پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


معرفی رشته مراقبت پرواز




پرواز يکي از آرزوهاي ديرينه بشر بوده است. سهولت و زيبايي پرواز پرندگان در آسمان و سرعت جابه جايي از نقطه اي به نقطه اي ديگر، چشمان مشتاق انسانهاي خلاق را به جستجوي راههايي براي پرواز آدمي واداشت و بدين سان بود که به همت انسانهاي پر تلاش، راه سير در آسمانها هموار گرديد و امروزه به يکي از روشهاي معمول جابه جايي، سرگرمي، ورزش، تحقيقات و امور نظامي تبديل شده اما براي آنکه يک هواپيما به پرواز درآيد مجموعه اي از فعاليتهاي گوناگون پيش از پروا، هنگام پرواز و پس از پرواز بايد صورت پذيرد تا پروازي سالم و موفق تحقق يابد. از اين رهگذر يکي از فعاليتهاي ياد شده، مراقبت پرواز است. کنترل هواپيما توسط واحد مراقبتهاي پرواز از لحظه تصميم خلبان به آغاز پرواز انجام مي شود و تمام مانورهاي پرواز از لحظه روشن کردن موتور تا فرود در مقصد و خاموش کردن موتور تحت کنترل و نظارت، قرار مي گيرد. اهميت مراقبت پرواز موجب گرديده تا اين فعاليت به صورت يکي از رشته هاي دانشگاهي در بيايد که با هدف کنترل هواپيماها در محدوده فرودگاهها و حوزه مسؤوليت مربوطه به منظور تأمين سلامت پرواز و تسريع آن در کنار ديگر رشته هاي دانشگاهي ارائه مي گردد. اين رشته در دوره هاي کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد ارائه مي شود که از جمله شاخصه هاي آن مي توان به مکانيک پرواز، سازه هاي هوايي و آيروديناميک اشاره کرد. يکي از وظايف اصلي مراقبت پرواز، کنترل کليه پروازها اعم از لشکري و کشوري در راههاي هوايي کشور و فرودگاهها مي باشد. علاوه بر آن وظيفه تأمين سلامتي و بي خطري سلامتي و تسريع در امور آن نيز در کنار وظيفه اصلي نهفته است. دنياي مراقبت پرواز، امروز آنقدر پيشرفته است که ساعتها مي توان درباره آن صحبت کرد و در واقع فراتر از سطح کشور و منطقه اي و در يک سطح جهاني مطرح است که اين امر با استفاده از پرسنل متخصص و ابزار مناسب، امکان پذير خواهد بود.


طبيعتاً دانشجويي که در اين رشته، اشتغال دارد و يا مي خواهد به اين رشته وارد شود، بايد از جسمي سالم و روحيه اي خوب و ذهنيتي حاصل از مسائل هواپيمايي برخوردار باشد. دانشجويان رشته مراقبت پرواز با گذراندن دروس عمومي – اصلي و اختصاصي مهارتهاي لازم را براي انجام فعاليتهاي خويش به دست مي آورند. از اين رهگذر برخي از مهمترين عناوين واحدهاي درسي اين دروس عبارتند از:

1 – حقوق هواپيمايي که تبيين اصول و مقررات هواپيمايي و نهادهاي قانون گذاري را به عنوان هدف، مورد بررسي قرار مي دهد.


2 – الکترونيک: اگرچه اصول اين درس با اصول درسهاي الکترونيک در ديگر رشته ها يکي است ولي در بحث مدارها مربوط به رشته هواپيمايي مورد بررسي قرار مي گيرد.


3 – ناوبري که آشنايي با اصول هدايت هواپيماها و سيستمهاي مورد استفاده در هواپيما را مدنظر قرار مي دهد.


4 – تجسس و نجات که اصول و نحوه کمک رساني به هواپيماهاي دچار مشکل را مورد توجه قرار مي دهد.


5 – سيمولاتور که بحثهاي نظري آموخته شده توسط دانشجويان را در مرحله عملي به کمک شبيه سازها يا سيمولاتورها تعميق مي نمايد.


6 – آشنايي با پرواز: طي 2 واحد نظري و 1 واحد عملي به صورت پرواز در کنار خلبان، آشنايي با سيستمهاي هواپيما و پرواز را مورد توجه قرار مي دهد.


يکي از مسائلي که بسيار مهم و قابل بحث است، بالا بردن مسائل ذهني، جسمي و فکري دانشجوياني است که در اينجا مشغول به تحصيل هستند و اين دانشجويان براي انجام وظيفه در قسمتهاي مختلف مراقبت پرواز، مثل برج مراقبت پرواز و تقرب و همچنين مرکز کنترل، انجام وظيفه مي کنند. همکاران بايد از نظر مسائل ذهني، جسمي، فکري از سطح بسيار والايي برخوردار باشد، به همين دليل، قبل از شروع انجام کار، از آنها يک تست IQ مي گيرند و از کساني که در شرايط بالايي باشند استفاده مي کنند، چون همکاراني که در مراتب بالاتر کار مي کنند، بايد کساني باشند که از سطح بالايي از IQ برخوردار باشند چون با ثانيه ها و زير ثانيه ها کار مي کنند و بايد در مدت زمان کار، تصميمات مهمي بگيرند و کار را به نحو احسن انجام دهند؛ در نتيجه از لحاظ جسماني بايد توانايي بالايي داشته باشند که شرط مهمي است و کارهايي در دانشکده و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد، انجام شده که بشود به نحو مطلوبي توانايي روحي و جسمي و طرز فکر افراد را بالا برد.


همانطور که مي دانيم صنعت هواپيمايي از تعدادي شغلها و رشته هاي علمي تشکيل شده که يکي از آنها مراقبت از پرواز است که از لحاظ کلي شناخته نشده است. يکي از واحدهايي که اجتماع پرواز در آن کار مي کنند، برج فرودگاههايي است که هواپيما در آن پرواز مي کند و تقريباً از نظر عموم شناخته شده است اما وسعت کار مراقبت از پرواز بسيار بيشتر از حد  فرودگاه است و در محدوده فرودگاه و اطراف فرودگاه و راههاي هوايي فعاليت مي کند و عهده دار کنترل هواپيما از زماني که قصد روشن کردن موتور را دارد تا زماني که در پرواز هواپيما دخيل است بايد اطلاعات لازم را داشته باشند.

 
از آنجايي که هدف از ارائه آموزشهاي اين رشته، تربيت تکنسينها و کارشناس براي کار در واحدهاي مراقبت از پرواز شامل برج کنترل، تحرک پرواز، مرکز کنترل پرواز و واحدهاي پشتيباني کننده در نظارت و کنترل پرواز است لذا دانش آموختگان اين رشته جذب سازمان هواپيمايي کشوري، شرکت فرودگاههاي کشور و شرکت هواپيمايي مي شوند؛ از اين رهگذر به دليل تخصصي بودن اين رشته و نياز به آن، تقريباً 100 درصد اين دانش آموختگان جذب بازار کار خواهند شد. اين افراد، در برج مراقبت پرواز و مرکز هدايت پرواز به کار مشغول مي شوند و به کمک مجموعه اي از دستگاههاي ارتباطي، مخابراتي و ناوبري از فرودگاه به خلبان و بالعکس به کنترل هواپيما از روشن شدن موتور تا خاموش شدن موتور و پايان پرواز مي پردازد.

http://www.parsidoc.com

تگ ها رشته مراقبت پرواز مراقبت پرواز برج مراقبت

خبرنامه - شبکه های اجتماعی