پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / منابع کارشناسی ارشد          10 فروردین 1390 - 30 March 2011


شیمی - گرايش‌های ارشد

  • شيمي آلي

واژه " آلي" باقيمانده از روزگاري است که ترکيبهاي شيميايي را، بسته به اين که از چه محلي منشاء گرفته باشند، به دو طبقه غير آلي و آلي تقسيم مي‌کردند. ترکيبهاي غير آلي، ترکيبهايي بودند که از مواد معدني بدست مي‌آمدند. ترکيبات آلي، ترکيبهايي بودند از منابع گياهي يا حيواني. يعني از مواد توليد شده به وسيله ارگانيسمهاي زنده بدست مي‌آمدند.اما با سنتز اوره از مواد معدني که يک ترکيب آلي است اين طبقه بندي صرفا" براي آساني کار مي باشد.

شيمي آلي شيمي ترکيبات کربن است كه وسيع ترين طيف ترکيبات را دارد.

  • شيمي تجزيه

شيمي تجزيه شامل جداسازي، شناسايي و تعيين مقدار نسبي اجزاي سازنده يک نمونه از ماده است. شيمي تجزيه نقشي حياتي را در توسعه علوم مختلف به عهده دارد، لذا ابداع فنون جديد تجزيه و بسط و تکامل روشهاي تجزيه شيميايي موجود، آنقدر سريع و گسترده است که اندکي درنگ در تعقيب رويدادهاي تازه سبب بوجود آمدن فاصله‌هاي بسيار زياد علمي خواهد شد. نقش اين فنون در فعاليتهاي توليدي روز به روز گسترده‌تر و پردامنه‌تر مي‌گردد. امروزه، کنترل کيفيت محصولات صنعتي و غير صنعتي ، جايگاه ويژه‌اي دارد که اساس اين کنترل کيفيت را تجزيه‌هاي شيميايي انجام شده به کمک روشهاي مختلف تجزيه‌اي تشکيل مي‌دهد.

  • شيمي فيزيک

شيمي فيزيک بخشي از علم شيمي است که در آن، از اصول و قوانين فيزيکي، براي حل مسائل شيميايي استفاده مي‌شود. به عبارت ديگر، هدف از شيمي فيزيك ، فراگيري اصول نظري فيزيک در توجيه پديده‌هاي شيميايي است. براي آشنايي بيشتر با علم شيمي فيزيک، بايد با زير مجموعه‌هاي اين علم آشنا شويم و اهداف اين علم را در دل اين زير مجموعه‌ها بيابيم.

  • شيمي معدني

شاخه بزرگي از علم شيمي است که بطور کلي شامل بررسي، تحليل و تفسير نظريه‌هاي خواص و واکنشهاي تمام عناصر و ترکيبات آنها به غير از ترکيبات آلي مي باشد.به عبارت ديگر مي‌توان چنين اظهار نظر کرد که شيمي معدني کليه موادي را که از جمله ترکيبات کربن نباشند، به استثناي اکسيدهاي کربن و دي‌سولفيد کربن دربرمي‌گيرد.

  • نانو شيمي

براي شروع بهتر است تعريفي عام از علم فناوري نانو داشته باشيم. اين فناوري پديده هزاره سوم مي باشد و ورود به اين عرصه اجتناب ناپذير است. در واقع اين زمينه را نمي توان به عنوان رشته جديدي معرفي کرد بلکه رويکردي جديد به کليه علوم و فنون موجود در مقياس نانو است .اگر از ديدگاه شيمي و مهندسي شيمي به فناوري نانو نگريسته شود، مي توان گفت رشته نانو شيمي تقريباً در تمامي علوم و فنون به کار مي رود.به  عبارت ديگر در زمينه هاي مختلفي از جمله سوخت، پليمر، رنگ، ساخت و ساز، پوشاک، دارو، غذا و به طور کلي هر آنچه که به شيمي و مهندسي شيمي مر بوط مي شود، مي توان از مزاياي اين فناوري بهره جست. به طور کلي توجه به کليه علوم و فناوري هاي موجود در مقياس نانو و کار و توليد در اين مقياس براي

  • فيتوشيمي

فيتوشيمي دانش بررسي و مطالعه تركيبات شيميايي گياهي است. به بيان ديگرمي توان گفت شاخه اي از علم شيمي است كه موضوع آن، مطالعه تركيبات شيميايي گياهان است. از جمله اين تركيبات، متابوليت هاي ثانويه گياهي است. در مفهومي اختصاصي تر، فيتوشيمي با شيمي گياهان دارويي مرتبط است و در طول قرون متمادي بسياري از تركيبات گياهي نقشي اساسي درصنايع داروسازي داشته اند. تكنيك هاي رايج دراين علم عبارتند از: استخراج و جدا سازي، تغليظ، آناليز و تكنيك هاي كروماتوگرافي و الكتروفورزكه در نهايت شناخت فرمولهاي دقيق ساختاري و مسيرهاي بيوسنتزي را امكان پذير مي سازد. شواهد فيتوشيميايي از جمله شواهد و صفات مورد استفاده در طبقه بندي هاي فيلوژنتيكي هستند، به گونه اي كه در گونه هاي داراي قرابت و خويشاوندي با يكديگر، تركيبات مشابهي يافت مي شود اما هميشه نيز اين گونه نيست.

  • شيمي كاربردي

اين گرايش شامل دروس کاربردي شيمي در صنعت است. اگر چه در گرايش شيمي کاربردي درس‌هاي تئوري شيمي نيز تدريس مي‌شود اما تعداد واحدهاي درس‌هاي کاربردي در اين گرايش بيشتر است و تعداد واحدهاي درس هاي تئوري آن کمتر از شيمي محض است. يک شيميست کاربردي با توجه به اينکه در اصل يک شيميست بوده (متجاوز از 70 درصد دروس مشترک با شيمي محض گذرانده) و در جنب آن با زبان و اصلاحات مهندسي صنعتي و مهندسي آشنايي دارد، دستاوردها و نتايج پژوهش‌هاي شيمي محض را مرور کرده و بخشي از آن‌ها را که کاربردي و قابل پياده شدن در صنعت تشخيص دهد، جدا کرده و در يك الگوي نيمه صنعتي (پايلوت) آزموده و نسبت به امکان اجراي پروژه در اشل صنعتي اظهار نظر مي‌کند. بنابراين، پس از آنکه فرآيند نويني توسط شيميست محض در اشل آزمايشگاهي گزارش شد، مراحل بعدي و رساندن فرآيند به مرز صنعتي يه شيميست کاربردي واگذار مي‌شود. طرحهاي موفق شيميست کاربردي براي پياده شدن در صنعت و طراحي تاسيسات به مهندس شيمي يعني کسي که در اصل يک مهندس است (متجاوز از 70 درصد دروس گذرانده مهندسي بوده) و به طور جنبي با زبان و اصطلاحات شيمي آشنا است، محوّل مي شود. در اين مرحله از کار، موضوع انتقال حرارت و انتقال جرم جزء مشکل ترين بخش پروژه به حساب مي آيد. مواد خام اوليّه بجاي آنکه با دست حمل شوند بوسيله پمپ يا وسايلي نظير آن به راکتور منتقل مي شود. کنترل کيفيت هواي داخل کارخانه بايستي در حد استاندارد هاي تعيين شده توسط مراجع محيط زيست باشد. جمع آوري و دفع ضايعات و محصولات جنبي بدردنخور بايستي مطابق اصول مشخصي انجام گيرد.

 

كارشناسي ارشد شيمي - شيمي
كارشناسي ارشد شيمي - گرايش‌های ارشد
كارشناسي ارشد شيمي - گرايش‌های کارشناسی
كارشناسي ارشد شيمي - زمینه های اشتغال
كارشناسي ارشد شيمي - تخصص در هر گرایش
كارشناسي ارشد شيمي - موارد جذب فارغ التحصیلان
كارشناسي ارشد شيمي - مواد امتحانی و ضرایب سراسري 89
كارشناسي ارشد شيمي - مواد امتحاني و ضرايب دانشگاه سراسري
كارشناسي ارشد شيمي - مواد امتحاني و ضرايب دانشگاه آزاد
كارشناسي ارشد شيمي - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های سراسری در سال 89
كارشناسي ارشد شيمي - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های روزانه در سال 89

 

 

 

 

خبرنامه - شبکه های اجتماعی