پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / منابع کارشناسی ارشد          23 اسفند 1389 - 14 March 2011

گرایش‌های مهندسی برق

گرایش الكترونیك

گرایش الكترونیك به دو زیر بخش عمده تقسیم می‌شود. بخش اول میكروالكترونیك است كه شامل علم مواد، فیزیك الكترونیك و طراحی و ساخت قطعات، از ساده‌ترین شكل آن‌ها تا پیچیده‌ترین شكل است. بخش دوم مدار و سیستم نامیده می‌شود و هدف آن طراحی و ساخت سیستم‌ها و تجهیزات الكترونیكی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان میكروالكترونیك است. گرایش الكترونیك یكی از گرایش‌های جالب مهندسی برق است كه محور اصلی آن آشنایی با قطعات نیمه هادی، توصیف فیزیكی این قطعات، عملكرد آن‌ها و در نهایت استفاده از این قطعات برای طراحی و ساخت مدارها و دستگاه‌هایی است كه كاربردهای فنی و روزمره زیادی دارند.

گرایش مخابرات

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است كه این اطلاعات می‌توانند صوت، تصویر و یا داده‌های كامپیوتری باشند. مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشكیل شده است. در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان‌های مغناطیسی، امواج، ماكروویو، آنتن و ... آشنا می‌شوند تا بتوانند مناسب‌ترین وسیله را برای انتقال یك موج از نقطه‌ای به نقطه دیگر پیدا كنند. یكی از فعالیت‌های عمده مهندسی مخابرات، گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است كه می‌توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آن‌ها را حذف كرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت كنند. گفتنی است كه امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیك‌تری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه، هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی، هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یك مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش به‌خوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یك دستگاه بی‌سیم را طراحی كند.

گرایش كنترل

اگر بخواهیم یك تعریف كلی از كنترل ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم كه هدف این علم، كنترل خروجی‌های یك سیستم بر مبنای ورودی‌های آن و با توجه به شرایط ویژه و نكات مورد نظر طراحی آن سیستم است. علم كنترل فقط در مهندسی برق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلكه در شاخه‌های دیگری از علوم مهندسی و حتی علوم انسانی كاربرد دارد. به عنوان نمونه كنترل فرآیند تصفیه نفت در یك پالایشگاه، كنترل عملكرد یك نیروگاه برق، سیستم كنترل ناوبری یك كشتی و یا كنترل تحولات و تغییرات جمعیتی، نمونه‌های متنوعی از كاربرد علم كنترل هستند. گرایش كنترل دارای زیر بخش‌های متنوعی مانند كنترل خطی، غیرخطی، مقاوم، تطبیقی، دیجیتالی، فازی و غیره است. در رشته‌های مهندسی مكانیك، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا، مهندسی سازه و مهندسی‌های دیگر نیز ما شاهد علم كنترل هستیم؛ اما نوع سیستم كنترلی در هر رشته‌ی مهندسی، متفاوت است. برای مثال در مهندسی مكانیك نوع كنترل مكانیكی و در مهندسی شیمی براساس فرآیندهای شیمیایی است. اما در كل هدف مهندسی كنترل، طراحی سیستمی است كه بتواند عملكرد یك دستگاه را در حد مطلوب حفظ كند. خودكار كردن یا اتوماتیك كردن خط تولید، یكی دیگر از فعالیت‌های مهندسی كنترل است. یعنی مهندس كنترل می‌تواند به گونه‌ای خط تولید را هماهنگ و كنترل كند كه محصول تولید شده طبق برنامه تعیین شده و با بهترین كیفیت به دست آید.

گرایش قدرت

هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبكه‌های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و كارخانجات است. بنابراین یك مهندس قدرت باید با روش‌های مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم‌های توزیع، آشنا باشد. گرایش قدرت به آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های مورد استفاده در تولید، توزیع، مصرف و حفاظت از برق می‌پردازد. به عبارت دیگر، دانشجویان این رشته در شاخه تولید با انواع نیروگاه‌های آبی، گازی، سیكل تركیبی و ... آشنا می‌شوند. در بخش انتقال و توزیع نیز، روش‌های مختلف انتقال برق اعم از كابل‌های هوایی و زیرزمینی را مطالعه می‌كنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی كه در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، انسان‌ها و تاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می كند، مورد بررسی قرار می‌دهند كه از آن میان می‌توان به انواع رله‌ها، فیوزها، كلیدها و در نهایت سیستم‌های كنترل اشاره كرد. یكی دیگر از شاخه‌های قدرت نیز ماشین‌های الكتریكی است كه شامل ژنراتورها، ترانسفورماتورها و موتورهای الكتریكی می‌شود كه این شاخه از زمینه‌های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.

گرایش مهندسی پزشکی

کاربرد این گرایش در کشورمان در حال حاضر محدود است و امید می‌رود كه در سالهای آتی با گسترش صنایع، ساخت ادوات مهندسی پزشکی مانند لوازم بیمارستانی، آزمایشگاهی و توان‌بخشی زمینه‌ی کاری را بیش از پیش برای متخصصین این گرایش فراهم آورند. در حال حاضر مهندسین این گرایش بیشتر در زمینه نصب و پشتیبانی دستگاه‌های حساس بیمارستانی و آزمایشگاهی و نیز ساخت محدود ادوات توان­بخشی مشغول به کارند.

· کارشناسی ارشد برق گرایش‌ها
· كارشناسي ارشد برق منابع
· کارشناسی ارشد برق - وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق
· کارشناسی ارشد برق - وضعیت ادامه تحصیل در خارج از کشور
· کارشناسی ارشد برق - توانایی های لازم برای داوطلبان این رشته
· کارشناسی ارشد برق - دروس تاثیرگذار در هر گرایش
· کارشناسی ارشد برق - ظرفیت پذیرش بین الملل 89
· کارشناسی ارشد برق - ظرفیت پذیرش غیر انتفاعی 89
· کارشناسی ارشد برق - ظرفیت پذیرش شبانه 89
· کارشناسی ارشد برق - ظرفیت پذیرش روزانه 89
· کارشناسی ارشد برق - مواد امتحان و ضرایب دانشگاه آزاد 1388
· کارشناسی ارشد برق - مواد امتحانی و ضرایب سراسری در سال 89

 

 

تگ ها منابع کارشناسی ارشد برق

خبرنامه - شبکه های اجتماعی