پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / تحقیق و پژوهش          14 فروردین 1392 - 03 April 2013



کشف جهان پنهان حیات در زیر دریا

پژوهش جدید یک تیم بین المللی از دانشمندان مدعی شده که یک جهان موازی از حیات در زیر کف اقیانوسهای زمین وجود داشته که می تواند در جست وجو برای حیات در سیارات دیگر کمک کند.

این دانشمندان موفق به کشف شواهدی از موجودات ریز ساکن سنگ بازالت کف اقیانوس آرام شده اند که با ۲.۵ کیلومتر آب و صدها متر رسوب پوشیده شده است.

نتایج این پژوهش که در مجله ساینس منتشر شده، به نمایش شواهدی از یک اکوسیستم گسترده پرداخته که شخصیتهای آن کاملا متفاوت از موجوداتی است که پیش از این بررسی شده اند.

نمونه های هسته بدست آمده از کف دریا در نزدیکی سواحل آمریکا حاوی نشانه هایی از ریزموجوداتی است که در فقدان کامل نور زندگی کرده و کاملا از جهان بالای سر خود جدا هستند.

تا پیش از این تصور می شد که نور خورشید یک پیش نیاز برای حیات زمین است. موجودات فتوسنتزی از نور خورشید برای تبدیل دی اکسید کربن به مواد آلی استفاده می کنند که پایه زنجیره غذایی زمین را بوجود می آورند.

اما حیات در مواد سنگهای مخلخل در پوسته اقیانوسی کاملا متفاوت است. انرژی که نیروی هدایتگر حیات بوده، از فرآیندهای زمین شیمی بدست می آید.

به گفته دانشمندان، رگهای کوچکی در پوسته اقیانوسی بازالتی وجود داشته که آب از میان آنها جریان دارد. آب احتمالا با ترکیبات کاهش یافته آهن مانند اولیوین در بازالت واکنش نشان داده و هیدروژن آزاد می کند. ریزموجودات از این هیدروژن به عنوان منبع انرژی برای تبدیل دی اکسید کربن به مواد آلی استفاده می کنند.

تاکنون شواهد موجود برای حیات در پوسته اقیانوسی بر اساس نشانه های شیمیایی و بافتی در سنگها بود و این اولین بار است که یک شاهد مستقیم شناسایی شده است.

پوسته اقیانوسی ۶۰ درصد سطح زمین را پوشانده است. با نظر گرفتن این میزان، بزرگترین اکوسیستم زمین در آن وجود دارد.

از دهه ۱۹۷۰ دانشمندان اکوسیستمهای محلی مانند چشمه های آب گرم را شناسایی کرده اند که از انرژی شیمیایی برخوردارند. این چشمه ها معمولا در لبه های صفحات قاره ای قرار داشته که پوسته جدید اقیانوسی با آب دریا ملاقات می کند. اما قسمت اعظم پوسته اقیانوسی در زیر لایه های گل مدفون بوده و در فاصله صدها هزار کیلومتری از مناطق فعال زمین شناسی در لبه های صفحات قاره ای قرار دارند که تاکنون شاهدی از وجود حیات در آنها دیده نشده بود.

به گفته محققان، اگرچه این اکوسیستم بزرگ احتمالا بیشتر مبتنی بر هیدروژن هستند، چندین شکل مختلف حیات در این محیط یافت شده است. موجودات اکسید کننده هیدروژن مواد آلی را تولید می کنند که پایه ریزموجودات دیگر را در بازالت تشکیل می دهند.

برخی از موجودات انرژی خود را با تولید متان یا بازتولید سولفات بدست می آورند در حالیکه سایرین انرژی مورد نیاز خود را با تجزیه کربن آلی به شیوه تخمیر می گیرند.
خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)

تگ ها کشف جهان پنهان کشف جهان حیات پنهان حیاب زیر دریا

خبرنامه - شبکه های اجتماعی