پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / تحصیل در هندوستان          14 فروردین 1392 - 03 April 2013



دوره دکترا در اکثر دانشگاه های هندوستان یک دوره تحقیقاتی (Research) می باشد. در برخی دانشگاه های هندوستان دانشجو می بایست تعدادی واحد درسی نظیر روش تحقیق و کاربرد کامپیوتر بگذراند. طول رسمی این دوره حداقل دو سال است و در بیشتر دانشگاه ها هم رایگان است. البته در بعضی از دانشگاه ها مبلغی در حدود 1500 دلار در سال به عنوان شهریه از دانشجویان اخذ میکنند. در این دوره دانشجو می بایست ابتدا در حوزهای که تمایل دارد پروپوزالی (طرح تحقیق ) تهیه نماید. سپس با برقراری ارتباط با استادی در دپارتمان مربوطه که مجاز به سرپرستی دانشجویان دکترا میباشد اقدام به اصلاح پروپوزال نماید.

پس از تایید پروپوزال توسط این استاد، پروپوزال به همراه سوابق علمی دانشجو در یک کمیته در دپارتمان مربوطه با حضور اساتید صاحب نظر در آن حوزه، مورد بررسی قرار میگیرد.در این جلسه دانشجو می بایست پروپوزال خود را ارائه و از آن دفاع کند. چنانچه این کمیته پروپوزال مربوطه را تایید کردند مراتب بوسیله یک صورتجلسه به همراه مدارک دانشجو به کمیته ای به نام کمیته "تحقیق و تشخیص (Research & Recognition)" در دانشگاه ارسال می شود. چنانچه این کمیته هم پروپوزال و سوابق علمی پژوهشی دانشجو را تایید نمود، پس از انجام سلسله مراتب کارهای اداری در دانشگاه، برای متقاضی پذیرش مقدماتی صادر می شود. متوسط زمان دریافت این پذیرش در دانشگاه های مختلف حدود دو ماه پس از تایید استاد راهنماست.

پس از اخذ این پذیرش و انجام اداری کارها در دانشگاه، دانشجو می بایست این پذیرش و مدارک دیگری را همراه با فرم های مخصوص را از طریق سفارت هندوستان در تهران به "وزارت توسعه منابع انسانی هندوستان (MHRD) ارسال نماید. پس از ارسال این مدارک وزارت متبوع مدارک دانشجو را از نظر عدم مغایرت با قوانین ملی هندوستان، پایبندی به شئونات اجتماعی، عدم ایجاد تنش های سیاسی و قومی، عدم مسافرت به مناطق مرزی و ... مورد بررسی قرار میدهد. چنانچه کار تحقیق پیشنهادی مغایر با قوانین این وزارتخانه نباشد به دانشجو اجازه تحقیق داده می شود. متوسط زمان اخذ این اجازه 6 ماه است. با در دست داشتن این مجوز به همراه مدارک تحصیلی دیگر، دانشجو میبایست به سفارت هندوستان در ایران مراجعه و ویزای تحقیقاتی (Research Visa) را دریافت نماید. این ویزا با امکان ورود و خروج نامحدود و با اعتبار سه تا چهار ساله صادر میشود. پس از اخذ ویزا رسماً کار تحقیق دانشجو شروع میشود.

با توجه به پیچیدگی و زمانبر بودن فرایند اخذ پذیرش دوره دکترا چند نکته را به آگاهی شما می رسانیم :

1- برای پیدا نمودن استاد راهنمای مناسب، نوشتن یک پروپوزال خیلی خوب یک پیش شرط اساسی است. اساتید خوب معمولاً دانشجویانی را می پذیرند که در ابتدا پروپوزال شان به بهترین نحو ممکن نوشته شده باشد.
2- میزان تسلط به زبان انگلیسی یک فاکتور بسیار مهم در اخذ پذیرش و انجام پایان نامه دکتراست. توصیه اکید ما به شما این است که نسبت به تقویت زبان خود اقدام نمایند. با توجه به زمانبر بودن فرایند اخذ پذیرش دکترا، دانشجویان می توانند با اخذ پذیرش دوره های زبان وارد هندوستان شوند و همزمان با شرکت در کلاس های زبان و تقویت آن، از نزدیک پیگیر کارهای مربوط به دوره دکترا خود باشند.
3- در دوره دکترا و در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه ها، گرایش در رشته ها وجود ندارد و در حقیقت موضوع پایان نامه تعیین کننده گرایش است.
4- کلیه دانشجویان خارجی می بایست در سال اول غیر از شهریه مبلغی را به عنوان ورودیه دانشجویان خارجی به دانشگاه پرداخت نمایند. این مبلغ بسته به دانشگاه بین 500 تا 700 دلار و برای کلیه مقاطع (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) یکسان است. دانشجویان دوره های زبان و سایر دوره های کوتاه مدت از پرداخت این مبلغ معاف هستند.

 

منبع:

تگ ها دکترا در هندوستان دکتری دکترا

خبرنامه - شبکه های اجتماعی