پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 فرصت های کارآفرینی / کارآفرینی در صنعت و معدن          31 خرداد 1396 - 21 June 2017


تحول در صنعت سنگ با استفاده از خلاقیت و نوآوری ذهن خلاق کارآفرینان اصفهانی



کارآفرین اصفهانی نگارگری بر روی ضایعات سنگ‌ها با قطر چند میلیمتری را برای نخستین بار در کشور رقم زد تا تحولی در صنعت سنگ با استفاده از خلاقیت و نوآوری صورت گیرد.
در حال حاضر در کشور معادن سنگ و واحدهای فرآوری زیادی وجود دارد و تولیدکنندگان تنها به محصول نهایی می‌اندیشند، به طوری که حدود 60 تا 70 درصد توده‌های معدنی که میلیون‌ها سال تشکیل شده است به سنگ باطله تبدیل و در طبیعت موجب تخریب و آلودگی می‌شود، این در حالی است که هیچ گونه مدیریت اصولی برای پسماند سنگبری‌ها اعمال نمی‌شود.
رضا شفعیی یکی از جوانان استان اصفهان اهل شهر علویجه است که توانسته از تکه‌های سخت سنگ صنایع دستی معرق خلق کند، کاری که برای نخستین بار در کشور به نام او ثبت شده است.

تحول در صنعت سنگ با استفاده از خلاقیت و نوآوری

این جوان خلاق اصفهانی با اختراع دستگاه اسلایسر موفق شده ضایعات سنگ‌ها را به لایه‌های نازک چند میلیمتری برش بزند و از آنها صنایع دستی نفیسی تولید کند.
شفیعی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت دستگاه اسلایسر 2 سال زمان برد، گفت: کارگاهی را در فنی و حرفه‌ای علویجه راه اندازی کرده‌ام و ضایعات و خرده سنگ‌های سنگبری‌ها را خریداری و با این دستگاه آنها را به قطعه‌های چند میلیمتری برش زده و با انجام 30 مرحله روی سنگ‌ها صنایع دستی تولید می‌شود.
این کارآفرین و مخترع اصفهانی افزود: با این دستگاه از انواع سنگ‌ها و کانی‌ها، برش‌هایی نازک به ضخامت یک میلیمتر و بیشتر با عرض 10 سانتیمتر و طول حتی تا دو متر بسته به سنگ مادر تولید می‌شود.
وی گفت: ایجاد کارگاه و واحدهای تبدیلی و فرآوری سنگ راهکاری مطمئن برای ایجاد اشتغال‌های پایدار با درآمد مناسب است در همین راستا در کارگاه من برای 100 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
شفیعی با اشاره به اینکه این حرفه از جمله الگوهای مناسب اقتصاد مقامتی است، گفت: این واحد تولیدی هم اکنون علاوه بر ایجاد اشتغال، افرادی را که تا دیروز بیکار بودند به یک کارآفرین تبدیل کرده است.
وی افزود: در این واحد صنعتی سالانه 500 مترمربع تابلو معرق و 5 هزار قطعه صنایع دستی تولید می‌شود که زمینه صادرات به چند کشور هم فراهم شده است.

تولید لایه‌های نازک سنگ با انعطاف‌پذیری بالا
این کارآفرین نمونه اصفهانی با بیان اینکه بیش از 20 محصول هنری در این کارگاه تولید می‌شود، گفت: انواع و اقسام محصولات در حوزه صنایع‌دستی مانند جعبه‌های جواهرات، جعبه‌های دستمال‌کاغذی، کارهای معرق سنگ، و حتی در مقیاس ساختمانی درهایی از جنس سنگ، دکوراسیون داخلی و هر آنچه که در صنعت ساختمان و صنایع‌دستی کاربرد دارد با استفاده از این لایه‌های نازک سنگ تهیه می‌شود.
همچنین جالب است در این کارگاه که مواد اولیه از خرده و باطله‌های سنگ تأمین می‌شود در خروجی هیچ ضایعاتی تولید نمی‌شود در واقع حتی از کوچک‌ترین تکه‌های سنگ که در برش و شکل‌دهی به وجود آمده هم در تولید آثاری متفاوت استفاده می‌شود.
بعد از خلق آثار هنری در این واحد، صنایع‌دستی به کارگاهی در اصفهان منتقل می‌شود که در آنجا 70 هنرمند بر روی آن‌ها بیش از 200 طرح را نگارگری می‌کنند.
رضا شفیعی این حرفه را در فنی و حرفه‌ای علویجه به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند برای خود اشتغال ایجاد کنند.

فعالان سنگ‌های تزئینی و ساختمانی چشم‌انتظار توجه دولت دوازدهم
وی توسعه استفاده از لایه‌های نازک و کاربرد آن در صنعت ساختمان را نیز موردتوجه قرارداد و گفت: انتظار ما از نماکاری ساختمان‌ها با سنگ، زیبایی آن است، چه لزومی دارد که در یک سطح وسیع سنگ با ضخامت مثلاً سه سانتی متر استفاده شود، این سنگ می‌تواند سه میلیمتر باشد که با صرفه‌جویی 10 برابری در صنعت سنگ همراه بوده ضمن این‌که همان زیبایی حاصل می‌شود.
شفعیی افزود: همچنین دست هنرمند و کسی هم که برای نماکاری کار می‌کند باز می‌گذارد چون سنگ نازک راحت‌تر شکل می‌گیرد و می‌توان از تلفیق سنگ‌ها مناظر زیباتر نیز ایجاد کرد.
بدون شک وقتی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال قرار داریم باید به ایجاد واحدهایی که با هزینه‌ای اندک راه‌اندازی شده‌اند و با کارکردی بالا دارای اشتغال‌زایی مناسبی هستند بیش از پیش توجه شود.
تقویت زیرساخت‌های فراوری سنگ، جلوگیری از خام فروشی و مدیریت ضایعاتی است که از فعالیت‌های معادن سنگ به‌جا می‌ماند و نباید اجازه داد که این ظرفیت‌های ناب در درآمدزایی و ارزش‌افزوده از دست برود.




جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی