پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / منابع کارشناسی ارشد          27 اسفند 1389 - 18 March 2011


آشنایی با گرایش‌های این رشته در دوره کارشناسی

این رشته در سطح كارشناسی دارای سه گرایش عمران ـ عمران، عمران ـ نقشه‌برداری و عمران ـ آب است. (در برخی از دانشگاهها مانند دانشگاه تبریز، گرایش عمران-عمران حذف و بجای آن عمران سازه، راه وخاک و پی قرار داده شده است.) گرایش عمران ـ عمران به محاسبه و طراحی سازه‌های متفاوت، تحت نیروهای مختلف می‌پردازد. دانشجوی مهندسی عمران ‌ـ عمران مسائل مربوط به سازه و زلزله، خاك و پی، راه و ترابری و هیدرولیك را مطالعه می‌كند. زمانی‌كه مكان یك سازه تعیین می‌شود، اولین كار نقشه‌برداری است تا پستی بلندی‌ها و نقشه مربوط به آن منطقه مشخص شده و براساس آن، مكان خاك‌برداری، میزان خاك‌برداری و نحوه خاك‌برداری تعیین شود و در نهایت سطح مناسب برای پی‌سازی سازه‌ی مورد نظر، آماده شود. چون نقشه‌برداری، بیشتر برای سازه‌های بزرگ خارج شهر مثل سیلوها، پل‌ها، تونل‌ها و سدها كاربرد دارد، كارهای میدانی و صحرایی این رشته بسیار زیاد است و بخش نقشه‌برداری زیرزمینی آن نیز كار نسبتاً خشنی است. در مهندسی عمران ـ آب مسائل مربوط به پیش‌بینی میزان سیلاب‌ها و روان‌آبهایی كه در رودخانه‌ها جریان دارد، نحوه جمع‌آوری و نگه‌داری آب در مخازن پشت سدها، نحوه توزیع آن در كانال‌های آبیاری و ساخت كانال‌های آبیاری را در برمی‌گیرد.

مهندسی عمران ـ نقشه‌برداری

طرح و اجرای برنامه‌های عمران و مطالعات مربوط به زمین، مستلزم وجود اطلاع دقیق مهندسی (مسطحاتی و ارتفاعی) بهنگام به صورت نقشه‌های گوناگون (ترسیمی، رقمی، تصویری) از منطقه مورد نظر است. مجموعه نقشه‌برداری پاسخگوی این نیازها به گونه‌ای هماهنگ با دیگر رشته‌های عمران است و هدفش تربیت افرادی است كه آگاهی علمی كافی و مهارت فنی لازم را در زمینه نقشه‌برداری داشته باشند و داوطلبان ورود به این رشته باید در ریاضیات (هندسه، مثلثات) و فیزیك دوره دبیرستان قوی‌بوده و علاقمندی و آمادگی جسمی (برای كارهای صحرایی و ...) لازم را دارا باشند، بعضی دروس تخصصی این رشته عبارتند از: راه‌سازی، تئوری خطاها، جغرافیای ایران، نقشه‌برداری، ژئودزی (جهت تعیین شكل زمین)، فتوگرامتری زمینی و هوایی، كارتوگرافی، هیدروگرافی (نقشه‌برداری از بستر دریا) و پروژه كارآموزی.

بعضی از توانایی‌های فارغ‌التحصیلان این رشته عبارتند از:

مدیریت گروه‌های اجرایی در عملیات نقشه‌برداری، طرح و برنامه‌های سیستم نقشه، محاسبات و برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف فنی نقشه‌برداری، تدریس و آموزش در دوره كاردانی (پس از طی دوره مربوط به تعلیم و تربیت). امكان ادامه تحصیل در این رشته تا حد كارشناسی ارشد در داخل و در سطح بالاتر در خارج از كشور موجود است. سازمان نقشه‌برداری وزارت‌ برنامه بودجه، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بنادر و كشتیرانی اداره جغرافیایی ارتش، سپاه و بخش خصوصی و ... از جمله محل‌های جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است.

مهندسی عمران ـ عمران

این رشته كه قبلاً به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده به منظور تربیت مهندسان طراحی، محاسبه و اجرای پروژه‌های ساختمانی، صنعتی، راه‌سازی و تاسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرح‌های عمرانی در زمینه‌های فوق و همچنین همكاری با مهندسان مشاور یا محاسب در زمینه‌های یاد شده بوجود آمده است. قسمت عمده دروس این رشته را مجموعه متنوعی از دروس نظری و پروژه‌های طراحی تشكیل می‌دهد و در كنار آن‌ها تعدادی دروس آزمایشگاهی و كارگاهی و نیز دو دوره كارآموزی در طی دو تابستان پیش‌بینی شده است. با توجه به سیاست‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری‌های دولت برای ایجاد ساختمان‌ها، راه‌ها، پل‌ها، سدها، نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسكن و تاسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها و همچنین بازسازی مناطق جنگ زده، اهمیت این رشته مشخص می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارتخانه‌ها (نظیر وزارتخانه‌های راه و ترابری، مسكن و شهرسازی و نیرو) و شركت‌های دولتی و خصوصی و مهندسان مشاور به كارهای طراحی، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرایط حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در دوره‌های مختلف كارشناسی ارشد سازه (آنالیز و طرح سازه‌ها) خاك و پی (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاك‌ها و محاسبات پی‌ها)، راه و ترابری (طرح راه‌ها و شبكه ترابری)، سازه‌های هیدرولیكی (طراحی سازه‌های هیدرولیكی و مسائل آبی دیگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصیل دهند. امكان ادامه تحصیل در دوره دكترا در داخل و خارج از كشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوی ریاضی و فیزیك و توانایی جسمانی از ضروریات این رشته است و از دروس تخصصی آن می‌توان طراحی سازه‌های فولاد و بتن، پی‌سازی، مكانیك خاك، مكانیك سیالات، هیدرولیك و تحلیل سازه‌ها را نام برد.

مهندسی عمران ـ آب

این دوره به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است كه بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و كنترل و بهسازی كیفیت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب كار كنند. با توجه به اینكه توسعه كشور در زمینه‌های كشاورزی، صنعتی و عمران و ... بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد، می‌توان صنعت آب در ایران را در زمره صنایع مادر به حساب آورد. دروس این دوره به صورت عمومی، پایه‌ی اصلی، تخصصی، انتخابی و كارآموزی است. بعضی دروس اصلی و تخصصی این رشته عبارتند از: مكانیك خاك، هواشناسی، هیدرولیك، آب‌های زیرزمینی، سدهای كوتاه، پی‌سازی و ... .

فارغ‌التحصیلان این دوره توانایی‌های لازم را در زمینه‌های مربوط به كارشناسی مطالعه منابع آب، تاسیسات آبی و سازه‌های هیدرولیكی، كارشناسی آب و فاضلاب، نظارت بر حسن اجرای طرح‌های آبی را خواهند داشت. امكان ادامه تحصیل در این رشته تا حد كارشناسی ارشد و دكتری در داخل و خارج كشور وجود دارد. وزارت جهاد سازندگی، وزارت نیرو و بخش خصوصی و ... از جمله مراكز جذب فارغ‌التحصیلان این دوره است.

كارشناسي ارشد عمران - آشنایی با مهندسی عمران
كارشناسي ارشد عمران - آشنایی با گرایش‌ها و ابعاد این رشته در کارشناسی ارشد
كارشناسي ارشد عمران - آشنایی با گرایش‌های این رشته در دوره کارشناسی
كارشناسي ارشد عمران - توانایی های لازم برای داوطلبان رشته مهندسی عمران
كارشناسي ارشد عمران - زمینه‌های اشتغال رشته مهندسی عمران
كارشناسي ارشد عمران - وضعیت نیاز کشور به این رشته
كارشناسي ارشد عمران - مواد امتحانی و ضرایب مهندسی عمران در سال 1389
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های سراسری در سال 89
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های روزانه 89
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های شبانه 89
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها غيرانتفاعي 89
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های بين الملل 89
كارشناسي ارشد عمران - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها پيام نور 89

 

خبرنامه - شبکه های اجتماعی