرین نویسندگی نوشتن شرح حال است.
10)  جان بخشیدن به اشیا یا تشخیص شیوه ای است که می توان از آن برای خیال انگیز کردن نوشته استفاده کرد.
11)  یکی دیگر از روش های تمرین نویسندگی بازسازی وقایع و رویدادهاست.
12) یکی از نکات مورد توجه در نگارش دقت در انتخاب مناسب ترین واژه هاست.
13) آشنایی با عناصر زیبایی سخن ما را در نوشتن کمک می کند.
14) یکی از آسان ترین و ارزان ترین راه های ارتباط نامه نگاری است . نامه ها بر حسب نوع نگارش و گیرنده ی آن به نامه های دوستانه، رسمی و اداری تقسیم می شوند.
15) خلاصه نویسی، گزارش و تهیه ی روزنامه دیواری یکی دیگر از راه های کسب مهارت در نویسندگی است.


تمرین:

نوشته های زیر را از زبان گفتاری به زبان نوشتاری باز می گردانیم:
مهارت های نگارشیادمه وختی کوچیک بودم عصرا توپمو ور می داشتمو و با دوستام می رفتم کوچه بازی. این ور و اون ور پریدن تو هوای داغ تابستون خیلی می چسبید. می دویدیم و عرق می ریختیم. بضی وختا از سر و صدای ما صدای همسایه ها بلند می شد.

یادمه : یادم است/ وختی : وقتی / کوچیک : کوچک/ عصرا : عصرها / توپمو: توپم را / ور می داشتمو : بر می داشتم و ... / دوستام : دوستانم / این ور و اون ور : این طرف و آن طرف / تابستون: تابستان / بضی وختا: بعضی وقت ها.



مهارت های نگارشهمه ی ما می دونیم که مامانا و باباها زحمتای زیادی برامون کشیدنو ما هیچ وخ نمی تونیم زحمتاشونو جبران کنیم برا همین باید همیشه ازشون تشکر کنیم .

می دونیم: می دانیم / مامانا و باباها: مادران و پدران/ زحمتای : زحمت های / برامون: برای ما/ کشیدنو : کشیدند و .../ هیچ وخ : هیچ وقت / نمی تونیم: نمی توانیم / زحمتاشونو: زحمت هایشان را / برا همین : به همین سبب / ازشون : از آن ها




تگ ها نگارش اصول و مهارت های نگارش مهارت های نوشتن

خبرنامه - شبکه های اجتماعی