اخبار دانشگاهی کشور / موفقیت 29 بهمن 1390 - 18 February 2012
کشف راز موفقيت غول فنآوری جهان
راز موفقيت غول فنآوري جهان كشف شد به گفته بنيانگذار اپل، موفقيت اپل از زماني در روندي صعودي قرار گرفت كه برنامهريزيهاي استراتژيك خود را تغيير داد. به گفته استيو جابز - بنيانگذار اپل - استراتژيهاي اپل و "سس محرمانهيي" كه كمپاني بر اساس آن اداره ميشود، از عوامل اصلي اين موفقيت فزايندهاند. "سس محرمانه" همان منشاء طراحيهاي بينظير و هوشرباي محصولات اپل است كه استيو جابز از آن با عنوان "هنر و تكنولوژي ليبرال" ياد ميكند. آيفون، گوشي هوشمند اين كمپاني و آيپد، تبلت جادويي استيو جابز كه پيشبيني ميشود فروش آن تا پايان سال 2011 به 44 ميليون دستگاه برسد، نشان داد كه چگونه اين كمپاني ميتواند محصولاتي انقلابي به جهان عرضه كند و در چشم برهمزدني همه دنيا را وسوسه كند كه يكي از آنها را تهيه كنند. گذشته از اين، آنطور كه برايان مارشال، تحليلگر اقتصاد تكنولوژي، به خبرگزاري آسوشيتد پرس گفته است: "اپل سودي به سرمايهگذاران خود ميدهد كه پيش از اين هرگز ديده نشده بود." اما چرا رقابت با اپل تقريبا غيرممكن است؟ بن باجارين، تحليلگر دنياي فنآوري در مجله تايم مينويسد:«اپل در واقع متشكل از چهار كمپاني مستقل است: بخش نرمافزار، بخش سختافزار، بخش خدماتي و بخش خردهفروشي از طريق اپل استور. اكثر كمپانيهاي تكنولوژيك حداكثر ميتوانند در يك يا دو بخش از آنها موفق عمل كنند، در حالي كه در اپل هر چهار بخش بهطور هارمونيك مشغول كارند.» رشد اپل با رشد كمپانيهاي نفتي قابل مقايسه نيست؛ اپل مانند اگزون موبيل وابسته به بهاي نفت و اكتشاف ميادين جديد نفتي نيست. آنچه اين كمپاني را به اينجا رسانده، فقط و فقط نوآوريهاي تكنولوژيك است و ساخت ابزارهايي كه مردم براي داشتنش به هر دري ميزنند؛ فارغ از اينكه جهان گرفتار ركود اقتصادي باشد يا نه، اپل مشتريهاي خاص خود را در سراسر جهان خواهد داشت. مشتريهايي چنان پر و پا قرص كه اپل را به جايگاه «ثروتمندترين كمپاني موجود در جهان» رساندهاند.
منبع: تابناك