پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 فرصت های سرمایه گذاری / اخبار سرمایه گذاری          15 تیر 1392 - 06 July 2013


واردات 50 درصدی محصولات تراریخته به کشور/ امیدواریم دوره مظلومیت فناوری پایان یابد
رئیس انجمن بیوتکنولوژی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاهی اختراع شده است که پروژه های ژنوم را ظرف 2 ساعت اجرایی می کند، گفت: این در حالی است که در کشور به دلیل نبودن آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی اجازه رهاسازی محصولات تراریخته داده نمی شود.

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرنگار مهر، دکتر محمدعلی ملبوبی در هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی تامین سلامت و امنیت را از نگرانی های جهانی و ملی دانست و افزود: این در حالی است که فناوری بیوتکنولوژی می تواند جوابگوی نیازهای جهانی برای رفع این نگرانی باشد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به میزان واردات محصولات کشور در سال 90 اظهار داشت: در حال حاضر ایران یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی تراریخته است و از سوی دیگر در قانون اساسی و همچنین در سیاست های برنامه پنجم توسعه نیز به دستیابی به فناوری های پیشرفته تاکید شده است.

وی با اشاره به وضعیت تولید محصولات تراریخته در کشور و دنیا یادآور شد: در حال حاضر 24 داروی نوترکیب در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار می گیرد و محصولات کشاورزی غیر تراریخته نیز در بازارهای جهانی وجود ندارد ولی تنها در ایران محصول تراریخته تولید شده در قفل و زنجیر است.

ملبوبی با اشاره به استفاده از بیوتکنولوژی در جهت شکوفایی اقتصادی خاطر نشان کرد: کشور هند و برزیل با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی توانستند اقتصاد خود را به شکوفایی برسانند.

وی با بیان اینکه هند اقدام به تولید پنبه تراریخته و برزیل اقدام به تولید سویای تراریخته کرد، ادامه داد: این دو کشور با استفاده از این فناوری اقتصاد نابود شده خود را به اقتصاد شکوفا تبدیل کردند در حالیکه کشاورزان برنج کار ایرانی مجبور هستند تا در آبهای آلوده به سموم اقدام به کشت برنج کنند.

دبیر هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی با تاکید بر اینکه در این زمینه عده ای نخواستند تا برنج مقاوم به کرم ساقه خوار تولید شود، خاطر نشان کرد: این در حالی است که در برخی از محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی سومین نسل تراریخته آنها نیز تولید شده است.

ملبوبی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا از سه هزار پروژه ژنوم خاتمه یافته به 23 هزار پروژه ژنوم خاتمه یافته در سال 2013 رسیده است، اضافه کرد: در سال گذشته دستگاهی به بازار عرضه شد که قادر است در عرض دو ساعت پروژه های ژنوم را انجام دهد. همچنین تا سال 2015 قرار بود که اولین سلول مدلسازی شده معرفی شود که این سلول در سال گذشته معرفی شد.

وی به کاربردهای این سلول اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از این سلول علاوه بر آنکه می توان اقدام به شبیه سازی کرد محققان قادر خواهند بود تا اتفاقاتی که در سلول رخ می دهد به صورت مدلسازی شده مشاهده کنند و همچنین برای پیش بینی عملکرد سلولی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سالانه 10 تا 20 هزار نوع گیاه تراریخته در جهان مورد آزمایش قرار می گیرد، گفت: همچنین 180 نوع گیاه تراریخته نیز در حال کشت است این در حالی است که با توجه به افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای منابع تغییرات اقلیمی و جهانی شدن ناگزیر به استفاده از فناوریهای نوین برای تولید غذا هستیم.

ملبوبی با تاکید بر اینکه روی آوردن به این نوع فناوری ها سلیقه ای نیست، ادامه داد: از 9 سال پیش قانون ایمنی زیستی تصویب شد ولی تاکنون به دلیل نداشتن آیین نامه اجرایی این قانون اجرایی نمی شود و به همین دلیل اجازه رهاسازی گیاهان تراریخت داده نمی شود ولی از سوی دیگر شاهدیم که بیش از 50 درصد محصولات کشاورزی که وارد می شوند تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه دوره سرگرم کردن نخبگان به پایان رسیده است، گفت: امیدواریم که با رویکردهای مناسب دولت جدید دوره مظلومیت فناوری بیوتکنولوژی به سر آمده باشد و ستاد توسعه زیست فناوری کارآیی لازم خود را در این زمینه به دست آورد.


تگ ها واردات پنجاه درصدی محصولات تراریخته به کشور/ امیدواریم دوره مظلومیت فناوری پایان یابد واردات پنجاه درصدی محصولات تراریخته به کشور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی