معرفی رشته آمار درمقطع کارشناسی ارشد

رشته آمار از رشته‌های جدید، کاربردی و جذابی است، که در ایران قدمت آن حدود ۲۰ سال است. این رشته در گرایش‌های آمار ریاضی، آمار بیمه و آمار اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌گردد. در این میان، گرایش آمار ریاضی پر طرفدارترین و قدیمی‌ترین گرایش است. از اهداف این رشته، میتوان تربیت متخصصان حرفه‌ای برای انجام تحقیقات علمی بر اساس روش‌های کمی _ استقرایی را نام برد. این افراد می‌توانند در تمامی موسسات تحقیقات علمی، ابزار‌های آمار را برای به انجام رساندن استنباطها به کارگیرند.

گرایش‌های و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

آمار ریاضی به لحاظ جامع بودن و در بر گرفتن ویژگی‌های دو گرایش دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این گرایش تحقیقات علمی مبتنی بر روش‌های کاربردی در همه زمینه‌ها و بدون هیچ محدودیتی قابل انجام است در حالی که در دو گرایش دیگر این تحقیقات به زمینه‌های بیمه (برای گرایش بیمه) و اجتماعی (برای گرایش اقتصادی و اجتماعی) محدود می‌شود . در دوره تحصیلات تکمیلی آمار قصد، تربیت نیروهایی است که بتوانند در گسترش مرزهای دانش در حیطه علوم آماری سهیم باشند. به علاوه قادر باشند مسائل پیچیده‌تر علمی را به صورت کمی تحلیل کرده، مسائل آمار بیمه (آکچوئری)، مدل های آماری اقتصادی و اجتماعی را بررسی و تحلیل کنند. لذا ادامه تحصیل در این رشته به افراد علاقه مند به مسائل مختلف روز توصیه می گردد. در واقع برای مدل سازی ریاضی مسائل مختلف جامعه، درک عمیق و شناخت کافی نیاز است و این شناخت جز با پیگیری مستمر و داشتن انگیزه کافی فراهم نخواهد شد. به بیان دیگر علاقه مندی به فراگیری اساس روش‌های آماری به تنهایی برای موفق بودن در این رشته کافی نیست بلکه نیاز است فرد از سطح اطلاعات عمومی بالایی برخوردار باشد و توانایی نگاه موشکافانه بر مسائل اجتماعی مختلف را نیز داشته باشد. همان طور که در قسمت قبل بیان شد هدف کلی از دوره تحصیلات تکمیلی گرایش‌های مختلف این رشته گسترش مرزهای دانش در حیطه علوم آماری و تحلیل علمی مسائل روز است و به نظر می رسد که تفاوت سه گرایش این رشته یعنی :

آمار نظری

آمار بیمه(آکچوئری )

آماراقتصادی و اجتماعی

تنها در نوع مسائل روزی است که بررسی و تحلیل می‌کنند.

زمینه‌های اشتغال

با توجه به گسترس روز افزون شبکه بانکی کشور و نیازمستمر این مجموعه به کارشناسان آمار (زمینه کار در بانک برای فارغ التحصیلان مقاطع مختلف این رشته وجود دارد )، افزایش تدریجی دانشگاه های ارائه کننده این رشته در مقاطع مختلف (از فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی برای تدریس در دانشگاه ها استقبال می شود چرا که ظرفیت ارائه شده برای این رشته در دانشگاه های کشور هنوز به حد قابل قبول نرسیده است)همچنین گسترش کاربرد علوم آماری در صنایع و علوم مختلف(در پروژه های علمی و صنعتی طی سال های اخیر نیاز به تحلیل و بررسی آماری دقیق در انتهای پروژه به خصوص به منظور کاربرد بهترنتایج پروژه احساس می گردد ) نیاز به این رشته در کشور به شدت وجود دارد .