پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


با پرورش کبک پولدار شوید


شرق: اگر می‌خواهید پولدار شوید توصیه یک پرورش‌دهنده کبک را به گوش‌گیرید چراکه او معتقد است با توجه به اینکه مردم ما فقط به طعم گوشت‌مرغ عادت دارند؛ دولت برای این تغییر ذایقه و تنوع‌بخشی به استفاده از گوشت سایر پرندگان، کمک‌های ویژه‌ای به متقاضیان می‌کند. به گفته محمد طلایه‌دار به این‌ دلیل سازمان جهاد کشاورزی در هر استان در حال حمایت از پورش انواع پرندگان و آبزیان است تا ذایقه مردم به خوردن ماهی، مرغ و گوشت‌های متفاوت از آنچه تاکنون طبخ می‌شود تغییر کند. در این راستا هم تولیدات گوشت بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین، کبک و انواع آبزیان مورد حمایت قرار می‌گیرد و برای تولیدکننده این‌دست از حیوانات، تمهیدات و حمایت‌های خاصی تعریف شده و بانک‌های عامل با کمک‌های مالی به تولیدکنندگان در انجام این پروژه‌ها کمک‌رسانی می‌کنند. چنانچه تمایل دارید چند و چون پرورش کبک را بدانید و وارد عرصه تولید شوید؛ این گفت‌وگو را تا انتها بخوانید:
‌پرورش کبک چه مدت است در ایران آغاز شده؟
اگرچه صید و شکار کبک، تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد اما پرورش کبک قدمت چندانی ندارد. عادت‌کردن ذایقه مردم به مصرف گوشت‌مرغ و نهایتا اردک در مناطق شمالی کشور، باعث شده هنوز هم این رشته چندان با رونق در اقتصاد کشور پا نگیرد.
‌چرا مصرف این گوشت را به مردم توصیه می‌کنید؟
گوشت‌ کبک‌جوان، نرم و به‌سرعت پخته می‌شود. بر خلاف قرقاول که باید پس از کشتن چند روز با پر در داخل یخچال نگهداری شود، کبک با فاصله کوتاهی بعد از ذبح، قابل‌خوردن است. گوشت کبک گرم و خشک و زود هضم است.
گوشت کبک به‌علت پروتئین بالا و درصد چربی پایین، مصارف فراوانی دارد و برای درمان بعضی از بیماری‌ها مانند ضعف اعصاب توصیه می‌شود. ناراحتی‌های روانی و بی‌خوابی موثر است. در افراد مسن قوای ازدست‌رفته جوانی را بازمی‌گرداند. 72درصد وزن کبک قابل استفاده بوده که در مرغ 55درصد است. 20درصد وزن کل بدن کبک را عضله تشکیل می‌دهد و درصد پروتئین و ماده خشک در عضله‌ران 80درصد است در صورتی که در مرغ این رقم 65درصد است.
‌ طعم گوشت این حیوان چگونه است؟
گوشت کبک از لذیذترین گوشت‌هاست. طعم مطبوع انواع گوشت، عمدتا به‌دلیل وجود ماده‌ای است بنام گلیکوژن که در سلول‌های ماهیچه‌ای وجود دارد. هر قدر ماهیچه در طول حیات خود فعال‌تر باشد گوشت آن نیز لذیزتر است. مانند ران مرغ، دم ماهی، ران حیوانات شکاری و گوسفند و همچنین سینه پرندگان وحشی. کبک هم به دلیل جنب‌وجوش بالا از این ویژگی بهره‌مند است. ماهیچه سینه که بزرگ‌ترین ماهیچه پرندگان است در پرندگانی چون مرغ و خروس و اردک و غاز که امکان پرواز ندارند دارای بافتی خشبی و خشک و طعمی نه‌چندان لذیذ است، درحالی‌که در مورد کبک به‌دلیل جنب‌‌وجوش و پروازهای متناوبی که انجام می‌دهد گوشت سینه پرنده علاوه بر اینکه حجم قابل‌توجهی از کل‌لاشه (یک‌سوم لاشه) را تشکیل می‌دهد دارای طعمی بسیار خوش و لذیذ است. همچنین بافت‌های مفصل این پرنده به‌دلیل وجود سلول‌های پیچیده پیوندی در اثر پختن یا بریان‌شدن به‌هیچ‌وجه متلاشی نمی‌شود و پرنده پس از طبخ نیز ترکیب خود را حفظ کرده و در پذیرایی‌ها، زیبایی و آرایش فراوانی به سفره می‌دهد.
‌ پرورش کبک در ایران چه مقدماتی دارد؟ آیا به‌سادگی قابل انجام است؟
بر اساس ضوابط نظام دامپروری کشور در ابتدا باید از سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه پروانه تاسیس گرفت؛ بنابراین بهتر است قبل از تهیه زمین برای ایجاد مزرعه پرورش کبک به واحد صدور پروانه معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان مراجعه و با کارشناسان مذاکره کرده تا با درنظرگرفتن ضوابط نظام دامپروری کشور، اقدامات لازم انجام شود. بعد از دریافت موافقت اصولی باید با ادارات دامپزشکی، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، امور اراضی درباره بلامانع‌بودن ایجاد واحد پرورشی کبک، هماهنگی‌های لازم انجام شود.
‌ دولت چه حمایت‌هایی از پرورش این حیوان انجام می‌دهد؟
بر اساس برنامه توسعه اقتصادی، بانک‌ها موظف‌اند برای گسترش واحدهای اقتصادی از این دست تسهیلاتی فراهم کنند. تسهیلات ارزی و ریالی قابل پرداخت برای اجرای هر طرح، حداکثر معادل 10میلیاردریال است و نوع تسهیلات براساس نیازهای ارزی و ریالی طرح ارایه شده تعیین می‌شود. نرخ سود تسهیلات ریالی نیز مطابق نرخ سود تسهیلات بخش صنعت و معدن اعمال می‌شود. حداکثر مدت تامین مالی هر طرح شامل دوران ساخت و راه‌اندازی حداکثر دو سال و دوران تنفس و بازپرداخت حداکثر پنج‌سال است و بازپرداخت تسهیلات و سود متعلقه به همان ارز پرداختی خواهد بود.
‌ برای شروع پرورش چه مقدماتی لازم است؟
پرورش کبک با خرید گله مولد مادر که باید در سن پنج‌ماهگی باشد شروع می‌شود. پس از خرید گله مولد و نگه‌داشتن گله در یک سیکل 50روزه نوری فعالیت کبک برای تخم‌گذاری آغاز می‌شود. این سن بهترین زمان برای تخم‌گذاری است. کبک در هفت‌ماهگی به بلوغ جنسی و در چهارماهگی به بلوغ وزنی می‌رسد.



خبرنامه - شبکه های اجتماعی