پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


معرفی رشته دبير فنی برق (الکترونيک)



تدريس در مقطع دبيرستان از حساسيتهاي خاص خود است.از يک سو نسل نوين در حال آموزش و يادگيري است و از سوي ديگر براي آموزش آنان مهارت و فن هاي ويژه اي لازم است.
 
انجام اين مهم و تربيت افرادي که بتوانند دو ويژگي يادشده را به طور همزمان بکارگيرند، بعنوان يکي از دل مشغولي مهم برنامه ريزان و طراحان دروس رشته هاي دانشگاهي ظاهر شده و از اين رو رشته هاي دانشگاهي تنظيم گرديده است.
 
دبيري فني برق با گرايش الکترونيک يکي از اين رشته ها مي باشد. هدف اصلي از اين رشته تربيت دانشجويان براي تدريس در هنرستانهاي الکترونيک و برق مي باشد و به اين لحاظ رشته علمي کاربردي حساب مي شود.
 
دانشجويان در اين رشته قادر خواهند بود تا در رشته مهندسي برق در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا به ادامه تحصيل بپردازند. برخورداري دانشجويان از خوابگاه ، کمک هزينه درسي، بورسيه بودن از سوي وزارت، آموزش و پرورش و معافيت از نظام وظيفه از ويژگيهاي جانبي اين رشته است.
 
در اين رشته بايد به اين نکته توجه کرد که در دنياي الکترونيک آموزش حرف اول را مي زند و کاربرد بر پايه آموزش مناسب مي تواند بسيار کارآمد باشد.
 
هدف از آموزش الکترونيک در دبيري فني برق و الکترونيک اينست که دانش آموز وقتي وارد دانشگاه مي شود بتواند توانايي هايي را کسب کند که براي يک معلم و يک دانشجويي که مي خواهد در آينده داشته باشد، تا اين مملکت را بسازد، در حد کاربردي و مفاهيم کمي باشد، تا در آينده آنها را به کار بگيرد.
 
رشته الکترونيک امروزه پيشرفت وسيعي کرده است، بطوريکه در تمام بخشهاي صنعت ردپايي از الکترونيک مي توان ديد رشته الکترونيک را مي توان به دو بخش مواد آلي يا نيمه آلي و مدار تقسيم کرد.
 
در بخش مواد دانشجويان با چگونگي مراحل توليد يک قطعه الکترونيکي و ساخت قطعه آشنا مي شوند. در بخش مدار کاربرد قطعه الکترونيک و طراحي به کمک آن قطعه آموزش داده مي شود و مهندسين و فارغ التحصيلان اين رشته با چگونگي کاربرد قطعات در صنعت آشنا مي شوند.
 
در يک تقسيم بندي کلي مي توان رشته الکترونيک را به دو بخش الکترونيک آنانول و الکتريکي ديجيتال تقسيم بندي کرد که الکترونيک ديجيتال به شدت وسعت پيدا کرده بطوريکه پايه و اساس کامپيوترهاي امروزي و سيستهاي کنترل کامپيوتري همان رشته الکترونيک ديجيتال است.
 
مواد درسي که براي رشته دبيري فني الکترونيک آموزش داده مي شود، در واقع همان دروس تخصصي رشته مهندسي الکترونيک است، با اين تفاوت که علاوه بر آن دروس تخصصي يکسري واحدهاي تربيتي به اين دانشجويان تعليم داده مي شود و به اين علت که افراد فارغ التحصيل در اين رشته وظيفه تدريس در مراکز فني را دارا هستند، بايد با فوت و فن دبيري آشنا بشوند.
 
دانشجويان اين رشته به تحصيل در دروس پايه همچون رياضي، فيزيک، معادلات ديفرانسيل و برنامه ريزي کامپيوتر مي پردازند. هدف از گذراندن دروس ياد شده تقويت پايه نظري آنان است.
 
از سوي ديگر انجام کارهاي عملي در کارگاه بر غناي دروس اين رشته مي افزايد. از ميان دروس اين رشته مي توان به دروس قابل توجهي از جمله مدار 1، الکترو مغناطيس، رياضي مهندسي مي توان اشاره کرد.
 
گذراندن بيش از 20 واحد تربيتي براي دانشجويان به علت برخورد رواني مناسب با دانش آموزان و درس تمريني و بعدي 2 و 1 که در واقع اداره کردن کلاس به صورت عملي از سوي دانشجويان است، از جمله دروس قابل توجه به اين رشته مي باشد.
 
دروس الکترونيکي 2 و 1 ، ماشين 2 و 1 ، تأسيس و کنترل از دروس مهم در دبيري برق محسوب مي شود.
 
فعاليت اصلي دانش آموختگان اين رشته، کار در هنرستانهاست اما در صورت لزوم مي توانند رياضي و فيزيک را در دبيرستانها تدريس کنند.
 
البته فارغ التحصيلان مي توانند در بخشهاي راديو، تلويزيون ، مراکز نيرو، مخابرات، به صورت آزاد به کار بپردازنند. دانشجويان پس از اخذ مدرک استانهايي را براي کاريابي خود انتخاب مي کنند و وزارت آموزش و پرورش بر اساس اولويت هاي خود آنها را براي تدريس جايابي مي کند.
 
پس از جابجاي که معمولاً در محل تحصيل دوره دبيرستان فرد است، تقسيمات داخلي براساس معادل دوره کارشناسي است.
 
باآرزوي موفقيت

تگ ها دبير فنی الکترونيک مهندسی برق رشته الکترونیک

خبرنامه - شبکه های اجتماعی